Уважаемая редакция! В №2 за 2022 год обратил внимание на весьма выразительное разночтение: в официальном документе 1944 года говорится о «бендеровцах», в современной литературе пишут «бандеровцы». Как вы можете объяснить этот феномен?
С уважением — С.А. Репушкин г. Бронницы Московской области
ПИСЬМО ИЗ РЕДАКЦИИ
ПОЧЕМУ БЕНДЕРОВЦЫ СТАЛИ БАНДЕРОВЦАМИ?
Уважаемый тов. Репушкин!
В справках военных лет встречается двоякое написание: правильное «бандеровцы» и неправильное — «бендеровцы». Фронтовые писари и машинистки далеко не всегда могли похвастаться высокой грамотностью. В документах тех лет, включая наградные листы, мы часто видим как нарушение правил орфографии и пунктуации, так и неправильное написание непривычных для слуха имен, отчеств и фамилий. В 1944 году сотрудничавший с гитлеровцами Степан Бандера был мало кому известен за пределами края и не воспринимался как лидер всего украинского националистического движения. Его фамилия еще не была на устах у всех. Поэтому ошибка, вкравшаяся в официальный документ, понятна и извинительна. У нее оказалась долгая жизнь: даже в относительно недавно снятом фильме «Брат-2» киллер Татарин, герой актера Виктора Сухорукова, поминает «бендеровцев»…
Природа ошибки 1944 года, впрочем, весьма вероятно, связана с тем, что незнакомая фамилия ассоциировалась с городом Бендеры в Приднестровье. Там в 1709 году после разгрома в Полтавской битве прятался вместе со шведским королем Карлом XII гетман Иван Мазепа, изменивший царю Петру. За казаками Мазепы, промышлявшими разбоями и грабежами, закрепился ярлык «бендеровцы».
Как видите, разница между бандеровцами и бендеровцами не так уж и велика — синонимом и к тем, и к другим является позорное слово «предатели».
Семен Экштут, доктор философских наук
РЕЗОНАНС
Приключения тарантаса продолжаются
Отрывки из удивительного дневника швейцарской гувернантки Олимпии Риттенер, совершившей осенью 1883 года экстремальное путешествие на восток и около семи лет жившей в сибирской семье («Тарантас Москва — Красноярск» «Родина» №10, 2019), предложила редакции старший научный сотрудник Красноярского краеведческого музея Надежда Гаврилова. Это она перевела на русский язык дневник швейцарки.
Публикация получила неожиданное продолжение. Об этом в новом письме Надежды Федоровны:
— Осенью в Красноярске состоялся фестиваль швейцарского кинематографа. А открылся он презентацией книги Шарлотты Германн «От Пайерна до Красноярска», изданной в нашем городе. Этому во многом способствовала публикация в «Родине», позволившая автору получить грант программы «Книжное Красноярье». Юные артисты из театра-студии «Открытые сердца» оживили презентацию сценическими зарисовками из дневника Олимпии Риттенер. Вместе с красноярцами им аплодировали приехавшие к нам соотечественники Олимпии Риттенер, сотрудники посольства Швейцарии в России.
Надежда Гаврилова, Красноярск
Версия для печати
Отправить ссылку
Как правильно: бандеровцы или бендеровцы?
12 мая 2014 14:33
Администрация города Екатеринбурга посвящает очередной выпуск рубрики «Екатеринбург говорит правильно» особенностям обозначения последователей Степана Бандеры и жителей города Бендеры.
Как отмечает справочно-информационный портал «Русский язык» о жителях города Бендеры (он расположен в Приднестровье) правильно: бендерцы и бендерчане. Именно такой вариант фиксирует словарь И.Л. Городецкой и Е.А. Левашова «Русские названия жителей» (М., 2003) — наиболее полный справочник по названиям жителей.
А вот слова бендеровцы в русском языке вообще не существует — ни как названия жителей города Бендеры, ни как названия последователей Степана Бандеры (правильно: бандеровцы). Есть прилагательное бендеровский (с ударением на первом слоге), означающее «относящийся к Остапу Бендеру (литературному персонажу)». Поэтому можно образовать слово бендеровцы, означающее последователей Остапа Бендера, но ударение в этом слове будет на первом слоге.
