Прием с помощью которого животные в сказках разговаривают

Контрольная работа

по МДК 01.03.
Детская литература с практикумом по выразительному чтению

1.
Антитеза – это:

А)
противопоставление образов, картин, понятий;

Б)
сопоставление понятий и явлений;

В)
сравнение понятий и явлений, предметов;

Г)
противоположность

2.Тема
– это:

А)
круг жизненный явлений, изображенных в произведении;

Б)
то, о чем говорится в произведении;

В)
круг событий, выбранных автором;

Г)
события в произведении.

3.Сказка
– это:

А)
один из видов эпического произведения, больше по охвату жизненных явлений и по
объему, чем рассказ, и меньше, чем роман;

Б)
вид занимательного устного повествования с фантастическим вымыслом, с
необычным, но законченным сюжетом;

В)
устные рассказы, бытующие в народе с целью развлечения, имеющие содержанием
необычные в бытовом смысле события и отличающиеся специальным композиционно —
стилистическим построением;

Г)
вид занимательного рассказа для детей.

4.Басня
– это:

А)
краткий стихотворный или прозаический рассказ нравоучительного характера,
имеющий иносказательный аллегорический смысл;

Б)
краткое иносказательное нравоучительное стихотворение, рассказ;

В)
вымысел, выдумка;

Г)
короткое стихотворение с моралью.

5.
Предание – это:

А)
жанр фольклора, устный рассказ, который содержит сведения, передающиеся из
поколения в поколение, об исторических лицах, событиях прошлых лет;

Б)
переходящий из уст в уста, от поколения в поколение рассказ о былом;

В)
легенда;

Г) народное сказание.

6. Укажите виды народных сказок:

А) волшебные,
бытовые, о животных, растительном мире и о неживой природе

Б) волшебные,
реалистические, сентиментальные

В) волшебные,
бытовые, о животных

7.
Основное отличие фольклорной сказки и литературной (у
кажите
соответствие)

А)
авторское произведение;            1) фольклорная
сказка;                                                            Б) народное
произведение               2) литературная сказка

8.
В литературоведении существует представление о следующих родах  литературы:

А)
прозаический и поэтический;               Б) комедийный и драматический;

В)
лирический и реалистический;             Г) эпический, лирический,
драматический

9.
Прием, с помощью которого животные в сказках разговаривают:

А)
аллегория;               Б) антропоморфизм;

В)
метонимия;              Г) метафора


10. Художественный прием, который использовал Н. Носов в сказках о Незнайке и
К. Чуковский в «Бибигоне» называется:

А)
литота;                  Б) гипербола;

В)
перифраз;              Г) метафора

11. Укажите
произведение, не принадлежащее М. М. Пришвину

А) «Ребята
и утята»;          Б) «Гадкий утенок»;

В) «Ярик»;                         
Г) «Кладовая солнца»

12.
Назовите автора энциклопедий для детей «Что я видел?», «Что бывало»

А)
В. Бианки;                      Б) Б. Житков;

В)
С. Маршак;                     Г) С. Михалков

13. Соотнесите
произведение и его автора :

А) В. Драгунский;       Б) Н. Носов

1) «Витя Малеев в
школе и дома»;

2) «Фантазеры»;

3) «Девочка на шаре»;

4) «Живая шляпа»;

5) «Приключения
Незнайки и его друзей»;

6) «Денискины
рассказы»

14. Из скольких
частей состоит сказочная повесть о Незнайке?

А) 2;     Б)
3;      В) 4;      Г) 5

15. Соотнесите
авторов и строки из произведений:

А) С. Михалков;       Б)
С. Маршак;     В) А. Барто      Г) К.Чуковский

1) Уронили мишку
на пол,

Оторвали мишке
лапу…

2) Вот какой
рассеянный

    С улицы
Бассейной.

3) По фамилии
Степанов

И по имени Степан,

Из районных
великанов

Самый главный
великан.

4) Жил да был
крокодил.

Он по улицам ходил…

16. Кто из детских
писателей был и автором, и иллюстратором своих книг?

А) С. Маршак;          
    Б) С. Михалков;

В) В. Бианки;               Г) Е. Чарушин

17.
Этот автор изучил собственно детское творчество и в результате создал книгу, в
которой отразил специфические черты детской литературы, в том числе поэзии:

А)
В.В. Маяковский;           Б) К.И. Чуковский;

В)
С.Я. Маршак;                  Г) Д. Хармс

18.Из
какого произведения К.И. Чуковского эти строки?

 Мы
врага бы

На
рога бы

Только
шкура дорога,

И
рога нынче тоже не дешевы…

А)
«Краденое солнце»;            Б) «Тараканище»;

В)
«Бармалей»;                         Г) «Айболит»

19.
В этом произведении В. Маяковский рассказывает о профессиях:

А)
«Кем быть?»;                         Б) «Песня-молния»;

В)
«Тучкины штучки»;              Г) «Конь-огонь»

20.
Благодаря этому автору российские дети считают Винни-Пуха своим родным героем:

А)
С. Маршак;                     Б) Э. Успенский

В)
Б. Заходер;                      Г) Г. Остер

21.
Соотнесите автора и названия произведений:

А)
С.Я. Маршак;    Б) А.Л. Барто;    В) И.П. Токмакова   Г) В.В. Бианки

1)
«Лесная газета»;

2)
«Двенадцать месяцев»;

3)
«Вовка-добрая душа»

4)
«Кошкин дом»;

5)
«Аля, Кляксич и буква А»

6)
«Маруся ещё вернётся»

22.
Сказочник, создавший Белоснежку, Дюймовочку и  Русалочку:

А)
Шарль Перро;      Б) Вильгельм Гауф;    В) Ганс Христиан Андерсен

23.
Укажите сказки Шарля Перро:

А)
«Синяя борода»;     Б) «Огниво»;       В) «Гензель и Гретель»

Г)
«Подарки феи»        Д) «Бременские музыканты»;     Е) «Кот в сапогах»

24.
Укажите сказки Ганса Христиана Андерсена:

А)
«Принцесса на горошине»;    Б) «Беляночка и Розочка»;   В) «Оле-Лукойе»

Г)
«Дикие лебеди»;    Д) «Ослиная шкура»;      Е) «Свинопас»

25.
Укажите сказки братьев Гримм:

А)
«Гадкий утёнок»;    Б) «Король Дроздобород»;    В) «Храбрый портняжка»;                   Г)
«Рапунцель»;   Д) «Снежная королева»;   Е) «Мальчик с пальчик»

Ответы к
контрольной работе

1.      А

2.      Б

3.      В

4.      А

5.      А

6.      В

7.      А-2, Б-1

8.      Г

9.      Б

10.  А

11.  Б

12.  Б

13.  А-З,6;  Б-1,2,4,5

14.  Б

15.  А-3;  Б-2;  В-1; 
Г-4

16.  Г

17.  Б

18.  Б

19.  А

20.  В

21.  А-2,4;  Б-3; 
В-5,6;  Г-1

22.  В

23.  А, Г, Е

24.  А, В, Г, Е

25.  Б, В, Г

26. 

Тест
по курсу

«Детская
литература
»
Вариант
1

Указания: Все задания имеют 4 варианта
ответа, из которых правильный только
один. Номер выбранного вами ответа
обведите кружочком.

1. «Наука,
изучающая особенности художественной
литературы, особенности ее развития и
оценок ее современниками» это:

  1. теория литературы

  2. история литературы

  3. литературоведение

  4. литературная
    критика

2. Этот
автор изучил собственно детское
творчество и в результате создал книгу,
в которой отразил специфические черты
детской литературы, в том числе поэзии:

  1. В.В. Маяковский

  2. К.И. Чуковский

  3. С.Я. Маршак

  4. Д. Хармс

3. Русский
фольклорист, автор книги «Морфология
сказки»:

  1. Г.С. Виноградов

  2. О.И. Капица

  3. В.Я. Пропп

  4. А.Н. Афанасьев

4.
Пришел
медведь к броду,

Бултых в
воду!

Уж он мок,
мок, мок.

Уж он кис,
кис, кис.

Вымок, выкис,
вылез, высох,

Встал на
колоду –

Бултых в
воду!

Уж он мок,
мок, мок……

Это произведение
относится к жанру:

  1. потешка

  2. прибаутка

  3. перевертыш

  4. докучная сказка

5. Малый
фольклорный жанр, для которого характерно
поучение это:

  1. пословица

  2. поговорка

  3. загадка

  4. докучная сказка

6.
Прием, с помощью которого животные в
сказках разговаривают:

  1. аллегория

  2. антропоморфизм

  3. метонимия

  4. метафора

7.
Первая русская рукописная книга для
детей появилась в:

  1. 1674 г.

  2. 1518 г.

  3. 1491 г.

  4. 1328 г.

8. Первая
печатная азбука Ивана Федорова была
напечатана в городе:

  1. Львов

  2. Москва

  3. Киев

  4. Новгород

9.
Этот эпизод:

Вот полночною порой

Свет разлился
над горой,

Будто полдни
наступают:

Жары –птицы
прилетают….

из произведения:

  1. Н.А. Некрасов «Баба
    Яга»

  2. П.П. Ершов
    «Конек-горбунок»

  3. А.С. Пушкин «Сказка
    о царе Салтане»

  4. В.А. Жуковский
    «Сказка о царе Барендее»

10.
Первым порекомендовал включить в круг
детского чтения произведения А.С.
Пушкина:

  1. В.Г. Белинский

  2. Н.Г. Чернышевский

  3. А.И. Герцен

  4. К.Д. Ушинский

11.
Жанр, появившийся в литературе 19 века,
благодаря творчеству Л.Н. Толстого:

  1. детективный роман

  2. приключенческая
    повесть

  3. автобиографическая
    повесть

  4. фантастическая
    повесть

12.
Сюжет этой сказки Г.Х. Андерсена
перекликается со сказкой Ф.М. Достоевского
«Мальчик у Христа на елке»:

  1. «Девочка со
    спичками»

  2. «Дюймовочка»

  3. «Злой мальчик»

  4. «Красные башмачки»

13. Период,
который называют порубежьем или
литературой конца 19-начала 20 века, а
также в поэзии «Серебряным веком»
ограничен годами:

  1. 1890 – 1918

  2. 1895 – 1917

  3. 1885 – 1916

  4. 1893 – 1905

14. За
тёмной прядью перелесиц,

В
неколебимой синеве,

Ягненочек
кудрявый – месяц

Гуляет
в голубой траве…

В этом эпизоде
С.Есенин использовал прием:

  1. синекдоха

  2. метонимия

  3. метафора

  4. антитеза

15. Раннее
творчество А.Н. Толстого представлено
несколькими сборниками, в том числе и
неудачным сборником стихов, который
называется:

  1. «За синими реками
    »

  2. «Русалочьи сказки»

  3. «Сорочьи сказки»

  4. «Чудаки»

16. Первым
перевел на русский язык «Эпос о Гильгамеше»
поэт «серебряного века»:

  1. И. Бунин

  2. А. Белый

  3. С. Черный

  4. Н. Гумилев

17. Некоторые
советские писатели создавали книги, в
которых отражали свои взгляды на проблемы
детского чтения, творчество современников
и предшественников, автором книги
«Записки детского писателя » является:

