Бжьыхьэм теухуауэ сочинение 5 класс

Обновлено: 08.01.2023

Нажмите, чтобы узнать подробности

1.Бжьыхьэр гъэм и зэманщ. Ар мазищ мэхъу: фок1адэ, жэпуэгъуэ, щэк1уэгъуэ. Бжьыхьэм тхьэмпэхэр зэмыфэгъу мэхъу, къыпощэщыж. Къэк1ыгъэхэм гъужын щ1адзэр а гъэм. Бзухэр мэлъэтэж. Хьэпщхупщхэм бжьыхьэр къыщихьам деж загъэпщк1уж.

Гъатхэ дыгъэм кIагъуэпскIэ уегъэпскIри, бжьыхьэ дыгъэм тхъупс къыптрекIэ.

Гъатхэм жеяр бжьыхьэм мэгъыж.

Гъатхэм тумысар бжьыхьэм къытепхыжыркъым.

Гъатхэм пасэу пщ1эр бжьыхьэм и гъуэу мэхъу.

Бжьыхьэ жэщ щэрэ минщ.

Ипщэк1э уплъэмэ, цей плъыжь къедзащ. (пшэплъ)

Къэрабэ плъыфэщ, уафэм едзэк1ащ.(пшэплъ)

Фыз ф1ыц1э нэгъуд, щ1ым дыд хэзы1у. (уэшх)

Хэт уафэм пк1элъей езыдзу дэк1уеяр. (уэшх)

Бжьыхьэ тхьэкIумэкIыхьыр уэдмэ, уэс щlагъуэ щыIэну­къым, пшэрмэ, уэсышхуэ щыIэнущ, жаIэрт.

Бжьыхьэм деж, нэху мыщ щIыкIэ, вагъуэбэр пхъэщхьэ­кIэм и гъунэгъу хъуамэ, пхъэ щхьэкIэр мэдийри, жыгым и хэхъуэныгъэр абы щоувыIэр, тхьэмпэр къы­пыхуу щIедзэ,- бжьыхьэм щIидзащ, жаIэрт.

Нало Заур
Бжьыхьэр бейщ

Гъэ лэжьыгъэр зэхуехьэсри
Бжьыхьэм Ӏэзэу егуэшыж,
ЩӀым къарууэ епхьэлӀари
Нартыху сэмбым къыдокӀыж.
ЦӀыху лэжьыгъэр, дыгъэр тепсэм,
Къэгъэгъэни хулъэкӀынщ,
Ауэ бжьыхьэм зэрынэсу
МыӀэрысэу къыпыпчынщ.
Щыбгъуэтынкъым бжьыхьэм нэхърэ
Мы ди щӀылъэм щынэхъ бей,
Уеблэм гъатхэм къалъхуа щынэр
Бжьыхьэм мэхъур мэл домбей!
Бжьыхьэ тыгъэр хьэлыгъуанапхъэу
Щхьэлым яшэри щахьэж,
Е къэбищэу — жэп техауэ –
Фи бэкхъыщхьэм тотӀысхьэж.

Си Нальчик къалэ хуэмурэ къоушыр

Ленин уэрамым сэ сытетщ

Уэрамхэр захуэщ, жыгхэр дахэщ,

Къыдоплъэр къалэм Кавказ къурш.

Уафэгур къабзэщ, нэжэгужэщ,

НэщхъыфIэу дыгъэри къыкъуокI.

И нурхэр месыр тепыIэншэу

Жыгыщхьэм ислъэмей щоджэгу.

ПщIащэ къуэлэнхэр къытехьащи,

1ущащэу уджыр ирашэкI.

Алэрыбгъу дахэу зэуфэбгъуащи,

Бжьыхьэм джэгушхуэр иращIэкI.

Месыр гъэмахуэр къэтэджауэ

Ирегъэблагъэ жьантIэм ар,

Бжьыхьэри пащIэм щIэгуфIыкIыу

Унафэ щIыныр зэIэпаххэр.

Бжьыхьэр къихьащ. Дыгъэр нэхъ мащ1эу къопс, махуэми хэщ1ащ. Уэшхыр къопсэпсауэр. Нэхъ щ1ы1и къэхъуащ.

Жыгхэми я щыгъын удзыфэ дахэхэри хуэмурэ гъуэжьыфэ мэхъу, къыпохухэр.

Псэущхьэхэми лъэныкъуэ зрагъэзыж. Къуалэбзухэр щ1ып1э хуабэхэм мэлъэтэж, хьэпщхупщхэри плъагъужыркъым.

Мы проектыр дэ1эпыкъуэгъу хъунущ бжьыхьэм теухуауэ лэжьыгъэ щыбгъэхьэзырк1э. Си лэжьыгъэм хэтщ псалъэжьи, нэщэни, къуажэхьи, уси, сочинени. А тхыгъэхэмк1э къэтщ1эжащ бжьыхьэр зэры зэман дахэр.

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Срезовая контрольная работа

по адыгейскому языку

для 6 класса (русскоязычная программа).

Бжыхьэр къэсыгъ. Къэучъы1ыгъ. Тыгъэр мак1эу къепсы. Жьыбгъэ чъы1эри къепщэ. Чъыгмэ атхьапэхэр гъожьы, плъыжьы хъугъэх. Бадзэми, хьамп1ырашъоми, нэмык1 хьац1э – п1ац1эхэми загъэбылъыжьыгъэх. Бзыухэр хэгъэгу фабэхэм мэбыбыжьых. Сэ бжыхьэр сик1ас.

Грамматические задания.

1. Вставить пропущенные буквы .

Н…н, ч…ты, м…лы, м…тхэ, п…тэ, бз…у, шъ…бэ.

2. Вставить пропущенные слова в предложения.

К l алэр еджап l эм … .

(тучаным, мак l о, тхылъым).

3. Перевести предложения на русский язык.

Нафсэт библиотекэм мак l о.

Сэ мы l эрысэ сэшхы.

