Вызывается как какими-либо действиями объекта, так и присущими ему качествами, восприятием объекта ненависти, как противоречащего убеждениям и ценностям субъекта, негативно влияющего на его жизнь, препятствующего удовлетворению его важных потребностей
Ненависть может связываться с испытанием удовольствия от неудач объекта и с желанием зла, с намерением причинить вред объекту эмоции.
Причины ненависти и вражды бывают настолько мелкими, несущественными, что видимая иррациональность таких причин вместе с легкостью, с которой ненависть может быть внушена извне, делает возможным предположение о существовании у людей изначальной потребности в ненависти и враждебности.
Сходным образом, часть конфликтов и связанная с конфликтами ненависть могут рассматриваться не столько как следствие каких-то реальных причин, сколько как высвобождение агрессивного напряжения; ненависть при этом может направляться то на один, то на другой объект.
С другой стороны, ненависть может выступать не как проявляющаяся в конфликте, но существующая помимо него агрессивность, и не как отношение к объекту, являющееся причиной конфликта, а как психический механизм, порождаемый конфликтной ситуацией, и усиливающий враждебность («Целесообразно ненавидеть врага»).
Этот подход находит своё выражение в побуждающей к ненависти пропаганде, сопровождающей войны и другие виды конфликтов, стремящейся с помощью ненависти повысить мотивацию общества и таким образом усилить его позицию в конфликте.
Социальная ненависть (ненависть как чувство группы людей) сопровождает тяжелейшие конфликты в обществе (беспорядки, войны, геноцид) и является одной из причин дискриминации.
Ненависть и побуждение к ненависти в разных странах могут в некоторых случаях рассматриваться как отягчающее обстоятельство при преступлении или как самостоятельное преступление.
Обновлено: 09.01.2023
В своем тексте из Книги тихих созерцаний Иван Андреевич Ильин рассказывает о ненависти, он излагает духовную концепцию преодоления ненависти и предлагает читателям способ, которым следует пользоваться, для того чтобы преодолевать такое препятствие как ненависть.
Как люди чаще всего действуют в мире с ненавидящими или когда сами ненавидят? Они используют способы для того чтобы подавить оппонента, в идеале ненависть преодолевается через бессилие или уничтожение такового. Если некому ненавидеть, то и проблема отсутствует или если ненавидящий слаб, то на этот факт не следует обращать и внимания.
По здравому разумению такие способы, конечно, далеки от духовной экологии и вообще хотя немного заслуживающего называться человеческим поведения. Ильин верно указывает на единственное средство для преодоления ненависти – любовь. Устранять ненависть ненавистью, подобно тому, как мыть грязной тряпкой грязный пол – появится просто новая грязь, может даже больше, сущностно ничего не поменяется, страдания останутся.
Типичное отношение в этом мире людей друг к другу: человек человеку – волк. Так воспитывают детей, такое понимание считают достойным и подлинным. Ильин приводит другой вариант, гораздо более достойный, сформулированный Серафимом Саровским: человек человеку – радость.
Безусловно, в нынешний извращенный век радостью может доставлять страдание другого, об этом пишет и сам автор. Ведь для ненавидящего радостью является, когда другой мучается или погибает, он видит в этом высшее удовольствие. Тем не менее, будем объективны, получать от этого радость, подобно тому как наслаждаться поеданием грязи.
На самом деле Ильин предлагает простой и одновременно трудный рецепт, он тесно связан с внутренней духовной работой. На мой взгляд, его рецепт не является полностью идеальным, так как он предлагает немного напористо отвечать на ненависть любовью. При этом, есть ли у любящих в этом мире другой путь по отношению к ненавидящим?
Помимо этого Ильин не затрагивает причины ненависти, которые тоже бывают разными. К примеру, если бы писатель Ильин полностью украл у кого-либо книгу Тихие созерцания и издал бы под своим именем, а потом бы посылал лучи любви ненавидящему его человеку, который является подлинным автором, ситуация была бы немного нелепой. Тем не менее, автор, наверное, не говорит о таких частностях.
Суть этого посыла в том, как часто люди ненавидят друг друга, поверхностно относятся к другому. Будучи способными дарить радость и любовь, выбирают ненависть, ведь ненавидеть легче, да и так заведено сейчас. Ильин предлагает немного более трудный путь, но путь чистый и честный.
Также читают:
Картинка к сочинению По тексту Ильина Каждый человек есть живой излучающий личный центр
Популярные сегодня темы
Родина это слово с большой буквы. У каждого человека есть собственное понимание этого слова, но в итоге все сводится к одному – это отчий дом.
Картина появилась на свет в 1843 году, Иван Айвазовский написал ее в солнечной Италии. Неаполитанский залив – часть Тирренского моря, что располагается на западе страны.
Всемирно известная сказка великого писателя Шарля Перро когда-то была народным вымыслом, история которого интересовала и детей, и взрослых. Попав под его перо, она получила несколько иную форму.