Ключевые слова:
русский язык, украина
Комментариев пока нет Написать?
Материалы по теме
Как правильно: бАржа или баржА? 2 июня 2014 12:47 |
|
Как правильно: лАгери или лагерЯ? 30 мая 2014 17:54 |
|
Екатеринбург говорит правильно: водитель мопеда или мопедист? 29 мая 2014 15:20 |
|
Как правильно: нАзвана или названА? 27 мая 2014 14:26 |
|
Как правильно: дом по улице или на улице? 26 мая 2014 12:40 |
|
Как правильно: екатеринбургский или екатеринбуржский? 23 мая 2014 12:13 |
|
Как правильно: обезбаливающее или обезболивающее? 22 мая 2014 15:10 |
|
Как правильно: пожарный или пожарник? 21 мая 2014 14:44 |
|
Как правильно: сОздана или созданА? 20 мая 2014 17:03 |
|
Как правильно: срЕдства или средствА? 19 мая 2014 13:57 |
|
Как правильно: апартАменты или апартамЕнты? 16 мая 2014 18:24 |
|
Как правильно: бесхозный или бесхозяйный? 15 мая 2014 13:41 |
|
Как правильно: подрОстковый или подросткОвый? 13 мая 2014 13:28 |
|
Как правильно: шофЕры или шоферА? 7 мая 2014 18:03 |
|
Как правильно: грАблями или граблЯми? 5 мая 2014 14:47 |
|
«Екатеринбург говорит правильно»: можно ли совершить визит? 29 апреля 2014 17:46 |
|
Корректны ли сочетания взрослый билет и детский билет? 28 апреля 2014 12:20 |
|
«Екатеринбург говорит правильно»: можно ли освежевать рыбу? 25 апреля 2014 16:14 |
|
«Екатеринбург говорит правильно»: овеществить 24 апреля 2014 15:28 |
|
«Екатеринбург говорит правильно»: уместно ли использовать в речи слово «касаемо»? 23 апреля 2014 18:55 |
|
Как правильно: Ильичом или Ильичем? 22 апреля 2014 15:32 |
|
Как правильно: врУчим или вручИм? 21 апреля 2014 13:10 |
-
Новые лица
-
Медиа в ЖЖ
-
#встречаемновыйгод
-
#зимавместе
-
Коротко
-
Видео
-
путешествия
-
психология
-
Еда
-
дети
-
Кино
-
Ещё
-
Ещё
ЖЖ рекомендует
moreproduktinfo
Она в два раза больше синего кита
Интересные факты о гигантской медузе цианее
inamora
Первый шаг в отношениях
-
glagol_press
Когда родился Дед Мороз и каким был в древности
-
griphon
Путешествия без денег. Мой опыт 19-летней давности
okkomovies
«Всевидящее око»: не Гоголь, но По
На Netflix вышел готический детектив с Кристианом Бэйлом в главной роли
vadperez
Килограмм яблок — примерно 5 штук
О двух способах продажи фруктов и овощей в Мексике
shakko.ru
Лучшие романы про изобразительное искусство
«Список книг, которые так превосходны, что меня не бесят»
okkomovies
Родительство, скорбь и поэзия. 10 лучших драм года
mmekourdukova
Почему рисование с натуры — плохая школа?
Больше записей
Рейтинг записей
Весь рейтинг
Весь рейтинг
Вам может быть интересно
Больше интересных публикаций
Больше интересных публикаций
Записи друзей
Ваша лента друзей
Ваша лента друзей
Поиск блогов и статей
Например: {{searchHints[0]}} или {{searchHints[1]}}
Новые лица
Больше Новых лиц
Больше записей
Коротко
Больше Коротко
Больше записей
Медиа в ЖЖ
Больше Медиа в ЖЖ
Больше записей
Русский[править]
Морфологические и синтаксические свойства[править]
падеж | ед. ч. | мн. ч. |
---|---|---|
Им. | банде́ровец | банде́ровцы |
Р. | банде́ровца | банде́ровцев |
Д. | банде́ровцу | банде́ровцам |
В. | банде́ровца | банде́ровцев |
Тв. | банде́ровцем | банде́ровцами |
Пр. | банде́ровце | банде́ровцах |
бан—де́—ро—вец
Существительное, одушевлённое, мужской род, 2-е склонение (тип склонения 5*a по классификации А. А. Зализняка); часто подменяется искажённым «бендеровец».