  1. К. Чуковский

  2. С. Михалков

  3. А. Барто

  4. С. Маршак

18. В.В.
Маяковский одним из первых поэтов
откликнулся на призыв партии о создании
новой детской литературы, написав
произведение «Сказка о Пете и Симе»,
«Что такое хорошо и что такое плохо», в
которых использовал прием:

  1. параллелизм

  2. хиазм

  3. эмфаза

  4. антитеза

19.
Существует единственное правильное
соответствие между эпизодом и названием
произведения К.И. Чуковского откуда он
взят:

Мы врага бы

На рога бы

Только шкура
дорога,

И рога нынче тоже
не дешевы…

  1. «Краденое солнце»

  2. «Тараканище»

  3. «Бармалей»

  4. «Айболит»

20.
В этом произведении «дядя Маяковский
» рассказывает о профессиях:

  1. «Кем быть?»

  2. «Песня-молния»

  3. «Тучкины штучки»

  4. «Конь-огонь»

21.
Героиню своей сказки «Три толстяка» Ю.
Олеша назвал именем Суок, которое:

  1. придумал

  2. нашел в другой
    книге

  3. подсказал писателю
    друг

  4. являлось фамилией
    его жены

22. Художественный
прием, который использовал Н. Носов в
сказках о Незнайке и К. Чуковский в
«Бибигоне» называется:

  1. литота

  2. гипербола

  3. перефраза

  4. сарказм

23.
Благодаря этому автору российские дети
считают Винни-Пуха своим родным героем:

  1. С. Маршак

  2. Э. Успенский

  3. Б. Заходер

  4. Г. Остер

24.
В литературоведении существует
представление о следующих родах
литературы:

  1. прозаический и
    поэтический

  2. комедийный и
    драматический

  3. лирический и
    реалистический

  4. эпический,
    лирический, драматический

25. Содержание
этого понятия: «небольшое произведение
иносказательного характера, написанное
с нравоучительными целями и содержащее
мораль» соответствует жанру:

  1. сказка

  2. басня

  3. дума

  4. послание

Соседние файлы в предмете [НЕСОРТИРОВАННОЕ]

  • #
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

Что такое «антропоморфизм»?

Антропоморфизм — это литературный приём, с помощью которого автор наделяет животных и неодушевленные предметы человеческими чертами. Так волки начинают разговаривать, вьюга — злиться, а дождь — плакать.

Термин образован сочетанием древнегреческих слов ανθρωπος — человек, μορφή — форма. У термина «антропоморфизм» есть множество синонимов — от знакомого каждому по школьным учебникам олицетворения до прозопопеи, антропопатизма и персонификации.

Примеры

Автомобиль сердито фыркнул, но в итоге всё-таки завёлся.

Солнце, словно затаив обиду на жителей города, вторую неделю не показывалось из-за туч.

«Они собрались всё это съесть без меня?», — возмущённо подумал котёнок и запрыгнул на праздничный стол.

Примеры из литературы

Антропоморфизм в литературе можно встретить где угодно — от древнейших легенд до современных постмодернистских произведений. Более всего известен антропоморфизм в сказках, где животные разговаривают, мыслят и ведут себя по-человечески, как, например, пёс Тотошка из «Волшебника Изумрудного города».

В произведениях, обходящихся без фантастических допущений, антропоморфизм встречается не менее часто. Так в рассказе Татьяны Толстой «Милая Шура» один из персонажей осознаёт, что «время сбилось с пути, завязло на полдороге, где-то под Курском, споткнулось над соловьиными речками, заблудилось, слепое, на подсолнуховых равнинах».

Использование антропоморфизма

Реклама

Антропоморфизм в сказках представлен ожившими предметами и говорящими животными. Точно так же он реализуется и в рекламе, делая ролики более живыми, эмоциональными и цепляющими. Характерный пример антропоморфизма в рекламе — человекообразные конфеты M&M’s.

Антропоморфизм проявляется не только в полномасштабных роликах, но и в отдельных слоганах. Например, препарат «Нурофен» «знает, как победить боль», а шампунь Head & Shoulders «любит цвет, не любит перхоть».

Обыденная речь

Начиная с глубокой древности антропоморфизм был особенностью человеческого мировосприятия. Считалось, что вся природа – животные, растения, предметы, явления – наделены душой и характером. Отголоски старых суеверий до сих пор сохраняются в повседневном общении: «небо хмурится», «дождь льет, как сумасшедший» и т.п.
Наука

Антропоморфизм в философии считается источником заблуждений и устаревшей формой познания, тем не менее его проявления встречаются в современных научных работах. Физики говорят о «продолжительности жизни» элементарных частиц, а гуманитарии – о старости и смерти западной культуры. Особенно распространён антропоморфизм в технических науках – там к компьютерам постоянно применяют слова, более соответствующие человеку: память, интеллект, «решать задачи».

ВАЖНО!

Антропоморфизм придаёт произведению живость, динамику, энергичность. Он обостряет чувства, усиливает впечатления, точнее передаёт оттенки настроения.

Использование антропоморфизма должно быть продуманным и обоснованным. Слишком частое употребление этого литературного приёма может привести к тому, что на фоне ожившей природы поблекнут персонажи.

Близкие по смыслу термины

Аллегория – это литературный приём, при котором через художественный образ раскрывается некая идея. Например, если среди персонажей произведения есть говорящая свинья, это антропоморфизм, но, если свинья, как в произведении «Свинья под дубом» баснописца-классика Ивана Крылова, отождествляется с глупостью и недальновидностью, здесь наблюдается ещё и аллегория.

logo

  • как называется литературный приём когда животные разговаривают как люди.