В данном тексте И.А. Ильин, на мой взгляд, предлагает для обсуждения проблему преодоления чувства ненависти.
Автор раскрывает эту философскую проблему на примере собственных рассуждений. Ильин обращает внимание на реакцию человека, к которому испытывают ненависть и антипатию: «Я не должен, я не смею отвечать на его черный луч таким же черным лучом презрения и отвержения».
На зло, по мнению писателя, следует отвечать добром, любовью и миром, ведь только так можно избавиться от вражды. Именно «белый луч» исцеляет душевные раны, помогает зарастить их. Ильин заставляет нас задуматься о важной роли преодоления чувства ненависти.
Авторская позиция заключается в том, что И.А. Ильин считает: «ненависть исцеляется любовью и только любовью», на презрение и отвержение окружающих не стоит отвечать тем же. Невозможно не согласиться с позицией автора. Ведь, действительно, благодаря любви и добру, напряжение злобы рассеется, а ненависть преобразиться.
В доказательство своей позиции приведу примеры из художественной литературы. В романе И.С. Тургенева «Отцы и дети» отец главного героя, Николай Петрович Кирсанов, старался всех примирить, не терпел ссоры в своем доме. К каждому человеку он относился с любовью и пониманием. Своего брата, Павла Петровича, который ненавидел Базарова и не соглашаться с ним во многих вопросах, мужчина призывал к доброте и прощению. Любовь и понимание, а не злоба и черствость делает этот мир лучше.
И Шарлотта Бронте в произведении «Джейн Эйр» ставит проблему преодоления ненависти. Джейн прощает своей мачехе жестокое отношение и пытается найти отклик в душе женщины. Девушка отвечает на злобу добром, тем самым исцеляя душеные раны миссис Рид.
Таким образом, ненависть можно разрушить, отвечая на неё любовью, обезоружить человека своим добрым к нему отношением.
Внимание!
Если Вы заметили ошибку или опечатку, выделите текст и нажмите Ctrl+Enter.
Тем самым окажете неоценимую пользу проекту и другим читателям.
- Для учеников 1-11 классов и дошкольников
- Бесплатные сертификаты учителям и участникам
Сочинение по тексту И.А. Ильина по проблеме преодоления чувства ненависти
(1)Каждый человек есть живой излучающий личный центр. (2)Каждый взгляд, каждое слово, каждая улыбка, каждый поступок излучают в общий духовный эфир бытия особую энергию тепла и света. (3)И даже тогда, когда человек, по-видимому, ни в чём не проявляя себя, просто находится рядом, мы осязаем посылаемые им лучи. (4)И притом тем сильнее, тем определеннее и напряженнее, чем значительнее и своеобразнее его духовная личность.
Получая первое восприятие чужой антипатии, мы чувствуем, что посылаемые нами жизненные лучи не приемлются другим человеком, отталкиваются или упорно не впускаются им в себя. (6)Это уже неприятно и тягостно. (7)Это может вызвать в нас самих некоторое смущение или даже замешательство. (8)В душе возникает странное чувство неудачи, или собственной неумелости, или даже неуместности своего бытия.
(9)Воля к общению пресекается, лучи не хотят излучаться, слова не находятся, жизненный подъём прекращается, сердце готово замкнуться. (10)Замкнутые и малообщительные люди нередко вызывают такое чувство у общительных и экспансивных людей даже тогда, когда об антипатии не может быть и речи. (11)Но антипатия, раз только возникнув, обостряется до враждебности, сгущается в отвращение и углубляется до ненависти.
Когда я встречаюсь в жизни с настоящею ненавистью ко мне, то во мне просыпается чувство большого несчастья, потом огорчение и ощущение своего бессилия.
(20)Прежде всего мне надо найти и установить, нет ли и моей вины в том, что мы оба теперь страдаем: он, ненавидящий, и я, ненавидимый? (21)Может быть, я нечаянно задел какую-нибудь старую, незаживающую рану его сердца? (22)Вслед за тем мне надо простить ему его ненависть. (23)Я не должен, я не смею отвечать на его чёрный луч таким же чёрным лучом презрения и отвержения. (24)Мне не следует уклоняться от встречи с ним, я не имею права на бегство. (25)Отныне я буду встречать луч его ненависти белым лучом, ясным, кротким, добрым, прощающим и добивающимся прощения. (26)Я должен обходиться с моим ненавистником так, как обходятся с тяжело больным человеком, не подвергая его новым, добавочным страданиям. (27)Я должен посылать ему в моих лучах понимание, прощение и любовь до тех пор, пока он не восстановит оборванную им нить, ведущую ко мне. Ненависть исцеляется любовью и только любовью. (29)Луч настоящей любви укрощает диких зверей. (30)Излучение любви действует умиряюще и обезоруживающе.
