Московский художественный театр как пишется

Московский художественный академический театр

Московский художественный академический театр

(МХАТ)

Орфографический словарь русского языка.
2006.

Смотреть что такое «Московский художественный академический театр» в других словарях:

  • Московский художественный академический театр — (МХАТ): Московский Художественный театр создан в 1898 году Станиславским и Немировичем Данченко. С 1919 года назывался Московский художественный академический театр (МХАТ). В 1987 году разделился на два театра: Московский художественный… …   Википедия

  • Московский Художественный академический театр — (МХАТ): Московский художественный театр создан в 1898 году Станиславским и Немировичем Данченко. С 1919 года назывался Московский художественный академический театр (МХАТ). В 1987 году разделился на два театра: Московский художественный… …   Википедия

  • МОСКОВСКИЙ ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ АКАДЕМИЧЕСКИЙ ТЕАТР — им. М. Горького (МХАТ) основан в 1898 К. С. Станиславским и Вл. И. Немировичем Данченко. До 1901 назывался Художественно Общедоступный. С 1919 академический, с 1932 им. Горького. Осуществил реформу репертуара, актерского искусства, режиссуры,… …   Большой Энциклопедический словарь

  • МОСКОВСКИЙ ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ АКАДЕМИЧЕСКИЙ ТЕАТР — (MX AT) имени М. Горького, осн. в 1898 К. С. Станиславским и Вл. И. Немировичем Данченко. До 1901 назывался Московский Художественно Общедоступный театр, с 1932 имени Горького. Осуществил реформу репертуара, актёрского искусства, режиссуры.… …   Русская история

  • Московский художественный академический театр — МХАТ (Московский Художественный театр, МХТ). Создан в 1898 К.С. Станиславским и Вл.И. Немировичем Данченко под названием Московский Художественный театр (МХТ), с 1919 академический (МХАТ). С 1902 располагался в Камергерском переулке, в здании… …   Москва (энциклопедия)

  • Московский Художественный Академический театр — МХАТ МОСКОВСКИЙ ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ АКАДЕМИЧЕСКИЙ ТЕАТР (МХАТ) имени М. Горького, основан в 1898 К.С. Станиславским и В.И. Немировичем Данченко. До 1901 назывался Московский Художественно Общедоступный театр, с 1932 имени Горького. Осуществил реформу… …   Иллюстрированный энциклопедический словарь

  • Московский Художественный академический театр — им. М. Горького (МХАТ), основан в 1898 К. С. Станиславским и Вл. И. Немировичем Данченко. До 1901 назывался Художественно Общедоступный. С 1919 академический, с 1932 им. Горького. Осуществил реформу репертуара, актёрского искусства, режиссуры,… …   Энциклопедический словарь

  • Московский Художественный академический театр им. М. Горького — Московский Художественный академический театр им. М.Горького  театр в Москве. История Основная статья: Московский художественный театр Началом Художественного театра считают встречу его основателей Константина Сергеевича Станиславского и… …   Википедия

  • Московский Художественный Академический Театр им. М.Горького — Московский Художественный академический театр им. М.Горького  театр в Москве. История Основная статья: Московский художественный театр Началом Художественного театра считают встречу его основателей Константина Сергеевича Станиславского и… …   Википедия

  • Московский художественный академический театр им. Горького — Московский Художественный академический театр им. М.Горького  театр в Москве. История Основная статья: Московский художественный театр Началом Художественного театра считают встречу его основателей Константина Сергеевича Станиславского и… …   Википедия

  • Московский художественный академический театр им. М. Горького — Актриса Татьяна Доронина У этого термина существуют и другие значения, см. Московский художественный академический театр. Московский орде …   Википедия

The Chekhov Moscow Art Theatre today (Kamergersky Lane, exterior by Fyodor Schechtel).

The Moscow Art Theatre (or MAT; Russian: Московский Художественный академический театр (МХАТ), Moskovskiy Hudojestvenny Akademicheskiy Teatr (МHАТ)) was a theatre company in Moscow. It was founded in 1898 by the seminal Russian theatre practitioner Konstantin Stanislavski, together with the playwright and director Vladimir Nemirovich-Danchenko. It was conceived as a venue for naturalistic theatre, in contrast to the melodramas that were Russia’s dominant form of theatre at the time. The theatre, the first to regularly put on shows implementing Stanislavski’s system, proved hugely influential in the acting world and in the development of modern American theatre and drama.

It was officially renamed the Gorky Moscow Art Theatre in 1932. In 1987, the theatre split into two troupes, the Chekhov Moscow Art Theatre and the Gorky Moscow Art Theatre.

Beginnings[edit]

At the end of the 19th-century, Stanislavski and Nemirovich-Danchenko both wanted to reform Russian theatre to high-quality art that was available to the general public. They set about creating a private theatre over which they had total control (as opposed to trying to reform the government-operated Maly Theatre, a move which would have given them far less artistic freedom). On 22 June 1897, the two men met for the first time at the Slavyanski Bazar for a lunch that started at 2 PM and did not end until 8 AM the next morning.[1]

Their differences proved to be complementary, and they agreed to initially divide power over the theatre, with Nemirovich in charge of the literary decisions and Stanislavski in charge of all production decisions. Stanislavski interviewed all his actors, making sure they were hard working and devoted as well as talented. He made them live together in common housing for months at a time to foster community and trust, which he believed would raise the quality of their performances. Stanislavski’s system, in which he trained actors via the acting studios he founded as part of the theatre, became central to every production the theatre put on.[2] The system played a huge influence in the development of method acting.

