Пасадобль как правильно пишется

Как правильно пишется слово «пасодобль»

пасодо́бль

пасодо́бль, -я

Источник: Орфографический
академический ресурс «Академос» Института русского языка им. В.В. Виноградова РАН (словарная база
2020)

Делаем Карту слов лучше вместе

Привет! Меня зовут Лампобот, я компьютерная программа, которая помогает делать
Карту слов. Я отлично
умею считать, но пока плохо понимаю, как устроен ваш мир. Помоги мне разобраться!

Спасибо! Я стал чуточку лучше понимать мир эмоций.

Вопрос: ценовый — это что-то нейтральное, положительное или отрицательное?

Синонимы к слову «пасодобль»

Предложения со словом «пасодобль»

  • Ветер вихрем кружит белые песчинки, превращая неторопливый снегопад в безумный пасодобль.
  • Она хорошо помнила, что накануне того события, когда она очутилась здесь, она смотрела на сцену, где пара танцевала пасодобль.
  • Одевалась я тоже в темпе даже не вальса, а скорее пасодобля.
  • (все предложения)

Значение слова «пасодобль»

  • Пасодо́бль (исп. Paso doble — «двойной шаг») — испанский танец, имитирующий корриду. (Википедия)

    Все значения слова ПАСОДОБЛЬ

Отправить комментарий

Дополнительно

Рады помочь вам узнать, как пишется слово «пасодобль».
Пишите и говорите правильно.

Данное лекарственное средство входит в группу гормональных контрацептивов, применяемых системно, прогестагенам и их комбинациям с эстрогенами.

Основные активные компоненты лекарства – этинилэстрадиол и гестоден. Благодаря низкому содержанию эстрогенов снижаются потенциальные побочные эффекты, обычно являющиеся следствием их применения.

Гестоден является прогестагеном, обладающим антиандрогенными свойствами. Данное вещество обладает способностью к замещению определенных андрогенов, исключая при этом эндогенные и экзогенные андрогены.

В целом применение данного препарата приводит к подавлению секреции основных гормонов, определяющих работу репродуктивной системы женщины – это лютеинизированный и фолликулостимулирующий гормоны. Овуляция подавляется, эндометрий подвергается пролиферации, секреторный слой эндометрия трансформируется, слизь в цервикальном канале меняет свои свойства.

Как следствие, затрудняется продвижение спермы через шейку матки и меняется их скорость.

Состав и форма выпуска

Основной активный компонент: этинилэстрадиол, гестоден.

Вспомогательные компоненты: лактоза, крахмал кукурузный, повидон, магния стеарат.

Производится и поступает в продажу в виде таблеток двух цветов:

— с содержанием 15 мкг этинилэстрадиола и 60 мкг гестодена;

— с содержанием вспомогательных компонентов, без активного вещества.

Показания

Применяется для пероральной контрацепции.

Противопоказания

Рассматриваемое лекарственное средство противопоказано применять в случаях, когда у пациента имеется выраженная гиперчувствительность (аллергия) к основному или к одному из вспомогательных компонентов.

Также противопоказано применение при:

— атеросклерозе;

— тромбоэмболии вен или артерий, тромбозе, эмболии, склонности к ним;

— перед плановым оперативным вмешательством;

— сахарном диабете с изменениями сосудов (ангиопатии);

— артериальной гипертензии в тяжелой форме;

— гепатите, желтухе, холестазе, других тяжелых заболеваниях печени или почек;

— болях в животе, кровотечениях неясной этиологии;

— порфирии, гормонально зависимых опухолях, мигренях;

— эпилепсии;

— воспалениях женских половых органов.

Применение при беременности и кормлении грудью

Данный препарат противопоказано применять беременным женщинам, а также при планировании беременности.

Если необходимо производить прием препарата в период грудного кормления, лактацию приостанавливают.

Способ применения и дозы

Препарат Пасодобль принимают по 1 таблетке в день, начиная с первого дня менструального цикла, в одно и то же время суток (обычно – перед отходом ко сну).

Желтые таблетки принимают 24 дня подряд. Затем 4 дня — белые. В эти дни может пройти кровотечение, схожее с менструальным.

Новую упаковку начинают на следующий день после окончания предыдущей, вне зависимости от того, закончилось кровотечение или нет.

Передозировка

Передозировка до сих пор не зафиксирована. Теоретически, при передозировке могут возникнуть:

— головная боль, тошнота;

— незначительное вагинальное кровотечение (у молодых женщин).

Рекомендуется симптоматическая терапия, временная отмена препарата.

Побочные эффекты

Применение препарата может вызвать такие побочные эффекты, как:

— подавленное настроение, возбудимость, нервозность;

— головокружение, мигрень;

— артериальная гипотензия или гипертензия, варикозное расширение вен;

— тромбоз вен (редко);

— тошнота, рвота, диарея;

— акне;

— крапивница, экзема, эритема, зуд, гипертрихоз, обострение псориаза;

— дисменорея (боль во время менструального периода), аменорея.

— возможны нарушения аппетита;

— редко возможно образование гормонозависимых опухолей.