Корень: -бандер-; суффиксы: -ов-ец [Тихонов, 1996].
Произношение[править]
- МФА: ед. ч. [bɐnˈdɛrəvʲɪt͡s], мн. ч. [bɐnˈdɛrəft͡sɨ]
Семантические свойства[править]
Значение[править]
- истор., разг., полит. жарг. название и самоназвание участника военных формирований Украинской повстанческой армии (УПА) в Западной Украине в 1943–50-х гг. [▲ 1] ◆ Отличались от подобных заключённых люди, действительно враждебные Советской власти, боровшиеся против неё: старики эсеры, меньшевики, анархисты либо сторонники самостийности Украины, Латвии, Эстонии, Литвы, а во время войны бандеровцы. В. С. Гроссман, «Всё течёт» (1955–1963 гг.) // «Октябрь», 1989 г. [НКРЯ] ◆ В редакцию разбираться со мной приехал капитан — районный уполномоченный КГБ. «Это ведь бывший бандеровец!» — зловеще шептал он, округляя глаза. Сергей Баймухаметов, «Пилигримы» // «Вестник США», 01 октября 2003 г. [НКРЯ]
- перен., разг., полит. жарг. последователь движения УПА из числа украинских националистов после окончания Второй Мировой войны [▲ 2] ◆ Я буду с гордостью носить это погоняло — БАНДЕРОВЕЦ! Великий всесоюзный голод (г. Харьков — 1933 год), 2012 г. [НКРЯ]
- разг., сниж., бран. злобно-пренебрежительное прозвище украинца [≈ 3][▲ 3] ◆ Отсутствует пример употребления (см. рекомендации).
- перен., разг., неодобр. злодей, плохой человек [≈ 4][▲ 4] ◆ Марина всплеснула руками: ах, бандеровец, настраивать детей против родной матери! А. Л. Львов, «Двор», 1981 г. [НКРЯ]
Синонимы
- ↑ ?
- ↑ ?
- ↑ хохол, укроп
- ↑ фашист
Антонимы
- ↑ —
- ↑ ?
- ↑ ?
- ↑ ?
Гиперонимы
- ↑ солдат, украинец
- ↑ националист
- ↑ украинец, человек
- ↑ человек
Гипонимы
- ↑ ?
- ↑ ?
- ↑ ?
- ↑ —
Родственные слова[править]
Ближайшее родство | |
|
Этимология[править]
Образовано суффиксальным путём от фамилии С. А. Бандеры (1909–1959), руководителя фракции ОУН(б) (бандеровского движения).
Фразеологизмы и устойчивые сочетания[править]
Перевод[править]
название и самоназвание участника военных формирований Украинской повстанческой армии (УПА) в Западной Украине в 1943–50-х гг | |
|
последователь движения УПА из числа украинских националистов после окончания Второй Мировой войны | |
|
злодей, плохой человек | |
Библиография[править]
(Redirected from Banderites)
A Banderite or Banderovite[a] (Ukrainian: бандерівець, romanized: bandеrivets; Polish: Banderowiec; Russian: бандеровец, romanized: bandеrovets) was a member of OUN-B, a faction of the Organization of Ukrainian Nationalists,[1] nicknamed «Bandera’s people».[2] The term, used from late 1940 onward,[3] derives from the name of Stepan Bandera (1909–1959), head of this faction of the OUN.[4][5][6] Because of the brutality utilized by OUN-B members, the colloquial term Banderites quickly earned a negative connotation, particularly among Poles and Jews.[3] By 1942, the expression was well-known and frequently used in western Ukraine to describe the Ukrainian Insurgent Army partisans, OUN-B members or any other Ukrainian perpetrators.[3] The OUN-B, had been engaged in various atrocities, including murder of civilians, most of whom were ethnic Poles, Jews and Romani people.[7][8] Bandera was not personally engaged in the atrocities but some historians have noted that the term «Banderites» was used by Bandera’s followers themselves[3] during the Holocaust and the massacres of Poles that resulted in the deaths of 80,000–100,000 Poles and 10,000–15,000 Ukrainians.[9] The survivors of these atrocities also frequently defined the perpetrators as Banderites.[3] The term was also a key propaganda term for the post-war Soviet state and more recently for Russia, often used as pejorative term for Ukrainians.