Stanislavski and Danchenko’s initial goal of having an “open theatre,” one that anyone could afford to attend, was quickly destroyed when they could neither obtain adequate funding from private investors, nor from the Moscow City Council.[3]

History[edit]

The Theatre’s first season included works by Aleksey Tolstoy (Tsar Fyodor Ioannovich), Henrik Ibsen, and William Shakespeare, but it wasn’t until it staged Anton Chekhov’s four major works, beginning with its production of The Seagull in 1898, with Stanislavski in the role of Trigorin, that the theatre achieved fame.[citation needed]

After Chekhov’s death in 1904, the theatre experienced a huge changeover; Chekhov had envisioned fellow playwright and friend Maxim Gorki as his successor as the Theatre’s leading dramatist, but Nemirovich and Stanislavski’s reaction to his play Summerfolk was unenthusiastic, causing Gorki to leave. He took with him Savva Morozov, one of the theatre’s main investors at the time.[4]

Now in dire straits, the theatre decided to accept invitations to go on an international tour in 1906, which started in Berlin and included Dresden, Frankfurt, Prague, and Vienna. The tour was a huge success, gaining the theatre international acclaim. However, the sudden change in fortune did not completely quell the company’s internal strife; Stanislavski appointed friends to the theatre’s management without consulting Nemirovich and opened studios attached to the theatre where he began to implement his acting system, cementing Nemirovich’s fears that the theatre was becoming a mere extension of Stanislavski’s own ideas and work. The tension between the two led Stanislavski to abandon his duties as a board member and to relinquish all his power over policy decisions.[5]

The theatre continued to thrive after the October Revolution of 1917 and was one of the foremost state-supported theatres of the Soviet Union, with an extensive repertoire of leading Russian and Western playwrights. Although several revolutionary groups saw it as an irrelevant marker of pre-revolutionary culture, the theatre was initially granted support by Vladimir Lenin, a frequent patron of the Art Theatre himself. Mikhail Bulgakov wrote several plays for the MAT and satirised the organisation mercilessly in his Theatrical Novel. Isaac Babel’s Sunset was also performed there during the 1920s. A significant number of Moscow Art Theatre’s actors were awarded the prestigious title of People’s Artist of the USSR. Many actors became nationally known and admired thanks to their film roles. However, the Civil War saw many of the theatre’s actors being cut off from Moscow, and the support it received from the government diminished under Lenin’s New Economic Policy. The subsidies it had come to rely on were withdrawn and the theatre was forced to survive on its own profits. By 1923, the MAT was in $25,000 debt.[citation needed]

The theatre experienced further blows through the end of the 1930s. Stanislavski’s heart attack onstage during a production of Three Sisters in 1928 led to his almost complete withdrawal from the theatre, while the Stalinist climate began to suppress artistic expression and controlled more and more what could be performed. A «red director» was appointed to the management by the government to ensure that the MAT’s activities were not counter-revolutionary and that they served the Communist cause. As Russia began a period of rapid industrialization, so too was the MAT encouraged to increase production at the expense of quality, with more and more hastily produced plays going up each season. Plays had to be officially approved, and the Theatre’s artistic integrity started to decline.[citation needed]

The theatre was officially renamed The Gorky Moscow Art Theatre in 1932.[6] Desperate not to lose support, Stanislavski tried to appease Stalin by accepting his political limitations on what could be performed while retaining his devotion to naturalistic theatre. As a result, the mid-20th century incarnation of the Moscow Art Theatre took a stylistic turn towards Socialist Realism, which would affect its productions for decades.[citation needed]

It was not until autumn of 1970 that Oleg Yefremov, an actor, producer, and former student of the Moscow Art Theatre Studios who wanted Russia to once again be a major contender in the theatre world, took over control of the theatre and began to reform it. By the time he arrived to save it, the company was made up of only 150 actors, many of whom were out of practice. Yefremov began to reinstate Stanislavski’s traditions, including emphasizing the importance of the studio and of the system, as well as interviewing every single candidate with special emphasis and attention placed on work ethic.[7]

In 1987, the theatre split into two troupes: the Chekhov Moscow Art Theatre (artistic director Oleg Yefremov) and the Gorky Moscow Art Theatre (artistic director Tatiana Doronina).

Artistic directors[edit]

  • Konstantin Stanislavski (artistic director until 1934) and Vladimir Nemirovich-Danchenko (executive director and later artistic director until his death in 1943)
  • Nikolai Khmelyov (artistic director since 1943 until his death in 1945) and Ivan Moskvin (executive director since 1943 until his death in 1946)
  • Mikhail Kedrov (since 1946 until 1949, then chief director until 1955 when the post was abolished)
  • Artistic council of the theatre (since 1949 until 1955)
  • Viktor Stanitsyn, Boris Livanov, Mikhail Kedrov, and Vladimir Bogomolov (since 1955 until 1970)
  • Oleg Yefremov (since 1970 until the troupe was split in 1987)

Notable actors[edit]

  • Aleksey Batalov (1953–1957)
  • Serafima Birman (1911–1924)
  • Yuri Bogatyryov (1977–1989)
  • Richard Boleslawski (1908–1914)
  • Michael Chekhov (1912–1928)
  • Aleksei Dikiy (1910–1928)
  • Boris Dobronravov (1918–1949)
  • Tatiana Doronina (1972–1987)
  • Sofya Giatsintova (1901–1924)
  • Kira Golovko (1938–1950, 1957–1985, 1994–2007)
  • Alexey Gribov (1924–1974)
  • Vasily Kachalov (1900–1948)
  • Alexander Kalyagin (1971–1991)
  • Konstantin Khabensky (since 2003)
  • Yevgeniya Khanayeva (1947–1987)
  • Nikolai Khmelyov (1924–1945)
  • Olga Knipper (1898–1950)
  • Alisa Koonen (1906–1913)
  • Anatoli Ktorov (1933–1980)
  • Tatyana Lavrova (1959–2007)
  • Leonid Leonidov (1903–1943)
  • Boris Livanov (1924–1970)
  • Vsevolod Meyerhold (1898–1902)
  • Irina Miroshnichenko (since 1965)
  • Ivan Moskvin (1898–1946)
  • Andrey Myagkov (1977–2013)
  • Vyacheslav Nevinny (1959–2009)
  • Boris Plotnikov (2002–2020)
  • Alla Pokrovskaya (2004–2019)
  • Andrei Popov (1973–1983)
  • Mark Prudkin (1924–1987)
  • Vsevolod Sanayev (1937–1943)
  • Iya Savvina (1977–2011)
  • Innokenty Smoktunovsky (1976–1994)
  • Viktor Stanitsyn (1924–1976)
  • Angelina Stepanova (1924–1987)
  • Oleg Tabakov (1983–2018)
  • Alla Tarasova (1924–1973)
  • Mikhail Tarkhanov (1922–1948)
  • Akim Tamiroff (?–1927)
  • Natalya Tenyakova (since 1988)
  • Yevgeny Vakhtangov (1911–1919)
  • Anastasiya Vertinskaya (1980–1989)
  • Mikhail Yanshin (1924–1976)
  • Oleg Yefremov (1970–2000)
  • Yevgeny Yevstigneyev (1971–1988)
  • Anastasia Zuyeva (1924–1986)

List of productions[edit]

What follows is a full chronological list of MAT productions[8]

Playwright Maurice Maeterlinck, whose play The Blue Bird, made its worldwide debut at the theatre