Условия и сроки хранения

Срок годности – до 3 лет.

Не требует особых условий хранения.

Как написать слово «пасодобль» правильно? Где поставить ударение, сколько в слове ударных и безударных гласных и согласных букв? Как проверить слово «пасодобль»?

пасодо́бль

Правильное написание — пасодобль, ударение падает на букву: о, безударными гласными являются: а, о.

Выделим согласные буквы — пасодобль, к согласным относятся: п, с, д, б, л, звонкие согласные: д, б, л, глухие согласные: п, с.

Количество букв и слогов:

  • букв — 9,
  • слогов — 3,
  • гласных — 3,
  • согласных — 5.

Формы слова: пасодо́бль, -я.

Пасодо́бль — испанский танец, имитирующий корриду. Первое название танца — «испанский уанстеп», поскольку шаги делаются на каждый счёт. Пасодобль был одним из многих испанских народных танцев, связанных с различными аспектами испанской жизни. Частично пасодобль основан на бое быков.

Пасодобль

Галина Римская
Мы рождены для путешествий,
Чтоб многие мечты сбылись.
В который раз пришлёт нам вести
Морской одесский тёплый бриз.
И что избрать – стандарт, латино?
А что б ни выбрали – красиво!
Партнёр мой – профи, он – король! 
Любимый танец – пасодобль. 
И ча-ча-ча, и самба, румба,
И даже столь любимый джайв,
Не создадут прекрасный драйв,
Как танец страсти, боя, штурма.
Итак, картина – бой быков,
Давай, тореро-матадор!

Жизнь – это борьба. Танец пасадобль именно об этом. Гордые и темпераментные испанцы считали, что только победитель-тореро достоин жизни, достоин успеха, достоин любви.

Пасодобль (чаще встречается произношение пасадобль, но правильно писать через букву «о») – это испанский танец, имеющий много общего с фламенко и фанданго. В переводе с испанского, Paso doble означает «двойной шаг», так как каждый второй шаг в танце подчеркнут. Вначале танец носил название «Spanish One Step» — «один испанский шаг», так как шаги делаются на каждую музыкальную долю. Пасадобль, как и многие испанские танцы, отображает один из аспектов жизни и быта испанцев, а именно корриду – бой быков. Это своеобразное театрализованное действие, где партнер изображает гордого, уверенного в себе тореро, а партнерша – его плащ. Иногда партнерша может изображать другого тореро, и очень редко – поверженного быка.

История возникновения танца

Бои быков впервые появились на острове Крит, а в Средних веках они стали популярными и в Испании. В начале 18 века испанская коррида приобрела вид, близкий к современному. Выход тореадора на арену сопровождался музыкой, а любимое зрелище испанцев отобразилось в танцевальном искусстве. Некоторые источники утверждают, что первыми отразили это действо в танце французы. Южная Франция находится недалеко от Испании, и уже в 1910 году на соревнованиях французскими танцорами был исполнен танец «Одного шага» – так называли прототип пасодобля. В 20-ых годах 20 столетия испанская коррида воплотилась в сценическом танце. С 1945 года пасодобль вошел в конкурсную программу бальных латиноамериканских танцев.  

Что такое пасодобль?

Танец исполняется под сопровождение с музыкальным размером 2/6 или 2/4. Главная роль в пасодобле отводится партнеру, поэтому часто пасодобль называют «танцем мастера». Тореро предстоит донести зрителю свою гордость, смелость, надменность, превосходство. Партнерша, имитируя красную ткань в руках тореро, держится на расстоянии, с гибкостью и изяществом подстраиваясь под движения мужчины. В танце должна ощущаться напряженность между партнерами, скрытая экспрессия. Движения пасодобля строги, и дают исполнителям лишь небольшую артистическую свободу. Многие фигуры пасодобля требуют непрерывного физического контакта между партнерами, при котором задействованы все группы мышц. Мужчина и женщина соприкасаются всей поверхностью своих тел – от грудей до бедер. Пасадобль в исполнении является сложным танцем и от исполнителей требует каждодневных тренировок. Прежде чем основные движения пасодобля будут освоены танцором, пройдут многие месяцы упорного труда.

Музыка пасодобля энергична, темпераментна, зажигательна. От партнеров требуется глубокое проникновение в музыкальное сопровождение. Ритмически музыка пасадобля соответствует цыганскому танцу «Espana Cani», в котором присутствуют три музыкальных акцента. Эти же акценты присутствуют и в пасодобле. Первый акцент – начало корриды, второй – бой с быком, третий – торжество победы.

Особенности пасадобля

От других танцев пасодобль отличает постановка корпуса с поднятой грудью и опущенными плечами, с жестко фиксированной головой, иногда наклоненной вниз и вперед. Высоко поднятая грудь передает чувство гордости, а наклоненная вниз голова соответствует позе матадора. Большинство шагов в пасодобле выполняются с каблука, нога, при этом, остается прямой, а вес не переносится на пол в полной мере. Это самый быстрый танец латино-американской программы и единственный, в котором главная роль отводится не партнерше, а партнеру.