(31)Напряжение злобы рассеивается: злой инстинкт теряется, уступает и вовлекается в атмосферу мира и гармонии. (32)Всё это не пустые слова: любовь заклинает бури и умиротворяет духовный эфир вселенной.(33)А если однажды это состоится, ненависть его преобразится и рана духовного эфира исцелится и зарастёт. (34)Тогда мы оба будем радоваться радостью избавления и услышим, как высоко над нами всё, ликуя, празднует до самого седьмого неба, ибо Божия ткань любви едина и целостна во всей Вселенной. (По И.А. Ильину.)
Жизнь – это чудесный подарок. Человек создан для счастья, как птица для полёта, это состояние нормально и естественно. Но есть такие люди, которые ничему не рады, враждебны к другим. Они, обиженные жизнью, срывают злость на всех, причиняют боль окружающим. И.А. Ильин поднимает проблему преодоления ненависти.
Автор считает, что ненависть можно уничтожить не ответным ударом, который только умножит её, а всепрощающей и благотворной любовью. Только так можно победить зло.
Прочитав этот текст, начинаешь понимать, что все люди составляют некое целое, что мы братья и сёстры, а жизнь так коротка, что не стоит растрачивать её на презрение и ненависть к подобным себе. Надо взращивать в своей душе ростки добра, умножать его, чтобы оно наполнило мир любовью и радостью.
Если материал и наш сайт сочинений Вам понравились — поделитесь им с друзьями с помощью социальных кнопок!
Как помочь другому человеку преодолеть мучительное чувство ненависти? Таким вопросом задается в данном тексте И.А. Ильин.
Рассуждая над этим вопросам, автор описывает свои чувства, когда он сталкивается с ненавистью, направленной против него. Он пишет, что в этом случае у него «просыпается чувство большого несчастья, потом огорчения и ощущение своего бессилия. Вслед за тем я испытываю настойчивое желание во что бы то ни стало от своего ненавистника, исчезнуть с его глаз, никогда с ним больше не встречаться и ничего о нём не знать».
Авторская позиция довольно ясна и её можно сформулировать следующим образом: ненависть можно исцелить только любовью. Человеку, который испытывает ненависть, необходимо помочь в том, чтобы он избавился от этого отрицательного чувства.
Я согласна с мнением публициста И.А. Ильина в том, что от ненависть является одним из разрушительных человеческих чувств. В современном мире ненависть мы можем встретить почти на каждом шагу: от соседки, которая всем и всегда не довольна, от начальника, который постоянно придирается и т.д. Поступаете в 2019 году? Наша команда поможет с экономить Ваше время и нервы: подберем направления и вузы (по Вашим предпочтениям и рекомендациям экспертов);оформим заявления (Вам останется только подписать);подадим заявления в вузы России (онлайн, электронной почтой, курьером);мониторим конкурсные списки (автоматизируем отслеживание и анализ Ваших позиций);подскажем когда и куда подать оригинал (оценим шансы и определим оптимальный вариант).Доверьте рутину профессионалам – подробнее.
И одним из способов избавиться от этого отрицательного чувства являются положительные эмоции.
В произведении Ивана Сергеевича Тургенева «Отцы и дети» к Евгению Базарову — нигилисту, т.е. человек, отрицающий общепризнанные нормы, — Павел Петрович Кирсанов испытывает сначала неприязнь к нему, а затем и ненависть. А его брат, Николай Петрович, который старался всех примирить, понять и простить, постоянно призывал Павла Петровича к тому, чтобы последний постарался вслушаться в слова молодого человека и понять его. Таким образом он хотел, чтобы между ними ненависть прошла.
В произведении Уильяма Шекспира «Ромео и Джульетта» ненависть между двумя семьями описана наиболее ярко. И любовь Ромео и Джульетты, которая проходит светлым лучом через ненависть, показывает к чему эта ненависть может привести.
Таким образом, ч прихожу к выводу о том, что с помощью позитивных эмоций, а именно с помощью любви, можно избавиться от ненависти.
Существует немало людских пороков и негативных чувств внутри человека. Но одним из самых страшных, по праву, считается ненависть. Именно она разрушает наши сердца, именно она парализует наши чувства, именно она вводит нас во тьму непонимания.
Как же быть и что же делать, чтобы противостоять ей? Почему именно ненависть несет в себе столько опасности? И что такое ненависть?
Ненависть – это чувство сильной вражды, злобы (по определению Ожегова). Сильная вражда, находящаяся внутри сердца, вражда внутри, вражда с собой, которая направляет злобу во внешний мир, на других людей. Но, тем не менее, вред ненависть наносит, прежде всего, тому, кто носит ее в себе. Подобно паразиту, она сжирает в человеке все лучшее, что есть в нем: любовь, добро, стремление к счастью и т.д.
Ненависть – бессмысленное, глупое, бесперспективное чувство. Оно никогда не приведет к счастью, не позволит одержать верх, потому что, даже если ты победишь всех врагов, твое сердце будет разбитым, душа будет бесчувственной. Поэтому любой агрессор обречен на поражение, но силен тот, кто защищает то, что любит. Им движет не ненависть, а любовь. Тонкая грань между плохими и хорошими в войне, но именно она зачастую определяет ход сражения.
