Загрузить PDF
Загрузить PDF
При работе над рассказом или романом может показаться, что сложнее всего написать идеальное начало произведения. Такая задача не из простых, но она выполнима! Прежде всего нужно определиться с идеями, если тема произведения еще не сформирована. Напишите черновой план сюжета и персонажей, чтобы сосредоточиться на самом важном, а затем приступайте к работе!
-
1
Включите воображение и подумайте над вопросами «а что, если». Подобные вопросы позволяют взглянуть на обычное явление под необычным углом. Обдумайте возможные варианты ответов на эти вопросы. Следует помнить, что на каждый такой вопрос существует больше одного ответа. Не прекращайте отвечать на них до тех пор, пока один из вариантов не захватит ваше воображение и не станет началом целой истории. Вот примеры подобных вопросов:[1]
- А что, если бы динозавры до сих пор существовали?
- А что, если бы человек имел ограниченный запас удачи на каждый день?
- А что, если бы волосы ежедневно меняли свой цвет?
- А что, если бы мой лучший друг оказался шпионом?
-
2
Задавайте вопросы, начинающиеся с «интересно», чтобы создать правдоподобный рассказ. Такие вопросы позволяют углубиться в причинно-следственные связи и понять, почему произошло некое событие, с кем оно произошло и какие эмоции спровоцировало. Вопросы могут быть развернутыми или вполне конкретными. Ответы позволят получить новую информацию и увидеть уже известные факты в новом свете. Вот примеры подобных вопросов:[2]
- Интересно, что Женя делает у себя в подвале по вечерам?
- Интересно, какая жизнь у дальнобойщиков?
- Интересно, как живется людям за полярным кругом?
-
3
Подслушивайте чужие разговоры. Прислушивайтесь к беседам в оживленных местах вроде кафе и записывайте реплики людей. Подобные диалоги позволяют создать персонажей и ситуативные события. Как живут эти люди? Кем приходятся друг другу? Создайте общее представление о таких персонажах и придумайте сюжет, который сосредоточен на их жизнях. Также можно использовать их в качестве второстепенных персонажей основных сюжетных линий.[3]
- Если боитесь причинить неудобства, то переключитесь на другой разговор.
-
4
Ведите дневник случайных идей. Не все идеи укладываются в полноценный сюжет, но они всегда помогут создать новых персонажей или побочные линии. Не отбрасывайте «неподходящие» идеи и начните записывать их отдельным списком. Используйте дневник, чтобы фиксировать не до конца сформированные идеи и снова возвращаться к ним.
- Также записывайте все свои сны. Сновидения и грезы могут стать отличной завязкой для вашего сюжета![4]
- Также записывайте все свои сны. Сновидения и грезы могут стать отличной завязкой для вашего сюжета![4]
-
5
Читайте как можно больше. В процессе чтения проще уловить правила развития сюжета, а также сформировать вкусы и предпочтения. Вам нравятся истории, которые внезапно начинаются и так же неожиданно заканчиваются? Цените плавное повествование с подробным описанием героев и места действия? Сюжет рассказа имеет для вас первостепенное значение? Обращайте внимание на первые строки произведения, способы знакомства с персонажами и темп повествования, чтобы обдумать идеи для собственного рассказа.[5]
- В большинстве литературных жанров и форм имеются четкие правила, поэтому читайте такие книги и рассказы, которые написаны в подходящем для вас стиле.
-
6
Реклама
-
1
Создайте общий план сюжета. Ваш план должен включать общие идеи о том, что произойдет дальше, место событий и персонажей. План может быть как подробным, так и кратким. Опишите каждую сцену или главу хотя бы одним предложением в зависимости от общего объема произведения, но не задумывайтесь над каждой мелкой подробностью. Это можно сделать позднее![6]
- Запишите весь сюжет, а не только начало, чтобы понимать, куда движется история.
- Не каждому удобно составлять план. Если такая работа выбивает вас из колеи, то приступайте к рассказу, а подробности прояснятся по ходу дела.
-
2
Создайте характеристики каждого важного персонажа. Также можно написать менее подробные характеристики второстепенных персонажей. Даже если часть информации о персонаже никогда не отразится в сюжете, такие сведения помогут автору получить всестороннее представление о герое и сделать свой рассказ более глубоким! В интернете можно найти различные характеристики и схемы создания персонажей, но обязательно укажите основные сведения о герое:[7]
- рост, вес, расовая принадлежность, цвет глаз, волос и кожи, состояние здоровья;
- манеры, привычки, хобби, обороты речи, тип личности (экстраверт или интроверт);
- главные недостатки и достоинства;
- образование, склад ума, краткосрочные и долгосрочные цели;
- самое большое разочарование в жизни;
- главное достижение в жизни;
- сильные и слабые стороны;
- взаимоотношения с другими персонажами.
-
3
Определите место действия. Место действия может влиять на планы персонажей, прошлые и будущие события. Например, сюжет, действия которого разворачиваются в сельских районах Бразилии, будет совершено не похож на сюжет, действие которого происходит в открытом космосе, поскольку место накладывает отпечаток на возможности персонажей. Нужно решить, как место действия повлияет на персонажей и какие перемены произойдут по мере развития сюжета. Следует учесть такие аспекты:[8]
- год, в котором происходят события;
- тип климата и время года;
- близлежащие водные объекты, горы, растительность и другие географические особенности;
- культурная и политическая ситуация выбранного места действия:
- например, если события происходят в Кремле, то они почти наверняка затрагивают политику;
- если герои живут в Париже, то можно упомянуть о моде или крупных памятниках архитектуры.
-
4
Выберите, от какого лица описывать события сюжета. Всего возможно три варианта: от первого (местоимение «я»), второго (местоимения «ты») и третьего лица (местоимения «он», «она» и «они»). Данный выбор повлияет на форму повествования.[9]
- Вы хотите рассказать историю с точки зрения главного героя? В таком случае вы ограничены вариантами от первого лица или третьего лица (местоимения «он», «она» и «они» позволят выразить мысли персонажа).
- В произведении присутствует рассказчик? Тогда лучше использовать третье лицо и озвучивать мысли всех персонажей или не упоминать о мыслях героев.