В пасодобле, по сравнению с другими танцами латиноамериканской программы, акцент ставится не на технике, а на драматизме танца. Это единственный танец, в котором присутствует сюжетная линия.

Зародившись в Испании, пасодобль считается своим и в странах Латинской Америки. Этот танец, как жизнь, включает в себя и страсть, и любовь, и борьбу, и поражения, и победу.

Из цикла "Чувственный рисунок танца"

«ЗВУЧАТ ФАНФАРЫ ПАСОДОБЛЯ...» 
(Испанский танец «Пасодобль») 

...Звучат фанфары пасодобля... 
Взрывного танца... Двух сердец... 
Двух судеб... Двух шагов к любови... 
По острию волны страстей... 

Два шага делаем мы... К смерти?!. 
Всех бед в обличии «быка»?!. 
Иль к сладостной любви победе, 
Что оплетает нам сердца?!. 

Зачем горящими глазами 
Так грозно смотришь на меня?!. 
Ты в танце голову теряешь,
Как будто я – совсем не я?!. 

...О, мой Тореадор! Тореро! 
Во мне ты видишь что?!. Быка??? 
Я ж – «плащ» твой! Красная «мулета»! 
И не смотри ТАК на меня!!! 

Не надо! Остуди взор гневный, 
Бурлящей страсти злобный вихрь! 
Смени на милость гнев!!! И нежность 
Мне с наслажденьем подари!!! 

И не бросай меня столь резко 
Навстречу горестям судьбы... 
Я – праздник для тебя! Фиеста 
Души, уставшей от борьбы!!!  

Не низвергай во мне Богиню, 
Любви моей не отвергай!!! 
И... усмири свою гордыню!!! 
Всё – только танец иль игра... 

...Я лучше гибкою лианой 
Твой стан Героя обовью... 
Тебе бронёю крепкой стану 
В суровом жизненном бою... 

И, повторяя все движенья, 
Я тенью стану для тебя... 
Твоим зеркальным отраженьем... 
Где гордо поднята рука!!! 

...Я защищу тебя от боли 
Наследованных в битвах ран 
Своею бархатной любовью!!! 
Не пробуждай... во мне... «быка»...

This article is about the Spanish dance and music genre. For the German NDW band, see Paso Doble (band). For the Romanian film, see Pas în doi. For the song by Ringo Starr, «Pasodobles», see Liverpool 8.

Festeros parading Pasodoble as a military march

Poster for a bull fight in Barcelona

Pasodoble (Spanish: double step) is a fast-paced Spanish military march used by infantry troops. Its speed allowed troops to give 120 steps per minute (double the average of a regular unit, hence its name). This military march gave rise recently to a modern Spanish dance, a musical genre including both voice and instruments, and a genre of instrumental music often played during bullfight. Both the dance and the non martial compositions are also called pasodoble.

Structure[edit]

All pasodobles have binary rhythm. Its musical structure consists of an introduction based on the dominant chord of the piece, followed by a first fragment based on the main tone and a second part, called «the trío», based on the sub-dominant note, based yet again on the dominant chord. Each change is preceded by a brieph. The last segment of the pasodoble is usually «the trío» strongly played.[1]
The different types of pasodoble- popular, taurino, militar- can vary in rhythm, with the taurine pasodobles being the slowest and the popular being faster and often incorporating voice.
Pasodoble as we know it started in Spain but is now played in a wide variety of Hispanic nations. Each region has developed its own subgenre and personal style of pasodoble, adjusting some formal aspects of the structure to fit their local musical tradition.[2]
In modern Spain, the most prolific composition of pasodobles is happening in the Levantine coast, associated to the festivals of Moors and Christians.

In the dance form is very free regarding figures. The dancers must remain one in front of the other, and keep their bodies parallel to each other at all times, lining slightly to the left. They must give one step per tempo. The left hand of the male and the right hand of the woman must remain united almost permanently. Besides this, almost all motions and figures are accepted, which allows space for dramatization. The dance can be similar to the one-step, except for the speed and number of steps given.

History[edit]

The origin of this passionate form of music is disputed.

The facts known about it due to physical historical evidence are that it was being written as early as the 18th century, since Spain has pasodoble scores dating back to 1780; that it was incorporated into comedies and adopted as a regulatory step for the Spanish infantry; and that the music was not introduced into bullfights until the 19th century.

One hypothesis suggests, based on the etymology of the name, that it comes from the French «pas-redouble», a form of speedy march of the French infantry during the late 18th century. It is calimed to have both Spanish and French characteristics. The modern steps often contain French terms, but the dance resembles the nature of the bullfight. It is said to have emerged from southern French culture during the 1930s. Supporters of this hypothesis, mostly French musicologists, suggested that pasodoble was a way for the French to portray the techniques used in Spanish bullfights. This hypothesis neglects to explain the presence of scores dating from 1780, that Spanish infantry already marched at doble speed before the French army did and French musicologist usually refers the bullfight-related movements or themes, peculiarity that does not make sense since in Spain it was associated with bullfighting a long time later.