от 30 июня 2014
Существует немало людских пороков и негативных чувств внутри человека. Но одним из самых страшных, по праву, считается ненависть. Именно она разрушает наши сердца, именно она парализует наши чувства, именно она вводит нас во тьму непонимания.
Как же быть и что же делать, чтобы противостоять ей? Почему именно ненависть несет в себе столько опасности? И что такое ненависть?
Ненависть – это чувство сильной вражды, злобы (по определению Ожегова). Сильная вражда, находящаяся внутри сердца, вражда внутри, вражда с собой, которая направляет злобу во внешний мир, на других людей. Но, тем не менее, вред ненависть наносит, прежде всего, тому, кто носит ее в себе. Подобно паразиту, она сжирает в человеке все лучшее, что есть в нем: любовь, добро, стремление к счастью и т.д.
Ненависть – бессмысленное, глупое, бесперспективное чувство. Оно никогда не приведет к счастью, не позволит одержать верх, потому что, даже если ты победишь всех врагов, твое сердце будет разбитым, душа будет бесчувственной. Поэтому любой агрессор обречен на поражение, но силен тот, кто защищает то, что любит. Им движет не ненависть, а любовь. Тонкая грань между плохими и хорошими в войне, но именно она зачастую определяет ход сражения.
Читайте также:
- Бойся человека бог которого на небе сочинение
- Сочинение по тексту владимирова вечером молодой пастух гришка ефимов
- Сочинение за что я люблю русские народные сказки для 5 класса
- Бывает ли так что в преступлении личности виновато общество сочинение
- Хорош божий свет одно только нехорошо мы сочинение
«Loathe» redirects here. For the British band, see Loathe (band).
Hatred is an intense negative emotional response towards certain people, things or ideas, usually related to opposition or revulsion toward something.[1] Hatred is often associated with intense feelings of anger, contempt, and disgust. Hatred is sometimes seen as the opposite of love.
A number of different definitions and perspectives on hatred have been put forth. Philosophers have been concerned with understanding the essence and nature of hatred, while some religions view it positively and encourage hatred toward certain outgroups. Social and psychological theorists have understood hatred in a utilitarian sense. Certain public displays of hatred are sometimes legally proscribed in the context of pluralistic cultures that value tolerance.
Hatred may encompass a wide range of gradations of emotion and have very different expressions depending on the cultural context and the situation that triggers the emotional or intellectual response. Based on the context in which hatred occurs, it may be viewed favorably, unfavorably, or neutrally by different societies.
Emotion[edit]
As an emotion, hatred can be short-lived or long-lasting.[2] It can be of low intensity — ‘I hate broccoli’ — or high intensity: ‘I hate the whole world’.[3]
In some cases, hatred can be a learned response from external influences, such as from being abused, misled, or manipulated. As a general rule, hatred is the deep psychological response to feeling trapped or being unable to understand certain sociological phenomena.
Robert Sternberg saw three main elements in hatred:
- a negation of intimacy, by creating distance when closeness had become threatening;
- an infusion of passion, such as fear or anger;
- a decision to devalue a previously valued object.[2]
The important self-protective function, to be found in hatred,[4] can be illustrated by Steinberg’s analysis of ‘mutinous’ hatred, whereby a dependent relationship is repudiated in a quest for autonomy.[5]
Psychoanalysis[edit]
Sigmund Freud defined hate as an ego state that wishes to destroy the source of its unhappiness, stressing that it was linked to the question of self-preservation.[6] Donald Winnicott highlighted the developmental step involved in hatred, with its recognition of an outside object: «As compared to magical destruction, aggressive ideas and behaviour take on a positive value, and hate becomes a sign of civilization».[7]
In his wake, object relations theory has emphasised the importance of recognising hate in the analytic setting: the analyst acknowledges his own hate (as revealed in the strict time-limits and the fee charged),[8] which in turn may make it possible for the patient to acknowledge and contain their previously concealed hate for the analyst.[4]
Adam Phillips went so far as to suggest that true kindness is impossible in a relationship without hating and being hated, so that an unsentimental acknowledgement of interpersonal frustrations and their associated hostilities can allow real fellow-feeling to emerge.[9]
Legalities[edit]
An advisory video from the Welsh Government
In the English language, a hate crime (also known as a «bias-motivated crime») generally refers to criminal acts which are seen to have been motivated by hate. Those who commit hate crimes target victims because of their perceived membership in a certain social group, usually defined by race, gender, religion, sexual orientation, mental disorder, disability, class, ethnicity, nationality, age, gender identity, or political affiliation.[10] Incidents may involve physical assault, destruction of property, bullying, harassment, verbal abuse or insults, or offensive graffiti or letters (hate mail).[11]
Hate speech is speech perceived to disparage a person or group of people based on their social or ethnic group,[12] such as race, sex, age, ethnicity, nationality, religion, sexual orientation, gender identity, mental disorder, disability, language ability, ideology, social class, occupation, appearance (height, weight, skin color, etc.), mental capacity, and any other distinction that might be considered a liability. The term covers written as well as oral communication and some forms of behaviors in a public setting. It is also sometimes called antilocution and is the first point on Allport’s scale which measures prejudice in a society. In many countries, deliberate use of hate speech is a criminal offence prohibited under incitement to hatred legislation. It is often alleged that the criminalization of hate speech is sometimes used to discourage legitimate discussion of negative aspects of voluntary behavior (such as political persuasion, religious adherence and philosophical allegiance). There is also some question as to whether or not hate speech falls under the protection of freedom of speech in some countries.
