Кто такой антагонист
Здравствуйте, уважаемые читатели блога KtoNaNovenkogo.ru. Происхождение многих слов уходит корнями в античность. Так произошло и с понятием «антагонист», которое переводится с греческого языка как «противник».
Примечательно, что у него довольно много значений и они зависят от того, в какой области знаний данный термин применяется. Например, недавно я публиковал статью про антагонизм в философии.
Но слово антагонист — это все же в большей степени термин, имеющий отношение к литературе, о чем мы сегодня и поговорим, не забыв упомянуть и другие области его применения.
Определение термина антагонист — что это такое
Толковый словарь даёт несколько значений слова «антагонист», сообщая, что такое понятие есть в самых разных сферах человеческой деятельности.
К примеру, в языке спорта антагонистами называются мышцы, параллельные друг другу. При сгибании руки работает бицепс. Это мускул-антагонист. Ему противопоставлен трицепс – антагонист, отвечающий за разгибание. На методике развития мышц-антагонистов построены основы современного бодибилдинга.
Также это слово широко используется в сфере психологии, философии, искусства. Его нередко можно встретить в критических статьях, посвящённых разбору литературных произведений. Чтобы знать значение термина и самостоятельно использовать его при написании эссе и сочинений, заглянем в историю и теорию литературы.
Антагони́ст в литературе – это персонаж, который стоит на пути главного героя и мешает ему достичь цели. Главный герой называется протагонистом.
Но эти два понятия используются в связке: не всегда можно назвать того или иного героя протагонистом, если в произведении отсутствует его антагонист. Хотя и такие случаи возможны.
Основа развития сюжета – это конфликт. Нередко причиной его зарождения становится противостояние антагониста и протагониста. Если вернуться к разговору о спорте, где противоположные друг другу мускулы отвечают за движение, можно отметить, что и в художественном произведении борьба противников задаёт внутреннее сюжетное движение.
Силой, противопоставляющей себя основному герою (антагонистом), не всегда выступает человек. Это может быть группа лиц, коллектив, общество или некая обобщённая безличная сила (молва, общественное мнение, природный катаклизм).
Например, в комедии А. С. Грибоедова «Горе от ума» протагонисту Чацкому принято противопоставлять не Фамусова, Скалозуба и Молчалина по отдельности, а «фамусовское общество» в целом.
В более узком смысле антагонистом считается отрицательный персонаж произведения, любым способом «мешающий» положительному герою. Это главный злодей, задача которого сбить остальных с пути истинного.
Вспомните популярные фильмы (блокбастеры) — их сюжеты основаны как раз на этом принципе, где обязательно есть злодей (человек или что-то более общее), с чем борется главный герой.
Выше приведен отличный ролик раскладывающий роль протагониста и антагониста на составляющие и объясняющий, как это все реализовано в сценарии к популярному фильму. Думаю, что молодому поколению такой ликбез (что это?) будет понятнее.
Антагонист – это плохой или хороший герой?
В классической греческой трагедии «заряд» души антагониста однозначно был отрицательным. Ему противопоставлялся идеализированный протагонист. Литература Нового времени расставила акценты по-другому: иногда антагонист выглядел в ней обаятельней и живей напыщенного протагониста.
Этот мировоззренческий сдвиг породил жанр плутовского романа, прославляющего проделки свободного от моральных догм хитреца. В зависимости от жанра фигура антагониста меняется, получая новые роли.
В комедии антагонист, как правило, вовлекает главного героя в забавные ситуации и ставит его в двусмысленное положение. В любовном романе для женщин, героиней которого является невинная девушка, антагонистка в виде женщины с опытом втягивает протагонистку в любовную авантюру.
Задачей триллера часто становится описание самых ужасных свойств антагониста. Он выступает настоящим воплощением зла, инициирует сцены рукопашных схваток, насилия, жестокости. В каждом из случаев он сближается по своим функциям с трикстером (героем-провокатором).
Примеры антагонистов в литературных произведениях
Чтобы не обознаться, научитесь отличать антагониста от антигероя – протагониста с отрицательными свойствами. Например, Иудушка Головлёв из романа М.Е. Салтыкова-Щедрина «Господа Головлёвы» – антигерой. А вот Алексей Швабрин из «Капитанской дочки» А. С. Пушкина – антагонист Петра Гринёва.
Рассмотрев программные произведения русской классики, можно выявить целый ряд оппозиций «антагонист-протагонист»:
- Печорин-Грушницкий («Герой нашего времени» М. Ю. Лермонтова»);
- Базаров-семья Кирсановых («Отцы и дети» И. С. Тургенева);
- князь Мышкин – Петербургское общество («Идиот» Ф. М. Достоевского);
- Раневская – Лопахин («Вишнёвый сад» А. П. Чехова).
В романе о Гарри Поттере антагонистами главного героя выступают Дурсли – семейка маглов, чья жизнь – сплошное антиволшебство. Лорда Волан де Морта можно назвать как личным противником Гарри, так и антагонистом всего сообщества добрых волшебников, олицетворением мирового зла.