A hypothesis based on the dance’s free figures and rhythm states that its binary rhythm and moderated movement points to an origin in traditional Spanish music and dances of the early 16th century. These dances, developed around 1538, were a gradual combination of Castillian music and dance (seguidillas) with the «garrotín», a fast and repetitive Romani couples dance, adapted into a march form.

Famous musicologists José Subirá considers that the origin of the tune was a combination of military marches and light music from Spanish popular theater that gradually permeated the «entremeses» of more respectable plays.

Others[edit]

Famous bullfighters have been honored with pasodoble tunes named for them. Other tunes have been inspired by patriotic motifs or local characters. The pasodoble is well-known and used today for dance competitions.

During the early 20th century, the pasodoble became part of the repertoire of Italian American musicians in San Francisco playing in the ballo liscio style.[3] Four pasodobles were collected by Sidney Robertson Cowell for the WPA California Folk Music Project in 1939 by Mexican American wedding party band on mandolin, guitar, and violin.[4]

Types of pasodoble[edit]

By objective[edit]

March pasodoble[edit]

Also called «military pasodoble», it was created as, or keeps its role as, an infantry march. It is usually fast and lacks lyrics.[5] Famous examples are «Soldadito español», «El Abanico», «Los nardos», «Las Corsarias» or » Los Voluntarios»

Taurine pasodoble[edit]

Often played during bullfights, or with that intense atmosphere in mind. They are slowed and more dramatic than martial pasodobles, and lack lyrics, too. This pasodoble is based on music played at bullfights during the bullfighters’ entrance (paseo), or during the passes (faena) just before the kill. It is also composed to honor outstanding bullfighters.[6] Some of the most famous are Suspiros de España, España cañí, Agüero, La Gracia de Dios,1 El Gato Montés, Viva el pasodoble, Tercio de Quites, Pan y toros, Cielo Andaluz, La Morena de mi Copla, Francisco Alegre, Amparito Roca, El Beso, Plaza de las Ventas.

Popular pasodoble[edit]

Made to dance in popular celebrations and social reunions. They tend to be upbeat, but can also be emotional and introspective, with the occasional melancholic or patriotic theme. They usually require a small number of instruments and musicians and have lyrics.[7] Some famous examples are «Islas Canarias», «En er Mundo», «Costa Dorada» or «Valencia».

Band pasodoble[edit]

Pasodobles that require an entire band to be played, and are almost exclusively designed for popular parades and village celebrations. They often use colorful characters of the region and light hearted subjects as inspiration. This pasodobles are very alive in Spain, Today, the largest center for the mass production and creation of new pasodobles is the southeast of Spain, mainly the Valencian Community, related to the popular Moors and Christians festivals. The traditional ones can be heard in Spanish popular celebrations, patron saint verbenas, and weddings.[8] Well known examples are «Paquito el Chocolatero», «Fiesta en Benidorm», «Alegría Agostense» or «Pirata Quiero Ser».

Display pasodoble[edit]

A pasodoble performed mostly for spectacle purposes, sometimes in a bullfighting ring. This pasodoble may or may not have lyrics, but it often adapts other styles of pasodoble and just changes the dancing to make it more spectacular for the public – often tourists. Essentially, this pasodoble dance involves role-playing. This two-person dance form has the man performing as the bullfighter and the woman as the cape.[9] It is known as one of the fastest Latin ballroom dances because dancers make around 120 to 130 beats/steps per minute. In some versions, the man portrays the matador in the dance, and the woman portrays the bull. Flamenco-like qualities infuse the dance as the man and woman challenge each other.

El pasodoble Amparito Roca interpretado por la Banda de Zestoa en las fiestas de 2010

Amparito Roca being played by a wind band

The leader of this dance plays the part of the matador. The follower generally plays the part of the matador’s cape, but can also represent the shadow of the matador, as well as the flamenco dancer in some figures. The follower never represents the bull, although this is a common misconception.
This form of pasodoble is a lively style of dance to the duple meter march-like music, and is often performed in the context of theater. This form of pasodoble was mistakenly taken as the original form by English and French musicologists visiting Spain in the 20th century.

Tunas[edit]

Tunas is the name given to a brotherhood of students that play popular music together on the street to get some extra coins, or under the window of the beloved of one of them, to try and help the lovestruck member to get a date with her. Tunas have become one of the main forces keeping Spanish pasodoble alive. Tunas tend to adapt or repeat simple pieces that are already composed, but they sometimes compose their own, satirical pieces.[10]

By region[edit]

In addition to the Spanish pasodoble, already discussed, this rhythm has been adopted and modified by other nations:

Mexican pasodoble[edit]

Mexico has produced master composers of pasodoble, especially taurine pasodobles. Agustín Lara or Silverio Pérez. Some of the best known Mexican pasodobles are

El Piti, El Charro Cárdenas, El abuelito, El banderillero, María Caballé, El Berrendito de San Juan, Tarde de toros, Toros en San Miguel, Joselito Huerta and Toros de Llaguno.