- Гораздо реже встречаются тексты, написанные от второго лица, поскольку они легко сбивают читателя с толку. Прочитайте книгу с таким повествованием и решите, стоит ли использовать второе лицо в своем произведении.
Реклама
-
1
Выберите отправную точку. Не нужно начинать рассказ событиями из отдаленного прошлого или сразу перемещать читателя в будущее. Следует помнить, что автор знакомит читателей с новым миром (даже в рассказе по реальным событиям), поэтому дайте людям возможность разобраться в основных моментах вроде имени главного героя, его личности и побудительных мотивах уже в первой сцене или первой главе.[10]
-
2
Напишите несколько вариантов. Если вы не уверены в том, как следует начинать рассказ, тогда напишите несколько вариантов. Иногда приходится потрудиться, чтобы найти самое подходящее начало истории. В этом вся суть работы автора!
- Начните со сцены с главным героем или внешности персонажа, чтобы читать сразу понял, вокруг кого будет строиться сюжет.
- Начните с описания места событий. Сначала дайте общую панораму местности, а потом сузьте область действий до жилища или родного города персонажа.
- Поделитесь «тайной» героя, чтобы сразу же заинтриговать читателей.
- Опишите центральный конфликт в самом начале, чтобы читатель захотел узнать, что же будет происходить в дальнейшем.
- Начните со знаменательного, драматического или важного воспоминания. Будьте осторожны, так как сцены из прошлого могут сбить читателя с толку, если он еще не знает о хронологии.
-
3
Напишите интригующее первое предложение. Подумайте, каким вы хотите видеть самое первое предложение. Абсурдным и забавным? Мрачным и пугающим? Приглашающим? Неожиданным? Откровенным? Именно ваше первое предложение определит уровень ожиданий читателя и убедит его продолжить чтение. Если у вас нет идей, то рассмотрите примеры выдающихся первых строк для вдохновения:[11]
- Абсурдная и забавная: «Был яркий холодный апрельский день, часы били тринадцать» из «1984» Джорджа Оруэлла.
- Пугающая: «Стояло какое-то безумное, удушливое лето, то самое лето, когда на электрическом стуле казнили чету Розенбергов, и я не вполне понимала, что делаю в Нью-Йорке» из романа «Под стеклянным колпаком» Сильвии Плат.
- Приглашающая: «Зовите меня Измаил» из Моби Дика Германа Мелвилла.
- Неожиданная: «Все дети, кроме одного-единственного на свете ребенка, рано или поздно вырастают» из «Питера Пэна» Джеймса Барри.
- Откровенная: «Все счастливые семьи похожи друг на друга, каждая несчастливая семья несчастлива по-своему» из «Анны Карениной» Льва Толстого.
СОВЕТ СПЕЦИАЛИСТА
Люси В. Хэй — писательница, редактор сценариев и блогер. Помогает другим писателям посредством мастер-классов, курсов и своего блога Bang2Write. Является продюсером двух британских триллеров. Ее дебютный детективный роман “The Other Twin” («Другой близнец») в настоящее время экранизируется компанией Free@Last TV, создателем номинированного на «Эмми» сериала «Агата Рэйзин».
Чувствуете, что застряли? Писательница и сценарист Люси Хэй говорит: «Возможно, вы чувствуете, что волнуетесь, или недостаточно подготовлены, или что вам не хватает времени. Возможно, вы не верите в свой труд или кто-то другой сказал вам, что вы зря теряете время. Иногда свою роль также играют проблемы с психическим здоровьем или депрессия. Когда вы наберетесь опыта, вы научитесь справляться с этими вещами».
-
4
Напишите пролог, если в рассказе присутствует глубокий исторический или сюжетный контекст. В самом начале можно указать информацию, которая помещает героя в контекст событий. Но если важное для сюжета событие произошло в другом месте или обошлось без участия главного героя, то лучше использовать пролог.[12]
- Пролог необходим, если он оказывает значительное влияние на дальнейший сюжет. Во всех остальных случаях лучше обойтись без пролога.
-
5
Не перегружайте читателя информацией. Нет никакой необходимости делиться всеми деталями сюжета уже в первой сцене или главе. Лишние подробности могут перегрузить сюжет и отпугнуть читателей, тогда как недостаток информации заставит читателя недоумевать. Старайтесь найти золотую середину и не стесняйтесь обращаться за советом.
Реклама
-
1
Проанализируйте текст. Напишите начало и подумайте о глобальном сюжете. Определите, стоит ли вносить изменения. Можно переписать начало или вообще изменить сюжет.
- В случае сомнений узнайте мнение читателей! Попросите сообщить вам трезвую и объективную оценку написанного.
-
2
Работайте подходами не менее 45 минут. Чем дольше вы работаете над текстом, тем выше шанс погрузиться в сюжет, особенно в самом начале. Если поддаться соблазну и писать наскоками по 10 или 15 минут, то сюжет рискует стать хаотичным и бессвязным с запутанной нитью повествования.[13]
- Выбирайте оптимальное место для работы. Попробуйте работать дома, в кафе или библиотеке, в парке и других местах. Кому-то для вдохновения нужны фоновые разговоры или музыка, а кто-то может работать только в тишине.[14]
- Выбирайте оптимальное место для работы. Попробуйте работать дома, в кафе или библиотеке, в парке и других местах. Кому-то для вдохновения нужны фоновые разговоры или музыка, а кто-то может работать только в тишине.[14]
-
3
Получайте удовольствие от работы! Труд писателя утомляет, морально истощает и ставит почти невыполнимые задачи, но в конце концов он приносит удовольствие! Радуйтесь успехам, пишите о том, что вам интересно и захочется почитать в будущем.[15]
Реклама
Советы
- Если у вас много сюжетных идей, то сосредоточьтесь на самых волнующих решениях. Остальные идеи можно будет использовать в другой раз.[16]
- Не удаляйте текст, если вам что-то не нравится. Отдохните и возвращайтесь к работе!
- Литература — это искусство, поэтому нужно время, чтобы стать мастером. Будьте терпеливы!
- В процессе работы не думайте о грамматических и пунктуационных ошибках, иначе от вас могут ускользнуть важные детали. Ошибки всегда можно исправить позднее.