  • подготовка к ЕГЭ/ОГЭ и ВПР
  • по всем предметам 1-11 классов

Курс повышения квалификации

Охрана труда

  • Сейчас обучается 124 человека из 44 регионов

Курс профессиональной переподготовки

Охрана труда

Курс профессиональной переподготовки

Библиотечно-библиографические и информационные знания в педагогическом процессе

  • ЗП до 91 000 руб.
  • Гибкий график
  • Удаленная работа

Дистанционные курсы для педагогов

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Найдите материал к любому уроку, указав свой предмет (категорию), класс, учебник и тему:

5 604 463 материала в базе

Самые массовые международные дистанционные

Школьные Инфоконкурсы 2022

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Другие материалы

Вам будут интересны эти курсы:

Оставьте свой комментарий

  • 03.04.2017 690
  • DOCX 25.5 кбайт
  • 0 скачиваний
  • Оцените материал:

Настоящий материал опубликован пользователем Дзыбова Светлана Касеевна. Инфоурок является информационным посредником и предоставляет пользователям возможность размещать на сайте методические материалы. Всю ответственность за опубликованные материалы, содержащиеся в них сведения, а также за соблюдение авторских прав несут пользователи, загрузившие материал на сайт

Если Вы считаете, что материал нарушает авторские права либо по каким-то другим причинам должен быть удален с сайта, Вы можете оставить жалобу на материал.

Автор материала

40%

  • Подготовка к ЕГЭ/ОГЭ и ВПР
  • Для учеников 1-11 классов

Московский институт профессиональной
переподготовки и повышения
квалификации педагогов

Дистанционные курсы
для педагогов

663 курса от 690 рублей

Выбрать курс со скидкой

Выдаём документы
установленного образца!

Учителя о ЕГЭ: секреты успешной подготовки

Время чтения: 11 минут

Онлайн-тренинг: нейрогимнастика для успешной учёбы и комфортной жизни

Время чтения: 2 минуты

В Россию приехали 10 тысяч детей из Луганской и Донецкой Народных республик

Время чтения: 2 минуты

Ленобласть распределит в школы прибывающих из Донбасса детей

Время чтения: 1 минута

Школы граничащих с Украиной районов Крыма досрочно уйдут на каникулы

Время чтения: 0 минут

Минобрнауки и Минпросвещения запустили горячие линии по оказанию психологической помощи

Время чтения: 1 минута

Академическая стипендия для вузов в 2023 году вырастет до 1 825 рублей

Время чтения: 1 минута

Подарочные сертификаты

Ответственность за разрешение любых спорных моментов, касающихся самих материалов и их содержания, берут на себя пользователи, разместившие материал на сайте. Однако администрация сайта готова оказать всяческую поддержку в решении любых вопросов, связанных с работой и содержанием сайта. Если Вы заметили, что на данном сайте незаконно используются материалы, сообщите об этом администрации сайта через форму обратной связи.

Все материалы, размещенные на сайте, созданы авторами сайта либо размещены пользователями сайта и представлены на сайте исключительно для ознакомления. Авторские права на материалы принадлежат их законным авторам. Частичное или полное копирование материалов сайта без письменного разрешения администрации сайта запрещено! Мнение администрации может не совпадать с точкой зрения авторов.

Конкурс, объявленный среди учащихся 9-11 классов, оказался разнообразен географически, участвовать в нем съехались 160 ребят, причем не только из нашей республики, но и из Карачаево-Черкесии, Адыгеи, Ставропольского края. Основная часть прошла в Национальной библиотеке имени Т. К. Мальбахова, где старшеклассники писали очное сочинение.

Он добавил, что конкурс получился интернациональным, участие в нем приняли и представители других национальностей, изучающих адыгэбзэ.

За каждое место ребята получат денежные призы, а те счастливчики, кто получил первое место в любой из четырех номинаций, решением ассоциации преподавателей черкесского языка и литературы будут получать стипендию имени Кази Атажукина в течение всего года. Помимо этого любой участник конкурса, при условии поступления на факультет черкесского языка, в течение двух лет будет получать вышеназванную стипендию.

Ассоциация имени Кази Атажукина действует уже на протяжении двух лет, выявляя талантливых подростков и поддерживая интерес к изучению родного языка.

Мое педагогическое кредо: зажечь сердца ребят любовью к родному языку, пробуждать стремление в будущее, лелея прошлое и зная настоящее. Я считаю, что если народ знает и ценит свою историю, то он имеет и будущее. Такой народ никогда не исчезнет с лица земли. А ключ к этому — родной язык.

О себе

Родилась 20 октября 1972 года. в а. Хатажукай, Шовгеновского района.

-высшее , окончила факультет адыгейской филологии и культуры АГУ в 1997г. Педагогическую деятельность начала в 1991 году в Хапачевской неполной средней школе №10 учителем начальных классов.

Общий трудовой стаж 26лет. В данном учреждении работаю с 1994 года. С 2003 года работаю учителем адыгейского языка и литературы. С 2007 года имею высшую квалификационную категорию. Являюсь победителем и призером районных и республиканских конкурсов по предмету. Имею почетные грамоты и дипломы за участие в профессиональных конкурсах УО Шовгеновского района и РА.

Книги, которые сформировали мой внутренний мир

Т.М. Керашев «Дорога к счастью», «Куко» «Дочь шапсугов»,

И.Ш. Машбаш «Графиня Аиссе», «Жернова», «Раскаты далекого грома» А.С. Макаренко «Педагогическая поэма», Л.Толстой «Война и мир» и др.

Мой взгляд на мир

Мир — прекрасная книга, которую надо уметь читать. Каждый ребёнок — это целый мир.

Мои достижения

Печатные издания

Программа по элективному курсу «По страницам истории адыгской литературы»

Использование новых образовательных и информационных технологий на уроках адыгейского языка и литературы

Моё портфолио

Стремлюсь, чтобы каждый урок стал живым, творческим, нашёл отклик в детской душе. Хочется пополнять свою методическую копилку разработками с использованием современных технологий обучения.

Читайте также:

      

  • Описание новогоднего костюма сочинение 6 класс
  •   

  • Сочинение по высказыванию о русском языке
  •   

  • Береги молодость до глубокой старости сочинение
  •   

  • Написать сочинение о родном крае закончив пословицей
  •   

  • Врачебный долг сочинение рассуждение

Мурадыр:

-проектым и темэм теухуауэ тхылъхэм итхэр щ1эджык1ын

-информацэ зэхуэхьэсын

-сурэт щ1ын

-сочиненэ тхын

Проектым и план.

1.Сыт бжыхьэр зи щ1ысыр.

2.Бжьыхьэм теухуа псалъэжьхэр.

3.Къуажэхьхэр (бжьыхьэм теухуа).

4.Нэщэнэхэр (бжьыхьэм теухуа).

5.Бжьыхьэр усак1уэхэм я тхыгъэм къызэрыхэщыр.

6.Сочиненэ «Бжьыхьэ».

7.Сурэт «Бжьыхьэ».

8.Вывод щ1ын.