Puerto Rican pasodobles[edit]

Puerto Rican pasodobles are known for their nostalgic quality.
Some of the most famous are: Ecos de Puerto Rico (El Maestro Ladi), Morena (Noro Morales), Cuando pienso en España (Juan Peña Reyes), Reminiscencias (Juan Peña Reyes), El trueno (Juan Peña Reyes), Himno a Humacao (Miguel López), Sol andaluz (Manuel Peña Vázquez).

Colombian pasodobles[edit]

Pasodoble is not as popular in Colombia as in other countries, but the Colombia pasodoble, «Feria de Manizales», is an emblematic piece. It was composed in 1957, with lyrics by Guillermo González Ospina and music by Juan Mari Asins inspired by the Spanish classic «España Cañi». This pasodoble is based on the development of a parade and a dance with every single «Queen of the city» of Manizales, and it lasts one week.

Spanish pasodobles[edit]

  • Amparito Roca
  • El Beso
  • La Entrada
  • El gato montés («Wild Cat») from the opera with the same name
  • El Relicario
  • No te vayas de Navarra
  • Agüero
  • España cañí («Gypsy Spain»)
  • Islas Canarias named after Canary Islands.
  • La Gracia de Dios[11]
  • Feria de Manizales (unofficial hymn of the Colombian City, Manizales)
  • Manolete, named after Manolete.
  • La Morena de mi Copla
  • Plaza de las Ventas
  • Paquito el Chocolatero. The tune has a dance of its own.
  • Sombreros y Mantilles
  • Suspiros de España
  • Que Viva España
  • Valencia
  • La Virgen de la Macarena
  • Pasodoble hace salir el sol (The pasodoble makes the sun come up)

Ballroom[edit]

Many pasodoble songs are variations of España Cañi. The song has breaks or «highlights» in fixed positions in the song (two highlights at syllabus levels,[clarification needed] three highlights and a longer song at open levels). Highlights emphasize music and are more powerful than other parts of the music. Usually, dancers strike a dramatic pose and then hold position until the end of the highlight. Traditionally, pasodoble routines are choreographed to match these highlights, as well as the musical phrases. Accordingly, most ballroom pasodoble tunes are written with similar highlights (those without are simply avoided in competition).

Because of its heavily choreographed tradition, ballroom pasodoble is danced mostly competitively, almost never socially, or without a previously learned routine. That said, in Spain, France, Vietnam, Colombia, Costa Rica and some parts of Germany, it is danced socially as a led (unchoreographed) dance. In Venezuela, pasodoble is almost a must-have dance in weddings and big parties. It became especially famous thanks to the hit song «Guitarra Española» by Los Melódicos.

This dance gained popularity in the US in 1930. It was too difficult to achieve widespread popularity. All moves are sharp and quick. Pasodoble takes up a lot of space, limiting it to special occasions.

In competitive dance, modern pasodoble is combined with other four dances (samba, cha-cha-cha, rumba and jive) under the banner International Latin. Modern pasodoble dance consists of two dancing parts and one break in between for dancers of class D and of three parts and two breaks in between for dancers of class C, B, A, according to the IDSF classification.[12] Dancers of lower than D-class usually perform only four official dances of the Latin-American Program.

See also[edit]

  • Military step
  • Latin dance

References[edit]

  1. ^ Ramón T. Berenguer, pasodoble composer.
  2. ^ Berenguer González, Ramón T. (2008). «Pasodobles de España».
  3. ^ Mignano Crawford, Sheri (2008). Mandolin Melodies (3rd ed.). Petaluma, CA: Zighi Baci. pp. 11–13. ISBN 978-0976372233.
  4. ^ Cowell, Sidney Robertson. «Search results for California Gold: Northern California Folk Music from the Thirties Collected by Sidney Robertson Cowell, Pasodoble, Available Online». California Gold: Northern California Folk Music from the Thirties Collected by Sidney Robertson Cowell. Library of Congress. Retrieved 9 August 2018.
  5. ^ Pasodoble de la Bandera. Jose L. Perez. 12 October 2014. Archived from the original on 3 October 2021. Retrieved 14 October 2021 – via YouTube.
  6. ^ Paso doble: Puerta Grande. Banda de Música de Las Ventas. 19-Mayo-2012. José Martín Banda Rangel. 20 May 2012. Archived from the original on 30 August 2021. Retrieved 14 October 2021 – via YouTube.
  7. ^ baile de pueblo paso doble. felix bautista blanco. 31 March 2013. Archived from the original on 3 October 2021. Retrieved 14 October 2021 – via YouTube.
  8. ^ Paquito chocolatero en Medina del Campo. TelemedinaCanal9. 30 August 2010. Archived from the original on 3 October 2021. Retrieved 14 October 2021 – via YouTube.
  9. ^ Benise — Malaguena. benisemusic. 1 June 2010. Archived from the original on 3 October 2021. Retrieved 14 October 2021 – via YouTube.
  10. ^ Popurri de pasodobles (Tuna de Derecho de Valladolid, 1996). Tuna Derecho Valladolid. 14 November 2008. Archived from the original on 3 October 2021. Retrieved 14 October 2021 – via YouTube.
  11. ^ Berenguer Gonzalez, Ramón T. «La Gracia de Dios» Pasodoble Mp3[permanent dead link]·Authorized Version
  12. ^ «All about DanceSport at World DanceSport Federation on worlddancesport.org». www.worlddancesport.org. Retrieved 2018-05-24.