- Прочитайте рассказ вслух, чтобы обратить внимание на моменты, которые не столь заметны при чтении про себя. Так проще понять, насколько ваша история правдоподобна, а диалоги живые и не вымученные.
Реклама
Предупреждения
- Если начинаете рассказ с воспоминания, то обязательно сообщайте читателю временные рамки, чтобы он не потерялся во времени событий.
- Избегайте штампов. Не начинайте рассказ банальной сценой или затертой фразой, чтобы ваше произведение не посчитали вторичным.
- Экономно используйте восклицательные знаки. Напряжение должна создавать логика сюжета, а не средства пунктуации.
Реклама
Об этой статье
Эту страницу просматривали 63 600 раз.
Была ли эта статья полезной?
Download Article
Download Article
Great writers grab you in the first few lines and hook you until the end. You may wonder how they craft these lines, or you may be wondering how writers start writing at all. These techniques will help you achieve strong first lines as well as a strong first draft of the story. You will learn how to start writing, how to choose your beginning lines, and how to edit your beginning lines.
-
1
Create a plot outline. It may help you get started with the writing of the story by sketching out a plot outline so you know what is going to occur in the story. Most writers avoid doing this as they do not want to feel limited by a plot outline. But if you are struggling to start your story, it may help to identify your protagonist, the setting of the story, and the events of the story.[1]
- A plot outline should first address the story goal. This is something your protagonist would like to achieve and/or a problem she wants to resolve. This is also called the big «want» in the story, where your protagonist wants something from herself, another character, an institution, etc.
- A plot outline should also note the consequences for your protagonist if she does not achieve her goal. These are also called «the stakes of the story», where the protagonist will suffer in some way if she fails to reach her goal. Having high stakes in a story usually encourages a reader to stay engaged and care about the fate of your protagonist.
- If you’re struggling, first look for your concept. Then, think about how that plot is going to work—and usually that involves structure and character, which usually go together.
-
2
Use a writing prompt. If you are struggling with an idea for your story, you can try using a writing prompt. Writing prompts can help to get your creative juices flowing and allow you to narrow your focus. They can also force you to write about something you may not have considered before or thought of on your own.[2]
- Most writing prompts have a time limit (i.e., write about the prompt for five minutes). You can extend the time limit for the writing prompt if you feel it is helping you generate useful material for your story. You can also deviate from the writing prompt if your writing takes you in a different direction. The prompt should act as a way to get you started, but it should not feel restrictive or limiting in any way.
- A writing prompt can be anything from a phrase, such as «I remember…» to an image, such as «Imagine you are trapped in your childhood bedroom». You can also use a phrase from a favorite poem or a book, as well as a phrase from a favorite song.
- You can find a list of writing prompts at http://www.writersdigest.com/prompts Writer’s Digest and http://www.dailyteachingtools.com/journal-writing-prompts.html Daily Teaching Tools. You can also try an online random http://writingexercises.co.uk/firstlinegenerator.php first line generator.
Advertisement
-
3
Identify your protagonist. Once you have written some raw material for the story, you should take a moment to read it over and see if a protagonist emerges. The protagonist is the character whose fate matters the most in the story. This does not necessarily mean your protagonist has to be a hero or pure evil. Your protagonist should be the character readers will care about or sympathize with the most, flaws and all.[3]
- The protagonist also does not necessarily have to be the narrator of the story, but they should be the one making decisions that move the story forward. Your protagonist should drive the events that occur in the story and their fate should give the story meaning.
-
4
Try to write the basic story in one sitting. One method is to sit down and start with your basic story, writing down the details of the story in one sitting. This could be the crazy, amusing story you might tell a friend but are not sure how to translate into short story material. Getting down the raw data, or details of your story, can then allow you to shape it into a crafted piece later.[4]
- Focus on simply telling the story and getting it down on the page. This could take you one hour or several hours. Pretend you are talking to a good friend and sharing the story with them over coffee.
- Avoid doing any outside research or reaching for information outside of the story you are telling. Try not to slow down to really think about certain sections or areas of the story. You will address any issues in the story once you reread it later.
Advertisement
-
1
Start in a scene. Many short story writers will try to start their stories in a scene, usually a scene that feels important and engaging. Starting in scene will hook the reader right away and ground them in the story.[5]
- You should choose a scene that is essential to the main character or the narrator and shows them in action, doing something that will have consequences later or sets up the plot. For example, rather than start with, “Walter thinks the day will be the same as usual,” you may start with, “Walter wakes up from a bad dream and realizes that today will not be like any other day.”
- Though you may decide to use the past tense for your story, using the present tense will give the story a sense of urgency, which can help to propel the reader forward. For example, starting with “Today, I will rob a bank” may be more effective than “Yesterday, I robbed a bank”, as the present tense allows the action to unfold for the reader in real time. The reader gets access to the main event and experiences it with the characters.
-
2
Establish the setting. This type of beginning is useful if the setting of your story is essential and you want to establish a certain mood. Perhaps your story is not very plot heavy but it does have a distinct setting that you want the reader to get into right away. You may use a character’s perspective to describe the setting and focus on one detail that will be striking or interesting to the reader.[6]
- For example, in the short story “Oceanic” by Greg Egan, the first lines focus on establishing the setting of being in a boat in the ocean: «The swell was gently lifting and lowering the boat. My breathing grew slower, falling into step with the creaking of the hull, until I could no longer tell the difference between the faint rhythmic motion of the cabin and the sensation of filling and emptying my lungs.» Egan uses specific, sensory detail to give the reader a sense of sitting in the cabin of a boat and starts his story in a particular moment in time.[7]
- Keep in mind you can also do scene setting later in the story if you do not want to start right away with setting. If theme or plot is more important to your story than setting, you may start with these elements first. You should still try to start your story in scene so your reader is engaged right away.