1898[edit]

  • Tsar Fyodor Ioannovich, by Aleksey Konstantinovich Tolstoy
  • The Sunken Bell, by Gerhart Hauptmann
  • The Merchant of Venice, by William Shakespeare
  • The Seagull, by Anton Chekhov

1899[edit]

  • Antigone, by Sophocles
  • Hedda Gabler, by Henrik Ibsen
  • The Death of Ivan the Terrible, by Aleksey Konstantinovich Tolstoy
  • Twelfth Night, by William Shakespeare
  • Drayman Henschel, by Gerhart Hauptmann
  • Uncle Vanya, by Anton Chekhov
  • Lonely People, by Gerhart Hauptmann

1900[edit]

  • The Snow Maiden, by Alexander Ostrovsky
  • An Enemy of the People, by Henrik Ibsen
  • When We Dead Awaken, by Henrik Ibsen

1901[edit]

  • Three Sisters, by Anton Chekhov
  • The Wild Duck, by Henrik Ibsen
  • Michael Kramer, by Gerhart Hauptmann
  • In my Dreams, by Vladimir Nemirovich-Danchenko

1902[edit]

  • The Philistines, by Maxim Gorky
  • The Power of Darkness, by Leo Tolstoy
  • The Lower Depths, by Maxim Gorky

1903[edit]

  • The Pillars of Society, by Henrik Ibsen
  • Julius Caesar, by William Shakespeare

1904[edit]

  • The Cherry Orchard, by Anton Chekhov
  • Ivanov, by Anton Chekhov

1905[edit]

  • Children of the Sun, Maxim Gorky

A scene from Chekhovs The Cherry Orchard

1906[edit]

  • Woe from Wit, by Aleksander Griboyedov (reproduced in 1914)
  • Brand, by Henrik Ibsen

1907[edit]

  • Boris Godunov, by Alexander Pushkin

1908[edit]

  • The Blue Bird, by Maurice Maeterlinck
  • The Government Inspector, Nikolai Gogol

1909[edit]

  • At the Gate of the Kingdom, by Knut Hamsun
  • A Month in the Country, by Ivan Turgenev

1910[edit]

  • Enough Stupidity in Every Wise Man, by Alexander Ostrovsky
  • The Brothers Karamazov, by Fyodor Dostoyevsky

1911[edit]

  • The Living Corpse, by Leo Tolstoy
  • Hamlet, by William Shakespeare

1912[edit]

  • Fortune’s Fool, A Provincial Lady and It Tears Where It is Thin, by Ivan Turgenev
  • Peer Gynt, by Henrik Ibsen

1913[edit]

  • The Forced Marriage and The Imaginary Invalid by Molière

1914[edit]

  • The Mistress of the Inn, by Carlo Goldoni
  • Pasukhin’s Death, by Mikhail Saltykov-Shchedrin

1915[edit]

  • The Stone Guest, Mozart and Salieri and A Feast in Time of Plague, by Alexander Pushkin

1916–17[edit]

  • The Village of Stepanchikovo, by Fyodor Dostoyevsky

Note: When more than one play is listed on the same line, it means that they were produced and performed together.

See also[edit]

  • MAT production of The Seagull (1898)
  • MAT production of Hamlet (1911–12)
  • Studio Six Theater Company

References[edit]

  1. ^ Benedetti (1991)
  2. ^ Gauss (1999)
  3. ^ Benedetti (1991)
  4. ^ Benedetti (1991)
  5. ^ Benedetti (1991)
  6. ^ Magarshack (1950, 383).
  7. ^ Smeliansky (1999)
  8. ^ Московский Художественный Театр, Государственное Издательство Изобразительного Искусства, Москва – 1955

Sources[edit]

  • Banham, Martin, ed. 1998. The Cambridge Guide to Theatre. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-43437-8.
  • Benedetti, Jean. 1991. The Moscow Art Theatre Letters. New York: Routledge.
  • Benedetti, Jean. 1999. Stanislavski: His Life and Art. Revised edition. Original edition published in 1988. London: Methuen. ISBN 0-413-52520-1.
  • Braun, Edward. 1982. «Stanislavsky and Chekhov». The Director and the Stage: From Naturalism to Grotowski. London: Methuen. 59–76. ISBN 0-413-46300-1.
  • Bulgakov, Mikhail. 1996. Black Snow: Theatrical Novel. Trans. Michael Glenny. London: Hodder and Stoughton, 1967. London: Collins-Harvill, 1986, 1991, 1996.
  • Gauss, Rebecca B. 1999. Lear’s Daughters. New York: Peter Lang.
  • Magarshack, David. 1950. Stanislavsky: A Life. London and Boston: Faber, 1986. ISBN 0-571-13791-1.
  • Smeliansky, Anatoly. 1999. The Russian Theatre After Stalin. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Stanislavski, Constantin. 1938. An Actor’s Work: A Student’s Diary. Trans. and ed. Jean Benedetti. London: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-42223-9.
  • Whyman, Rose. 2008. The Stanislavsky System of Acting: Legacy and Influence in Modern Performance. Cambridge: Cambridge UP. ISBN 978-0-521-88696-3.
  • Worrall, Nick. 1996. The Moscow Art Theatre. Theatre Production Studies ser. London and NY: Routledge. ISBN 0-415-05598-9.

External links[edit]

  • Official website of the Chekhov Moscow Art Theatre
  • Official website of the Gorky Moscow Art Theatre
  • Chekhov Moscow Art Theatre‘s channel on YouTube
  • «The Moscow Art Theatre: A Model», a 1917 article by N. Ostrovsky.
  • Victor Manyukov, Vladimir Prokofyev, Angelina Stepanova, and Vasily Toporkov discuss the Moscow Art Theatre and working with Stanislavski at a 1964 Symposium in New York City. Listen at The WNYC Archives.

Coordinates: 55°45′36″N 37°36′48″E / 55.76000°N 37.61333°E

The Chekhov Moscow Art Theatre today (Kamergersky Lane, exterior by Fyodor Schechtel).

The Moscow Art Theatre (or MAT; Russian: Московский Художественный академический театр (МХАТ), Moskovskiy Hudojestvenny Akademicheskiy Teatr (МHАТ)) was a theatre company in Moscow. It was founded in 1898 by the seminal Russian theatre practitioner Konstantin Stanislavski, together with the playwright and director Vladimir Nemirovich-Danchenko. It was conceived as a venue for naturalistic theatre, in contrast to the melodramas that were Russia’s dominant form of theatre at the time. The theatre, the first to regularly put on shows implementing Stanislavski’s system, proved hugely influential in the acting world and in the development of modern American theatre and drama.