1.Бжьыхьэр гъэм и зэманщ. Ар мазищ мэхъу: фок1адэ, жэпуэгъуэ, щэк1уэгъуэ. Бжьыхьэм тхьэмпэхэр зэмыфэгъу мэхъу, къыпощэщыж. Къэк1ыгъэхэм гъужын щ1адзэр а гъэм. Бзухэр мэлъэтэж. Хьэпщхупщхэм бжьыхьэр къыщихьам деж загъэпщк1уж.

2.Псалъэжьхэр

Гъатхэ дыгъэм кIагъуэпскIэ уегъэпскIри, бжьыхьэ дыгъэм тхъупс къыптрекIэ.

Гъатхэм жеяр бжьыхьэм мэгъыж.

Гъатхэм тумысар бжьыхьэм къытепхыжыркъым.

Гъатхэм пасэу пщ1эр бжьыхьэм и гъуэу мэхъу.

Бжьыхьэ жэщ щэрэ минщ.

Бжьыхьэ бейщ.

3.Къуажэхьхэр

Ипщэк1э уплъэмэ, цей плъыжь къедзащ. (пшэплъ)

Къэрабэ плъыфэщ, уафэм едзэк1ащ.(пшэплъ)

Фыз ф1ыц1э нэгъуд, щ1ым дыд хэзы1у. (уэшх)

Хэт уафэм пк1элъей езыдзу дэк1уеяр. (уэшх)

4.Нэщэнэхэр

Бжьыхьэ тхьэкIумэкIыхьыр уэдмэ, уэс щlагъуэ щыIэну­къым, пшэрмэ, уэсышхуэ щыIэнущ, жаIэрт.

Бжьыхьэм  деж, нэху мыщ щIыкIэ, вагъуэбэр пхъэщхьэ­кIэм и гъунэгъу хъуамэ, пхъэ щхьэкIэр мэдийри, жыгым и хэхъуэныгъэр абы щоувыIэр, тхьэмпэр къы­пыхуу щIедзэ,- бжьыхьэм щIидзащ, жаIэрт.

Бжьыхьэм пасэу уэс къесамэ, «гъэм щинэжащ», жаIэти я жагъуэ хъурт. «И чэзум и деж псори фIыщ»,- жаIэрт.

5.Усэхэр

Нало Заур
Бжьыхьэр бейщ

Гъэ лэжьыгъэр зэхуехьэсри 
Бжьыхьэм Ӏэзэу егуэшыж, 
ЩӀым къарууэ епхьэлӀари 
Нартыху сэмбым къыдокӀыж. 
ЦӀыху лэжьыгъэр, дыгъэр тепсэм, 
Къэгъэгъэни хулъэкӀынщ, 
Ауэ бжьыхьэм зэрынэсу 
МыӀэрысэу къыпыпчынщ. 
Щыбгъуэтынкъым бжьыхьэм нэхърэ 
Мы ди щӀылъэм щынэхъ бей, 
Уеблэм гъатхэм къалъхуа щынэр 
Бжьыхьэм мэхъур мэл домбей!
Бжьыхьэ тыгъэр хьэлыгъуанапхъэу 
Щхьэлым яшэри щахьэж,
Е къэбищэу — жэп техауэ –
Фи бэкхъыщхьэм тотӀысхьэж.

Къэнкъул Фенэ.

Къеблагъэ, бжьыхьэ!

Си Нальчик къалэ хуэмурэ къоушыр

Ленин уэрамым сэ сытетщ

Уэрамхэр захуэщ, жыгхэр дахэщ,

Къыдоплъэр къалэм Кавказ къурш.

Уафэгур къабзэщ, нэжэгужэщ,

НэщхъыфIэу дыгъэри къыкъуокI.

И нурхэр месыр тепыIэншэу

Жыгыщхьэм ислъэмей щоджэгу.

 ПщIащэ къуэлэнхэр къытехьащи,

1ущащэу уджыр ирашэкI.

Алэрыбгъу дахэу зэуфэбгъуащи,

Бжьыхьэм джэгушхуэр иращIэкI.

Месыр гъэмахуэр къэтэджауэ

Ирегъэблагъэ жьантIэм ар,

Бжьыхьэри пащIэм щIэгуфIыкIыу

Унафэ щIыныр зэIэпаххэр.

6. Сочиненэ

Бжьыхьэ.

Бжьыхьэр къихьащ. Дыгъэр нэхъ мащ1эу къопс, махуэми хэщ1ащ. Уэшхыр къопсэпсауэр. Нэхъ щ1ы1и къэхъуащ.

Жыгхэми я щыгъын удзыфэ дахэхэри хуэмурэ гъуэжьыфэ мэхъу, къыпохухэр.

Псэущхьэхэми лъэныкъуэ зрагъэзыж. Къуалэбзухэр щ1ып1э хуабэхэм мэлъэтэж, хьэпщхупщхэри плъагъужыркъым.

Ц1ыхухэми я мэкъумэш лэжьыгъэхэр ягъэзащ1э, щ1ымахуэ шхын ягъэхьэзыр. Адыгэхэм жа1э: «Бжьыхьэм умыгъэхьэзыра, ш1ымахуэм къэпщтэжынукъым».

7.Вывод.

Мы проектыр дэ1эпыкъуэгъу хъунущ бжьыхьэм теухуауэ лэжьыгъэ щыбгъэхьэзырк1э. Си лэжьыгъэм хэтщ псалъэжьи, нэщэни, къуажэхьи, уси, сочинени. А тхыгъэхэмк1э къэтщ1эжащ бжьыхьэр зэры зэман дахэр.