    • Предмет:

      Литература

    • Автор:

      alfonsohickman645

    • Создано:

      3 года назад

    Ответы

    Знаешь ответ? Добавь его сюда!

  • istoriya
    История

    22 секунд назад

    Реформы Швеции История помогите плиз

  • algebra
    Алгебра

    25 секунд назад

    Фотка снизу↓↓↓↓
    ////Очень надо это все решить///

  • matematika
    Математика

    25 секунд назад

    помогите пожалуйста выполнить задание срочно ​

  • kazak-tili
    Қазақ тiлi

    25 секунд назад

    2 ТАПСЫРМА ПОМОГИТЕ ПОЖАЛУЙСТА ДАМ 100 БАЛЛОВ СРОЧНО НУЖНО​

  • drugie-predmety
    Другие предметы

    5 минут назад

    Если тебя бьют в чёрную в пионерском лагере как стать крутым?

Информация

Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.

Вы не можете общаться в чате, вы забанены.

Чтобы общаться в чате подтвердите вашу почту
Отправить письмо повторно

Вопросы без ответа

  • matematika
    Математика

    5 часов назад

    Дана последовательность букв фавыдовлыдяюфлчлиоыдсоыжф найдите в этой последовательности частоту

    А) буквы Д;Б)буквы Ф;В)буквы Ы;Г)буквы С

  • drugie-predmety
    Другие предметы

    5 часов назад

    Что такое с болталкой случилось? Актива нет с 19:37, подозреваю, что так у всех. Инфы вкиньте

Топ пользователей

  • avatar

    Fedoseewa27

    20709

  • avatar

    Sofka

    7417

  • avatar

    vov4ik329

    5115

  • avatar

    DobriyChelovek

    4631

  • avatar

    olpopovich

    3446

  • avatar

    zlatikaziatik

    2620

  • avatar

    dobriykaban

    2374

  • avatar

    Udachnick

    1867

  • avatar

    Zowe

    1683

  • avatar

    NikitaAVGN

    1210

Войти через Google

или

Запомнить меня

Забыли пароль?

У меня нет аккаунта, я хочу Зарегистрироваться

Выберите язык и регион

Русский

Россия

English

United States

zoom

How much to ban the user?

1 hour
1 day

Talking animals are a common element in mythology and folk tales, children’s literature, and modern comic books and animated cartoons. Fictional talking animals often are anthropomorphic, possessing human-like qualities (such as bipedal walking, wearing clothes, and living in houses). Whether they are realistic animals or fantastical ones, talking animals serve a wide range of uses in literature, from teaching morality to providing social commentary. Realistic talking animals are often found in fables, religious texts, indigenous texts, wilderness coming of age stories, naturalist fiction, animal autobiography, animal satire, and in works featuring pets and domesticated animals. Conversely, fantastical and more anthropomorphic animals are often found in the fairy tale, science fiction, toy story, and fantasy genres.

Utility of talking animals in fiction[edit]

The use of talking animals enables storytellers to combine the basic characteristics of the animal with human behavior, to apply metaphor, and to entertain children as well as adults.[1] Animals are used in a variety of ways in fictional works including to illustrate morality lessons for children, to instill wonder in young readers,[1] and as a tool for inserting social commentary.[2] In addition talking animals can be utilized for satirical purposes,[1] for humorous purposes like in the case of Frog and Toad,[1] and to decentralize and deemphasize the human experience.[3] Talking animals can also be used to create analogies or allegories. For example, in Narnia Aslan the Lion can be seen as an allegory for Christ.[1] Finally, fictional works with talking animals challenge the human-animal divide and they identify children as the members of society who take on the responsibility of being ecological/environmental changemakers.[3]

Realistic/non-fictional animals[edit]

In textual representations the creature retains its original form, other than being able to speak. Sometimes it may only speak as a narrator for the reader’s convenience. The rabbits in Watership Down who, except for the ability to discuss their actions, behave exactly as normal rabbits, also come under this category, as do characters from animated films like Happy Feet and The Lion King.

Fables[edit]

The tradition of using talking animals in stories dates as far back as 550 BCE with the Greek Aesop’s Fables. The Panchatantra, a collection of Indian animal fables, is another early example. Both use talking animals for didactic purposes.[4] More recent fables like Sarah Trimmer’s History of the Robins (1786) use talking animals to instruct children on how to behave in society as well as how to maintain the social order.[4] They also reiterate the superiority of humans to animals which is why humans are responsible for caring for animals.[4]

Animals in religious texts[edit]

The talking creature concept is featured within much traditional literature, and several mythologies, including Greek, Chinese and Indian mythologies. A notable example from the Judaeo-Christian tradition is the talking serpent from the Book of Genesis, which tempts Eve to eat the forbidden fruit of the Tree of the knowledge of good and evil.[citation needed]

In the Qur’ān, animals are seen as gifts from God and thus are meant to serve humans.[5] Aside from a few animals being able to speak, they are never anthropomorphized, personified, or given names.[5] There are only a handful of times that animals speak in the Qur’ān and most of these occurrences happen in relation to Solomon.[5] For example, it is a hoopoe (a bird native to Africa, Asia, and Europe) that tells King Solomon of Queen Sheba’s idolatrous ways.[5]

Native American/indigenous texts[edit]

In Native American mythology, animals are integral to human survival and thus a part of the Native American family/community.[6] Distinctions between humans and animals are more fluid.[6] In these stories animals represent the ability to adapt and serve as mentors and guides.[6] For example, in Louise Erdrich’s book Chickadee the protagonist is saved by a Chickadee, who instructs him in finding food and water, after he escapes a kidnapping.[6]

Other examples of Native American works with talking animal stories include How I Became a Ghost, Keepers of the Earth, and The Orphan and the Polar Bear, just to name a few.[2]

Wilderness coming-of-age stories[edit]

In the Disney franchises of The Jungle Book and Tarzan, Mowgli along with Shanti and Ranjan can talk to the animals (such as a sloth bear, an elephant, a black panther, a tiger and a python) in the jungles of India, and Tarzan along with Jane and her father can talk to the animals: gorillas and elephants in African jungle.[citation needed] Out of the animals, Sabor the leopard does not speak.