It was officially renamed the Gorky Moscow Art Theatre in 1932. In 1987, the theatre split into two troupes, the Chekhov Moscow Art Theatre and the Gorky Moscow Art Theatre.

Beginnings[edit]

At the end of the 19th-century, Stanislavski and Nemirovich-Danchenko both wanted to reform Russian theatre to high-quality art that was available to the general public. They set about creating a private theatre over which they had total control (as opposed to trying to reform the government-operated Maly Theatre, a move which would have given them far less artistic freedom). On 22 June 1897, the two men met for the first time at the Slavyanski Bazar for a lunch that started at 2 PM and did not end until 8 AM the next morning.[1]

Their differences proved to be complementary, and they agreed to initially divide power over the theatre, with Nemirovich in charge of the literary decisions and Stanislavski in charge of all production decisions. Stanislavski interviewed all his actors, making sure they were hard working and devoted as well as talented. He made them live together in common housing for months at a time to foster community and trust, which he believed would raise the quality of their performances. Stanislavski’s system, in which he trained actors via the acting studios he founded as part of the theatre, became central to every production the theatre put on.[2] The system played a huge influence in the development of method acting.

Stanislavski and Danchenko’s initial goal of having an “open theatre,” one that anyone could afford to attend, was quickly destroyed when they could neither obtain adequate funding from private investors, nor from the Moscow City Council.[3]

History[edit]

The Theatre’s first season included works by Aleksey Tolstoy (Tsar Fyodor Ioannovich), Henrik Ibsen, and William Shakespeare, but it wasn’t until it staged Anton Chekhov’s four major works, beginning with its production of The Seagull in 1898, with Stanislavski in the role of Trigorin, that the theatre achieved fame.[citation needed]

After Chekhov’s death in 1904, the theatre experienced a huge changeover; Chekhov had envisioned fellow playwright and friend Maxim Gorki as his successor as the Theatre’s leading dramatist, but Nemirovich and Stanislavski’s reaction to his play Summerfolk was unenthusiastic, causing Gorki to leave. He took with him Savva Morozov, one of the theatre’s main investors at the time.[4]

Now in dire straits, the theatre decided to accept invitations to go on an international tour in 1906, which started in Berlin and included Dresden, Frankfurt, Prague, and Vienna. The tour was a huge success, gaining the theatre international acclaim. However, the sudden change in fortune did not completely quell the company’s internal strife; Stanislavski appointed friends to the theatre’s management without consulting Nemirovich and opened studios attached to the theatre where he began to implement his acting system, cementing Nemirovich’s fears that the theatre was becoming a mere extension of Stanislavski’s own ideas and work. The tension between the two led Stanislavski to abandon his duties as a board member and to relinquish all his power over policy decisions.[5]

The theatre continued to thrive after the October Revolution of 1917 and was one of the foremost state-supported theatres of the Soviet Union, with an extensive repertoire of leading Russian and Western playwrights. Although several revolutionary groups saw it as an irrelevant marker of pre-revolutionary culture, the theatre was initially granted support by Vladimir Lenin, a frequent patron of the Art Theatre himself. Mikhail Bulgakov wrote several plays for the MAT and satirised the organisation mercilessly in his Theatrical Novel. Isaac Babel’s Sunset was also performed there during the 1920s. A significant number of Moscow Art Theatre’s actors were awarded the prestigious title of People’s Artist of the USSR. Many actors became nationally known and admired thanks to their film roles. However, the Civil War saw many of the theatre’s actors being cut off from Moscow, and the support it received from the government diminished under Lenin’s New Economic Policy. The subsidies it had come to rely on were withdrawn and the theatre was forced to survive on its own profits. By 1923, the MAT was in $25,000 debt.[citation needed]

The theatre experienced further blows through the end of the 1930s. Stanislavski’s heart attack onstage during a production of Three Sisters in 1928 led to his almost complete withdrawal from the theatre, while the Stalinist climate began to suppress artistic expression and controlled more and more what could be performed. A «red director» was appointed to the management by the government to ensure that the MAT’s activities were not counter-revolutionary and that they served the Communist cause. As Russia began a period of rapid industrialization, so too was the MAT encouraged to increase production at the expense of quality, with more and more hastily produced plays going up each season. Plays had to be officially approved, and the Theatre’s artistic integrity started to decline.[citation needed]

The theatre was officially renamed The Gorky Moscow Art Theatre in 1932.[6] Desperate not to lose support, Stanislavski tried to appease Stalin by accepting his political limitations on what could be performed while retaining his devotion to naturalistic theatre. As a result, the mid-20th century incarnation of the Moscow Art Theatre took a stylistic turn towards Socialist Realism, which would affect its productions for decades.[citation needed]

It was not until autumn of 1970 that Oleg Yefremov, an actor, producer, and former student of the Moscow Art Theatre Studios who wanted Russia to once again be a major contender in the theatre world, took over control of the theatre and began to reform it. By the time he arrived to save it, the company was made up of only 150 actors, many of whom were out of practice. Yefremov began to reinstate Stanislavski’s traditions, including emphasizing the importance of the studio and of the system, as well as interviewing every single candidate with special emphasis and attention placed on work ethic.[7]

In 1987, the theatre split into two troupes: the Chekhov Moscow Art Theatre (artistic director Oleg Yefremov) and the Gorky Moscow Art Theatre (artistic director Tatiana Doronina).

Artistic directors[edit]

  • Konstantin Stanislavski (artistic director until 1934) and Vladimir Nemirovich-Danchenko (executive director and later artistic director until his death in 1943)
  • Nikolai Khmelyov (artistic director since 1943 until his death in 1945) and Ivan Moskvin (executive director since 1943 until his death in 1946)
  • Mikhail Kedrov (since 1946 until 1949, then chief director until 1955 when the post was abolished)
  • Artistic council of the theatre (since 1949 until 1955)
  • Viktor Stanitsyn, Boris Livanov, Mikhail Kedrov, and Vladimir Bogomolov (since 1955 until 1970)
  • Oleg Yefremov (since 1970 until the troupe was split in 1987)

Notable actors[edit]