Темэр: Сонэ Абдулчэрим  «Бжьыхьэ».
Мурадхэр: Бжьыхьэм дунейм  зэрызихъуэжым сабийхэр кIэлъыгъэплъын,   
абыкIэ  щIэныгъэ яIэм  хэгъэхъуэн, я  псынщIэрыкъеджэр, гъэхуауэ, 
удихьэхыу къызэреджэр егъэфIэкIуэн,  я бзэм, зэхэщIыкIым  зегъэужьын. 
Бжьыхьэ дунейм и дахагъэр сабийхэм усэ къарукIэ зыхегъэщIэн. ЩIыуэпсым 
и сыт хуэдэ щытыкIэри  зэрыщхьэпэр, ахэр щIыуэпсым и хабзэхэм тету 
къызэрыхъур сабийхэм къегъэхутэн. Нэбдзэгубдзаплъэу сыт хуэдэ 
къэхъукъащIэми кIэлъыплъу, дэтхэнэ зы Iуэхуми  жэуаплъыныгъэ яIэу 
жыджэру пэрыувэу,  щIадзар икIэм нагъэсу сабийхэр есэнымкIэ гъэсэныгъэ 
лэжьыгъэ егъэкIуэкIын.
Урокым къехьэлIапхъэр.  Бжьыхьэм теухуауэ сабийхэм я IэрыщI тхылъхэр, 
компьютер презентациер, сурэт гъэлъэгъуэныгъэхэр.
Урокыр зэрекIуэкIынур.
I. Унэ лэжьыгъэр къэпщытэжын.
1. ЕджакIуэхэм ягъэхьэзыра компьютер презентациехэр, сурэт 
гъэлъэгъуэныгъэхэр къагъэсэбэпурэ усэм  удихьэхыу къегъэджэн.
2. Усэм хуэгъэува упщIэхэм жэуап ирегъэтын.
3. Тетрадым ит лэжьыгъэхэр зэрагъэзэщIам щыгъуазэ зыщIын.
II.
1. Урыс къуажэхьыр адыгэбзэкIэ зэдзэкIын. Лэжьыгъэр гуп­гупу 
Бзэм зезыгъэужь лэжьыгъэ.
егъэлэжьыпхъэщ. НэхъыфIу лэжьыгъэр зыгъэзащIэр къэхутэн.
Пришла без красок и без кисти,  
И перекрасила все листья.         (Осень)
2. Бжьыхьэм теухуауэ мы къуажэхьым пэджэж  псалъэхэм сабийхэр 
щыгъэгъуэзэн. Гъатхэм фIамыщIыпс еутхри бжьыхьэм сэхусэплъыпс еутх.
(сэхусэплъ – косметика).
3. Дунейм и теплъэри и щытыкIэри бжьыхьэм ехъуэж. Абы и дунейр техьэ­
текIыу щыт зэпытщ.  Сыт хуэдэ щытыкIэр фи дежкIэ нэхъ гурыхь, сыт хуэдэр 
гурымыхьуу къыфщыхъурэ?
4. Къуажэхьыр къафщIэ.
Щыхуабэм зехуапэр, щыщIыIэм зетIэщI.
Жеину зитIэщIми, жеину мыгъуэлъ. (Жыг)
                                             Щоджэн Леонид
5. Фэ дауэ феплърэ, сыт бжьыхьэм жыгхэм тхьэмпэхэр къыщIызыпадзыр? 
6. Сыт хуэдэ жыгхэрэ тхьэмпэхэр къызыпыхур? 
7. Сыт хуэдэ жыгхэра илъэс псом удзыфэу къанэр? Абыхэм я тхьэмпэхэр сыт 
хуэдэ? 
8. Сыт жыг къудамэ пцIанэхэр щIыIэм щызыхъумэр?
9. Бжьыхьэ нэщэнэхэр АфIэунэ Лиуан  и къуажэхьхэм къыхэвгъуатэ. 
 Бжьыхьэр къэсмэ, сыкъытохьэ,
Тыншу си пIэ симысыф.
ПщIантIэ­пщIантIэми сыдохьэ,
Я хьэ бзаджи сыблокIыф.
Губгъуи бгъуэщIи сызыщоуэ,
ЯлъэIэсу си пщIэнтIэпс.
Сыражагъуэщ – ар сигу къоуэ,
Фи гуапагъи сыщIохъуэпс.                 (Пшагъуэ)
 Дэнэ ар къыздикIыр?
Техьэ­текIыу зэрызохьэ,    (пшэ)
Зэхуэмызэм  ­ зэхуозэш.
Зэхуэзамэ – зыр зым щохьэ, (уафэгъуагъуэ)
Зэхыхьамэ – зозэуэж.    (уафэхъуэпскI, щыблэ)
            
Мыр къыщыхъур  гъэм и сыт хуэдэ зэманыра?
 ХуащIкъым фIыщIэ, ягъэбий.
УегъэпIыщIэ, уегъэдий.          (щIыIэ)
 Мыр бжьыхьэм и сыт хуэдэ зэманыра зи нэщэнэр?
 Къопщэ папщэу, папщэу къопщэ.
Удзхэр, жыгхэр егъэсыс.
И накъырэм фийуэ йопщэ,
Зы дакъикъи пхущымыс.
И щхьэр хуарзэу кърехьэкI.
Уеджэ щхьэкIи  къемыплъэкI.
(Жапщэ)
III. ТемэщIэм елэжьын.
1. Усэ джыным еджакIуэхэр хуэгъэхьэзырын.  Бжьыхьэм   жыгым   къыпыщэщ     тхьэмпэхэр   (пщIащэхэр)   хьэуам   хуарзэу
жьым   щызэрихьэм   деж   сытым   ещхь?     (ПщIащэ   зэмыфэгъухэр   хьэндыра­
бгъуэхэм ещхьу, жьым зэрехьэ).
ЩIыр тхьэмпэ зэмыфэгъухэм яуфэбгъуа нэужь, сыт зэщхьыр?    (Алэрыбгъум)
 Фэ фыжыгыу фи нэгу къыщIэвгъэувэ. Фи Iэхэр къудамэщ.  ДэнэкIэ зашиину
абыхэм?   (ДыгъэмкIэ). Дыгъэр дэнэ здэщыIэр? (уафэгум итщ). Зыхуэфшийт
тIэ дыгъэм.  Дэнэ фи Iэ­къудамэ пцIанэхэм зыздашийр? (ДыгъэмкIэ, ар зэрыт
уэгумкIэ)  (Сабийхэр зэкъуэгъэувауэ,  я Iэхэр  къудамэхэм хуэдэу, егъэIэтын
хуейщ).
 Куэд дэмыкIыу щIыуэпсым жыгхэр ихуэпэнущ. Сыт хуэдэ щыгъын абыхэм
щIыуэпсым   щитIэгъэнур?     (уэс   –   джанэ   хужьыр).   Хэт   а   джанэр   жыгхэм
къыхуэзыхьынур? Хэт джанэ хужьыр абыхэм хуэзыгъэхьэзырыр. «хуэзыдыр»?
(ЩIымахуэм).     Сыт жыгъым къытрилъхьэ уэсым щхьэкIэ «джанэ щетIагъэ»
щIыжаIэр? (Уэсым джанэм хуэдэу жыг къудамэхэр щIыIэм щехъумэ).
 ЩIымахуэр иджыри къэсакъым, ауэ гъунэгъум и шыгъуэгур  (и унэ щIыба­
гъыр) зэрыплъагъум хуэдэу, щIымахуэр гъунэгъу къызэрыхъуар къуигъащIэу
ищхъэрэжь   жыбгъэм   (северный   ветер)   щIыIэр   къехь,   жэпхэр   жэщым
къытрелъхьэ. Аращи щIымахуэм (джанэ хужь къэкIыгъэхэм, щIым хуэзыдым)
и шыгъуэгум диплъэу къэблэгъащ (гъунэгъу къэхъуащ). 
 Къуаргъхэм я къэлъэтыхьыкIэр сытым ебгъэщхь хъуну? (шым  тес хуэдэу
жьыбгъэм къуаргъхэр кърехьэкI). 
 ХадэхэкIхэм ящыщу жэп техэху Iуэмыхыжыр  сытра? (къэбыр).
2.   Усэм езыр езыру къегъэджэн.
3. Авторым и гурылъ­гурыщIэхэр зыхыуагъэщIэу усэм къеджэн.
4. ЕджакIуэхэр гуп­гупу гъэлэжьэн. Усэм хуэгъэува упщIэхэм жэуап 
къызэрыратыным зыхуегъэхьэзырын, гупым хэтхэм ящыщу хэт сыт хуэдэ 
упщIэм и жэуап къитынуми езыхэм зытрегъэгуэшэн. Мы лэжьыгъэр 
ягъэзэщIэным дакъикъитху епт хъунущ. Жэуап ятын ипэ къихуэу гупым хэт 
хэр зочэнджэщыж.  
IV. Унэ лэжьыгъэ.
Усэм гъэхуауэ, щыуагъэншэу, удихьэхыу къеджэу (гукIэ жаIэжу) зегъэсэн. Усэм теухуауэ тетрадым ит лэжьыгъэхэр гъэзэщIэн. Усэм сурэт е компьютер 
презентацие  хуэщIын