In the French feral child comic book Pyrénée, Pyrénée can talk to the forest animals in the French mountains of Pyrenees.

In Go, Diego, Go! and Dora the Explorer, Dora and her cousin Diego can talk to the animals in the rainforest.

Naturalist animal fiction[edit]

Animal fictions with more conservation-oriented themes allow young readers to engage with challenging messages at a safe distance. For example, Charlotte’s Web introduces the concept of death when Charlotte dies and Wilbur is charged with taking care of her offspring.[4] Similarly, naturalist animal fictions also provide a vehicle with which to provide commentary on the humane treatment of animals, animal rights, and the conservation of animals. A good example of this would be the Doctor Doolittle series.[1] Finally, in this digital age where modern childhood generally has very little contact and exposure to animals in the natural environment, naturalist animal fictions allow authors to portray natural animal behavior.[1][3] For instance Bambi, both the 1928 novel and the Disney film, realistically portrays the life cycle of deers.[1] The hunting dogs in the film adaptation, do not talk.

Animal autobiography[edit]

Fictional works told from an animal’s perspective, like the horse in Black Beauty, encourage readers to empathize with animals. Furthermore, more generally they challenge the human-animal divide.[4] Other examples of animal autobiographies include The Life and Perambulations of a Mouse (1783), The Biography of a Spaniel (1806), The Adventures of a Donkey (1815), The Curious Adventures of a Field Cricket (1881), and Thy Servant, a Dog (1930).[4]

Animal satire[edit]

For some authors talking animals, rather than human characters, allowed them to publish their satirical commentary by protecting them from censure. Chaucer’s Canterbury Tales and Orwell’s Animal Farm are some of the most famous examples of this.[4]

Domesticated animals/animals as pets[edit]

Stories like Paddington and Stuart Little involve talking animals that become adopted members of human families. These intimate human relationships help to unsettle the human-animal binary.[4]

Fantastical creatures[edit]

Most people in the industries of professional illustration, cartooning, and animation refer to these types of creature characters as talking animals[7] or anthropomorphic characters.[8]

Fairy tales[edit]

Many fairy tales include talking creatures that prove to be shapeshifted people, or even ghosts.[citation needed] The fairy tales How Ian Direach got the Blue Falcon and Tsarevitch Ivan, the Fire Bird and the Gray Wolf have the hero aided by a fox and a wolf respectively, but in the similar tale The Golden Bird, the talking fox is freed from a spell to become the heroine’s brother, and in The Bird ‘Grip’, the fox leaves the hero after explaining that it was the dead man whose debts the hero had paid.[citation needed]

Whether shape-shifted or merely having the magical ability to speak, the talking creature is perhaps the most common trait of fairy tales. The motif is certainly present in many more tales than fairies.[9]

Science fiction[edit]

A good example of the science fiction genre is the webcomic Anima: Age of the Robots which uses anthropomorphism to portray an alternate world as modern as ours, but inhabited by creature-lookalikes.[disputed – discuss] The intelligent robots that they have made do rebel and threaten the creatures. This serves as a warning to mankind’s thoughtless pursuit of technological advancement.[citation needed]

Toy stories[edit]

Animated toys in fictional works are popular for expressing human developmental and existential concerns.[10] In toy literature, there are a few common motifs talking toys are used to convey. For example, talking toys can embody human anxiety about what it means to be “real” as well as reflect struggles of power when they are at the disposal of humans.[10] Another common motif is the religious allusion to divine creation when humans create toys that come alive.[10] Some examples of talking toy animals include the animals in Winnie the Pooh, the wooden toy dog in Poor Cecco,[10] the Skin Horse and Velveteen rabbit in The Velveteen Rabbit, and the Slinky Dog toy and Tyrannosaurus Rex toy in Disney’s Toy Story.

Fantasy[edit]

Anthropomorphism of animals is common in the fantasy genre.[2] For example, in L. Frank Baum’s Land of Oz, creatures (such as the Cowardly Lion and the Hungry Tiger) talk. The chicken Billina gains the ability to talk when she is swept away by a storm to land near Oz, as do other animals, and Toto, as explained in a retcon, always had the ability since arriving in Oz, but never used it.[citation needed] In C. S. Lewis’s Chronicles of Narnia, the world of Narnia is ruled by a talking lion by the name of Aslan, and many minor characters are talking woodland animals, both of which interact with both the humans of Narnia, and the children who act as the protagonists of the books. In the Sailor Moon franchise, the protagonist Usagi Tsukino and her friends awaken their powers as Sailor Guardians thanks to talking cats Luna and Artemis, who also serve as mentoring figures and advisors to them.[11]: Act 1 

See also[edit]

  • Anthropomorphism
  • Furry fandom
  • Talking animals in science fiction
  • Uplift (science fiction)

References[edit]

