Рассказ на калмыцком языке про осень

Обновлено: 10.01.2023

Кич?лин т?р: Намр. Дассан давтлhн.

Кич?лин к?цл: дассан давтх. Зер-земш болн темсиг йилh? чадлhн, альд урhхинь келх

Кич?лин д??цлм?д: зургуд, наадhас

КИЧ?ЛИН ЙОВУД:

ОРГМОМЕНТ

(Слайд 1)

Цугтан ут наста, бат кишгт? болтн,

Ма?на тиньгр, ханядн-тома уга,

а) Таньлдлhн.

— Чамла таньлд? болхий?

— Би зурhатав (долатав).

— Би герт?сн (школасн) йов? йовнав.

— Чи альк школд сурнач?

— Би ХКУГимназьд сурнав.

— Чи кед?дгч класст сурнач?

— Би 1-гч “Б” класст сурнав.

(Самбрт 4 к?н хошадар hарад, нег-негнл? таньлдна)

(Слайд 3)

2) к??ндвр “багш – сурhульч”

б) Мана гимназь.

— Мана гимназь ямаран?

— Школд орхм. Негдгч давхрт ямаран хорас б??н??

— Негдгч давхрт хувц т??лдг хора, хот уудг хора, цогц батллhна хора, мана классин хора б??н?.

— Ода класст орхм. Мана классин тускар келхм. Слайд 3

в) Мана классин хора. З??г тогталл?н.

(Слайд 4)

(у доски по два предложения)

(Самбрт сур?уль не??д?р hарад, классин тускар келн? )

(Арлтанова Баирта, Кевелдженова Иляна)

ФИЗМИНУТК

(Слайд 5)

Салькн дор, дор, дор,

Модна ацмуд деер, деер.

(Слайд 6)

улан, шар хамтхасд унна.

— Ода хоорндан к??ндтн.

— Самбртал 2 к?н hарад, намрин тускар к??ндтн.

ФИЗМИНУТК – К?г?мин завср

(Слайд 7)

(“Хур” гидг ду дуул?ана)

III. НААДН “АЛЬД ЮН УРhНА?”

— К??кд, та наадхд дуртавт?

— Ода мадн бас нег наадн наадхм. “Альд юн урhна?” гидг наадн.

-Альмн (Бурш) альд урhна?

(Слайд 8)

— Альмн садт (hарудт) урhна.

(Слайд 9)

1-гч бичг:

Би 1-гч класст сурнав.

Нанд бич.

V. ОРЧУЛЛhН. СХЕМАР З??Г ТОГТАЛhН.

2- гч бичг.

(по одному предложению говорят)

НАМР. (Слайд 11)

(Самбрт 4 к?н не??д?р hарад, 2 з??г?р келн? )

(Слайд 12)

(Слайд 13)

специалист в области арт-терапии

Муниципальное казенное дошкольное образовательное учреждение

С элементами здоровьесберегающих технологий

hello html 7df247f3

Подготовила: учитель калмыцкого языка Болдырева А.Г.

Дассан давтх, әәһин көдлмш цааранднь давулх

Нүднә болн кииһин эв-арһ батлх

Йиртмжд дурта болх, хадһлдг сурһмж өгх, ни – негн нааддг дасгх

Давтх үгмүд: намр, хур, салькн, нарн, төгрг, улан,шар, ноһан, хамтхасн

Дөнцл: хамтхасд, компьютер, проектор, экран, зембл, альмн, зургуд

Багш: Мендвт, бичкдүд! Эндр мана кичәлд дала гиичнр ирсн бәәнә, гиичнрлә мендлхмн.

Бичкдүд: Мендвт, гиичнр!

hello html m3884feff

Багш: Ода болхла, түрүләд күүкд суутн, дарунь көвүд суутн. Нурһан һоодан бәртн. Һаран өвдг деерән тәвтн.

2. Əәһин көдлмш: (экранд паровозин зург )

hello html 59fee3b4

Багш: Ода күүкд босад үзүлхмн. Бидн өрүнд яһж сернәвидн.

3. Нүднә болн кииһин гимнастик.

Сән хонвч, мини нүдн! (нүдән секнә)

Сән хонвч, мини чикн! (чикән илнә)

Сән хонвч, мини хамр! (кииһән авна)

hello html 7df247f3

Багш: Намрт юн баһар халулна?