Темэр. Псалъэуха, псалъэ, пычыгъуэ. Бжьыхьэ.

Мурадыр. Хьэпшып ялъагъухэм щеджэкIэ къахуэсэбэпынухэр  къыхагъэщхьэхукIыфу
егъэсэн. Абыхэм я цIэмрэ къагъэлъагъуэ предметымрэ епщIэ хъум кIэлъыгъэплъауэ,
псалъэр зэрызэхэпхым, зэрыптхым, къапщтэ, жыпIэ зэрыхъум, абы къигъэлъагъуэ
предметыр зэрыплъагъум, уеIусэ зэрыхъум щыгъэгъуэзэн. ЕджакIуэхэм я бзэм,
зэхэщIыкIым зегъэужьын. Псалъэухар,  псалъэр, пычыгъуэр зэхагъэкIыфу, ударенэ
зытехуэ пычыгъуэмрэ макъзешэмрэ къахутэфу сабийхэр егъэсэн, Бжьыхьэм дунейм щекIуэкI
зэхъуэкIыныгъэхэм щыгъуазэ щIын,  я бзэм зегъэужьын, усэм гъэхуауэ къеджэу,
къэзыухъуреихь дунейм и дахагъэм гу лъатэу, лэжьыгъэм дихьэхыу гъэсэн.

Урокым
ехьэлIапхъэр:
«Бжьыхьэ» сурэтхэр, Чайковскэм и
«Бжьыхьэ» макъамэр, КъБР-м  и художникхэм я сурэтхэм щыщ (трахами, ятхами),
компьютерыр.

Урокыр
зэрекIуэкIыну щIыкIэр.

I.                  
Бзэм
зегъэужьын.
 
Жаным Борис и «Бжьыхьэр къихьащ» усэр сабийхэм егъэщIэн.  «Бжьыхьэ» — сурэт
сабийхэм я пащхьэ къигъэувэн. (Сурэтыр КъБР и художникым ищIауэ щытмэ,
нэхъыфIщ,  бжьыхьэм и теплъэхэр къызэрыщ сурэт техауэ  компьютеркIэ,
видеомагнитофонкIэ къэбгъэлъагъуэми хъунущ. Чайковскэм и «Гъэм и заманхэр» 
макъамэхэм  и «Бжьыхьэ» Iыхьэр къеуэмэ, зэдаIуэр нэхъ щIэщыгъуэ ящыхъунущ, нэхъ
зыхащIэнущ.

1.                 
Бжьыхьэ
мазэр къытхуихьащ.                    Губгъуи  мэзи  хуэгъуэбжафэщ

           Пшагъуэр
щIыгум къытехьащ.                   Бжьыхьэ махуэр уэлбанафэщ,

          
Къуалэбзухэр мэлъэтэж,                              Жыгхэм пщIащэр полъэлъыж.

          
ЩIыпIэ хуабэхэм мэкIуэж.                          ЦIыкIухэр школым зэдокIуэж

2.    Усэр нэхъ
тыншу зэрызэрагъэщIэн схемэ къыхуэгупсысамэ нэхъыфIщ.

Псалъэм
папщIэ: Япэ сатырэм — мазэм тхьэмпэ зэмыфэгъухэр иIыгъыу къакIуэу,  етIуанэм  –
пшэхэр цIыху сурэтым иту  кIуэуэ, ещанэм  – къуалэбзухэр лъэтэжу, еплIанэм –
(?)  упщIэ нагъыщэ, «дэнэ» упщIэр къикIыу, етхуанэм – губгъуэр, мэзыр гъуабжэу
къызищ сурэт, еханэм- уэшх къешхыу, ебланэм тхьэмпэхэр зыпылъэлъыж жыг зытIущ
зэрыт сурэт, еянэм – цIыкIухэр еджапIэм кIуэжу къызищ  сурэт.

3.    Бжьыхьэм
теухуа псалъэмакъ егъэкIуэкIын.

— Феплъыт
дунейм, махуэ къэс сыт хуэдэ зэхъуэкIыныгъэхэр флъагъурэ?

— Махуэхэр
кIуэтэхукIэ нэхъ хуабэ, нэхъ щIыIэ?

— Дунейр
нэхъ щIыIэ зэрыхъуам сыт къишэр?

 
(ЦIыхухэм дауэ захуапэрэ?  Къуалэбзухэм сыт ящIэрэ? н.къ.)