  1. ^ a b c d e f g h Foster, John, Suzanne Rahn, and David Whitley. «Animals in Fiction.» The Cambridge Guide to Children’s Books in English. Ed. Victor Watson. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2001. Web.
  2. ^ a b c Mathis, Janelle B. «Animal Stories.» Continuum Encyclopedia of Children’s Literature. Eds. Bernice E. Cullinan and Diane Goetz Person. London, UK: Continuum, 2005. Web.
  3. ^ a b c You, Chengcheng (June 2021). «The Necessity of an Anthropomorphic Approach to Children’s Literature». Children’s Literature in Education. 52 (2): 183–199. doi:10.1007/s10583-020-09409-6. S2CID 216435756.
  4. ^ a b c d e f g h Flynn, Simon (2004). International Companion Encyclopedia of Children’s Literature. Abingdon, United Kingdom: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-0-203-32566-7.
  5. ^ a b c d Eisenstein, Herbert. «Animal Life.» Encyclopaedia of the Qurʾān. Ed. Jane Dammen McAuliffe. Leiden, The Netherlands: Brill, 2007. Web.
  6. ^ a b c d Harde, Roxanne (2021). «‘He called their namesakes, the animals, from each direction’: Kinship and Animals in Indigenous Children’s Literature». Children’s Literature Association Quarterly. 46 (3): 230–243. doi:10.1353/chq.2021.0034. Project MUSE 840213.
  7. ^ Katalin Orban, Ethical Diversions: The Post-Holocaust Narratives of Pynchon, Abish, DeLillo, and Spiegelman, New York, London: Routledge, 2005, p. 52.
  8. ^ M. Keith Booker (ed.), Comics through Time: A History of Icons, Idols, and Ideas, Santa Barbara, California: ABC-CLIO, 2014, pp. 177.
  9. ^ Stith Thompson, The Folktale, p 55, University of California Press, Berkeley Los Angeles London, 1977
  10. ^ a b c d Kuznets, Lois Rostow (1994). «An Introduction to My World of Literary Toys». When Toys Come Alive: Narratives of Animation, Metamorphosis, and Development. Yale University Press. pp. 1–9. ISBN 978-0-300-05645-7. JSTOR j.ctt1dszwh6.5.
  11. ^ Takeuchi, Naoko (July 6, 1992). Pretty Soldier Sailor Moon: Volume 1. Tokyo: Kodansha. ISBN 978-4-06-178721-6.

Further reading[edit]

  • Blount, M. Animal Land: The Creatures of Children’s Fiction. William Morrow & Company, 1975. 336 p.
  • Cosslett, T. Talking animals in British children’s fiction, 1786-1914. Ashgate Publishing, Ltd., 2006. 205 p. ISBN 0-7546-3656-9, ISBN 978-0-7546-3656-4
  • Elick, C. Talking Animals in Children’s Fiction: A Critical Study. McFarland, 2015. 258 p. ISBN 0-7864-7878-0, ISBN 978-0-7864-7878-1
  • J. Clute; J. Grant, eds. (1997). «Animal Fantasy, Beast Fable, Talking Animals». The Encyclopedia of Fantasy (1st UK ed.). London: Orbit Books. ISBN 978-1-85723-368-1.
  • Morgenstern, J. «Children and other talking animals». The Lion and the Unicorn. 2000. 24.1. pp. 110–127.
  • Speaking for animals: Animal Autobiographical Writing. Ed. by Margo DeMello. New York: Routledge, 2012. — 274 p. ISBN 0-415-80899-5, ISBN 978-0-415-80899-6
  • Talking Animals Or Humans in Fur?: A Study of Anthropomorphic Animals in Illustrated Children’s Literature. Victoria University of Wellington, 1998. 86 p.
  • Teupe, L. The Function of Animals in Fairy Tales and Fables. GRIN Verlag, 2014. 12 p. ISBN 3-656-57197-X, ISBN 978-3-656-57197-1.
  • Ziolkowski, J. M. Talking animals: Medieval Latin beast poetry, 750-115. University of Pennsylvania Press, 1993.

External links[edit]

  • Media related to Talking animals in fiction at Wikimedia Commons

Talking animals are a common element in mythology and folk tales, children’s literature, and modern comic books and animated cartoons. Fictional talking animals often are anthropomorphic, possessing human-like qualities (such as bipedal walking, wearing clothes, and living in houses). Whether they are realistic animals or fantastical ones, talking animals serve a wide range of uses in literature, from teaching morality to providing social commentary. Realistic talking animals are often found in fables, religious texts, indigenous texts, wilderness coming of age stories, naturalist fiction, animal autobiography, animal satire, and in works featuring pets and domesticated animals. Conversely, fantastical and more anthropomorphic animals are often found in the fairy tale, science fiction, toy story, and fantasy genres.

Utility of talking animals in fiction[edit]

The use of talking animals enables storytellers to combine the basic characteristics of the animal with human behavior, to apply metaphor, and to entertain children as well as adults.[1] Animals are used in a variety of ways in fictional works including to illustrate morality lessons for children, to instill wonder in young readers,[1] and as a tool for inserting social commentary.[2] In addition talking animals can be utilized for satirical purposes,[1] for humorous purposes like in the case of Frog and Toad,[1] and to decentralize and deemphasize the human experience.[3] Talking animals can also be used to create analogies or allegories. For example, in Narnia Aslan the Lion can be seen as an allegory for Christ.[1] Finally, fictional works with talking animals challenge the human-animal divide and they identify children as the members of society who take on the responsibility of being ecological/environmental changemakers.[3]

Realistic/non-fictional animals[edit]

In textual representations the creature retains its original form, other than being able to speak. Sometimes it may only speak as a narrator for the reader’s convenience. The rabbits in Watership Down who, except for the ability to discuss their actions, behave exactly as normal rabbits, also come under this category, as do characters from animated films like Happy Feet and The Lion King.