Бичкдүд: Нарн баһар халулна.

Багш: Нарн ямаран өнгтә?

Багш: Намрт юн орна?

Багш: Яһж хур дуслна үзлтн?

Бичкдүд: Альхн деер кап-кап дуслна.

Багш: Дәкәд юн үләнә?

Бичкдүд: Салькн үләнә.

5. Намр. Мендвт, бичкдүд! Намаг тадн таньжант, би кемб?

(Бичкдүд нерән келж өгнә)

hello html m2c0580a9

Амрлһн: Салькн, салькн үләнә.

Намр: Серүн салькн үләһәд, мини хамтхасд нисч одва. Нанд нөкд болтн.

(Бичкдүд хамтхасд цуглулна)

Багш: Бичкдүд, эн хамтхасд ямаран өнгтә?

Бичкдүд: Улан, шар, ноһан.

Багш: Намр, мана бичкдүд шүлг танд белглжәнә.

(Бичкдүд шүлг келж өгнә).

8. Шүлг: Альмн, кедмн садт урһна.

Улан, шар өнгтә болна.

Хаяр, адамч һарудт урһна.

Ноһан, шар йир шимтә.

Намр. Нанд тана шүлг йир таасгдв. Ода би таднд белг авч ирв.

( Намр бичкдүдт альм белглнә)

Ода мини йовх цаг ирв. Сән бәәтн, бичкдүд!

Бичкдүд: Байрта йовтн!

Багш. Кен гиичд ирв? Ю таднд белглв?

Багш: Ода ямаран жилин цаг?

Багш: Сән бәәтн. Мана кичәл төгсв. Байрта харһий!

hello html m5de3c420

Номер материала: ДВ-059130

Не нашли то что искали?

Вам будут интересны эти курсы:

Оставьте свой комментарий

Итальянский учитель дал детям задание на лето и прославился

Время чтения: 4 минуты

Раннее начало пар негативно сказывается на успеваемости студентов

Время чтения: 2 минуты

Время чтения: 1 минута

Рособрнадзор: почти половина учителей не дотягивает до базового уровня подготовки

Время чтения: 2 минуты

Специалисты МГППУ запустили проект модернизации методической подготовки педагогов

Время чтения: 3 минуты

Данные цифрового портфолио ученика будут раскрываться лишь с его согласия

Время чтения: 1 минута

Подарочные сертификаты

Ответственность за разрешение любых спорных моментов, касающихся самих материалов и их содержания, берут на себя пользователи, разместившие материал на сайте. Однако администрация сайта готова оказать всяческую поддержку в решении любых вопросов, связанных с работой и содержанием сайта. Если Вы заметили, что на данном сайте незаконно используются материалы, сообщите об этом администрации сайта через форму обратной связи.

Все материалы, размещенные на сайте, созданы авторами сайта либо размещены пользователями сайта и представлены на сайте исключительно для ознакомления. Авторские права на материалы принадлежат их законным авторам. Частичное или полное копирование материалов сайта без письменного разрешения администрации сайта запрещено! Мнение администрации может не совпадать с точкой зрения авторов.

Сочинение на тему Осень

Осень. Прекрасное время, которое так любят описывать поэты. Окрашенные в яркие цвета деревья, легкий ветерок, качающий ветви, словно убаюкивая их

sochinenie na temu osen 01

sochinenie na temu osen 01

Наступила осень. Солнце греет ещё почти по-летнему, стремясь отдать последнее нерастраченное тепло. На голубом и чистом небе ещё почти нет туч. Только ветер стал более холодным и резким, напоминая о том, что на дворе уже сентябрь месяц. Среди яркой зелени заметны первые предвестники осени: жёлтые и красные листья. Скоро они опадут с деревьев и покроют собой все дороги и дорожки.

Осень — время прощания с теплом и прихода холодов. Дни становятся короче, ночи — длиннее, и это все заметнее с каждым новым днём. Солнце появляется на горизонте всё позже, а заходит раньше, и день за днём греет всё слабее. Температура на термометре за окном медленно опускается вниз, вечерами становится заметно холоднее.

Вот наступила золотая осень. Самая красивая и живописная пора года. Осень любит желтые, красные, оранжевые краски, а как любит она осыпать все золотом. Вот приходишь в березовую рощу, и не можешь отвести глаз, все в золоте. На березках вместо листочков висят золотые монетки, и, кажется, что от одного дуновения ветерка они начнут тут же звенеть.