External links[edit]

  • Amparito Roca Video https://www.youtube.com/watch?v=OcnQqK6-qCc Note that while this Wikipedia article specifies a tempo of no more than 120 beats per minute for a Paso Doble, this performance is much faster, at about 156 beats per minute.
  • Amparito Roca Audio https://www.youtube.com/watch?v=N5BaunXbM-U This authentic interpretation by the Municipal Band of Madrid is performed at about 108 beats per minute.
  • Maestro Manuel Lillo ‘Plaza de las Ventas’ Score
  • «Paso Doble — Bella Ballroom Dance Studio». Bella Ballroom. Retrieved 2018-02-03.
  • Pytlik, George (12 January 2015). «Paso Doble: the Spanish dance from France | Delta.Dance». delta.dance. Retrieved 2018-02-03.

This article is about the Spanish dance and music genre. For the German NDW band, see Paso Doble (band). For the Romanian film, see Pas în doi. For the song by Ringo Starr, «Pasodobles», see Liverpool 8.

Festeros parading Pasodoble as a military march

Poster for a bull fight in Barcelona

Pasodoble (Spanish: double step) is a fast-paced Spanish military march used by infantry troops. Its speed allowed troops to give 120 steps per minute (double the average of a regular unit, hence its name). This military march gave rise recently to a modern Spanish dance, a musical genre including both voice and instruments, and a genre of instrumental music often played during bullfight. Both the dance and the non martial compositions are also called pasodoble.

Structure[edit]

All pasodobles have binary rhythm. Its musical structure consists of an introduction based on the dominant chord of the piece, followed by a first fragment based on the main tone and a second part, called «the trío», based on the sub-dominant note, based yet again on the dominant chord. Each change is preceded by a brieph. The last segment of the pasodoble is usually «the trío» strongly played.[1]
The different types of pasodoble- popular, taurino, militar- can vary in rhythm, with the taurine pasodobles being the slowest and the popular being faster and often incorporating voice.
Pasodoble as we know it started in Spain but is now played in a wide variety of Hispanic nations. Each region has developed its own subgenre and personal style of pasodoble, adjusting some formal aspects of the structure to fit their local musical tradition.[2]
In modern Spain, the most prolific composition of pasodobles is happening in the Levantine coast, associated to the festivals of Moors and Christians.

In the dance form is very free regarding figures. The dancers must remain one in front of the other, and keep their bodies parallel to each other at all times, lining slightly to the left. They must give one step per tempo. The left hand of the male and the right hand of the woman must remain united almost permanently. Besides this, almost all motions and figures are accepted, which allows space for dramatization. The dance can be similar to the one-step, except for the speed and number of steps given.

History[edit]

The origin of this passionate form of music is disputed.

The facts known about it due to physical historical evidence are that it was being written as early as the 18th century, since Spain has pasodoble scores dating back to 1780; that it was incorporated into comedies and adopted as a regulatory step for the Spanish infantry; and that the music was not introduced into bullfights until the 19th century.

One hypothesis suggests, based on the etymology of the name, that it comes from the French «pas-redouble», a form of speedy march of the French infantry during the late 18th century. It is calimed to have both Spanish and French characteristics. The modern steps often contain French terms, but the dance resembles the nature of the bullfight. It is said to have emerged from southern French culture during the 1930s. Supporters of this hypothesis, mostly French musicologists, suggested that pasodoble was a way for the French to portray the techniques used in Spanish bullfights. This hypothesis neglects to explain the presence of scores dating from 1780, that Spanish infantry already marched at doble speed before the French army did and French musicologist usually refers the bullfight-related movements or themes, peculiarity that does not make sense since in Spain it was associated with bullfighting a long time later.

A hypothesis based on the dance’s free figures and rhythm states that its binary rhythm and moderated movement points to an origin in traditional Spanish music and dances of the early 16th century. These dances, developed around 1538, were a gradual combination of Castillian music and dance (seguidillas) with the «garrotín», a fast and repetitive Romani couples dance, adapted into a march form.

Famous musicologists José Subirá considers that the origin of the tune was a combination of military marches and light music from Spanish popular theater that gradually permeated the «entremeses» of more respectable plays.

Others[edit]

Famous bullfighters have been honored with pasodoble tunes named for them. Other tunes have been inspired by patriotic motifs or local characters. The pasodoble is well-known and used today for dance competitions.