Fables[edit]

The tradition of using talking animals in stories dates as far back as 550 BCE with the Greek Aesop’s Fables. The Panchatantra, a collection of Indian animal fables, is another early example. Both use talking animals for didactic purposes.[4] More recent fables like Sarah Trimmer’s History of the Robins (1786) use talking animals to instruct children on how to behave in society as well as how to maintain the social order.[4] They also reiterate the superiority of humans to animals which is why humans are responsible for caring for animals.[4]

Animals in religious texts[edit]

The talking creature concept is featured within much traditional literature, and several mythologies, including Greek, Chinese and Indian mythologies. A notable example from the Judaeo-Christian tradition is the talking serpent from the Book of Genesis, which tempts Eve to eat the forbidden fruit of the Tree of the knowledge of good and evil.[citation needed]

In the Qur’ān, animals are seen as gifts from God and thus are meant to serve humans.[5] Aside from a few animals being able to speak, they are never anthropomorphized, personified, or given names.[5] There are only a handful of times that animals speak in the Qur’ān and most of these occurrences happen in relation to Solomon.[5] For example, it is a hoopoe (a bird native to Africa, Asia, and Europe) that tells King Solomon of Queen Sheba’s idolatrous ways.[5]

Native American/indigenous texts[edit]

In Native American mythology, animals are integral to human survival and thus a part of the Native American family/community.[6] Distinctions between humans and animals are more fluid.[6] In these stories animals represent the ability to adapt and serve as mentors and guides.[6] For example, in Louise Erdrich’s book Chickadee the protagonist is saved by a Chickadee, who instructs him in finding food and water, after he escapes a kidnapping.[6]

Other examples of Native American works with talking animal stories include How I Became a Ghost, Keepers of the Earth, and The Orphan and the Polar Bear, just to name a few.[2]

Wilderness coming-of-age stories[edit]

In the Disney franchises of The Jungle Book and Tarzan, Mowgli along with Shanti and Ranjan can talk to the animals (such as a sloth bear, an elephant, a black panther, a tiger and a python) in the jungles of India, and Tarzan along with Jane and her father can talk to the animals: gorillas and elephants in African jungle.[citation needed] Out of the animals, Sabor the leopard does not speak.

In the French feral child comic book Pyrénée, Pyrénée can talk to the forest animals in the French mountains of Pyrenees.

In Go, Diego, Go! and Dora the Explorer, Dora and her cousin Diego can talk to the animals in the rainforest.

Naturalist animal fiction[edit]

Animal fictions with more conservation-oriented themes allow young readers to engage with challenging messages at a safe distance. For example, Charlotte’s Web introduces the concept of death when Charlotte dies and Wilbur is charged with taking care of her offspring.[4] Similarly, naturalist animal fictions also provide a vehicle with which to provide commentary on the humane treatment of animals, animal rights, and the conservation of animals. A good example of this would be the Doctor Doolittle series.[1] Finally, in this digital age where modern childhood generally has very little contact and exposure to animals in the natural environment, naturalist animal fictions allow authors to portray natural animal behavior.[1][3] For instance Bambi, both the 1928 novel and the Disney film, realistically portrays the life cycle of deers.[1] The hunting dogs in the film adaptation, do not talk.

Animal autobiography[edit]

Fictional works told from an animal’s perspective, like the horse in Black Beauty, encourage readers to empathize with animals. Furthermore, more generally they challenge the human-animal divide.[4] Other examples of animal autobiographies include The Life and Perambulations of a Mouse (1783), The Biography of a Spaniel (1806), The Adventures of a Donkey (1815), The Curious Adventures of a Field Cricket (1881), and Thy Servant, a Dog (1930).[4]

Animal satire[edit]

For some authors talking animals, rather than human characters, allowed them to publish their satirical commentary by protecting them from censure. Chaucer’s Canterbury Tales and Orwell’s Animal Farm are some of the most famous examples of this.[4]

Domesticated animals/animals as pets[edit]

Stories like Paddington and Stuart Little involve talking animals that become adopted members of human families. These intimate human relationships help to unsettle the human-animal binary.[4]

Fantastical creatures[edit]

Most people in the industries of professional illustration, cartooning, and animation refer to these types of creature characters as talking animals[7] or anthropomorphic characters.[8]

Fairy tales[edit]

Many fairy tales include talking creatures that prove to be shapeshifted people, or even ghosts.[citation needed] The fairy tales How Ian Direach got the Blue Falcon and Tsarevitch Ivan, the Fire Bird and the Gray Wolf have the hero aided by a fox and a wolf respectively, but in the similar tale The Golden Bird, the talking fox is freed from a spell to become the heroine’s brother, and in The Bird ‘Grip’, the fox leaves the hero after explaining that it was the dead man whose debts the hero had paid.[citation needed]

Whether shape-shifted or merely having the magical ability to speak, the talking creature is perhaps the most common trait of fairy tales. The motif is certainly present in many more tales than fairies.[9]

Science fiction[edit]

A good example of the science fiction genre is the webcomic Anima: Age of the Robots which uses anthropomorphism to portray an alternate world as modern as ours, but inhabited by creature-lookalikes.[disputed – discuss] The intelligent robots that they have made do rebel and threaten the creatures. This serves as a warning to mankind’s thoughtless pursuit of technological advancement.[citation needed]

Toy stories[edit]

Animated toys in fictional works are popular for expressing human developmental and existential concerns.[10] In toy literature, there are a few common motifs talking toys are used to convey. For example, talking toys can embody human anxiety about what it means to be “real” as well as reflect struggles of power when they are at the disposal of humans.[10] Another common motif is the religious allusion to divine creation when humans create toys that come alive.[10] Some examples of talking toy animals include the animals in Winnie the Pooh, the wooden toy dog in Poor Cecco,[10] the Skin Horse and Velveteen rabbit in The Velveteen Rabbit, and the Slinky Dog toy and Tyrannosaurus Rex toy in Disney’s Toy Story.