Закончилось весёлое лето. Полноправным хозяином в природе стал сентябрь. Утром и ночью становится необычно холодно. Только днем всё ещё пригревает солнышко, пытается напомнить нам о лете. После изнурительного длительного труда отдыхают поля. Золотистый сады уже подарили хозяевам свой урожай. Всюду чувствуется прохладное дуновение осени. На сером небе всё чаще стали появляться низкие тучи. Идёт мелкий дождь.

Осень, скоро осень… Дивная и прекрасная пора. Солнышко уже не жарит немилосердно с утра до вечера, как летом и еще не прячется за плотными серыми тучами, как это будет зимой. Оно щедро и нежно греет, лаская каждую клеточку, оно как бы звенит в небе миллионом звоночков и рассыпает свою нежность и тепло. Идите, люди и зверьки, травинки и цветочки, птички и деревца, ловите его прелестные лучи, купайтесь в них, радуйтесь, улыбайтесь.

1 вариант. Настала осень. На деревьях пожелтели листочки. Скоро они начнут падать на землю.
Вчера мы гуляли с мамой по осеннему парку. Там солнечно и тихо. Птицы уже не поют. Они готовятся улетать в теплые края.

2 вариант. В первый день осени мы пошли в школу. Стоят погожие дни. Каждый день я возвращаюсь из школы и радуюсь осеннему солнышку.
Скоро пойдут осенние дожди. Станет холодно. Сейчас на деревьях листва золотистая. Но скоро она пожухнет и опадет.

Я живу в Одессе. Это очень уютный и милый город. Вот и до нас добралась осень. Деревья постепенно стали одеваться в желтые, оранжевые и красные одежды.

Осень у нас очень теплая, но в этом году еще теплее, чем прежде. В море еще можно купаться. Солнышко светит не так интенсивно, но еще довольно часто. Всегда удивлялась, что у нас осенью можно иногда и не одевать куртки и пальто, в то время как во всех других городах, находящихся севернее, все укутываются, чувствуя приближение зимы. Очень хорошо сейчас гулять среди деревьев, когда все вокруг так красочно и ярко. Люблю свой город, он для меня как целый мир, в котором можно наслаждаться жизнью. Осень придает Одессе> еще большее изящество и красоту. Можно сказать, что осень идет моему городу.

Не нашли что искали? вот еще

Важно знать: Сочинения представлены в ознакомительных целяx. Используйте данный материал в качестве идеи для написании уникальной работы. Всё получится! Успехов и хороших оценок!

Нажмите, чтобы узнать подробности

Кич?лин т?р: Намр. Дассан давтлhн.

Кич?лин к?цл: дассан давтх. Зер-земш болн темсиг йилh? чадлhн, альд урhхинь келх

Кич?лин д??цлм?д: зургуд, наадhас

КИЧ?ЛИН ЙОВУД:

ОРГМОМЕНТ

(Слайд 1)

  • Менд?т, к??кд!
  • Та яh? б??н?т?
  • Гем уга, йир с?н.
  • Тана эк-эцк, аав-ээ? с?н б??н??
  • Э, с?н б??н?.
  • Эндр мана ил кич?лд дала гиичнр ирсн б??н?.
  • Ирсн гиичнрт й?р?л?н нер?д?д кен кел? ?гх?
  • Ирсн гиичнр!

Цугтан ут наста, бат кишгт? болтн,

“Йов” – ги? зарh уга.

Ма?на тиньгр, ханядн-тома уга,

Олна ?ирhлд багтхиг й?р. н?в!

  • Тер кич?лд мадн намрин тускар к??ндл?видн.
  • Эндр мадн бас намрин тускар келхм. Дассн ?гм?д?н давтхм, шин з??г тогтахм. Сурврмудыг с??н?р со?сад, ухандан тодл? авад, х?р?hинь тодрхаhар ?гтн.
  • Ода к??кд, “Автобус” гидг наадн наадхм. Школд мадн 1 гидг тойгта автобусар йовхм. Автобусар йовад нег-негнл?рн таньлдхм. (Слайд 2)
  1. К??НДВР

1) к??ндвр “сурhульч — сурhульч”

а) Таньлдлhн.