During the early 20th century, the pasodoble became part of the repertoire of Italian American musicians in San Francisco playing in the ballo liscio style.[3] Four pasodobles were collected by Sidney Robertson Cowell for the WPA California Folk Music Project in 1939 by Mexican American wedding party band on mandolin, guitar, and violin.[4]

Types of pasodoble[edit]

By objective[edit]

March pasodoble[edit]

Also called «military pasodoble», it was created as, or keeps its role as, an infantry march. It is usually fast and lacks lyrics.[5] Famous examples are «Soldadito español», «El Abanico», «Los nardos», «Las Corsarias» or » Los Voluntarios»

Taurine pasodoble[edit]

Often played during bullfights, or with that intense atmosphere in mind. They are slowed and more dramatic than martial pasodobles, and lack lyrics, too. This pasodoble is based on music played at bullfights during the bullfighters’ entrance (paseo), or during the passes (faena) just before the kill. It is also composed to honor outstanding bullfighters.[6] Some of the most famous are Suspiros de España, España cañí, Agüero, La Gracia de Dios,1 El Gato Montés, Viva el pasodoble, Tercio de Quites, Pan y toros, Cielo Andaluz, La Morena de mi Copla, Francisco Alegre, Amparito Roca, El Beso, Plaza de las Ventas.

Popular pasodoble[edit]

Made to dance in popular celebrations and social reunions. They tend to be upbeat, but can also be emotional and introspective, with the occasional melancholic or patriotic theme. They usually require a small number of instruments and musicians and have lyrics.[7] Some famous examples are «Islas Canarias», «En er Mundo», «Costa Dorada» or «Valencia».

Band pasodoble[edit]

Pasodobles that require an entire band to be played, and are almost exclusively designed for popular parades and village celebrations. They often use colorful characters of the region and light hearted subjects as inspiration. This pasodobles are very alive in Spain, Today, the largest center for the mass production and creation of new pasodobles is the southeast of Spain, mainly the Valencian Community, related to the popular Moors and Christians festivals. The traditional ones can be heard in Spanish popular celebrations, patron saint verbenas, and weddings.[8] Well known examples are «Paquito el Chocolatero», «Fiesta en Benidorm», «Alegría Agostense» or «Pirata Quiero Ser».

Display pasodoble[edit]

A pasodoble performed mostly for spectacle purposes, sometimes in a bullfighting ring. This pasodoble may or may not have lyrics, but it often adapts other styles of pasodoble and just changes the dancing to make it more spectacular for the public – often tourists. Essentially, this pasodoble dance involves role-playing. This two-person dance form has the man performing as the bullfighter and the woman as the cape.[9] It is known as one of the fastest Latin ballroom dances because dancers make around 120 to 130 beats/steps per minute. In some versions, the man portrays the matador in the dance, and the woman portrays the bull. Flamenco-like qualities infuse the dance as the man and woman challenge each other.

El pasodoble Amparito Roca interpretado por la Banda de Zestoa en las fiestas de 2010

Amparito Roca being played by a wind band

The leader of this dance plays the part of the matador. The follower generally plays the part of the matador’s cape, but can also represent the shadow of the matador, as well as the flamenco dancer in some figures. The follower never represents the bull, although this is a common misconception.
This form of pasodoble is a lively style of dance to the duple meter march-like music, and is often performed in the context of theater. This form of pasodoble was mistakenly taken as the original form by English and French musicologists visiting Spain in the 20th century.

Tunas[edit]

Tunas is the name given to a brotherhood of students that play popular music together on the street to get some extra coins, or under the window of the beloved of one of them, to try and help the lovestruck member to get a date with her. Tunas have become one of the main forces keeping Spanish pasodoble alive. Tunas tend to adapt or repeat simple pieces that are already composed, but they sometimes compose their own, satirical pieces.[10]

By region[edit]

In addition to the Spanish pasodoble, already discussed, this rhythm has been adopted and modified by other nations:

Mexican pasodoble[edit]

Mexico has produced master composers of pasodoble, especially taurine pasodobles. Agustín Lara or Silverio Pérez. Some of the best known Mexican pasodobles are

El Piti, El Charro Cárdenas, El abuelito, El banderillero, María Caballé, El Berrendito de San Juan, Tarde de toros, Toros en San Miguel, Joselito Huerta and Toros de Llaguno.

Puerto Rican pasodobles[edit]

Puerto Rican pasodobles are known for their nostalgic quality.
Some of the most famous are: Ecos de Puerto Rico (El Maestro Ladi), Morena (Noro Morales), Cuando pienso en España (Juan Peña Reyes), Reminiscencias (Juan Peña Reyes), El trueno (Juan Peña Reyes), Himno a Humacao (Miguel López), Sol andaluz (Manuel Peña Vázquez).

Colombian pasodobles[edit]

Pasodoble is not as popular in Colombia as in other countries, but the Colombia pasodoble, «Feria de Manizales», is an emblematic piece. It was composed in 1957, with lyrics by Guillermo González Ospina and music by Juan Mari Asins inspired by the Spanish classic «España Cañi». This pasodoble is based on the development of a parade and a dance with every single «Queen of the city» of Manizales, and it lasts one week.