  • Aleksey Batalov (1953–1957)
  • Serafima Birman (1911–1924)
  • Yuri Bogatyryov (1977–1989)
  • Richard Boleslawski (1908–1914)
  • Michael Chekhov (1912–1928)
  • Aleksei Dikiy (1910–1928)
  • Boris Dobronravov (1918–1949)
  • Tatiana Doronina (1972–1987)
  • Sofya Giatsintova (1901–1924)
  • Kira Golovko (1938–1950, 1957–1985, 1994–2007)
  • Alexey Gribov (1924–1974)
  • Vasily Kachalov (1900–1948)
  • Alexander Kalyagin (1971–1991)
  • Konstantin Khabensky (since 2003)
  • Yevgeniya Khanayeva (1947–1987)
  • Nikolai Khmelyov (1924–1945)
  • Olga Knipper (1898–1950)
  • Alisa Koonen (1906–1913)
  • Anatoli Ktorov (1933–1980)
  • Tatyana Lavrova (1959–2007)
  • Leonid Leonidov (1903–1943)
  • Boris Livanov (1924–1970)
  • Vsevolod Meyerhold (1898–1902)
  • Irina Miroshnichenko (since 1965)
  • Ivan Moskvin (1898–1946)
  • Andrey Myagkov (1977–2013)
  • Vyacheslav Nevinny (1959–2009)
  • Boris Plotnikov (2002–2020)
  • Alla Pokrovskaya (2004–2019)
  • Andrei Popov (1973–1983)
  • Mark Prudkin (1924–1987)
  • Vsevolod Sanayev (1937–1943)
  • Iya Savvina (1977–2011)
  • Innokenty Smoktunovsky (1976–1994)
  • Viktor Stanitsyn (1924–1976)
  • Angelina Stepanova (1924–1987)
  • Oleg Tabakov (1983–2018)
  • Alla Tarasova (1924–1973)
  • Mikhail Tarkhanov (1922–1948)
  • Akim Tamiroff (?–1927)
  • Natalya Tenyakova (since 1988)
  • Yevgeny Vakhtangov (1911–1919)
  • Anastasiya Vertinskaya (1980–1989)
  • Mikhail Yanshin (1924–1976)
  • Oleg Yefremov (1970–2000)
  • Yevgeny Yevstigneyev (1971–1988)
  • Anastasia Zuyeva (1924–1986)

List of productions[edit]

What follows is a full chronological list of MAT productions[8]

Playwright Maurice Maeterlinck, whose play The Blue Bird, made its worldwide debut at the theatre

1898[edit]

  • Tsar Fyodor Ioannovich, by Aleksey Konstantinovich Tolstoy
  • The Sunken Bell, by Gerhart Hauptmann
  • The Merchant of Venice, by William Shakespeare
  • The Seagull, by Anton Chekhov

1899[edit]

  • Antigone, by Sophocles
  • Hedda Gabler, by Henrik Ibsen
  • The Death of Ivan the Terrible, by Aleksey Konstantinovich Tolstoy
  • Twelfth Night, by William Shakespeare
  • Drayman Henschel, by Gerhart Hauptmann
  • Uncle Vanya, by Anton Chekhov
  • Lonely People, by Gerhart Hauptmann

1900[edit]

  • The Snow Maiden, by Alexander Ostrovsky
  • An Enemy of the People, by Henrik Ibsen
  • When We Dead Awaken, by Henrik Ibsen

1901[edit]

  • Three Sisters, by Anton Chekhov
  • The Wild Duck, by Henrik Ibsen
  • Michael Kramer, by Gerhart Hauptmann
  • In my Dreams, by Vladimir Nemirovich-Danchenko

1902[edit]

  • The Philistines, by Maxim Gorky
  • The Power of Darkness, by Leo Tolstoy
  • The Lower Depths, by Maxim Gorky

1903[edit]

  • The Pillars of Society, by Henrik Ibsen
  • Julius Caesar, by William Shakespeare

1904[edit]

  • The Cherry Orchard, by Anton Chekhov
  • Ivanov, by Anton Chekhov

1905[edit]

  • Children of the Sun, Maxim Gorky

A scene from Chekhovs The Cherry Orchard

1906[edit]

  • Woe from Wit, by Aleksander Griboyedov (reproduced in 1914)
  • Brand, by Henrik Ibsen

1907[edit]

  • Boris Godunov, by Alexander Pushkin

1908[edit]

  • The Blue Bird, by Maurice Maeterlinck
  • The Government Inspector, Nikolai Gogol

1909[edit]

  • At the Gate of the Kingdom, by Knut Hamsun
  • A Month in the Country, by Ivan Turgenev

1910[edit]

  • Enough Stupidity in Every Wise Man, by Alexander Ostrovsky
  • The Brothers Karamazov, by Fyodor Dostoyevsky

1911[edit]

  • The Living Corpse, by Leo Tolstoy
  • Hamlet, by William Shakespeare

1912[edit]

  • Fortune’s Fool, A Provincial Lady and It Tears Where It is Thin, by Ivan Turgenev
  • Peer Gynt, by Henrik Ibsen

1913[edit]

  • The Forced Marriage and The Imaginary Invalid by Molière

1914[edit]

  • The Mistress of the Inn, by Carlo Goldoni
  • Pasukhin’s Death, by Mikhail Saltykov-Shchedrin

1915[edit]

  • The Stone Guest, Mozart and Salieri and A Feast in Time of Plague, by Alexander Pushkin

1916–17[edit]

  • The Village of Stepanchikovo, by Fyodor Dostoyevsky

Note: When more than one play is listed on the same line, it means that they were produced and performed together.

See also[edit]

  • MAT production of The Seagull (1898)
  • MAT production of Hamlet (1911–12)
  • Studio Six Theater Company

References[edit]

  1. ^ Benedetti (1991)
  2. ^ Gauss (1999)
  3. ^ Benedetti (1991)
  4. ^ Benedetti (1991)
  5. ^ Benedetti (1991)
  6. ^ Magarshack (1950, 383).
  7. ^ Smeliansky (1999)
  8. ^ Московский Художественный Театр, Государственное Издательство Изобразительного Искусства, Москва – 1955

Sources[edit]