— Чамла таньлд? болхий?

— Чини нерн кемби?

— Би зурhатав (долатав).

— Чи альдас йовнач?

— Би герт?сн (школасн) йов? йовнав.

— Чи альк школд сурнач?

— Би ХКУГимназьд сурнав.

— Чи кед?дгч класст сурнач?

— Би 1-гч “Б” класст сурнав.

(Самбрт 4 к?н хошадар hарад, нег-негнл? таньлдна)

— Ода школур ??рд? йовхм.

(Слайд 3)

2) к??ндвр “багш – сурhульч”

б) Мана гимназь.

— Эн мана гимназь.

— Мана гимназь ямаран?

— Мана гимназь ик, сарул, с??хн, хойр давхр, ?ндр терзт?.

— Школд орхм. Негдгч давхрт ямаран хорас б??н??

— Негдгч давхрт хувц т??лдг хора, хот уудг хора, цогц батллhна хора, мана классин хора б??н?.

— Ода класст орхм. Мана классин тускар келхм. Слайд 3

в) Мана классин хора. З??г тогталл?н.

(Слайд 4)

— Схем х?л. д, кен мана классин тускар кел? ?гх?

(у доски по два предложения)

(Самбрт сур?уль не??д?р hарад, классин тускар келн? )

(Арлтанова Баирта, Кевелдженова Иляна)

-К??кд, та ?вр керс?, билгт? б. ит.

ФИЗМИНУТК

(Слайд 5)

  • Ода босад, невчк амрхм.
  • Салькн, салькн ?л?н?,

Модна ацмуд н??хлн?.

Салькн дор, дор, дор,

Модна ацмуд деер, деер.

(Слайд 6)

улан, шар хамтхасд унна.

  • Намрт.
  • Чик.
  • Ода ямаран ?илин цаг?
  • Ода намр.
  • К??кд, ямаран намр ирв?
  • Киитн, хурта, салькта намр ирв.
  • Намрт юн болна?
  • Намрт киитн салькн ?л?н?.
  • Намрт нарн яh? халулна?
  • Намрт нарн баhар халулна.
  • Намрт юн орна?
  • Намрт хур орна, бальчг болна.
  • Намрт с?, ?др яhна?
  • Намрт с? утдна, ?др ахрдна.
  • Сер?н орхла, шовуд яhна?
  • Сер?н орхла, шовуд дулан hазрур нисн?.
  • Намрт модна хамтхасд яhна?
  • Намрт модна хамтхасд шарлад, улаhад hазрт унна.
  • Намрт ямаран темсн болвсрна?
  • Намрт хаяр, адамч, хавстн, м??грсн, с?рмсг, хавг, шар луув?, улан луув?, боднцг болвсрна.
  • Намрт ямаран зер-земш болвсрна?
  • Намрт альмн, кедмн, ?ст? ?зм болвсрна.
  • Чи намрт дуртавч?
  • Э, би намрт дуртав.
  • Ю?гад?
  • Ю?гад гихл?, намрт.

2) к??ндвр “сурhульч — сурhульч”

— Ода хоорндан к??ндтн.

— Самбртал 2 к?н hарад, намрин тускар к??ндтн.

— Н?, йир с??н?р кел? ?гвт. Нанд йир таасгдв.

ФИЗМИНУТК – К?г?мин завср

  • К??кд, намрт юн орна, цандг, бальчг болна?
  • Хур орна.
  • Чик, к??кд. Хурин тускар ду меддвт?
  • Медн?видн.
  • Н?, дуу?ан дуулый!

(Слайд 7)

(“Хур” гидг ду дуул?ана)

III. НААДН “АЛЬД ЮН УРhНА?”

— К??кд, та наадхд дуртавт?

— Ода мадн бас нег наадн наадхм. “Альд юн урhна?” гидг наадн.

— Самбрт зер-земшин болн т?р?-темсин зургуд ?лг?т?. Тадн самбр тал ?арад, зург авад, келтн: альд эн урhна садт аль hарудт.

-Эн альмн. Эн бурш.

-Альмн (Бурш) альд урhна?

(Слайд 8)

— Альмн садт (hарудт) урhна.

(К??кд не??д?р самбртал hарад, ?лг?сн зургт (зурсн “Илвт? модн” болн “hаруд”) зер-земш болн т?р?-темсиг ?лг?н?).