Both of these classifications have sparked debate, with counter-arguments such as, but not limited to, a difficulty in distinguishing motive and intent for crimes, as well as philosophical debate on the validity of valuing targeted hatred as a greater crime than general misanthropy and contempt for humanity being a potentially equal crime in and of itself.[citation needed]
Neurology[edit]
The neural correlates of hate have been investigated with an fMRI procedure. In this experiment, people had their brains scanned while viewing pictures of people they hated. The results showed increased activity in the middle frontal gyrus, right putamen, bilaterally in the premotor cortex, in the frontal pole, and bilaterally in the medial insular cortex of the human brain.[13]
Those suffering from Misophonia have been known to express hatred when triggered.[14]
Ethnolinguistics[edit]
Hate, like love, takes different shapes and forms in different languages.[15] While it may be fair to say that one single emotion exists in English, French (haine), and German (Hass), hate is historically situated and culturally constructed: it varies in the forms in which it is manifested. Thus a certain relationless hatred is expressed in the French expression J’ai la haine, which has no precise equivalent in English; while for English-speakers, loving and hating invariably involve a force, an object, or a person, and therefore, a relationship with something or someone, J’ai la haine (literally, I have hate) precludes the idea of an emotion directed at a person.[16] This is a form of frustration, apathy and animosity which churns within the subject but establishes no relationship with the world, other than an aimless desire for destruction.
French forms of anti-Americanism have been seen as a specific form of cultural resentment, registering joy-in-hate.[17]
Religion[edit]
A United Nations Special Rapporteur on freedom and religion cited the concept of collective hatred based on religion, which he described as a man-made phenomenon caused by deliberate actions and omissions of hate-mongers.[18]
Hatred can also be sanctioned by religion. The Hebrew word describing the psalmist’s «perfect hatred» (Ps. 139.22) means that it «brings a process to completion».[19] There are also sources that explain how Islam developed around hatred for unbelief since it is considered the source of evil and that adherents endeavor to spread the Qur’anic faith as the vehicle for its eradication.[20] A specific example is hate speech. It is explained that religion aims to convert new adherents and that extreme speech made against other religion or its adherents is considered a tool so that changing other’s beliefs is effective.[21]
Philosophy[edit]
Philosophers from the ancient time sought to describe hatred and today, there are different definitions available. Aristotle, for instance, viewed it as distinct from anger and rage, describing hate as a desire to annihilate an object and is incurable by time.[22] David Hume also offered his own conceptualization, maintaining that hatred is an irreducible feeling that is not definable at all.[23]
See also[edit]
- Discrimination
- Forgiveness
- Gossip
- Misanthropy
- Moral emotions
- Nineteen Eighty-Four
- Resentment
- Revenge
- Self-compassion
- Self-loathing
- Two Minutes Hate
- Zelyonka attack
References[edit]
- ^ Reber, A.S., & Reber, E. (2002). The Penguin dictionary of psychology. New York: Penguin Books.
- ^ a b Y Ito ed., Encyclopedia of Emotion (2010) p. 302
- ^ S Kucuk, Brand Hate (2016) p. 12-3
- ^ a b I Craib, Psychoanalysis (Cambridge 2001) p. 208
- ^ Y Ito ed., Encyclopedia of Emotion (2010) p. 303
- ^ S Freud, ‘The instincts and their vicissitudes’ (1915) in On Metapsychology (PFL 11) p. 135-5.
- ^ D W Winnicott, The Child, the Family, and the Outside World (Penguin 1973) p. 239
- ^ J Malcolm, Psychoanalysis (London 1988) p. 143
- ^ A Phillips/B Taylor, On Kindness (London 2004) p. 93-4
- ^ Stotzer, R.: Comparison of Hate Crime Rates Across Protected and Unprotected Groups Archived 2013-10-19 at the Wayback Machine, Williams Institute, 2007–06. Retrieved on 2007-08-09.
- ^ Hate crime Archived November 26, 2005, at the Wayback Machine, Home Office
- ^ «Dictionary.com: Hate speech». Dictionary.reference.com. Retrieved 2012-12-07.