  • Banham, Martin, ed. 1998. The Cambridge Guide to Theatre. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-43437-8.
  • Benedetti, Jean. 1991. The Moscow Art Theatre Letters. New York: Routledge.
  • Benedetti, Jean. 1999. Stanislavski: His Life and Art. Revised edition. Original edition published in 1988. London: Methuen. ISBN 0-413-52520-1.
  • Braun, Edward. 1982. «Stanislavsky and Chekhov». The Director and the Stage: From Naturalism to Grotowski. London: Methuen. 59–76. ISBN 0-413-46300-1.
  • Bulgakov, Mikhail. 1996. Black Snow: Theatrical Novel. Trans. Michael Glenny. London: Hodder and Stoughton, 1967. London: Collins-Harvill, 1986, 1991, 1996.
  • Gauss, Rebecca B. 1999. Lear’s Daughters. New York: Peter Lang.
  • Magarshack, David. 1950. Stanislavsky: A Life. London and Boston: Faber, 1986. ISBN 0-571-13791-1.
  • Smeliansky, Anatoly. 1999. The Russian Theatre After Stalin. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Stanislavski, Constantin. 1938. An Actor’s Work: A Student’s Diary. Trans. and ed. Jean Benedetti. London: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-42223-9.
  • Whyman, Rose. 2008. The Stanislavsky System of Acting: Legacy and Influence in Modern Performance. Cambridge: Cambridge UP. ISBN 978-0-521-88696-3.
  • Worrall, Nick. 1996. The Moscow Art Theatre. Theatre Production Studies ser. London and NY: Routledge. ISBN 0-415-05598-9.

External links[edit]

  • Official website of the Chekhov Moscow Art Theatre
  • Official website of the Gorky Moscow Art Theatre
  • Chekhov Moscow Art Theatre‘s channel on YouTube
  • «The Moscow Art Theatre: A Model», a 1917 article by N. Ostrovsky.
  • Victor Manyukov, Vladimir Prokofyev, Angelina Stepanova, and Vasily Toporkov discuss the Moscow Art Theatre and working with Stanislavski at a 1964 Symposium in New York City. Listen at The WNYC Archives.

Coordinates: 55°45′36″N 37°36′48″E / 55.76000°N 37.61333°E

Толковый словарь русского языка. Поиск по слову, типу, синониму, антониму и описанию. Словарь ударений.

Найдено определений: 14

мхат

ЭНЦИКЛОПЕДИЧЕСКИЙ СЛОВАРЬ

БОЛЬШОЙ ЭНЦИКЛОПЕДИЧЕСКИЙ СЛОВАРЬ

МХАТ — см. Московский Художественный академический театр.

АКАДЕМИЧЕСКИЙ СЛОВАРЬ

м.

Московский Художественный академический театр имени М. Горького.

ССЛОВООБРАЗОВАНИЕ

сущ.

Пост. пр.: собст.; неодуш.; конкр.; м. р.; 2 скл.

ЛЗ Известный на весь мир Московский Художественный академический театр, основанный К. С. Станиславским и Вл. И. Немировичем-Данченко.

Непост. пр.: только ед. чис.; Им. п.

Основа словоформы: МХАТ

Основа слова: МХАТ

ПОЛЕЗНЫЕ СЕРВИСЫ

мхат имени а. п. чехова

ЭНЦИКЛОПЕДИЧЕСКИЙ СЛОВАРЬ

МХАТ и́мени А. П. Че́хова — один из двух театральных коллективов, образованных при разделении труппы Московского Художественного академического театра в 1987. До 1989 сохранял название МХАТ им. М. Горького, с 1989 — им. Чехова. Художественные руководители — О. Н. Ефремов (1970-2000), О. П. Табаков (с 2000). Сцена в Камергерском переулке. Среди актёров (в разные годы): С. Н. Гаррель, Н. И. Гуляева, В. С. Давыдов, А. А. Калягин, Т. Е. Лаврова, С. А. Любшин, И. П. Мирошниченко, А. В. Мягков, В. М. Невинный, С. С. Пилявская, И. С. Саввина, А. И. Степанова, О. П. Табаков, В. В. Гвоздицкий, Е. В. Майорова, А. В. Феклистов и др.

БОЛЬШОЙ ЭНЦИКЛОПЕДИЧЕСКИЙ СЛОВАРЬ

МХАТ ИМЕНИ А. П. ЧЕХОВА — один из двух театральных коллективов, образованных при разделении труппы Московского Художественного академического театра в 1987. До 1989 сохранял название этого театра, как МХАТ им. Горького, с 1989 — им. Чехова. Художественный руководитель — О. Н. Ефремов (с 1970). Сцена в Камергерском переулке. Спектакли: «Заседание парткома» А. И. Гельмана (1971), «Чайка» А. П. Чехова (1980), «Тартюф» Мольера, «Так победим!» М. Ф. Шатрова (оба 1981), «Вагончик» Н. А. Павловой (1982), «Московский хор» Л. С. Петрушевской (1988). В труппе (1994): С. Н. Гарель, Н. И. Гуляева, В. С. Давыдов, А. А. Калягин, Т. Е. Лаврова, С. А. Любшин, И. П. Мирошниченко, А. В. Мягков, В. М. Невинный, С. С. Пилявская, И. С. Саввина, А. И. Степанова, О. П. Табаков и др.

ПОЛЕЗНЫЕ СЕРВИСЫ

мхат имени а.п. чехова

ИЛЛЮСТРИРОВАННЫЙ ЭНЦИКЛОПЕДИЧЕСКИЙ СЛОВАРЬ

МХАТ имени А.П. Чехова, образован при разделении труппы Московского Художественного академического театра в 1987 (сцена в Камергерском переулке; с 1989 — имени Чехова). Художественный руководитель (с 1970) О.Н. Ефремов. Спектакли: «Московский хор» Л.С. Петрушевской (1988), «Олень и шалашовка» А.И. Солженицына (1991), «Возможная встреча» П. Барца (1992) и др. Актеры: Е.А. Евстигнеев, И.М. Смоктуновский, С.С. Пилявская, И.П. Мирошниченко, А.А. Калягин, В.М. Невинный, И.С. Саввина, О.П. Табаков и др.

ПОЛЕЗНЫЕ СЕРВИСЫ

мхат имени горького

ЭНЦИКЛОПЕДИЧЕСКИЙ СЛОВАРЬ

МХАТ имени Горького — МХАТ имени Горького (Московский художественный академический театр имени М. Горького), один из двух театральных коллективов, образованных при разделении Московского Художественного академического театра (см. МОСКОВСКИЙ ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ АКАДЕМИЧЕСКИЙ ТЕАТР) в 1987 году. Сохранил унаследованное от этого театра название в прежнем виде. Художественный руководитель — Т. В. Доронина (с 1987). Сцена на Тверском бульваре. Спектакли: «Вишневый сад» А. П. Чехова (1988). В труппе (1994): Л. И. Губанов, Г. И. Калиновская, В. Н. Расцветаев, К. И. Ростовцева, Г. Л. Шевцов.