  • К??кд, та йир с??н?р зер-земшин болн т?р?-темсин нерд мед??н?т.
  1. ЗУРГАР К?ДЛhН. З??Г ТОГТАЛhН.

(Слайд 9)

  • Х?л?тн, мана класст Байр ор? ирв. Байр эвр?н тускар эн аальта зургар дам?? кел??н?.
  • С??н?р х?л. д, Байрин тускар келвр тогтатн.
  • Байр 7 наста.
  • Байр 1-гч класст сурна.
  • Байр Элстд б??н?.
  • Байр олн давхр герт б??н?.
  • Герин ??р модд урhна.
  • Байрт ээ? Занда б??н?.
  • Ээ? ц? ча?hд, боорцг кехд дурта.
  • Байр намрт дурта.
  • Кен мадндан Байрин тускар келвр кел? ?гх? (Сандеев Баир)
  • К??кд, хан?анав. Та ?вр ухата б. т. Байрин тускар с??н?р мед? авут.

IV. СО?ГСЛ?Н — АУДИРОВАНИЕ.

  • К??кд, нанд дала аальта бичг?д ир?. Негдгч бичг иим. Хальмгаhар бич?т?. Би хальмг кел?н медхшв. Тадн нанд н?кд болтн. Буйн болтха, орс келнд эн бичг орчултн.
  • (Слайд 10)

1-гч бичг:

Би 1-гч класст сурнав.

Нанд бич.

— К??кд, тадн ?вр ухата.

V. ОРЧУЛЛhН. СХЕМАР З??Г ТОГТАЛhН.

2- гч бичг.

— К??кд, нанд бас нег бичг б??н?. Эн бичг Хальмг гимназин 2-гч классин сур?ульчнр бич?. Эн бичг хальмг кел?р бич?т?, зуг ю мед?л??х мед? авч чад?ахшв. Та ?вр ухата к??кд. Нанд н?кд болтн, бичсн юмиг кел? ?гтн.

+

2 Смотреть ответы Добавь ответ +10 баллов

Ответы 2

+

пример выполненной работы

1. Рассмотрели гербарный материал, выбрали те растения, которые встречаются в нашей местности.

В качестве лекарственного сырья, в народной медицине это растение употребляется от очень многих болезней. Биологически активные вещества оказывают комплексное воздействие на воспалительные процессы. Мать-и-мачеха — традиционное средство от кашля.

Препараты из листьев подорожника большого обладают многосторонним целебным действием. В медицине листья применяют как ранозаживляющее, противовоспалительное, кровоостанавливающее, отхаркивающее, снотворное, обезболивающее, бактерицидное и противоаллергическое средство.

Из зерна изготавливают ржаной квас, производят муку, идущую преимущественно на хлеб, получают крахмал, а также используют его как сырьё для производства спирта. Рожь является одним из самых распространённых (после горчицы) и наиболее ценных сидератов (подавляет сорняки и болезни растений). Рожь оказывает сильное структурирующее (разрыхляющее) действие, частично вытесняет различных вредителей (в особенности нематод).

2.Какие признаки используют для разделения классов покрытосеменных на семейства? Какие семейства растений нашей местности наиболее часто встречаются?

Ульяновск находится на границе между лесами севера и степями юга, чем обусловлена уникальность его растительного мира. Здесь можно встретить можжевельник казацкий и можжевельник обыкновенный, реликтовые растения (благодаря отсутствию оледенения в ледниковый период пережившие неблагоприятную эпоху): ветреницы алтайская и лютиковая. Встречается много видов синантропных растений, т. е. растений, распространению которых невольно способствовал человек. Страны их происхождения закреплены в названиях — клен канадский, элодея канадская и т. д. Таким образом, растительный мир Ульяновска отличается от соседних регионов большим видовым разнообразием. Леса подразделяются на хвойные и лиственные, основными породами деревьев являются сосна, дуб, липа, береза, осина, ель. Кустарниковый ярус, или подлесок, в ульяновских лесах состоит из орешника и бересклета, травяной ярус образован осокой и папоротником. Больше сосновых распространены широколиственные леса. Территория степей сейчас небольшая, т. к. основная их часть занята сельхозугодьями, соответственно и степная растительность в значительной степени утрачена. Растительный покров в степях состоит из дерновинных трав, названных так потому, что они образуют плотный слой дерна, состоящий из корней, живых побегов и отмерших стеблей. К дерновинным относятся различные виды ковылем, овсяница, тонконог. В кустарниковых степях растут спирея, ракитник, степная вишня и миндаль низкий. В песчаных степях прижились гвоздика песчаная, тимьян, тонконог.