- ^ Zeki, S.; Romaya, J.P. (October 2008). Lauwereyns, Jan (ed.). «Neural Correlates of Hate». PLoS ONE. 3 (10): e3556. Bibcode:2008PLoSO…3.3556Z. doi:10.1371/journal.pone.0003556. PMC 2569212. PMID 18958169.
- ^ Swedo, Susan; Baguley, David M.; Denys, Damiaan; Dixon, Laura J.; Erfanian, Mercede; Fioretti, Alessandra; Jastreboff, Pawel J.; Kumar, Sukhbinder; Rosenthal, M. Zachary; Rouw, Romke; Schiller, Daniela (2021-04-07). «A Consensus Definition of Misophonia: Using a Delphi Process to Reach Expert Agreement»: 2021.04.05.21254951. doi:10.1101/2021.04.05.21254951. S2CID 233152520.
- ^ James W. Underhill, Ethnolinguistics and Cultural Concepts: truth, love, hate & war, (2012) p. 160
- ^ James W. Underhill, Ethnolinguistics and Cultural Concepts: truth, love, hate & war, (2012) p. 161-2
- ^ James W. Underhill, Ethnolinguistics and Cultural Concepts: truth, love, hate & war, (2012) p. 173-181
- ^ Temperman, Jeroen (2015). Religious Hatred and International Law: The Prohibition of Incitement to Violence or Discrimination. Cambridge: Cambridge University Press. p. 317. ISBN 9781107124172.
- ^ Harris, R Laird (2003-10-01). Theological Wordbook of the Old Testament. Moody Publishers; New Edition. ISBN 978-0802486493.
- ^ Johnson, James Turner (2010). Holy War Idea in Western and Islamic Traditions. University Park, PA: The Pennsylvania State University Press. p. 89. ISBN 9780271042145.
- ^ Howard, Erica (2017-07-28). Freedom of Expression and Religious Hate Speech in Europe. Routledge. ISBN 9781351998789.
- ^ Smith, Tiffany Watt (2016-06-07). The Book of Human Emotions: From Ambiguphobia to Umpty — 154 Words from Around the World for How We Feel. Little, Brown. ISBN 9780316265393.
- ^ Spencer, F. Scott (2017). Mixed Feelings and Vexed Passions: Exploring Emotions in Biblical Literature. Atlanta, GA: SBL Press. p. 61. ISBN 9780884142577.
Further reading[edit]
Look up hatred or hate in Wiktionary, the free dictionary.
Wikiquote has quotations related to Hatred.
Wikimedia Commons has media related to Hate.
- The Psychology of Hate by Robert Sternberg (Ed.)
- Hatred: The Psychological Descent into Violence by Willard Gaylin
- Why We Hate by Jack Levin
- The Psychology of Good and Evil: Why Children, Adults, and Groups Help and Harm Others by Ervin Staub
- Prisoners of Hate: The Cognitive Basis of Anger, Hostility, and Violence by Aaron T. Beck
- Becoming Evil: How Ordinary People Commit Genocide and Mass Killing by James Waller
- Ethnolinguistics and Cultural Concepts: truth, love, hate & war, by James W. Underhill, Cambridge: Cambridge University Press.
- «Hatred as an Attitude», by Thomas Brudholm (in Philosophical Papers 39, 2010).
- The Globalisation of Hate, (eds.) Jennifer Schweppe and Mark Walters, Oxford: Oxford University Press.
«Loathe» redirects here. For the British band, see Loathe (band).
Hatred is an intense negative emotional response towards certain people, things or ideas, usually related to opposition or revulsion toward something.[1] Hatred is often associated with intense feelings of anger, contempt, and disgust. Hatred is sometimes seen as the opposite of love.
A number of different definitions and perspectives on hatred have been put forth. Philosophers have been concerned with understanding the essence and nature of hatred, while some religions view it positively and encourage hatred toward certain outgroups. Social and psychological theorists have understood hatred in a utilitarian sense. Certain public displays of hatred are sometimes legally proscribed in the context of pluralistic cultures that value tolerance.
Hatred may encompass a wide range of gradations of emotion and have very different expressions depending on the cultural context and the situation that triggers the emotional or intellectual response. Based on the context in which hatred occurs, it may be viewed favorably, unfavorably, or neutrally by different societies.
Emotion[edit]
As an emotion, hatred can be short-lived or long-lasting.[2] It can be of low intensity — ‘I hate broccoli’ — or high intensity: ‘I hate the whole world’.[3]
In some cases, hatred can be a learned response from external influences, such as from being abused, misled, or manipulated. As a general rule, hatred is the deep psychological response to feeling trapped or being unable to understand certain sociological phenomena.