ПОЛЕЗНЫЕ СЕРВИСЫ

мхат имени м. горького

ЭНЦИКЛОПЕДИЧЕСКИЙ СЛОВАРЬ

МХАТ и́мени М. Го́рького — один из двух театральных коллективов, образованных при разделении Московского Художественного академического театра в 1987. Сохранил унаследованное от этого театра название в прежнем виде. Художественный руководитель — Т. В. Доронина (с 1987). Сцена на Тверском бульваре. Актёры (в разные годы): А. П. Георгиевская, Л. И. Губанов, Г. И. Калиновская, В. Н. Расцветаев, К. И. Ростовцева, Г. Л. Шевцов, С. И. Коркошко, М. В. Юрьева, И. В. Старыгин, С. Г. Габриэлян и др.

БОЛЬШОЙ ЭНЦИКЛОПЕДИЧЕСКИЙ СЛОВАРЬ

МХАТ ИМЕНИ М. ГОРЬКОГО — один из двух театральных коллективов, образованных при разделении Московского Художественного академического театра в 1987. Сохранил унаследованное от этого театра название в прежнем виде. Художественный руководитель — Т. В. Доронина (с 1987). Сцена на Тверском бульваре. Спектакли: «Вишневый сад» А. П. Чехова (1988) и др. В труппе (1994): Л. И. Губанов, Г. И. Калиновская, В. Н. Расцветаев, К. И. Ростовцева, Г. Л. Шевцов и др.

ИЛЛЮСТРИРОВАННЫЙ ЭНЦИКЛОПЕДИЧЕСКИЙ СЛОВАРЬ

МХАТ имени М. Горького, образован при разделении труппы Московского Художественного академического театра в 1987 (сохранил его название; сцена на Тверском бульваре). Художественный руководитель Т.В. Доронина. Спектакли: «Вишневый сад» А.П. Чехова (1988), «Макбет» У. Шекспира (1990) и др. Актеры: Л.И. Губанов, Г.И. Калиновская, В.Н. Расцветаев, К.И. Ростовцева, Г.Л. Шевцов и др.

ПОЛЕЗНЫЕ СЕРВИСЫ

мхат имени чехова

ЭНЦИКЛОПЕДИЧЕСКИЙ СЛОВАРЬ

МХАТ имени Чехова — МХАТ имени Чехова (Московский художественный академический театр имени А. П. Чехова), один из двух театральных коллективов, образованных при разделении труппы Московского Художественного академического театра (см. МОСКОВСКИЙ ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ АКАДЕМИЧЕСКИЙ ТЕАТР) в 1987. До 1989 сохранял название МХАТ им. Горького, с 1989 года принял имя А. П. Чехова. Художественный руководитель — О. Н. Ефремов (1970-2000), О. П. Табаков (с 2000). Сцена в Камергерском переулке. Спектакли: «Заседание парткома» А. И. Гельмана (1971), «Чайка» А. П. Чехова (1980), «Тартюф» Мольера, «Так победим!» М. Ф. Шатрова (оба 1981), «Вагончик» Н. А. Павловой (1982), «Московский хор» Л. С. Петрушевской (1988). В труппе (1994): С. Н. Гарель, Н. И. Гуляева, В. С. Давыдов, А. А. Калягин, Т. Е. Лаврова, С. А. Любшин, И. П. Мирошниченко, А. В. Мягков, В. М. Невинный, С. С. Пилявская, И. С. Саввина, А. И. Степанова, О. П. Табаков.

ПОЛЕЗНЫЕ СЕРВИСЫ

мхатовец

ОРФОГРАФИЧЕСКИЙ СЛОВАРЬ

мха́товец, -вца, твор. п. -вцем, род. п. мн. ч. -вцев

ПОЛЕЗНЫЕ СЕРВИСЫ

мхатовский

ОРФОГРАФИЧЕСКИЙ СЛОВАРЬ

ПОЛЕЗНЫЕ СЕРВИСЫ

Как правильно пишется словосочетание «Московский Художественный театр»

Моско́вский Худо́жественный теа́тр

Моско́вский Худо́жественный теа́тр (МХТ)

Источник: Орфографический
академический ресурс «Академос» Института русского языка им. В.В. Виноградова РАН (словарная база
2020)

Делаем Карту слов лучше вместе

Привет! Меня зовут Лампобот, я компьютерная программа, которая помогает делать
Карту слов. Я отлично
умею считать, но пока плохо понимаю, как устроен ваш мир. Помоги мне разобраться!

Спасибо! Я стал чуточку лучше понимать мир эмоций.

Вопрос: демагогичность — это что-то нейтральное, положительное или отрицательное?

Ассоциации к слову «московский»

Ассоциации к слову «художественный»

Ассоциации к слову «театр»

Синонимы к словосочетанию «московский театр»

Синонимы к словосочетанию «художественный театр»

Синонимы к слову «московский»

Синонимы к слову «художественный»

Синонимы к слову «театр»

Предложения со словом «московский»

  • С древних времён московские князья, а затем цари тратили огромные средства на строительство и модернизацию крепостей на западных рубежах.
  • Сидит-то она, положим, почти в обычной московской квартире с центральным отоплением, а не в какой-то там избушке на окраине леса.
  • Поэтому, с моральной точки зрения, несправедливо называть старую московскую улицу именем какого-то одного из участников войны, даже если он маршал.
  • (все предложения)

Предложения со словом «художественный»

  • От нас, сегодняшних, зависит – сохранить великое наследие поколения победителей, будь то личные бесхитростные истории или произведения художественной литературы мирового значения.
  • Они по-прежнему оставались заповедными и потому стали для русской художественной школы, а точнее – для школы московской настоящей зелёной академией.
  • Когда прочитаешь её, увидишь, что к созданию художественного фильма ведут три дороги.
  • (все предложения)

Предложения со словом «театр»

  • Войска регулярной турецкой армии во всех этих разнообразных местах нового для русских театра военных действий были немногочисленны.
  • Мировой оперный театр прошёл путь модернизации уже за 15–20 лет до этого, а мы хотели проскочить его мгновенно.
  • – Ребята, – сказал мужчина, – я артист местного драматического театра.
  • (все предложения)

Цитаты из русской классики со словосочетанием «Московский Художественный театр»