3. Верно утверждение, что некоторые представители злаков считаются главными пищевыми растениями. Их роль:

Все злаки являются богатейшим источником энергии для организма. Кукуруза Богатый углеводный комплекс и целый ряд витаминов: B1, B2, B6, PP. Рожь содержит много белка, витаминов группы B и минеральных солей. Пшеница обеспечивает организм энергией и укрепляет его защитные силы. Благодаря витаминам A, D, E, C, B и ненасыщенным жирным кислотам. Рис источник углевода, калия, витаминов группы B и аминокислот, играющих важнейшую роль в развитии организма. Овес богат калием, магнием, фтором, цинком, йодом. В его зернах содержится до 18% белков. Гречка содержит много углеводов, растительного белка, клетчатки, витаминов B1, B2, B6, PP, минеральных веществ.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Урок калмыцкого языка в 5 классе по теме » Зима» , учителем проводится работа по отработке лексико-грамматических навыков,используются современные технологии и различные виды и формы работы.

Хальмг Таңһчин сурһуль- эрдмин, сойлын болн номин Министерств

Яшкульск района сурһуль эрдмин заллт

Кичәл белдснь: МБОУ «Гашуна дундын

хальмг келнә багш

Надбитова Нина Анджаевна

Кичәлин күцл: Үвлин тускар темдгдүд шинҗләд, шин үгмүдлә таньлдҗ, шүлг чееҗәр дасч авх, күүндвр кехм.

Кичәлин үзмр дөңцл: магнитофон, компьютерн презентац, таблица-матрица, карточкс.

Кичәлин йовуд:

I. Огрмомент.

1. Кичәлд белдллһн: — Мендвт, күүкд – көвүд, арһул суутн.

— Ямаран бәәнәт? – Гем уга.

— Тана ээҗнр-аавнр, эк-эцкнр ямаран бәәнә? – Гем уга.

Нааран оньган өгтн, кичәлән эклхмн.Эндр бидн кичәлдән олн-зүсн көдлмш кеҗ, шин үгмүдлә таньлдж, үвлин тускар шүлг дасч, темдгдүд шинжләд, күүндвр кехм. Кех көдлмш дала, келлһән ясулчкий.

Соңгсан бичә март.

1. Күүндвр. — Һаза ямаран җилин цаг? – Ода үвл.

— Эндр ямаран теңгрин бәәдл? — Эндр нарта өдр.

2.Орс келнәс үг орчлхмн- зима , зимой, зимовать, в зимнюю, зимовка, метель, катаются, птицы, санки, коньки , прорубь и т.д.

II. Герин көдлмш.

Гертəн тадн үвлин тускар үлгүрмүд, тəəлвртə туульс күцəх зөвтə билəт. Күн болһн эврəннь герин даалһвран умшч өгтн.

Карточкар көдллһн:

Сурврмудт хәрү өгтн:

1. Хальмг улс ямаран хөд өскнә?

2. Хөөнә нооснас ю кенә?

Сурврмудт хәрү өгтн:

1. Гөрәсн ямаран мал?

2. Оонын өврәр ю кедг бәәҗ?

Сурврмудт хәрү өгтн:

1. Хальмг цә чанхин төлә юн кергтә болна?

2. Кедү дәкҗ цәәг самрдмн?

Сурврмудт хәрү өгтн:

1. Хальмг Таңһчд ямаран газетмуд, журналмуд барас һардмн?

2. Тана өрк-бүлд ямаран газетмуд, журналмуд бичүлж авна?



Сурврмудт хәрү өгтн:

Хальмг улс зулын өмн ямаран белдвр кенә?

Сурврмудт хәрү өгтн:

1.Овата селән юуһарн байн?

2. Овата селәнә әмтн ю өскнә?


1. Үвлин тускар күүндвр. Схем олзлад, үвлин тускар зəңгс тогтахм, амн үгәр келхмн.

1) Үвл ямаран цаг?

2) Үвлин йиртмҗ ямаран болна?