History[edit]
Stepan Bandera (standing, third from the right) with members of the Chervona kalyna Zahin, Lwow, 1928. Bandera was enlisted to OUN organization by Stepan Okhrimovich (Охрімович, sitting, first from the left)
The Organization of Ukrainian Nationalists (OUN) was a Ukrainian nationalist organisation founded in 1929 in Vienna. Bandera joined it that year, and quickly climbed through the ranks, becoming the second in command of OUN in Galicia in 1932–1933,[10]: 18 and the head of the OUN national executive in Galicia in June 1933.[3]: 99
The OUN carried out the June 1934 assassination of Bronisław Pieracki, Poland’s Minister of the Interior. The then 25-year-old Bandera provided the assassin with the murder weapon, a 7.65 mm calibre pistol.[11] His subsequent arrest and conviction turned Bandera into an instant legend among the militant Ukrainian nationalists of the Second Polish Republic.[citation needed] Bandera, who escaped from prison after the German invasion of Poland in September 1939, offered his services to Nazi Germany in exchange for ongoing financial and logistical support.[1]
Since 1939, the OUN had been led by Andriy Atanasovych Melnyk, a founder member. He had been chosen for his more moderate and pragmatic stance; his supporters admired Mussolini’s fascism but condemned Nazism. However, a younger and more radical Nazism-supporting faction of the OUN were dissatisfied.
On 10 February 1941, a conference for OUN leadership was held in Kraków, Poland. The radical contingent refused to accept Melnyk as head of the OUN and instead named Bandera. This led to the split of the OUN in the spring of 1941 into two groups: OUN-B (Banderites), who were more militant, younger and supported Bandera, and OUN-M (Melnykites), who were generally older and more ideological. In February 1941, Bandera became the leader (Providnyk) of the OUN-B faction or the Banderivtsi.
After the start of the Axis invasion of the Soviet Union on 22 June 1941 (Operation Barbarossa), the OUN-B in the person of Yaroslav Stetsko declared an independent Ukrainian state on 30 June 1941 in occupied Lviv, while the region was under the control of Nazi Germany,[12] pledging to work closely with Germany, which was presented as freeing Ukrainians from Russian oppression.[13] In response, the Nazi authorities suppressed the OUN leadership. In July 1941, Bandera himself was arrested and sent to a concentration camp in Germany. He was imprisoned there until 1944.
In October 1942 the OUN-B established the Ukrainian Insurgent Army (UPA).[14][5][1] The OUN-B formed Ukrainian death squads that carried out pogroms and massacres, both independently and with support from the Germans.[3][1] To ensure the maximum impact of the systematic ethnic cleansing campaign in the contested territory, the OUN-B faction spread antisemitic, racist, and fascist propaganda among the ordinary peasants and other Ukrainians.[3]: 235-236 Aided by Stetsko, Shukhevych, and Lenkavskyi (OUN-B propaganda chief), Bandera wrote a manifesto entitled «Ukrainian National Revolution» that called for the annihilation of so-called ethnic enemies. The manifesto informed the locals how to behave and included specific instructions about the killing of Jews, Poles, and Ukrainian opponents of fascism.[3]: 237 [15]
«OUN leaflets appeared on the city streets. They read: «Exterminate the Poles, Jews and communists without mercy. Do not pity the enemies of the Ukrainian National Revolution!»[15]
Bandera did not participate in pogroms; he remained in the area of occupied Kholmshchyna (Polish Chełm Land) further north-west.[3]: 237
The vast majority of pogroms carried out by the Banderites occurred in Eastern Galicia and Volhynia, but also in Bukovina.[3]: 237 The most deadly of them was perpetrated in the city of Lviv by the people’s militia formed by OUN with direct participation of civilians, at the moment of the German arrival in the Soviet-occupied eastern Poland.[16] There were two Lviv pogroms, carried out in a one-month span, both lasting for several days; the first one from 30 June to 2 July 1941, and the second one from 25 to 29 July 1941.[17] The first pogrom took the lives of at least 4,000 Jews.[18] It was followed by the killing of 2,500 to 3,000 Jews by the Einsatzgruppe C,[19] and the «Petlura Days» massacre of more than 2,000 Polish Jews by the Ukrainian militants.[18][20]