— Бжьыхьэ
махуэр сыт щIэуэлбанафэр? Абы и жэуапыр езы усэм къыщыдвгъэлъыхъуэт. Абы и
щхьэусыгъуэр къэзыгъэлъагъуэ сурэтыр адрейхэм къахэфхи къэвгъэлъагъуэт.
(Пшагъуэр щIыгум къытехьащи аращ щIэуэлбанафэр)

4.    Сабийхэм
(сурэтхэр тегъэщIапIэ ящIурэ) усэр жегъэIэжын.

II.               
Псалъэр
зищIысым сабийхэр щыгъуазэ щIын
.

ЕгъэджакIуэм.   Мы усэм хэт
псалъэр и цIэу зы предмет телъщ стIолым, къэвгъуэти сывгъэлъагъут ар.

Сыт абы и
цIэр?  (Тхьэмпэ). Къафщтэт а предметыр. Сыт епщIэ хъуну абы? (вазэ ибгъэувэ,
кIэлъымпIэм  кIэребгъашхэ, тхылъым дэплъхьэ, хыфIэбдзэ, уепэм, н.к.).
ЕгъэджакIуэм тхьэмпэхэр Iуехри йоупщI. Предметыр Iутхащ, тлъагъужкъым, ауэ абы
цIэ иIэщ. Сыт абы зэреджэр?  (Тхьэмпэ).  Сыт а иджыпсту жытIа цIэм етщIэ
хъунур? Къатщтэфыну? Депэмыфыну? Тхылъым пхудэлъхьэну? (Хьэуэ)

КъызжефIэттIэ,
езы предметымрэ абы и цIэмрэ зыуэ пхужыIэну? (Хьэуэ, предметым уеIусэ мэхъу,
узыхуейр пхуощIэ, абы и цIэр зэхэпхыу аращ). Предметым убгъэдыхьэ мэхъу,
къапщтэ, уеIусэ, хыфIэбдзэ, узыхуей дыдэр епщIэ мэхъу, абы и цIэр псалъэщ, ар
зэхэпх мэхъу, тхэкIэ зэвгъащIэмэ, фтхы хуънущ, еджэкIэ зэвгъащIэмэ, а псалъэм
феджэфынущ. Иджыпсту фыщемыджэфкIэ, фыщымытхэфкIэ а псалъэр мис мыпхуэдэу
къэдгъэлъэгъуэнщ _____________ (доскам деж линиер щретхъэ), фэ а псалъэр фи баш
цIыкIумкIэ къэвгъэлъагъуэ хъунущ. Зы баш кIэщI цIыкIур къафщти фи пащхьэ
ифлъхьэ.

Мо предметри
хэтщ а усэм (щхьэгъубжэмкIэ игъаплъэу жыг иригъэлъагъу хъунущ. Сыт а предметым
епщIэ хъунур? (Хэпсэ, къэптIыхь, пытхэр къыпыпч, псы щIэпкIэ, н.къ.). Сыт абы и
цIэр? (жыг).

Предметымрэ
абы и цIэмрэ зыуэ жыпIэ хъуну? (Хьэуэ. Предметыр цIыхум къегъэсэбэп, абы и цIэр
щыпсалъэкIэ жеIэ. Псалъэр предметым и цIэу аращ.)  Псалъэр линиекIэ доскам
къыщыдогъэлъагъуэ, фэ  фи пащхьэм баш кIэщI цIыкIур иволъхьэ.

III.           
Сабийхэм
я Iэпкълъэпкъым зегъэужьын
(ИпэкIэ зрагъэщIауэ ящIахэм щыщ нэхъ ягу
ирихьауэ  егъэджакIуэм  гу зылъитар къытригъэзэжурэ яригъэщIми хъунущ)

IV.            
Азбукэ
тхылъымкIэ гъэлэжьэн (нап. 5)

1.    Мы сурэтым итхэм теухуауэ  усэм хэт сатырэхэр фигу къэвгъэкIыж.

Бжьыхьэ мазэр къытхуихьащ.                 

Губгъуи  мэзи  хуэгъуэбжафэщ

Жыгхэм пщIащэр полъэлъыж.

ЦIыкIухэр школым зэдокIуэж

2.    Усэм щыжыIа псалъэхэм къагъэлъагъуэхэм щыщу сыт мы сурэтым къимыщыр

Къуалэбзухэр мэлъэтэж,

ЩIыпIэ хуабэхэм мэкIуэж.

Пшагъуэр щIыгум къытехьащ.               

Бжьыхьэ махуэр уэлбанафэщ

3.    Дунейр щIыIэ зэрыхъуар сытым къигъэлъагъуэрэ? (Сабийхэр
хуабэу хуэпащ)

4.    Дэнэ
здэкIуэр цIыкIухэр? (ЕджапIэм). Сыт ар къозыгъащIэр? (Тхылъылъэ яIыгъщ.) Сыту
пIэрэ абы дэлъыр? (Зэреджэну Iэмэпсымэхэр). Фэ фи тхылъылъэм сыт дэлъыр?
Къэвгъэлъагъуэурэ жыфIэ – мыр сэ къызогъэсэбэп — предметщ, и цIэр тетрадщ – ар
псалъэщ (доскам деж линие къратхъэ, я пащхьэм палочкэ къралъхьэ. Мы псалъэр
пычыгъуитI мэхъу, япэр – тет, етIуанэр-радь. Япэ пычыгъуэм хэтщ макзешэ е, абы
ударенэ техуэкъым, етIуанэ пычыгъуэм и ааа-р ударенэ зытехуэ макъзешэщ.
Къызогупсыс псалъэуха: сэ тетрадым сыщотхэ. (Апхуэдэу адрей псалъэхэми йолэжь)
Мыри къызогъэсэбэп — предметщ, и цIэр тхылъщ – ар псалъэщ. Мы псалъэр зэрыхъур
зы пычыгъуэщ, хэтыр зы макзешэ –ыыы-ращи. Тхылъ дахэ къысхуащэхуащ. (Псалъэухам
и схемэри ебгъэщI хъунущ). Мыри къэзгъэсэбэп предметщ, абы и цIэр тхылъылъэщ –
ар псалъэщ.(тхылъым ит а сурэтхэм я щIагъым псалъэр къэзыгъэлъагъуэ линиехэр
зэрыкIэщIэтхам гу лъегъэтэн.

5.    Сурэтым и
щIагъым щIэт схемэмкIэ псалъэуха зэхегъэлъхьэн.

6.    Псалъэуха
зытIущ яжеIэурэ схемэ хуегъэщIын.