3) Үвлд ямаран нәр болна?

4)Аңгуд, шовуд үвлд яһна?

5) Үвлин сармуд заатн. Хальмг литәр үвл кезә эклнә?

6)Тана дурта цаг ямаран?

Багш:— Күүкд кен үвлин тускар шүлгүд меднә?

2. Кроссворд: Тәәлвртә туульс:

1.Шөрк деер җора ( хү салькн)

2. Һалд шатдго, уснд чивдго(Мөсн)

3.Буур темән,Бум һазр эргҗ (Үүлн)

4. Деевр ишкәДелкә бүтәҗ(Цасн)

4. Фонозарядк:

Шин төр. – Күүкд ,эндр бидн кичәлдән Санжин Николаин шүлг умшад, чеежәр дасхм.

Үвл гисн-цасн

Үвл гисн-цан.

Цәәһәд гилвксн һол,

Цоорг бас-үвл!

Йиртмж шинрүләд сергәхәр

Санжин Николай Үвл орж ирнә.

Изң-азң теңгрин бәәдл

Үвләр йирин заңгта.

Үгллин көдлмш:

Гилвксн-блестящий

Солңтрад-искрится

Күүндвр:(компьютерн презентац олзлх) .Сурһульчнрар шүлг умшулад, амн үгәр зургуд зурулхмн.

Ямаран зургуд тадн зурх биләт?

1 – гч сурһульч- Цасн орна

2 — гч сурһульч- Күүкд цанар эргәс дошлдна

3-гч сурһульч- Күүкд һол деер дошлуһар дошад наадцхана.

4- гч сурһульч-Үвлин йиртмҗ йир сәәхн.

5-гч сурһульч-Шуурһн шуурна.

Багш:— Ода болхла, күүкд, текстәр көдлхмн. Келвр хальмг келнд

орчултн. (Багш умшч өгх)

Наступила радостная, шумная зима. Идёт белый, пушистый, блестящий снег. Снег искрится на солнце. Дети катаются с горки. Они радуются зиме.

Шуугата, байрта үвл ирв. Архайг, гилвксн цасн цәәһәд орна.

Нарнд цасн солңтрад бәәнә. Бичкдүд эргәс дошлдна. Эдн үвлд байрлна.

Нүднә үзүлһнә гимнастик

5. Келлh өргҗүллhнә көдлмш

V. Кичәлин ашлвр:

1. Эндр кичәлдән юуна тускар келләвидн?

2.Хальмг теегт ямаран үвл болна?

3. Мана хальмг теегт ямаран шовуд бәәнә?

4.Хальмг теегт үвлздг шовудын нерд келтн.

5.Дулан hазрур нүүдг шовудын нерд келтн.

VI. Герин даалһвр: Шин үгмүдин чинринь медҗ дасх, Санжин Николаин шүлг чеежәр дасх.

Багш:— Тана ширә деер сигнальн карточкс бәәнә, хәләһәд һартан карточк

1. ноһан- кичәл таасгдв

2. улан – кичәл таасгдсн уга

3. шар – медҗәхшв

Күндтә, сурһульчнр! Хальмг келән сәәнәр дастн! Сән менд, байрта

Читайте также:

      

  • Мой стиль управления сочинение
  •   

  • Сочинение если бы я был акимом
  •   

  • Продолжите сочинение в тот зимний вечер у нас в семье украшали елку
  •   

  • Сочинение на тему рецепт любимого блюда с глаголами в повелительном наклонении
  •   

  • В чем смысл финала комедии недоросль сочинение

Кич?лин т?р: Намр. Дассан давтлhн.

Кич?лин к?цл: дассан давтх. Зер-земш болн темсиг йилh? чадлhн, альд урhхинь келх

Кич?лин д??цлм?д: зургуд, наадhас

КИЧ?ЛИН ЙОВУД:

ОРГМОМЕНТ

 (Слайд 1)

  • Менд?т, к??кд!
  • Та яh? б??н?т?
  • Гем уга, йир с?н.
  • Тана эк-эцк, аав-ээ? с?н б??н??
  • Э, с?н б??н?.
  • Эндр мана ил кич?лд дала гиичнр ирсн б??н?.
  • Ирсн гиичнрт й?р?л?н нер?д?д кен кел? ?гх?
  • Ирсн гиичнр!