Usage in propaganda[edit]
In Soviet secret records, the word “Banderites” for the first time emerged in late 1940 and began to be used in Soviet propaganda starting in late 1942.[3][21] The term became a crucial element of the Soviet propaganda discourse and was used as a pejorative description of the Ukrainians, sometimes all western Ukrainians in the most negative way.[21][22] Historian Andrii Portnov noted that «The common noun “Banderivtsi” (“Banderites”) emerged around the time of ethnic cleansing of the Polish population in Volhynia, and it was used to designate all Ukrainian nationalists, but also, on occasion, western Ukrainians or even any person who spoke Ukrainian.»[23]
The term has been used by Russian state media against Euromaidan activists to associate a separate Ukrainian national identity with the most radical nationalists.[24][25][23] Today, in Russian propaganda, the word is used to refer to all in Ukraine who back the idea of sovereignty from Russia; Ukrainian nationalist collaboration with Nazi Germany is also emphasized.[21]
See also[edit]
- Hiwi (volunteer)
- Trawniki men
Footnotes[edit]
- ^ Also referred to as Banderivets, Banderovets, Banderovtsy, Benderovets, Banderite, Bandera, or Banderlog.
References[edit]
- ^ a b c d Motyl, Alexander J (2000). Encyclopedia of Nationalism. Vol. Two-Volume Set. Elsevier, Academic Press. p. 40. ISBN 0080545246. With over one hundred contributors.
On February 10, 1941, Bandera called a conference of radicals in Kraków, Poland. The conference refused to accept Melnyk as leader, and named Bandera head of the OUN. This led to the split of the OUN in the spring of 1941 into two groups: OUN-B (Banderites), who were more militant, younger and supported Bandera, and OUN-M (Melnykites), who were generally older, more ideological.
- ^ Rossoliński-Liebe, Grzegorz. «Celebrating Fascism and War Criminality in Edmonton. The Political Myth and Cult of Stepan Bandera in Multicultural Canada, in: in Kakanien Revisited 12 (2010): 1-16».
The OUN-B activists and the UPA partisans who committed these atrocities were known as banderites: Bandera’s people.
- ^ a b c d e f g h i j k l Rossolinski, Grzegorz (2014). Stepan Bandera: The Life and Afterlife of a Ukrainian Nationalist: Fascism, Genocide, and Cult. Columbia University Press. pp. 112, 234–235, 236. ISBN 978-3838266848.
The OUN-B organized a militia, which both collaborated with the Germans and killed Jews independently….Because the term “Banderites” was colloquial rather than official, and because of the violence employed by OUN-B, the term soon acquired a negative connotation, especially among Jews and Poles. (page 159)…The survivors of these attacks frequently described the perpetrators as “Banderites” and considered them to be Ukrainian nationalists.(page 241)…Two years later however, the word “Banderites” was known to everyone in western Ukraine and was frequently used to describe the OUN-B activists, UPA partisans, and apparently, other Ukrainian perpetrators (page 248)…The term “Banderites” had appeared in Soviet secret documents for the first time in late 1940 … (page 249)
- ^ Rudling, Per A (November 2011). «The OUN, the UPA, and the Holocaust: A Study in the Manufacturing of Historical Myths». The Carl Beck Papers in Russian and East European Studies. University of Pittsburgh (2107). p. 3 (6 of 76 in PDF). ISSN 0889-275X.
- ^ a b Cooke, Philip; Shepherd, Ben (2014). Hitler’s Europe Ablaze: Occupation, Resistance, and Rebellion during World War II. Skyhorse Publishing. p. 336. ISBN 978-1632201591.
- ^ Rossoliński-Liebe, Grzegorz. «Celebrating Fascism and War Criminality in Edmonton. The Political Myth and Cult of Stepan Bandera in Multicultural Canada, in: in Kakanien Revisited 12 (2010): 1-16». Jahrbücher für Geschichte Osteuropas, Osteuropa and H-Soz-U-Kult.