- For example, in the short story “Oceanic” by Greg Egan, the first lines focus on establishing the setting of being in a boat in the ocean: «The swell was gently lifting and lowering the boat. My breathing grew slower, falling into step with the creaking of the hull, until I could no longer tell the difference between the faint rhythmic motion of the cabin and the sensation of filling and emptying my lungs.» Egan uses specific, sensory detail to give the reader a sense of sitting in the cabin of a boat and starts his story in a particular moment in time.[7]
-
3
Introduce your narrator or main character. Another option is to start with a strong narrative voice or a strong description of your main character. This may be a good option for stories that are character-driven, rather than plot driven. Often, first person narratives will start with a voice driven opening line. You can show the reader how the narrator views the world and present their voice so the reader knows what to expect for the rest of the story.[8]
- Though J.D. Salinger’s The Catcher in the Rye is a novel, not a short story, it has an opening line that establishes the narrative voice right away: “If you really want to hear about it, the first thing you’ll probably want to know is where I was born, and what my lousy childhood was like, and how my parents were occupied and all before they had me, and all that David Copperfield kind of crap, but I don’t feel like going into it, if you want to know the truth.”[9]
- The narrator sounds sour and rough but he also draws you in with his frustrated view of the world and his disdain for traditional narratives. The narrator has a distinct perspective that gives the reader a good sense of what the rest of the story will sound like.
- Though J.D. Salinger’s The Catcher in the Rye is a novel, not a short story, it has an opening line that establishes the narrative voice right away: “If you really want to hear about it, the first thing you’ll probably want to know is where I was born, and what my lousy childhood was like, and how my parents were occupied and all before they had me, and all that David Copperfield kind of crap, but I don’t feel like going into it, if you want to know the truth.”[9]
-
4
Open with a line of strong dialogue. Starting your story with a strong line of dialogue can be effective, but the dialogue should be easy to follow and to the point. As a general rule, dialogue in a story should always be doing more than one thing and never be there just for the sake of conversation. Good dialogue will reveal character and progress the story’s key events or plot.[10]
- Many short stories will start with one line of dialogue and then zoom out to tell the reader who is speaking or where the speaker is situated within a scene. The dialogue is also usually spoken by a main character or one of the central characters in the story.
- For example, in Amy Hempel’s short story “In the Cemetery Where Al Jolson Was Buried”, the story begins with a striking line of dialogue: «Tell me things I won’t mind forgetting,» she said. «Make it useless stuff or skip it.”[11]
The reader is drawn into the story right away by the funny, strange dialogue and the presence of a “she”.
-
5
Present a minor conflict or mystery. A good opening sentence should raise questions in the reader’s mind, spotlighting a minor conflict or a mystery. This could be something as simple as a character considering a recent event and their reaction to the event or a more complex mystery, such as an unsolved murder or crime. Avoid presenting a mystery that is too big or confusing for the reader right away. Let the first line hint at a larger mystery and ease the reader into the conflict.[12]
- For example,the opening line for Jackson’s short story “Elizabeth” raises several questions: “Just before the alarm went off she was lying in a hot sunny garden, with green lawns around her and stretching as far as she could see.” The reader wonders why the main character is dreaming about a hot sunny garden, what she is waking up for, and what the dream will mean later to the character. This is a minor conflict, but it can be an effective way to ease the reader into the larger themes or ideas in the story.
- If you’re planning a mystery story, do some research into thinking about how thrillers work, and how mysteries work. One of the key elements is usually tension, and it’s important to make it compelling from the beginning.
Advertisement
-
1
Read the beginning again once you reach the end of your story. Though you may think you have crafted a perfect opening for your story, you should revisit it once you are finished with the story to confirm it is successful. Sometimes, stories can change or shift the further you get into them and your brilliant beginning may not make as much sense as it once did. Read the beginning again within the context of the rest of the story and consider if it still fits.[13]
- You may be able to tweak your opening lines to fit with the tone, mood, and voice of the rest of the story or you may need to write a new opening to better suit the story. You can always file away your old beginning for another story or a future project, especially if you think it is strong but just does not fit that particular story.
-
2
Tighten up the language. Your opening line should have no unnecessary words or phrases as this will lessen its impact on the reader. Look over your opening lines and make sure the language is powerful and as tight as it can be. Think about any cliche or familiar phrases you are using and replace them with more interesting terms. Remove any unnecessary description or go with a description that shows character and setting.[14]
- You may notice that you are using weak verbs or adjectives in your first line that feel vague and nondescript. Replace them with strong verbs and adjectives so your first line makes a lasting impact and sets the bar high for the language and description in the rest of the story.
-
3
Show the beginning to an objective reader. It can be difficult to edit your own writing so be willing to show the beginning lines to a reader you trust. Consider showing your reader only the first line or first paragraph of the story and ask her if the opening makes her want to read the rest of the story. You should also ask her if she has a good sense of character or setting in the first line and any improvements she may suggest to make the beginning of the short story that much better.[15]
Advertisement
-
1
Keep in mind the role of the beginning of a short story. The opening lines of a short story are essential, as they will keep the reader engaged and interested enough to continue on. The first sentence or first paragraph often introduces the idea or situation that will be explored in the story. It should give the reader clear indications of tone, style, and voice. It may also tell the reader something about the characters and the plot of the story.[16]
- Using Kurt Vonnegut’s rules for a short story, a popular reference for writers, you should always try to “start as close to the end as possible” in your opening lines.[17]
Place your reader right in the action as soon as you can so they are hooked into reading on. - Often, editors will read the first several lines of a story to see if it’s worth reading to the end. Many short stories are selected for publication based on the strength of their opening line. This is why it is important that you consider how you can make an impact on the reader and make an impression with the first one to two lines.[18]
- Using Kurt Vonnegut’s rules for a short story, a popular reference for writers, you should always try to “start as close to the end as possible” in your opening lines.[17]
-
2
Read example opening lines. To help you get a better sense of how to start your short story, you should read several example opening lines. Note how the writer draws the reader in and uses every word like it counts. Several examples include:[19]
- “The first great act of love I ever witnessed was Split Lip bathing his handicapped daughter.” “Isabelle” by George Saunders.
- “When this story goes out into the world, I may become the most famous hermaphrodite in history.” “The Obscure Object” by Jeffrey Eugenides.
- “Just before the alarm went off she was lying in a hot sunny garden, with green lawns around her and stretching as far as she could see.” “Elizabeth” by Shirley Jackson.