У знаменитого сыщика Шерлока Холмса тоже есть антагонист – это профессор Мориарти. Он умён и проницателен, изворотлив и коварен. Его гениальность позволяет Шерлоку всегда держать ухо востро, вдохновляя на новые дела.
А вот в романе «Евгений Онегин» не всё так однозначно. Если внимательно проанализировать дневники А. С. Пушкина, черновые записи и письма к друзьям, становится ясно, что главный герой произведения – отнюдь не Онегин, а Татьяна. На ней держится лирический сюжет.
Своей искренней и глубокой любовью она оттеняет поверхностный изменчивый нрав Евгения. Онегин – её антагонист. Противопоставление же Онегина Ленскому, Татьяны — Ольге нельзя назвать центральными конфликтами произведения. Они нужны автору для вспомогательных целей, так как позволяют раскрыть характеры героев.
Краткое резюме
Присмотревшись к людям вокруг, вы наверняка найдёте тех, кто мыслит и действует не так, как вы. Их нельзя назвать врагами, но между вами при определённых обстоятельствах возможен конфликт.
Соперничество – это не всегда плохо. Как в литературе, так и в жизни оно заставляет нас двигаться дальше. Так что цените и уважайте своих антагонистов!
(Redirected from Primary antagonist)
An antagonist is a character in a story who is presented as the chief foe of the protagonist.[1]
Etymology[edit]
The English word antagonist comes from the Greek ἀνταγωνιστής – antagonistēs, «opponent, competitor, villain, enemy, rival,» which is derived from anti- («against») and agonizesthai («to contend for a prize»).[2][3]
Types[edit]
Heroes and villains[edit]
The antagonist is commonly positioned against the protagonist and their world order.[4] While most narratives will often portray the protagonist as a hero and the antagonist as a villain, like Harry Potter and Lord Voldemort in Harry Potter, the antagonist does not always appear as the villain. In some narratives, like Light Yagami and L in Death Note, the protagonist is a villain and the antagonist is an opposing hero.
Antagonists are conventionally presented as making moral choices less savory than those of protagonists. This condition is often used by an author to create conflict within a story. This is merely a convention, however. An example in which this is reversed can be seen in the character Macduff from Macbeth, who is arguably morally correct in his desire to fight the tyrant Macbeth, the protagonist.
Examples from television include J.R. Ewing (Larry Hagman) from Dallas and Alexis Colby (Joan Collins) from Dynasty. Both became breakout characters used as a device to increase their shows’ ratings.
Other characters[edit]
Characters may be antagonists without being evil – they may simply be injudicious and unlikeable for the audience. In some stories, such as The Catcher in the Rye, almost every character other than the protagonist may be an antagonist.[5]
Aspects of the protagonist[edit]
An aspect or trait of the protagonist may be considered an antagonist, such as morality or indecisiveness.[5]
Non-personal[edit]
An antagonist may not always be a person or people. In some cases, an antagonist may be a force, such as a tidal wave that destroys a city; a storm that causes havoc; or even a certain area’s conditions that are the root cause of a problem. An antagonist also may or may not create obstacles for the protagonist.[6]
Societal norms or other rules may also be antagonists.[5]
Usage[edit]
An antagonist is used as a plot device, to set up conflicts, obstacles, or challenges for the protagonist.[5][7] Though not every story requires an antagonist, it often is used in plays to increase the level of drama. In tragedies, antagonists are often the cause of the protagonist’s main problem, or lead a group of characters against the protagonist; in comedies, they are usually responsible for involving the protagonist in comedic situations.[7]
Antagonist-design techniques[edit]
Author John Truby argues that a true opponent not only wants to prevent the hero from achieving his desire but is competing with the hero for the same goal. According to John Truby, «It is only by competing for the same goal that the hero and the opponent are forced to come into direct conflict and to do so again and again throughout the story.»[8]
See also[edit]
- Archenemy
- Boss, a video game term that may refer to the game’s antagonist
- Villain
References[edit]
- ^ About.com, Literature: Contemporary «Antagonist.» Online. 18 October 2007.
- «Protagonist and Antagonist definition». Grammarist. Retrieved 25 March 2015.
- «Glossary of Literary Terms». Archived from the original on 26 March 2015. Retrieved on 27 March 2015.
- «Glossary of Drama Terms». Online Learning Center. Retrieved on 27 March 2015.
- «Antagonist – Definition for Fiction Writers». About.com. Retrieved on 27 March 2015.
- ^ «Antagonist». Online Etymology Dictionary. Retrieved 28 November 2010.
- ^ «antagonist». Oxford English Dictionary (Online ed.). Oxford University Press. (Subscription or participating institution membership required.)
- ^ Gunderman, Hannah C. (May 2017). «Blurring the Protagonist/Antagonist Binary through a Geopolitics of Peace: Star Trek’s Cardassians, Antagonists of the Alpha Quadrant». The Geographical Bulletin. 58 (1): 52–53.
- ^ a b c d Bulman, Colin (2007). Creative Writing: A Guide and/or Glossary to Fiction Writing. Polity Press. p. 17. ISBN 9780745636870 – via Google Books.