The OUN-B activists and the UPA partisans who committed these atrocities were knownas banderites: Bandera’s people. This term was not invented by Soviet propaganda but dates back to the split of the OUN in late 1940 and early 1941, distinguishing members of the OUN-B from members of the OUN-M faction
- ^ Lower, Wendy; Faulkner Rossi, Lauren (2017). Lessons and Legacies XII: New Directions in Holocaust Research and Education. Northwestern University Press. pp. 170–171, 174. ISBN 978-0810134508.
The victims of the Holocaust had a difficult time identifying precisely who intended to murder them; the usual terminology was «Banderites,» which indicated adherents of a particular political tendency, or «Bulbas,» which indicated the insurgent force initiated by Taras Bulba-Borovets.[p. 174]
- ^ Risch, William Jay (2011). The Ukrainian West: Culture and the Fate of Empire in Soviet Lviv. Harvard University Press. pp. 55, 65, 69. ISBN 978-0674061262.
- ^ Rossoliński-Liebe, Grzegorz (2016). «Stepan Bandera, Dr. Andrii Portnov, and the Holocaust: Is the Bandera Myth Detached from the Person?». The American Association for Polish-Jewish Studies. Retrieved 23 April 2016.
[Andrii Portnov’s article from the Frankfurter Allgemeine Zeitung (8 January 2016)] informs the readers about the use of the term Banderites in Soviet propaganda, but he [Portnov] forgets to mention that the OUN members did call themselves such and regarded Bandera as their leader when they were murdering Jews during the pogroms in summer 1941 and when they, in the uniforms of the Ukrainian police, were helping the Germans to shoot Jews in 1942 and 1943. He also ignores the fact that Ukrainian nationalists perceived themselves as Banderites and were perceived as such by others during the ethnic cleansings of the Polish population in Volhynia and eastern Galicia. Finally, he does not inform the readers that Bandera never condemned the atrocities committed by the OUN and UPA.
- ^ William Holzmann; Zolt Aradi (1946). The Ukrainian Nationalist Movement: an interim study (PDF) (Report).
- ^ Żeleński, Władysław (1973). The Assassination of Minister Pieracki [Zabòjstwo ministra Pierackiego]. Poland: Institut Literacki. pp. 20–22, 72. Biblioteka «Kultury» volume 233.
- ^ Rudling, Per Anders (2013). «The Return of the Ukrainian Far Right: The Case of VO Svoboda» (PDF). In Wodak and Richardson (ed.). Analysing Fascist Discourse: European Fascism in Talk and Text. New York: Routledge. pp. 229–235.
- ^ «Державний архів Львівської області». Archived from the original on 5 January 2017. Retrieved 19 December 2016.
- ^ Timothy Snyder. (2004) The Reconstruction of Nations. New Haven: Yale University Press: pg. 168
- ^ a b Piotrowski, Tadeusz (1998). Poland’s Holocaust: Ethnic Strife, Collaboration with Occupying Forces, and Genocide in the Second Republic, 1918–1947. Jefferson, NC: McFarland & Company. p. 209. ISBN 0-7864-0371-3. OCLC 37195289.
OUN leaflets appeared on the city streets. They read: «Exterminate the Poles, Jews, and communists without mercy. Do not pity the enemies of the Ukrainian National Revolution!»
- ^ Prof. John-Paul Himka (25 February 2013). «A few more words about the Lviv pogrom» [Ще кілька слів про львівський погром]. IstPravda.com.ua. Історична правда. With links to relevant articles. For the English original, see: John-Paul Himka (2011). «The Lviv Pogrom of 1941: The Germans, Ukrainian Nationalists, and the Carnival Crowd». Canadian Slavonic Papers. 53 (2–4): 209–243. doi:10.1080/00085006.2011.11092673. ISSN 0008-5006. S2CID 159577084.. Archived from the original on 4 March 2016.
- ^ Himka, John-Paul (2011). «The Lviv Pogrom of 1941: The Germans, Ukrainian Nationalists, and the Carnival Crowd». Canadian Slavonic Papers. 53 (2–4): 209–243. ISSN 0008-5006.