-
3
Analyze the examples. Once you have read over the example opening lines, ask yourself several questions:
- How does the writer set the tone or mood? For example, the first line in Eugenides’ short story “The Obscure Object” introduces the narrator as a hermaphrodite and lets the reader know that the narrator’s life story is going to be told. It sets up a reflective mood, where the narrator relays their life as a famous hermaphrodite.
- How does the writer introduce key characters or setting? For example, Saunders’ first line in his short story “Isabelle” introduces a character named “Split Lip” as well as his handicapped daughter. It also provides a key theme of the story: love between father and daughter. Jackson’s first line in “Elizabeth” uses description and sensory details, like “hot sunny” and “green”, to paint a specific image in the reader’s mind.
- What are your expectations as a reader, based on the opening lines? A good first line will signal to the reader what they are in store for, and provide just enough information for the reader to be drawn into the story. The opening line in Saunders’ story, for example, lets the reader know that the story may be a bit quirky or strange, with a character named “Split Lip” and a handicapped girl. It is a bold opening that lets the reader know how the story is going to be narrated, with a unique narrative voice.
Advertisement
Add New Question
-
Question
What are the best ways to start a short story?
Start on a hook. Something that will make the reader interested and will attract them to read more. For example, say something like «I never meant to do it. It just happened.» It should only let a little glimpse of what is going to be in your story.
-
Question
Can I start of my story by describing the setting?
Yes. This is a common way to begin a story.
-
Question
How should I start off my story about virtual reality?
If I were to write about virtual reality it would most likely start with something like, «She rubbed her eyes wearily, wondering if life would ever be to normal again.» As the story is about virtual reality, she is rubbing her eyes as though they are sore from overuse. She is also wondering if life will ever be «normal» again, which could mean either that this story is about the future and how virtual reality affects her life, or that she simply wishes to go back to a different way of living. As the writer, you will have to determine what «normal» means to her.
See more answers
Ask a Question
200 characters left
Include your email address to get a message when this question is answered.
Submit
Advertisement
References
About This Article
Article SummaryX
There are a variety of great ways to begin your short story, and the best beginning depends on what you’re trying to achieve. For example, start with a scene that’s important or engaging to hook your reading right away. Alternatively, establish the setting of your story first if it’s key to your plot and helps set the right mood. For a story that’s character-driven, try starting with a strong narrative voice or a description of your main character. You might also consider beginning with a solid line of dialogue or a minor conflict or mystery to immediately draw your reader in. To learn from our English reviewer how to use a prompt to start writing your short story, read on!
Did this summary help you?
Thanks to all authors for creating a page that has been read 292,123 times.
Reader Success Stories
-
Joyce Delos Santos
Sep 24, 2016
«Thanks for uploading this. This helps me to write a short story. I don’t have a story yet so I’m searching for the…» more
Did this article help you?
Download Article
Download Article
Great writers grab you in the first few lines and hook you until the end. You may wonder how they craft these lines, or you may be wondering how writers start writing at all. These techniques will help you achieve strong first lines as well as a strong first draft of the story. You will learn how to start writing, how to choose your beginning lines, and how to edit your beginning lines.
-
1
Create a plot outline. It may help you get started with the writing of the story by sketching out a plot outline so you know what is going to occur in the story. Most writers avoid doing this as they do not want to feel limited by a plot outline. But if you are struggling to start your story, it may help to identify your protagonist, the setting of the story, and the events of the story.[1]
- A plot outline should first address the story goal. This is something your protagonist would like to achieve and/or a problem she wants to resolve. This is also called the big «want» in the story, where your protagonist wants something from herself, another character, an institution, etc.
- A plot outline should also note the consequences for your protagonist if she does not achieve her goal. These are also called «the stakes of the story», where the protagonist will suffer in some way if she fails to reach her goal. Having high stakes in a story usually encourages a reader to stay engaged and care about the fate of your protagonist.
- If you’re struggling, first look for your concept. Then, think about how that plot is going to work—and usually that involves structure and character, which usually go together.
-
2
Use a writing prompt. If you are struggling with an idea for your story, you can try using a writing prompt. Writing prompts can help to get your creative juices flowing and allow you to narrow your focus. They can also force you to write about something you may not have considered before or thought of on your own.[2]
- Most writing prompts have a time limit (i.e., write about the prompt for five minutes). You can extend the time limit for the writing prompt if you feel it is helping you generate useful material for your story. You can also deviate from the writing prompt if your writing takes you in a different direction. The prompt should act as a way to get you started, but it should not feel restrictive or limiting in any way.
- A writing prompt can be anything from a phrase, such as «I remember…» to an image, such as «Imagine you are trapped in your childhood bedroom». You can also use a phrase from a favorite poem or a book, as well as a phrase from a favorite song.
- You can find a list of writing prompts at http://www.writersdigest.com/prompts Writer’s Digest and http://www.dailyteachingtools.com/journal-writing-prompts.html Daily Teaching Tools. You can also try an online random http://writingexercises.co.uk/firstlinegenerator.php first line generator.
Advertisement
-
3
Identify your protagonist. Once you have written some raw material for the story, you should take a moment to read it over and see if a protagonist emerges. The protagonist is the character whose fate matters the most in the story. This does not necessarily mean your protagonist has to be a hero or pure evil. Your protagonist should be the character readers will care about or sympathize with the most, flaws and all.[3]
- The protagonist also does not necessarily have to be the narrator of the story, but they should be the one making decisions that move the story forward. Your protagonist should drive the events that occur in the story and their fate should give the story meaning.
-
4
Try to write the basic story in one sitting. One method is to sit down and start with your basic story, writing down the details of the story in one sitting. This could be the crazy, amusing story you might tell a friend but are not sure how to translate into short story material. Getting down the raw data, or details of your story, can then allow you to shape it into a crafted piece later.[4]
- Focus on simply telling the story and getting it down on the page. This could take you one hour or several hours. Pretend you are talking to a good friend and sharing the story with them over coffee.
- Avoid doing any outside research or reaching for information outside of the story you are telling. Try not to slow down to really think about certain sections or areas of the story. You will address any issues in the story once you reread it later.