  • Кроме провинциального актера Илькова, все артисты принадлежали к составу Русского драматического театра, выросшего на развалинах театра Бренко. Театр этот находился в Камергерском переулке, в том же доме, где теперь Московский Художественный театр.
  • В большой зале бывшего Шереметевского дворца на Воздвиженке, где клуб давал маскарады, большие обеды, семейные и субботние ужины с хорами певиц, была устроена сцена. На ней играли любители, составившие потом труппу Московского Художественного театра.
  • В Струкову был, конечно, платонически и безнадежно, влюблен Вася, чего она не замечала. Уже десятки лет спустя я ее встретил в Москве, где она жила после смерти своего мужа Свободина (Козиенко), умершего на сцене Александрийского театра в 1892 году. От него у нее был сын Миша Свободин, талантливый молодой поэт, московский студент, застрелившийся неожиданно для всех. Я его встречал по ночам в игорных залах Художественного кружка. Он втянулся в игру, и, как говорили, проигрыш был причиной его гибели.
  • (все
    цитаты из русской классики)

Сочетаемость слова «театр»

  • художественный театр
    оперный театр
    малый театр
  • театр военных действий
    театр абсурда
    театр теней
  • на сцене театра
    директор театра
    здание театра
  • театр закрылся
    театр опустел
    театр сгорел
  • ходить в театр
    пойти в театр
    играть в театре
  • (полная таблица сочетаемости)

Значение слова «художественный»

  • ХУДО́ЖЕСТВЕННЫЙ, —ая, —ое; —вен и —венен, —венна, —венно. 1. только полн. ф. Относящийся к искусству, воспроизведению действительности в образах. Художественная литература. Художественное творчество. Художественные и документальные фильмы. (Малый академический словарь, МАС)

    Все значения слова ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ

Значение слова «театр»

  • ТЕА́ТР, -а, м. 1. Род искусства, художественное отражение жизни посредством драматического действия, осуществляемого актерами перед зрителями. История русского театра. Драматический театр. Оперный театр. (Малый академический словарь, МАС)

    Все значения слова ТЕАТР

Значение слова «московский»

  • Моско́вский: Московский — притяжательное прилагательное, указывающее на принадлежность к городу Москве. (Википедия)

    Все значения слова МОСКОВСКИЙ

Афоризмы русских писателей со словом «московский»

  • Напомню для ясности, что Пушкин высоко ценил язык «московских просвирен», учился у своей няни Арины Родионовны.
    Замечательнейший знаток речевого языка Лесков тоже учился у няньки, солдатки. И вообще скромные няньки, кучера, рыбаки, деревенские охотники и прочие люди тяжёлой жизни определённо влияли на развитие литературного языка, но литераторы из стихийного потока речевого бытового языка произвели строжайший отбор наиболее точных, метких и наиболее осмысленных слов.
  • Муж-мальчик, муж-слуга, из жениных пажей,
    Высокий идеал московских всех мужей.
  • Пьесу»Не все коту масленица»я кончил… Эта скорее этюд, чем пьеса; в ней нет никаких сценических эффектов, эта вещь писана для знатоков, тут главное: московский быт и купеческий язык, доведенный до точки.
  • (все афоризмы русских писателей)

Отправить комментарий

Дополнительно

Смотрите также

ХУДО́ЖЕСТВЕННЫЙ, —ая, —ое; —вен и —венен, —венна, —венно. 1. только полн. ф. Относящийся к искусству, воспроизведению действительности в образах. Художественная литература. Художественное творчество. Художественные и документальные фильмы.

Все значения слова «художественный»

ТЕА́ТР, -а, м. 1. Род искусства, художественное отражение жизни посредством драматического действия, осуществляемого актерами перед зрителями. История русского театра. Драматический театр. Оперный театр.

Все значения слова «театр»

Моско́вский: Московский — притяжательное прилагательное, указывающее на принадлежность к городу Москве.

Все значения слова «московский»

  • С древних времён московские князья, а затем цари тратили огромные средства на строительство и модернизацию крепостей на западных рубежах.

  • Сидит-то она, положим, почти в обычной московской квартире с центральным отоплением, а не в какой-то там избушке на окраине леса.

  • Поэтому, с моральной точки зрения, несправедливо называть старую московскую улицу именем какого-то одного из участников войны, даже если он маршал.

  • (все предложения)
  • От нас, сегодняшних, зависит – сохранить великое наследие поколения победителей, будь то личные бесхитростные истории или произведения художественной литературы мирового значения.

  • Они по-прежнему оставались заповедными и потому стали для русской художественной школы, а точнее – для школы московской настоящей зелёной академией.

  • Когда прочитаешь её, увидишь, что к созданию художественного фильма ведут три дороги.

  • (все предложения)
  • Войска регулярной турецкой армии во всех этих разнообразных местах нового для русских театра военных действий были немногочисленны.

  • Мировой оперный театр прошёл путь модернизации уже за 15–20 лет до этого, а мы хотели проскочить его мгновенно.

  • – Ребята, – сказал мужчина, – я артист местного драматического театра.

  • (все предложения)
  • драматический театр
  • столичные театры
  • местный театр
  • провинциальный театр
  • театр драмы
  • (ещё синонимы…)
  • драматический театр
  • новый театр
  • театр имени
  • камерный театр
  • академические театры
  • (ещё синонимы…)
  • нижегородский
  • петербургский
  • псковский
  • питерский
  • ленинградский
  • (ещё синонимы…)
  • изобразительный
  • высокохудожественный
  • поэтический
  • творческий
  • художнический
  • (ещё синонимы…)
  • спектакль
  • клоунада
  • студия
  • массовка
  • подмосток
  • (ещё синонимы…)
  • митрополит
  • москвич
  • Москва
  • регион
  • вокзал
  • (ещё ассоциации…)
  • свист
  • художник
  • фильм
  • галерея
  • (ещё ассоциации…)
  • актёр
  • артист
  • билеты
  • варьете
  • бутафория
  • (ещё ассоциации…)
  • московский университет
  • профессор московского университета
  • не иметь московской прописки
  • (полная таблица сочетаемости…)
  • художественная литература
  • чтение художественной литературы
  • является художественным произведением
  • (полная таблица сочетаемости…)
  • художественный театр
  • театр военных действий
  • на сцене театра
  • театр закрылся
  • ходить в театр
  • (полная таблица сочетаемости…)
  • Разбор по составу слова «московский»
  • Разбор по составу слова «художественный»
  • Разбор по составу слова «театр»

  • Московский регион как пишется с большой буквы или маленькой
  • Морские рассказы виктор конецкий книга
  • Морские рассказы аудиокнига слушать
  • Морские рассказы александра покровского
  • Морские порты как правильно пишется