- ^ a b USHMM. «Lwów». The Holocaust Encyclopedia. United States Holocaust Memorial Museum. Archived from the original (Internet Archive) on 7 March 2012.
- ^ N M T (1945). «Trials of War Criminals before the Nuernberg Military Tribunals» (PDF). Volume IV: «The Einsatzgruppen Case» Complete, 1210 Pages. Nuremberg Military Tribunals under Control Council Law No. 10: 542–543 in PDF (518–519 in original document) – via PDF direct download.
With N M T commentary to testimony of Erwin Schulz (p. 543 in PDF).
- ^ Longerich, Peter (2010). Holocaust: The Nazi Persecution and Murder of the Jews. Oxford; New York: Oxford University Press. p. 194. ISBN 978-0-19-280436-5.
- ^ a b c Wylegała, Anna; Głowacka-Grajper, Małgorzata (11 February 2020). The Burden of the Past: History, Memory, and Identity in Contemporary Ukraine. Indiana University Press. p. 96. ISBN 978-0-253-04673-4.
- ^ Fedor, Julie (5 January 2016). Journal of Soviet and Post-Soviet Politics and Society: 2015/2: Double Special Issue: Back from Afghanistan: The Experiences of Soviet Afghan War Veterans and: Martyrdom & Memory in Post-Socialist Space. 449: Columbia University Press. ISBN 978-3-8382-6806-4.
{{cite book}}
: CS1 maint: location (link) - ^ a b Portnov, Andrii (22 June 2016). «Bandera mythologies and their traps for Ukraine». openDemocracy. Retrieved 23 August 2022.
The common noun “Banderivtsi” (“Banderites”) emerged around this time, and it was used to designate all Ukrainian nationalists, but also, on occasion, western Ukrainians or even any person who spoke Ukrainian. Even today, the term “Banderivtsi” in public debate is never neutral — it can be used pejoratively or proudly.
- ^ Yekelchyk, Serhy (12 November 2020). «Ukraine: What Everyone Needs to Know»: 48–49. doi:10.1093/wentk/9780197532102.001.0001. ISBN 978-0-19-753210-2.
Much in the same way as the tsarist government in its day branded all patriotic Ukrainians as “Mazepists” after Hetman Ivan Mazepa, the Russian state-controlled media have labeled EuroMaidan activists as “Banderites” after the twentieth-century nationalist leader Stepan Bandera (1909-1959). This stigmatization is unjust because radical nationalists constituted only a small minority among EuroMaidan revolutionaries, and their political parties performed poorly in the parliamentary elections that followed the revolution. Yet, it was a clever propaganda trick to associate a separate Ukrainian national identity exclusively with the most radical branch of Ukrainian nationalism. To most Russians and many Russian-speakers in eastern Ukraine, the term “Banderite” still carries negative historical connotations, established in Stalin’s time. After World War II ended, the Soviet press denounced the Bandera-led insurgents, who resisted the Sovietization of eastern Galicia.
- ^ Esch, Christian (2015). «‘Banderites’ vs. ‘New Russia’» (PDF). Reuters Institute for the Study of Journalism. Retrieved 22 August 2022.
In Soviet Ukraine, the nationalist project was repressed or vilified in its entirety. Hundreds of thousands of civilians from Western Ukraine were deported to forced labour camps. «Banderovets» became a label that could be attached to any real or purported enemy of Soviet power in western Ukraine. It sounded as bad as «fascist». There was no effort to recognise the UPA as an independent actor with its own agenda, and to distinguish it from outright collaborationism, i.e. the Ukrainian «Waffen-SS Division ‘Galizien'» which was under German command. There was also no effort to differentiate between different currents in and periods of OUN and UPA policy, and its more democratic rhetoric towards the end of the war. Even in the 1980s Ukrainian dissidents, no matter how democratic they were, could be labelled «Banderites» or «Fascists».
Further reading[edit]
- Valeriy Smoliy (1997), «Small dictionary of Ukrainian history» — Lybid.
- G Demyian — «Banderivtsi» — Ternopil dictionary encyclopedia – G Iavorskiy — «Zbruch», 2004-2010, 696p. ISBN 966-528-197-6.