Robert Sternberg saw three main elements in hatred:
- a negation of intimacy, by creating distance when closeness had become threatening;
- an infusion of passion, such as fear or anger;
- a decision to devalue a previously valued object.[2]
The important self-protective function, to be found in hatred,[4] can be illustrated by Steinberg’s analysis of ‘mutinous’ hatred, whereby a dependent relationship is repudiated in a quest for autonomy.[5]
Psychoanalysis[edit]
Sigmund Freud defined hate as an ego state that wishes to destroy the source of its unhappiness, stressing that it was linked to the question of self-preservation.[6] Donald Winnicott highlighted the developmental step involved in hatred, with its recognition of an outside object: «As compared to magical destruction, aggressive ideas and behaviour take on a positive value, and hate becomes a sign of civilization».[7]
In his wake, object relations theory has emphasised the importance of recognising hate in the analytic setting: the analyst acknowledges his own hate (as revealed in the strict time-limits and the fee charged),[8] which in turn may make it possible for the patient to acknowledge and contain their previously concealed hate for the analyst.[4]
Adam Phillips went so far as to suggest that true kindness is impossible in a relationship without hating and being hated, so that an unsentimental acknowledgement of interpersonal frustrations and their associated hostilities can allow real fellow-feeling to emerge.[9]
Legalities[edit]
An advisory video from the Welsh Government
In the English language, a hate crime (also known as a «bias-motivated crime») generally refers to criminal acts which are seen to have been motivated by hate. Those who commit hate crimes target victims because of their perceived membership in a certain social group, usually defined by race, gender, religion, sexual orientation, mental disorder, disability, class, ethnicity, nationality, age, gender identity, or political affiliation.[10] Incidents may involve physical assault, destruction of property, bullying, harassment, verbal abuse or insults, or offensive graffiti or letters (hate mail).[11]
Hate speech is speech perceived to disparage a person or group of people based on their social or ethnic group,[12] such as race, sex, age, ethnicity, nationality, religion, sexual orientation, gender identity, mental disorder, disability, language ability, ideology, social class, occupation, appearance (height, weight, skin color, etc.), mental capacity, and any other distinction that might be considered a liability. The term covers written as well as oral communication and some forms of behaviors in a public setting. It is also sometimes called antilocution and is the first point on Allport’s scale which measures prejudice in a society. In many countries, deliberate use of hate speech is a criminal offence prohibited under incitement to hatred legislation. It is often alleged that the criminalization of hate speech is sometimes used to discourage legitimate discussion of negative aspects of voluntary behavior (such as political persuasion, religious adherence and philosophical allegiance). There is also some question as to whether or not hate speech falls under the protection of freedom of speech in some countries.
Both of these classifications have sparked debate, with counter-arguments such as, but not limited to, a difficulty in distinguishing motive and intent for crimes, as well as philosophical debate on the validity of valuing targeted hatred as a greater crime than general misanthropy and contempt for humanity being a potentially equal crime in and of itself.[citation needed]
Neurology[edit]
The neural correlates of hate have been investigated with an fMRI procedure. In this experiment, people had their brains scanned while viewing pictures of people they hated. The results showed increased activity in the middle frontal gyrus, right putamen, bilaterally in the premotor cortex, in the frontal pole, and bilaterally in the medial insular cortex of the human brain.[13]
Those suffering from Misophonia have been known to express hatred when triggered.[14]
Ethnolinguistics[edit]
Hate, like love, takes different shapes and forms in different languages.[15] While it may be fair to say that one single emotion exists in English, French (haine), and German (Hass), hate is historically situated and culturally constructed: it varies in the forms in which it is manifested. Thus a certain relationless hatred is expressed in the French expression J’ai la haine, which has no precise equivalent in English; while for English-speakers, loving and hating invariably involve a force, an object, or a person, and therefore, a relationship with something or someone, J’ai la haine (literally, I have hate) precludes the idea of an emotion directed at a person.[16] This is a form of frustration, apathy and animosity which churns within the subject but establishes no relationship with the world, other than an aimless desire for destruction.
French forms of anti-Americanism have been seen as a specific form of cultural resentment, registering joy-in-hate.[17]
Religion[edit]
A United Nations Special Rapporteur on freedom and religion cited the concept of collective hatred based on religion, which he described as a man-made phenomenon caused by deliberate actions and omissions of hate-mongers.[18]
Hatred can also be sanctioned by religion. The Hebrew word describing the psalmist’s «perfect hatred» (Ps. 139.22) means that it «brings a process to completion».[19] There are also sources that explain how Islam developed around hatred for unbelief since it is considered the source of evil and that adherents endeavor to spread the Qur’anic faith as the vehicle for its eradication.[20] A specific example is hate speech. It is explained that religion aims to convert new adherents and that extreme speech made against other religion or its adherents is considered a tool so that changing other’s beliefs is effective.[21]
Philosophy[edit]
Philosophers from the ancient time sought to describe hatred and today, there are different definitions available. Aristotle, for instance, viewed it as distinct from anger and rage, describing hate as a desire to annihilate an object and is incurable by time.[22] David Hume also offered his own conceptualization, maintaining that hatred is an irreducible feeling that is not definable at all.[23]
See also[edit]
- Discrimination
- Forgiveness
- Gossip
- Misanthropy
- Moral emotions
- Nineteen Eighty-Four
- Resentment
- Revenge
- Self-compassion
- Self-loathing
- Two Minutes Hate
- Zelyonka attack
References[edit]
- ^ Reber, A.S., & Reber, E. (2002). The Penguin dictionary of psychology. New York: Penguin Books.