- ^ «The Elements of Literature». roanestate.edu. Archived from the original on 30 December 2017. Retrieved 29 April 2013.
- ^ a b Smiley, Sam (2005) [First published 1971 by Prentice-Hall]. Playwriting: The Structure of Action. Yale University Press. pp. 133–134. ISBN 0300107242 – via Google Books.
- ^ Truby, John (2008). The anatomy of story: 22 steps to becoming a master storyteller (1st ed.). New York: Farrar, Straus and Giroux. pp. 46–47. ISBN 978-0-86547-993-7. OCLC 281139315.
External links[edit]
- Media related to Antagonists at Wikimedia Commons
(Redirected from Primary antagonist)
An antagonist is a character in a story who is presented as the chief foe of the protagonist.[1]
Etymology[edit]
The English word antagonist comes from the Greek ἀνταγωνιστής – antagonistēs, «opponent, competitor, villain, enemy, rival,» which is derived from anti- («against») and agonizesthai («to contend for a prize»).[2][3]
Types[edit]
Heroes and villains[edit]
The antagonist is commonly positioned against the protagonist and their world order.[4] While most narratives will often portray the protagonist as a hero and the antagonist as a villain, like Harry Potter and Lord Voldemort in Harry Potter, the antagonist does not always appear as the villain. In some narratives, like Light Yagami and L in Death Note, the protagonist is a villain and the antagonist is an opposing hero.
Antagonists are conventionally presented as making moral choices less savory than those of protagonists. This condition is often used by an author to create conflict within a story. This is merely a convention, however. An example in which this is reversed can be seen in the character Macduff from Macbeth, who is arguably morally correct in his desire to fight the tyrant Macbeth, the protagonist.
Examples from television include J.R. Ewing (Larry Hagman) from Dallas and Alexis Colby (Joan Collins) from Dynasty. Both became breakout characters used as a device to increase their shows’ ratings.
Other characters[edit]
Characters may be antagonists without being evil – they may simply be injudicious and unlikeable for the audience. In some stories, such as The Catcher in the Rye, almost every character other than the protagonist may be an antagonist.[5]
Aspects of the protagonist[edit]
An aspect or trait of the protagonist may be considered an antagonist, such as morality or indecisiveness.[5]
Non-personal[edit]
An antagonist may not always be a person or people. In some cases, an antagonist may be a force, such as a tidal wave that destroys a city; a storm that causes havoc; or even a certain area’s conditions that are the root cause of a problem. An antagonist also may or may not create obstacles for the protagonist.[6]
Societal norms or other rules may also be antagonists.[5]
Usage[edit]
An antagonist is used as a plot device, to set up conflicts, obstacles, or challenges for the protagonist.[5][7] Though not every story requires an antagonist, it often is used in plays to increase the level of drama. In tragedies, antagonists are often the cause of the protagonist’s main problem, or lead a group of characters against the protagonist; in comedies, they are usually responsible for involving the protagonist in comedic situations.[7]
Antagonist-design techniques[edit]
Author John Truby argues that a true opponent not only wants to prevent the hero from achieving his desire but is competing with the hero for the same goal. According to John Truby, «It is only by competing for the same goal that the hero and the opponent are forced to come into direct conflict and to do so again and again throughout the story.»[8]
See also[edit]
- Archenemy
- Boss, a video game term that may refer to the game’s antagonist
- Villain
References[edit]
- ^ About.com, Literature: Contemporary «Antagonist.» Online. 18 October 2007.
- «Protagonist and Antagonist definition». Grammarist. Retrieved 25 March 2015.
- «Glossary of Literary Terms». Archived from the original on 26 March 2015. Retrieved on 27 March 2015.
- «Glossary of Drama Terms». Online Learning Center. Retrieved on 27 March 2015.
- «Antagonist – Definition for Fiction Writers». About.com. Retrieved on 27 March 2015.
- ^ «Antagonist». Online Etymology Dictionary. Retrieved 28 November 2010.
- ^ «antagonist». Oxford English Dictionary (Online ed.). Oxford University Press. (Subscription or participating institution membership required.)
- ^ Gunderman, Hannah C. (May 2017). «Blurring the Protagonist/Antagonist Binary through a Geopolitics of Peace: Star Trek’s Cardassians, Antagonists of the Alpha Quadrant». The Geographical Bulletin. 58 (1): 52–53.
- ^ a b c d Bulman, Colin (2007). Creative Writing: A Guide and/or Glossary to Fiction Writing. Polity Press. p. 17. ISBN 9780745636870 – via Google Books.
- ^ «The Elements of Literature». roanestate.edu. Archived from the original on 30 December 2017. Retrieved 29 April 2013.
- ^ a b Smiley, Sam (2005) [First published 1971 by Prentice-Hall]. Playwriting: The Structure of Action. Yale University Press. pp. 133–134. ISBN 0300107242 – via Google Books.
- ^ Truby, John (2008). The anatomy of story: 22 steps to becoming a master storyteller (1st ed.). New York: Farrar, Straus and Giroux. pp. 46–47. ISBN 978-0-86547-993-7. OCLC 281139315.
External links[edit]
- Media related to Antagonists at Wikimedia Commons