Advertisement
-
1
Start in a scene. Many short story writers will try to start their stories in a scene, usually a scene that feels important and engaging. Starting in scene will hook the reader right away and ground them in the story.[5]
- You should choose a scene that is essential to the main character or the narrator and shows them in action, doing something that will have consequences later or sets up the plot. For example, rather than start with, “Walter thinks the day will be the same as usual,” you may start with, “Walter wakes up from a bad dream and realizes that today will not be like any other day.”
- Though you may decide to use the past tense for your story, using the present tense will give the story a sense of urgency, which can help to propel the reader forward. For example, starting with “Today, I will rob a bank” may be more effective than “Yesterday, I robbed a bank”, as the present tense allows the action to unfold for the reader in real time. The reader gets access to the main event and experiences it with the characters.
-
2
Establish the setting. This type of beginning is useful if the setting of your story is essential and you want to establish a certain mood. Perhaps your story is not very plot heavy but it does have a distinct setting that you want the reader to get into right away. You may use a character’s perspective to describe the setting and focus on one detail that will be striking or interesting to the reader.[6]
- For example, in the short story “Oceanic” by Greg Egan, the first lines focus on establishing the setting of being in a boat in the ocean: «The swell was gently lifting and lowering the boat. My breathing grew slower, falling into step with the creaking of the hull, until I could no longer tell the difference between the faint rhythmic motion of the cabin and the sensation of filling and emptying my lungs.» Egan uses specific, sensory detail to give the reader a sense of sitting in the cabin of a boat and starts his story in a particular moment in time.[7]
- Keep in mind you can also do scene setting later in the story if you do not want to start right away with setting. If theme or plot is more important to your story than setting, you may start with these elements first. You should still try to start your story in scene so your reader is engaged right away.
- For example, in the short story “Oceanic” by Greg Egan, the first lines focus on establishing the setting of being in a boat in the ocean: «The swell was gently lifting and lowering the boat. My breathing grew slower, falling into step with the creaking of the hull, until I could no longer tell the difference between the faint rhythmic motion of the cabin and the sensation of filling and emptying my lungs.» Egan uses specific, sensory detail to give the reader a sense of sitting in the cabin of a boat and starts his story in a particular moment in time.[7]
-
3
Introduce your narrator or main character. Another option is to start with a strong narrative voice or a strong description of your main character. This may be a good option for stories that are character-driven, rather than plot driven. Often, first person narratives will start with a voice driven opening line. You can show the reader how the narrator views the world and present their voice so the reader knows what to expect for the rest of the story.[8]
- Though J.D. Salinger’s The Catcher in the Rye is a novel, not a short story, it has an opening line that establishes the narrative voice right away: “If you really want to hear about it, the first thing you’ll probably want to know is where I was born, and what my lousy childhood was like, and how my parents were occupied and all before they had me, and all that David Copperfield kind of crap, but I don’t feel like going into it, if you want to know the truth.”[9]
- The narrator sounds sour and rough but he also draws you in with his frustrated view of the world and his disdain for traditional narratives. The narrator has a distinct perspective that gives the reader a good sense of what the rest of the story will sound like.
- Though J.D. Salinger’s The Catcher in the Rye is a novel, not a short story, it has an opening line that establishes the narrative voice right away: “If you really want to hear about it, the first thing you’ll probably want to know is where I was born, and what my lousy childhood was like, and how my parents were occupied and all before they had me, and all that David Copperfield kind of crap, but I don’t feel like going into it, if you want to know the truth.”[9]
-
4
Open with a line of strong dialogue. Starting your story with a strong line of dialogue can be effective, but the dialogue should be easy to follow and to the point. As a general rule, dialogue in a story should always be doing more than one thing and never be there just for the sake of conversation. Good dialogue will reveal character and progress the story’s key events or plot.[10]
- Many short stories will start with one line of dialogue and then zoom out to tell the reader who is speaking or where the speaker is situated within a scene. The dialogue is also usually spoken by a main character or one of the central characters in the story.
- For example, in Amy Hempel’s short story “In the Cemetery Where Al Jolson Was Buried”, the story begins with a striking line of dialogue: «Tell me things I won’t mind forgetting,» she said. «Make it useless stuff or skip it.”[11]
The reader is drawn into the story right away by the funny, strange dialogue and the presence of a “she”.
-
5
Present a minor conflict or mystery. A good opening sentence should raise questions in the reader’s mind, spotlighting a minor conflict or a mystery. This could be something as simple as a character considering a recent event and their reaction to the event or a more complex mystery, such as an unsolved murder or crime. Avoid presenting a mystery that is too big or confusing for the reader right away. Let the first line hint at a larger mystery and ease the reader into the conflict.[12]
- For example,the opening line for Jackson’s short story “Elizabeth” raises several questions: “Just before the alarm went off she was lying in a hot sunny garden, with green lawns around her and stretching as far as she could see.” The reader wonders why the main character is dreaming about a hot sunny garden, what she is waking up for, and what the dream will mean later to the character. This is a minor conflict, but it can be an effective way to ease the reader into the larger themes or ideas in the story.
- If you’re planning a mystery story, do some research into thinking about how thrillers work, and how mysteries work. One of the key elements is usually tension, and it’s important to make it compelling from the beginning.
Advertisement
-
1
Read the beginning again once you reach the end of your story. Though you may think you have crafted a perfect opening for your story, you should revisit it once you are finished with the story to confirm it is successful. Sometimes, stories can change or shift the further you get into them and your brilliant beginning may not make as much sense as it once did. Read the beginning again within the context of the rest of the story and consider if it still fits.[13]
- You may be able to tweak your opening lines to fit with the tone, mood, and voice of the rest of the story or you may need to write a new opening to better suit the story. You can always file away your old beginning for another story or a future project, especially if you think it is strong but just does not fit that particular story.
-
2
Tighten up the language. Your opening line should have no unnecessary words or phrases as this will lessen its impact on the reader. Look over your opening lines and make sure the language is powerful and as tight as it can be. Think about any cliche or familiar phrases you are using and replace them with more interesting terms. Remove any unnecessary description or go with a description that shows character and setting.[14]
- You may notice that you are using weak verbs or adjectives in your first line that feel vague and nondescript. Replace them with strong verbs and adjectives so your first line makes a lasting impact and sets the bar high for the language and description in the rest of the story.