Spanish pasodobles[edit]

  • Amparito Roca
  • El Beso
  • La Entrada
  • El gato montés («Wild Cat») from the opera with the same name
  • El Relicario
  • No te vayas de Navarra
  • Agüero
  • España cañí («Gypsy Spain»)
  • Islas Canarias named after Canary Islands.
  • La Gracia de Dios[11]
  • Feria de Manizales (unofficial hymn of the Colombian City, Manizales)
  • Manolete, named after Manolete.
  • La Morena de mi Copla
  • Plaza de las Ventas
  • Paquito el Chocolatero. The tune has a dance of its own.
  • Sombreros y Mantilles
  • Suspiros de España
  • Que Viva España
  • Valencia
  • La Virgen de la Macarena
  • Pasodoble hace salir el sol (The pasodoble makes the sun come up)

Ballroom[edit]

Many pasodoble songs are variations of España Cañi. The song has breaks or «highlights» in fixed positions in the song (two highlights at syllabus levels,[clarification needed] three highlights and a longer song at open levels). Highlights emphasize music and are more powerful than other parts of the music. Usually, dancers strike a dramatic pose and then hold position until the end of the highlight. Traditionally, pasodoble routines are choreographed to match these highlights, as well as the musical phrases. Accordingly, most ballroom pasodoble tunes are written with similar highlights (those without are simply avoided in competition).

Because of its heavily choreographed tradition, ballroom pasodoble is danced mostly competitively, almost never socially, or without a previously learned routine. That said, in Spain, France, Vietnam, Colombia, Costa Rica and some parts of Germany, it is danced socially as a led (unchoreographed) dance. In Venezuela, pasodoble is almost a must-have dance in weddings and big parties. It became especially famous thanks to the hit song «Guitarra Española» by Los Melódicos.

This dance gained popularity in the US in 1930. It was too difficult to achieve widespread popularity. All moves are sharp and quick. Pasodoble takes up a lot of space, limiting it to special occasions.

In competitive dance, modern pasodoble is combined with other four dances (samba, cha-cha-cha, rumba and jive) under the banner International Latin. Modern pasodoble dance consists of two dancing parts and one break in between for dancers of class D and of three parts and two breaks in between for dancers of class C, B, A, according to the IDSF classification.[12] Dancers of lower than D-class usually perform only four official dances of the Latin-American Program.

See also[edit]

  • Military step
  • Latin dance

References[edit]

  1. ^ Ramón T. Berenguer, pasodoble composer.
  2. ^ Berenguer González, Ramón T. (2008). «Pasodobles de España».
  3. ^ Mignano Crawford, Sheri (2008). Mandolin Melodies (3rd ed.). Petaluma, CA: Zighi Baci. pp. 11–13. ISBN 978-0976372233.
  4. ^ Cowell, Sidney Robertson. «Search results for California Gold: Northern California Folk Music from the Thirties Collected by Sidney Robertson Cowell, Pasodoble, Available Online». California Gold: Northern California Folk Music from the Thirties Collected by Sidney Robertson Cowell. Library of Congress. Retrieved 9 August 2018.
  5. ^ Pasodoble de la Bandera. Jose L. Perez. 12 October 2014. Archived from the original on 3 October 2021. Retrieved 14 October 2021 – via YouTube.
  6. ^ Paso doble: Puerta Grande. Banda de Música de Las Ventas. 19-Mayo-2012. José Martín Banda Rangel. 20 May 2012. Archived from the original on 30 August 2021. Retrieved 14 October 2021 – via YouTube.
  7. ^ baile de pueblo paso doble. felix bautista blanco. 31 March 2013. Archived from the original on 3 October 2021. Retrieved 14 October 2021 – via YouTube.
  8. ^ Paquito chocolatero en Medina del Campo. TelemedinaCanal9. 30 August 2010. Archived from the original on 3 October 2021. Retrieved 14 October 2021 – via YouTube.
  9. ^ Benise — Malaguena. benisemusic. 1 June 2010. Archived from the original on 3 October 2021. Retrieved 14 October 2021 – via YouTube.
  10. ^ Popurri de pasodobles (Tuna de Derecho de Valladolid, 1996). Tuna Derecho Valladolid. 14 November 2008. Archived from the original on 3 October 2021. Retrieved 14 October 2021 – via YouTube.
  11. ^ Berenguer Gonzalez, Ramón T. «La Gracia de Dios» Pasodoble Mp3[permanent dead link]·Authorized Version
  12. ^ «All about DanceSport at World DanceSport Federation on worlddancesport.org». www.worlddancesport.org. Retrieved 2018-05-24.

External links[edit]

  • Amparito Roca Video https://www.youtube.com/watch?v=OcnQqK6-qCc Note that while this Wikipedia article specifies a tempo of no more than 120 beats per minute for a Paso Doble, this performance is much faster, at about 156 beats per minute.
  • Amparito Roca Audio https://www.youtube.com/watch?v=N5BaunXbM-U This authentic interpretation by the Municipal Band of Madrid is performed at about 108 beats per minute.
  • Maestro Manuel Lillo ‘Plaza de las Ventas’ Score
  • «Paso Doble — Bella Ballroom Dance Studio». Bella Ballroom. Retrieved 2018-02-03.
  • Pytlik, George (12 January 2015). «Paso Doble: the Spanish dance from France | Delta.Dance». delta.dance. Retrieved 2018-02-03.

  • Парят облака как пишется
  • Пары из сказок и мультиков
  • Пары в сказках и мультфильмах
  • Паршивка нинка крикнул он как в детстве сочинение
  • Парчовый халат как пишется