V.               
ЗэдгъэщIа
дамыгъэхэр дигу къыдогъэкIыж.

— Мыпхуэдэ
дамыгъэм и макъыр щыбгъэIур уи тэмакъыр узу дохутырым щебгъэлъагъум дежщ.
ВгъэIут  (аааа) — Мы дамыгъэм и макъым «Зыущэху» къыджеIэ. (сссс) Сытым ещхь мы
дамыгъэр?  — Мы дамыгъэм и макъыр магъ (ыыы), щIоупщIэ, егъэщIагъуэ.

Мыбы и
макъыр  щIыIэм исым и макъщ. (иии)


ТекIуэныгъэм и дамыгъэр къэгъэлъагъуи , гуфIэгъуэ макъ гъэIут. (ууу)

Иджыри
сытым ещхь мы дамыгъэр?


Хьэлыгъуанэм хуэдэу хъурей дамыгъэм игъэIур сыт хуэдэ макъ? (ооо)

Иджыри
сытым ещхь мы дамыгъэр?

—  ЦIыхум
кIэлъыджэр-щэ? (еее).

— Хъурей
ныкъуэ бзэ кIэщIым игъэIу макъ кIэщIыр сыт хуэдэ?  (э)

Иджы
зэпывмыгъэууэ фэзгъэлъагъу дамыгъэхэр фогъэIу.

Сссаааоооуууиииеееыыыэ.
Ааасссооо, сссеееаааууу, н.къ.

VI.            
Яджар
къызэщIэкъуэжын.

Сыт хуэдэ усэ зэдгъэщIар? Хэт ар зытхар? Сыт зытеухуар? Псалъэу усэм хэтыр къедвгъэгъэбжэкIыт.

          Нобэ мы ди зэ1ущ1эр зытеухуар бжьыхьэщ. Бжьыхьэ къулей жа1э. Ар пэжщ. Сыт хуэдиз хадэхэк1 къитхрэ хадэм. Жэгундэхэр, пхъыхэр, к1эрт1офхэр, къэбыстэхэр, бжьынхэр, бжьыныхухэр нэгъуэщхэри. Мы иджыпсту вжес1энур сыт хуэдэ хадэхэк1ми къафщ1эт?

              Уэ уи къуэпсыр къэк1ухьлъакъуэщ,

              Сытым хуэдэу псыгъуэ к1ыхь

             Зысф1егъэпщк1ури и щхьэ закъуэу

             Къемык1уал1эу къеджэдыхь.

            Феплъыт абы телъ бэлыхьым!

            Здэн фымыщ1эу гугъу зэрехь

            Щхьэдэхауэ банэ бжыхьым

            Ди гъунэгъум къэб яхуехь!

           Сыт хуэдэ хадэхэк1 усэм зи гугъу ищ1ыр?

Иджы зэ1утхынщ ди зэ1ущ1эр.

  1. Бжьыхьэр къытхуэк1уащи

      Тхьэмпэхэр  мэгъуж,

      Пшагъуэр тегъуэлъхьащи,

      Бгыр сымылъагъуж.

2.  Дэ дыздэ1эпыкъуу

 Гъавэр 1утхыжащ.

Кърес хуейм щ1ымахуэр,

Гуэнхэм из хъужащ.

      Бжьыхьэ пщащэр къохьэ. Сэра зи гугъу фщ1ыр? Дауэ фыщытхэ? Бжьыхьэ сэламыр фызох. Сэ фи усэхэм, уэрэдхэм седэ1уэну сыкъэк1уащ. Ныбжьэгъу пэж сыфхуэхъуну сыхуейщ. Сэ си гъусэу сыкъэк1уащ си дэлъхуищыр. – ар бжьыхьэ мазэхэращ. Фц1ыхуу п1эрэ ахэр?

  1. Бжьыхьэр напщ1эуфэми

Икъук1э берычэтщ,

Мэкъуи, мэши, гуэдзи-

Псори и хьэзырщ.     ( сентябрь- фок1адэ)

  1. Гъэмахуэ щыгъынхэри

Ц1ыхухэм щахыжащ,

Нэщхъеирей бжьыхьэми

Зыкъыхухуэпащ.  ( октябрь- жэпуэгъуэ)

  1. Фэхъуэжу уафэм зеуфэ,

Ди дыгъэм и фэр пихуащ,

Махуэ к1ыхь хуабэу щытахэр,

К1эщ1у щ1ы1эбжьу къэнащ. ( ноябрь- щэк1уэгъуэ)

        Ф1ыуэ фощ1э бжьыхьэ мазэхэр. Иджы фи усэхэм седэ1уэнщ.

  1. Дэни плъэ – дыщафэщ

Бжьыхьэм нэм къы1удзэр

Удзри мыудзыфэ

Хъуащ удзыфэ удзыр.

Мэзыр хъуащ ц1ырхъыбзэ,

Мес, узэпхроплъыр,

Псыри хъуащ нэхубзэ

Уолъагъу мывэ хэлъыр.

  1. Уолъагъу къурш нэк1ухури

Нэхъ гъунэгъу къэхъуауэ

Гъунэгъу къуажэ ц1ык1ури

Т1эк1ук1э 1эпхъуэжауэ.

  1. Дыгъэм гъуэрыгъуапщк1уэ

Джэгуу къыф1ощ1ыжыр:

Зэм пщэм зыкъуегъапщк1уэ

Зэми къыкъуок1ыжыр.

Бжьыхьэ

Жьым ищ1ауэ пшэр хъыринэ,

                         Уэгум щыщ1еупск1э.

Уафэр хъуауэ пф1ощ1 гъыринэ,

                       Щ1ыр егъэпск1ри нэпск1э

                      Пшэхэм хыву псыр къапыжу

                    Зэщ1ащтащ  уэгу лъащ1эр

                   Бэвыр яхуэмы1ыгъыжу

                 Жэпкъ лъадийхэр щ1ощ1э.

Бжьыхьэк1э

  1. Гъатхэм къэптал щхъуант1э

                    Щ1ылъэм щит1эгъар,

                   Къэсщ щ1ымахуэ гъущэри

                 Гъуэжь хъуху илыгъуащ.

              2.  Уэшхыр къыпыщэщу

               Бжьыхьэр къытхуэк1уащ-

             Кхъахэ хъуа къэпталыр

            Зэпкъригъэхуащ.

          Къэнащ губгъуэр пц1анэу-

         И1экъым щыгъын:

       Пшэжьхэм чэсей джанэр

     Яухакъым дын…

             Фэ, ц1ык1ухэ, дауи ф1ыуэ фощ1э нартыхур зищ1ысыр. Ауэ фыщыгъуазэу п1эрэ абы и хъыбарым? Феда1уэт. (сабийхэм жа1э «нартыху» псалъэр къыщежьар)

Бжьыхьэ.