-
3
Show the beginning to an objective reader. It can be difficult to edit your own writing so be willing to show the beginning lines to a reader you trust. Consider showing your reader only the first line or first paragraph of the story and ask her if the opening makes her want to read the rest of the story. You should also ask her if she has a good sense of character or setting in the first line and any improvements she may suggest to make the beginning of the short story that much better.[15]
Advertisement
-
1
Keep in mind the role of the beginning of a short story. The opening lines of a short story are essential, as they will keep the reader engaged and interested enough to continue on. The first sentence or first paragraph often introduces the idea or situation that will be explored in the story. It should give the reader clear indications of tone, style, and voice. It may also tell the reader something about the characters and the plot of the story.[16]
- Using Kurt Vonnegut’s rules for a short story, a popular reference for writers, you should always try to “start as close to the end as possible” in your opening lines.[17]
Place your reader right in the action as soon as you can so they are hooked into reading on. - Often, editors will read the first several lines of a story to see if it’s worth reading to the end. Many short stories are selected for publication based on the strength of their opening line. This is why it is important that you consider how you can make an impact on the reader and make an impression with the first one to two lines.[18]
- Using Kurt Vonnegut’s rules for a short story, a popular reference for writers, you should always try to “start as close to the end as possible” in your opening lines.[17]
-
2
Read example opening lines. To help you get a better sense of how to start your short story, you should read several example opening lines. Note how the writer draws the reader in and uses every word like it counts. Several examples include:[19]
- “The first great act of love I ever witnessed was Split Lip bathing his handicapped daughter.” “Isabelle” by George Saunders.
- “When this story goes out into the world, I may become the most famous hermaphrodite in history.” “The Obscure Object” by Jeffrey Eugenides.
- “Just before the alarm went off she was lying in a hot sunny garden, with green lawns around her and stretching as far as she could see.” “Elizabeth” by Shirley Jackson.
-
3
Analyze the examples. Once you have read over the example opening lines, ask yourself several questions:
- How does the writer set the tone or mood? For example, the first line in Eugenides’ short story “The Obscure Object” introduces the narrator as a hermaphrodite and lets the reader know that the narrator’s life story is going to be told. It sets up a reflective mood, where the narrator relays their life as a famous hermaphrodite.
- How does the writer introduce key characters or setting? For example, Saunders’ first line in his short story “Isabelle” introduces a character named “Split Lip” as well as his handicapped daughter. It also provides a key theme of the story: love between father and daughter. Jackson’s first line in “Elizabeth” uses description and sensory details, like “hot sunny” and “green”, to paint a specific image in the reader’s mind.
- What are your expectations as a reader, based on the opening lines? A good first line will signal to the reader what they are in store for, and provide just enough information for the reader to be drawn into the story. The opening line in Saunders’ story, for example, lets the reader know that the story may be a bit quirky or strange, with a character named “Split Lip” and a handicapped girl. It is a bold opening that lets the reader know how the story is going to be narrated, with a unique narrative voice.
Advertisement
Add New Question
-
Question
What are the best ways to start a short story?
Start on a hook. Something that will make the reader interested and will attract them to read more. For example, say something like «I never meant to do it. It just happened.» It should only let a little glimpse of what is going to be in your story.
-
Question
Can I start of my story by describing the setting?
Yes. This is a common way to begin a story.
-
Question
How should I start off my story about virtual reality?
If I were to write about virtual reality it would most likely start with something like, «She rubbed her eyes wearily, wondering if life would ever be to normal again.» As the story is about virtual reality, she is rubbing her eyes as though they are sore from overuse. She is also wondering if life will ever be «normal» again, which could mean either that this story is about the future and how virtual reality affects her life, or that she simply wishes to go back to a different way of living. As the writer, you will have to determine what «normal» means to her.
See more answers
Ask a Question
200 characters left
Include your email address to get a message when this question is answered.
Submit
Advertisement
References
About This Article
Article SummaryX
There are a variety of great ways to begin your short story, and the best beginning depends on what you’re trying to achieve. For example, start with a scene that’s important or engaging to hook your reading right away. Alternatively, establish the setting of your story first if it’s key to your plot and helps set the right mood. For a story that’s character-driven, try starting with a strong narrative voice or a description of your main character. You might also consider beginning with a solid line of dialogue or a minor conflict or mystery to immediately draw your reader in. To learn from our English reviewer how to use a prompt to start writing your short story, read on!
Did this summary help you?
Thanks to all authors for creating a page that has been read 292,123 times.
Reader Success Stories
-
Joyce Delos Santos
Sep 24, 2016
«Thanks for uploading this. This helps me to write a short story. I don’t have a story yet so I’m searching for the…» more
Did this article help you?
Какие истории запоминаются, каково главное требование к герою, почему глагол важнее прилагательного, а первый абзац надо писать последним — главное из мастер-класса Оксаны Силантьевой «Истории о людях человеческим языком».
«Нам нужны хорошие истории, потому что их легко запомнить и пересказать. Эмоциональные истории увлекают, удерживают внимание. И важно, что истории задают модель поведения. Лучше написать одну историю в неделю, которая вас драйвит, чем восемь пресс-релизов», — считает мультимедийный продюсер, руководитель Лаборатории мультимедийного опыта Silamedia Оксана Силантьева.
Cодержание
- Рассказывайте о том, что вас драйвит
- Выбирайте героя, который преодолел препятствия и изменился
- Вам поможет хронология
- Заголовок и первый абзац делайте в конце
Рассказывайте о том, что вас драйвит
Запоминаются истории, в которых есть сильная эмоция, именно она цепляет людей. А чтобы эта сильная эмоция была, рассказчик должен гореть темой. Обдумайте, о каком герое вы хотите рассказать, в чем смысл истории, почему она важна, почему может быть интересна людям. Помните, что конкуренция огромная, и если вы сами не испытываете эмоций к герою, к теме, ваша история не взлетит.