Fantasy[edit]

Anthropomorphism of animals is common in the fantasy genre.[2] For example, in L. Frank Baum’s Land of Oz, creatures (such as the Cowardly Lion and the Hungry Tiger) talk. The chicken Billina gains the ability to talk when she is swept away by a storm to land near Oz, as do other animals, and Toto, as explained in a retcon, always had the ability since arriving in Oz, but never used it.[citation needed] In C. S. Lewis’s Chronicles of Narnia, the world of Narnia is ruled by a talking lion by the name of Aslan, and many minor characters are talking woodland animals, both of which interact with both the humans of Narnia, and the children who act as the protagonists of the books. In the Sailor Moon franchise, the protagonist Usagi Tsukino and her friends awaken their powers as Sailor Guardians thanks to talking cats Luna and Artemis, who also serve as mentoring figures and advisors to them.[11]: Act 1 

See also[edit]

  • Anthropomorphism
  • Furry fandom
  • Talking animals in science fiction
  • Uplift (science fiction)

References[edit]

  1. ^ a b c d e f g h Foster, John, Suzanne Rahn, and David Whitley. «Animals in Fiction.» The Cambridge Guide to Children’s Books in English. Ed. Victor Watson. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2001. Web.
  2. ^ a b c Mathis, Janelle B. «Animal Stories.» Continuum Encyclopedia of Children’s Literature. Eds. Bernice E. Cullinan and Diane Goetz Person. London, UK: Continuum, 2005. Web.
  3. ^ a b c You, Chengcheng (June 2021). «The Necessity of an Anthropomorphic Approach to Children’s Literature». Children’s Literature in Education. 52 (2): 183–199. doi:10.1007/s10583-020-09409-6. S2CID 216435756.
  4. ^ a b c d e f g h Flynn, Simon (2004). International Companion Encyclopedia of Children’s Literature. Abingdon, United Kingdom: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-0-203-32566-7.
  5. ^ a b c d Eisenstein, Herbert. «Animal Life.» Encyclopaedia of the Qurʾān. Ed. Jane Dammen McAuliffe. Leiden, The Netherlands: Brill, 2007. Web.
  6. ^ a b c d Harde, Roxanne (2021). «‘He called their namesakes, the animals, from each direction’: Kinship and Animals in Indigenous Children’s Literature». Children’s Literature Association Quarterly. 46 (3): 230–243. doi:10.1353/chq.2021.0034. Project MUSE 840213.
  7. ^ Katalin Orban, Ethical Diversions: The Post-Holocaust Narratives of Pynchon, Abish, DeLillo, and Spiegelman, New York, London: Routledge, 2005, p. 52.
  8. ^ M. Keith Booker (ed.), Comics through Time: A History of Icons, Idols, and Ideas, Santa Barbara, California: ABC-CLIO, 2014, pp. 177.
  9. ^ Stith Thompson, The Folktale, p 55, University of California Press, Berkeley Los Angeles London, 1977
  10. ^ a b c d Kuznets, Lois Rostow (1994). «An Introduction to My World of Literary Toys». When Toys Come Alive: Narratives of Animation, Metamorphosis, and Development. Yale University Press. pp. 1–9. ISBN 978-0-300-05645-7. JSTOR j.ctt1dszwh6.5.
  11. ^ Takeuchi, Naoko (July 6, 1992). Pretty Soldier Sailor Moon: Volume 1. Tokyo: Kodansha. ISBN 978-4-06-178721-6.

Further reading[edit]

  • Blount, M. Animal Land: The Creatures of Children’s Fiction. William Morrow & Company, 1975. 336 p.
  • Cosslett, T. Talking animals in British children’s fiction, 1786-1914. Ashgate Publishing, Ltd., 2006. 205 p. ISBN 0-7546-3656-9, ISBN 978-0-7546-3656-4
  • Elick, C. Talking Animals in Children’s Fiction: A Critical Study. McFarland, 2015. 258 p. ISBN 0-7864-7878-0, ISBN 978-0-7864-7878-1
  • J. Clute; J. Grant, eds. (1997). «Animal Fantasy, Beast Fable, Talking Animals». The Encyclopedia of Fantasy (1st UK ed.). London: Orbit Books. ISBN 978-1-85723-368-1.
  • Morgenstern, J. «Children and other talking animals». The Lion and the Unicorn. 2000. 24.1. pp. 110–127.
  • Speaking for animals: Animal Autobiographical Writing. Ed. by Margo DeMello. New York: Routledge, 2012. — 274 p. ISBN 0-415-80899-5, ISBN 978-0-415-80899-6
  • Talking Animals Or Humans in Fur?: A Study of Anthropomorphic Animals in Illustrated Children’s Literature. Victoria University of Wellington, 1998. 86 p.
  • Teupe, L. The Function of Animals in Fairy Tales and Fables. GRIN Verlag, 2014. 12 p. ISBN 3-656-57197-X, ISBN 978-3-656-57197-1.
  • Ziolkowski, J. M. Talking animals: Medieval Latin beast poetry, 750-115. University of Pennsylvania Press, 1993.

External links[edit]

  • Media related to Talking animals in fiction at Wikimedia Commons

  • Приземлиться в степи как пишется
  • Прием рассказ в рассказе примеры
  • Призвание это определение для сочинения
  • Прием посланника как пишется
  • Призвание как пишется и почему