- ^ a b Y Ito ed., Encyclopedia of Emotion (2010) p. 302
- ^ S Kucuk, Brand Hate (2016) p. 12-3
- ^ a b I Craib, Psychoanalysis (Cambridge 2001) p. 208
- ^ Y Ito ed., Encyclopedia of Emotion (2010) p. 303
- ^ S Freud, ‘The instincts and their vicissitudes’ (1915) in On Metapsychology (PFL 11) p. 135-5.
- ^ D W Winnicott, The Child, the Family, and the Outside World (Penguin 1973) p. 239
- ^ J Malcolm, Psychoanalysis (London 1988) p. 143
- ^ A Phillips/B Taylor, On Kindness (London 2004) p. 93-4
- ^ Stotzer, R.: Comparison of Hate Crime Rates Across Protected and Unprotected Groups Archived 2013-10-19 at the Wayback Machine, Williams Institute, 2007–06. Retrieved on 2007-08-09.
- ^ Hate crime Archived November 26, 2005, at the Wayback Machine, Home Office
- ^ «Dictionary.com: Hate speech». Dictionary.reference.com. Retrieved 2012-12-07.
- ^ Zeki, S.; Romaya, J.P. (October 2008). Lauwereyns, Jan (ed.). «Neural Correlates of Hate». PLoS ONE. 3 (10): e3556. Bibcode:2008PLoSO…3.3556Z. doi:10.1371/journal.pone.0003556. PMC 2569212. PMID 18958169.
- ^ Swedo, Susan; Baguley, David M.; Denys, Damiaan; Dixon, Laura J.; Erfanian, Mercede; Fioretti, Alessandra; Jastreboff, Pawel J.; Kumar, Sukhbinder; Rosenthal, M. Zachary; Rouw, Romke; Schiller, Daniela (2021-04-07). «A Consensus Definition of Misophonia: Using a Delphi Process to Reach Expert Agreement»: 2021.04.05.21254951. doi:10.1101/2021.04.05.21254951. S2CID 233152520.
- ^ James W. Underhill, Ethnolinguistics and Cultural Concepts: truth, love, hate & war, (2012) p. 160
- ^ James W. Underhill, Ethnolinguistics and Cultural Concepts: truth, love, hate & war, (2012) p. 161-2
- ^ James W. Underhill, Ethnolinguistics and Cultural Concepts: truth, love, hate & war, (2012) p. 173-181
- ^ Temperman, Jeroen (2015). Religious Hatred and International Law: The Prohibition of Incitement to Violence or Discrimination. Cambridge: Cambridge University Press. p. 317. ISBN 9781107124172.
- ^ Harris, R Laird (2003-10-01). Theological Wordbook of the Old Testament. Moody Publishers; New Edition. ISBN 978-0802486493.
- ^ Johnson, James Turner (2010). Holy War Idea in Western and Islamic Traditions. University Park, PA: The Pennsylvania State University Press. p. 89. ISBN 9780271042145.
- ^ Howard, Erica (2017-07-28). Freedom of Expression and Religious Hate Speech in Europe. Routledge. ISBN 9781351998789.
- ^ Smith, Tiffany Watt (2016-06-07). The Book of Human Emotions: From Ambiguphobia to Umpty — 154 Words from Around the World for How We Feel. Little, Brown. ISBN 9780316265393.
- ^ Spencer, F. Scott (2017). Mixed Feelings and Vexed Passions: Exploring Emotions in Biblical Literature. Atlanta, GA: SBL Press. p. 61. ISBN 9780884142577.
Further reading[edit]
Look up hatred or hate in Wiktionary, the free dictionary.
Wikiquote has quotations related to Hatred.
Wikimedia Commons has media related to Hate.
- The Psychology of Hate by Robert Sternberg (Ed.)
- Hatred: The Psychological Descent into Violence by Willard Gaylin
- Why We Hate by Jack Levin
- The Psychology of Good and Evil: Why Children, Adults, and Groups Help and Harm Others by Ervin Staub
- Prisoners of Hate: The Cognitive Basis of Anger, Hostility, and Violence by Aaron T. Beck
- Becoming Evil: How Ordinary People Commit Genocide and Mass Killing by James Waller
- Ethnolinguistics and Cultural Concepts: truth, love, hate & war, by James W. Underhill, Cambridge: Cambridge University Press.
- «Hatred as an Attitude», by Thomas Brudholm (in Philosophical Papers 39, 2010).
- The Globalisation of Hate, (eds.) Jennifer Schweppe and Mark Walters, Oxford: Oxford University Press.