Чтобы написать хорошую эмоционально цепляющую историю, нужно общаться с человеком лично, а не в переписке, не в зуме.
Важно находиться в атмосфере человека, заражаться его эмоциями, чтобы потом их передать. Без личной встречи получаются только сухие, неэмоциональные истории.
И важно: если сам рассказчик чувствует себя выгоревшим, у него тоже не получится история. Сначала нужно «починить» себя, потом рассказывать истории.
Выбирайте героя, который преодолел препятствия и изменился
Без изменения героя нет истории. У героя должна быть проблема, задача, цель, мечта. Он должен преодолевать внутренние и внешние препятствия, пробовать много раз, сталкиваться с разными реакциями людей на него и, наконец, достигать гештальта — получать свою цель.
То есть еще год назад невозможно было что-то представить, были внешние и внутренние трудности, человек пробовал раз, пробовал еще раз, наконец находил выход и получал желаемое. Например, в 19 лет героиня получила травму позвоночника и села в инвалидную коляску, пять лет не выходила из дома, потому что некому было вынести ее с пятого этажа. А потом переехала, познакомилась с активными людьми, у которых когда-то были похожие проблемы, и сейчас она руководит организацией и танцует на коляске.
Вам поможет хронология
Прописать хронологию нужно, чтобы разобраться что к чему: как история развивалась в реальности, что и в каком порядке с героем случилось. На основании хронологии вы построите скелет истории.
Начните с того, что напишите на стикерах действия, которые происходили с героем. Один стикер — один глагол.
В режиссерских и писательских мастерских часто делают такое упражнение: несколько месяцев не употребляют в речи прилагательные, чтобы перестроить мозг на понимание того, что все в мире — это действие. И вам нужно научиться видеть историю через действие.
После того как соберете слой действий, нужно добавить эмоции: что чувствовал герой в момент каждого действия. Эмоции связаны с преодолением внутренних и внешних препятствий. Дальше на каждое действие с эмоцией допишите реакцию среды: что говорили близкие, соседи, коллеги, кто и как поддерживал, кто и почему осуждал.
И вот теперь можно выстраивать логику истории. Интересно и важно, что когда вы уже рассказываете историю, не нужно соблюдать хронологию, можете начинать в любом порядке — хоть с середины, хоть с завязки, хоть с финала.
Заголовок и первый абзац делайте в конце
Первый абзац или первый кадр имеют большое значение. Люди по первому абзацу принимают решение, будут они читать дальше или не будут. И принимают такое решение не на уровне логики, а исключительно на уровне эмоций. У вас есть три секунды, чтобы зацепить читателя.
Заголовок и первый абзац делайте в конце. Посмотрите на всю восстановленную историю, проанализируйте эмоции и задайте себе вопрос: что из этого самое заразительное, удивительное, самое цепляющее, самое вытаскивающее эмоции. С этого и нужно начинать историю.
Подытожим. О чем нужно помнить, когда пишете историю:
- нужен герой, который обязательно должен измениться в процессе — без поворота сюжета истории не бывает. Можно рассказать историю о себе, другом человеке и даже о коте. Если вы продвинутый рассказчик, можете попробовать рассказать историю от имени дома;
- сюжет, где герой сталкивается с внутренними или внешними препятствиями, где есть переломный момент;
- поддерживающие и противостоящие реакции людей. Если мы не покажем, как реагирует окружающая среда, история будет непонятной. Бывает так, что чья-то реакция может стать первым абзацем, первым кадром.
Какой бы роман, рекламный ролик вы не взяли, везде есть эти составляющие. История, где все это есть, будет зажигательной и зацепит самые разные аудитории.
Мастер-класс Оксаны Силантьевой прошел 27 октября на конференции «Медиа/НКО}профи». Конференцию организовали Агентство социальной информации и центр «Благосфера» в партнерстве с Лабораторией мультимедийной коммуникации Silamedia при поддержке Благотворительного фонда Владимира Потанина (проект «НКО-профи»), Благотворительного фонда Алишера Усманова «Искусство, наука и спорт» и Благотворительного фонда Елены и Геннадия Тимченко.
Событие проходит с 2017 года, в предыдущие годы — под названием «ЗаЧем будущее социальной журналистики?».
Дорогие читатели, коллеги, друзья АСИ.
Нам очень важна ваша поддержка. Вместе мы сможем сделать новости лучше и интереснее.
Фонд «Искусство, наука и спорт» обучает СО НКО в четырех регионах России, проводит конкурс грантов на участие в профильных конференциях и кратких стажировках для сотрудников НКО и конкурс проектов, направленных на развитие связей с местным сообществом и горизонтальных внутрисекторных связей, поддерживает любительский спорт, спортивную и культурную интеграцию людей с инвалидностью.
Центр «Благосфера» создает условия для того, чтобы люди приходили в благотворительность и могли больше узнать об организованной благотворительности и некоммерческих организациях: в центре проходят события московских некоммерческих организаций, работают книжный и киноклуб, работает благотворительный магазин фонда «Второе дыхание», пункты буккросинга, сбора батареек и макулатуры, есть коворкинг для НКО и инициативных групп.
Благотворительный фонд Владимира Потанина помогает НКО внедрять технологию эндаумента, выделяет гранты на развитие компетенций сотрудников НКО, на основную деятельность НКО и учреждений культуры в период кризиса, поддерживает лучшие практики личной филантропии и альтруизма, в 75 вузах России реализует стипендиальную программу и предоставляет гранты преподавателям, поддерживает проекты Государственного Эрмитажа и помогает развивать спорт как социальный феномен.
Фонд Тимченко — один из крупнейших семейных благотворительных фондов страны, который работает в 80 регионах России с 2010 года. Общая сумма расходов на программную деятельность превысила 7,9 млрд рублей. За 11 лет работы Фонд поддержал 4 461 проект. С 2023 года Фонд будет поддерживать местные сообщества на малых территориях (до 200 тысяч жителей) по двум направлениям — «Забота в ближайшем окружении» и «Развитие детей и подростков». Три целевые группы, которым будет помогать Фонд — уязвимые люди старшего возраста; семьи с детьми, оказавшиеся в трудной жизненной ситуации; а также дети и подростки.