  1. Сэхуран хъуахэм хуэдэу

Губгъуэ псори гъуэжьщ.

                       Бзу ц1ык1ухэм зэудэу

                      Жыгыщхьэм ф1эзщ.

  1. Бжьхьэм тхыпхъэщ1ыпхъэу

                   Мэзхэр ири1ащ.

                 Пщ1ащэхэр щ1ым трапхъэу

               Жыгхэм заупц1энащ.

            3.  Къуршхэм я щхьэщыгум

             Пшэхэм къыщапщыхь

           Къихьащ губгъуэ – щ1ыгум

          Бжьхьэр, ар – пшэрыхьщ.

Адэк1э дедэ1уэнщ бжьыхьэ нэщэнэхэм.

  1. Гъавэм утеувэмэ, берычэтыр хок1, жа1э.
  2. Бжьыным фэ куэд телъмэ, щ1ымахуэр щ1ы1э мэхъу жа1эрт.
  3. Жэпыр темыхауэ, къэбыр 1эф1 хъуркъым .
  4.  Вагъуэбэр щ1ым хэплъамэ, къэб къуэпсым зедз жа1эрт.
  5. Бжьхьэ тхьэк1умэк1ыхьыр уэдмэ, уэс щ1агъуэ щы1энукъым, пшэрмэ, уэсышхуэ щы1энущ, жа1эрт.
  6. Бжьыхьэм пасэу уэс къесмэ, «гъэм щинэжащ» жа1эри я жагъуэхъурт.
  7. Вагъуэбэр щ1ым зэрынэсу, щ1ыри псыри мэщтри щ1ымахуэм щ1едзэ.
  8. Гъатхэр гъагъэ нэгумэ, бжьыхьэр гъавэ гупл1эщ.
  9. Тхьэк1умэк1ыхьым бжьыхьэм цы к1ыр къытек1эмэ, щ1ымахуэр уей мэхъу жа1э.

        Иджы «Мартин япэу щак1уэ зэрык1уар « жыхуи1э теплъэгъуэ ц1ык1ум феплъ.(йоплъхэр)

       Адэк1э ц1ык1ухэм къывжа1энщ бжьыхьэм теухуа псалъэжьхэр :

  1. Гъатхэм жеяр, бжьыхьэм магъыж.
  2. Бжьыхьэ жэщ щэрэ минщ.
  3. Бжьыхьэ бадзэ дзакъэрейщ.
  4. Бжьыхьэ жэщым вырэ шырэ йок1уадэ
  5. Бжьыхьэ уэф1рэ пщы 1упэф1эгъурэ.
  6. Зы бжьыхьэ махуэм щ1ымахуэ псом уегъашхэ.
  7. Гъатхэм ф1амыщ1ыпс еутхри, бжьыхьэм сэхусэплъ еутх.

              Адэк1э феда1уэ ик1и зывгъэпсэху «Бжьыхьэ» уэрэдым .

«Бжьыхьэ» уэрэдыр зэгъусэу жа1э.

  1. Уа-рэ жыг къудамэр

          Щыхьибжьэм ещхь хъуаи

         Тхьэмпэ ц1ык1у пытахэр

                               Зы къэмынэу гъуаи

Ежьу:

               Ауэ мэхъу си ф1эщ сэ

         Гъатхэр къэсыжынщ,

               Бзу ц1ык1ухэр бзэрабзэу

          Дунейр гъэгъэжынщ.

      2.   А жыг ц1ык1ум и пкъыр

                              П1ыщ1эу мэк1эзыз,

Мэхъур ар си жагъуэ

          Тхьэмпэр щ1ылъэм щызщ.

Ежьу:

         Бжьыхьэ пщащэм и к1эух псалъэр .

Аращи, абы и дежым ди зэ1ущ1эр зэхуэтщ1ыжынщ:

                          Мылъкуу ди1эм хэдгъахъуэу,

                          Губгъуэу ди1эр бэвылъэу,

                          Ди гуэнхэм гъавэр изу,

                         Ф1ыгъуэу дыщымыщ1эу,

                         Хъугъуэф1ыгъуэр ди куэду,

                         Къетхьэл1а гъавэр 1эф1рэ

                         Гуф1эгъуэк1э зышхын

                         Тхьэм дищ1!

        


12 Декабря в Музее изобразительных искусств Нальчика прошло награждение школьников за лучшее сочинение на кабардинском диалекте черкесского языка.

Конкурс, объявленный среди учащихся 9-11 классов, оказался разнообразен географически, участвовать в нем съехались 160 ребят, причем не только из нашей республики, но и из Карачаево-Черкесии, Адыгеи, Ставропольского края. Основная часть прошла в Национальной библиотеке имени Т. К. Мальбахова, где старшеклассники писали очное сочинение.

«Были предложены десять ключевых слов, из которых ребята выбирали те слова, которые они могли бы обыграть, развить и изложить в своих сочинениях. Никаких ограничений не было», —  пояснил корреспонденту РИА «Кабардино-Балкария» Мурат Табишев, руководитель ассоциации преподавателей черкесского языка и литературы имени Кази Атажукина.

Он добавил, что конкурс получился интернациональным, участие в нем приняли и представители других национальностей, изучающих адыгэбзэ.

За каждое место ребята получат денежные призы, а те счастливчики, кто получил первое место в любой из четырех номинаций, решением ассоциации преподавателей черкесского языка и литературы будут получать стипендию имени Кази  Атажукина в течение всего года. Помимо этого любой участник конкурса, при условии поступления на факультет черкесского языка, в течение двух лет будет получать вышеназванную стипендию.

«Объявление конкурса вызвано желанием стимулировать интерес к изучению своего языка среди подрастающего поколения. Сочинения были оригинальны каждое по-своему, умение изъяснять художественно оформленную мысль среди молодых людей радует, и если среди конкурсантов найдутся желающие поступить на факультет черкесского языка, наша миссия будет выполнена. Во время конкурса о таком желании заявили уже семь человек», — сказал Мурат Табишев.

Ассоциация имени Кази Атажукина действует уже на протяжении двух лет, выявляя талантливых подростков и поддерживая интерес к изучению родного языка.

© РИА «Кабардино-Балкария», 2014

  • Бешеные дни как пишется
  • Бешеные деньги как пишется
  • Бешеной скоростью как пишется
  • Бешеного или бешенного как пишется
  • Бешено сверкая глазами как пишется