    Цугтан ут наста, бат кишгт? болтн,

    “Ях” – ги? ?вчн уга,

    “Йов” – ги? зарh уга.

    Ма?на тиньгр, ханядн-тома уга,

    Олна ?ирhлд багтхиг й?р???н?в!

  • Тер кич?лд мадн намрин тускар к??ндл?видн.
  • Эндр мадн бас намрин тускар келхм. Дассн ?гм?д?н давтхм, шин з??г тогтахм. Сурврмудыг с??н?р со?сад, ухандан тодл? авад, х?р?hинь тодрхаhар ?гтн.
  • Ода к??кд, “Автобус” гидг наадн наадхм. Школд мадн 1 гидг тойгта автобусар йовхм. Автобусар йовад нег-негнл?рн таньлдхм. (Слайд 2)
  1. К??НДВР

 1) к??ндвр “сурhульч — сурhульч”

     а) Таньлдлhн.

    — Чамла таньлд? болхий?

    — Э, болхий.

    — Чини нерн кемби?

    — Мини нерн..

    — Чи кед?т?вч?

    — Би зурhатав (долатав).

    — Чи альдас йовнач?

    — Би герт?сн (школасн) йов?   йовнав.

    — Чи сурhульч?

    — Э, би сурhульч.

    — Чи альк школд сурнач?

    — Би ХКУГимназьд сурнав.

    — Чи кед?дгч класст сурнач?

    — Би 1-гч “Б” класст сурнав.

  (Самбрт 4 к?н хошадар hарад, нег-негнл? таньлдна)

    — Ода школур ??рд? йовхм.

   (Слайд 3)

2) к??ндвр “багш – сурhульч”

    б) Мана гимназь.

    — Эн юмб?

— Эн мана гимназь.

— Мана гимназь ямаран?

— Мана гимназь ик, сарул, с??хн, хойр давхр, ?ндр терзт?.

 — Школд орхм. Негдгч давхрт ямаран хорас б??н??

    — Негдгч давхрт хувц т??лдг хора, хот уудг хора, цогц батллhна хора, мана классин хора б??н?.

    — Ода класст орхм. Мана классин тускар келхм. Слайд 3

   в) Мана классин хора. З??г тогталл?н.

      (Слайд 4)

— Схем х?л???д, кен мана классин тускар кел? ?гх?

                 (у доски по два предложения)

  (Самбрт сур?уль не??д?р hарад, классин тускар келн? )

(Арлтанова Баирта, Кевелдженова Иляна)

    -К??кд, та ?вр керс?, билгт? б???ит.

ФИЗМИНУТК

  (Слайд 5)

  • Ода босад, невчк амрхм.
  • Салькн, салькн ?л?н?,

Модна ацмуд н??хлн?.

Салькн дор, дор, дор,

Модна ацмуд деер, деер.

  1. К??НДВР
  1. к??ндвр “багш-сурhульч”. Намр.

(Слайд 6)

  • К??кд, салькн ?л?н?, модн н??хлн?,

улан, шар хамтхасд унна.

     Кез? эн болна?

  • Намрт.
  • Чик.
  • Ода ямаран ?илин цаг?
  • Ода намр.
  • К??кд, ямаран намр ирв?
  • Киитн, хурта, салькта намр ирв.
  • Намрт юн болна?
  • Намрт киитн салькн ?л?н?.
  • Намрт нарн яh? халулна?
  • Намрт нарн баhар халулна.
  • Намрт юн орна?
  • Намрт хур орна, бальчг болна.
  • Намрт с?, ?др яhна?
  • Намрт с? утдна, ?др ахрдна.
  • Сер?н орхла, шовуд яhна?
  • Сер?н орхла, шовуд дулан hазрур нисн?.
  • Намрт модна хамтхасд яhна?
  • Намрт модна хамтхасд шарлад, улаhад hазрт унна.
  • Намрт ямаран темсн болвсрна?
  • Намрт хаяр, адамч, хавстн, м??грсн, с?рмсг, хавг, шар луув?, улан луув?, боднцг болвсрна.
  • Намрт ямаран зер-земш болвсрна?
  • Намрт альмн, кедмн, ?ст? ?зм болвсрна.
  • Чи намрт дуртавч?
  • Э, би намрт дуртав.
  • Ю?гад?
  • Ю?гад гихл?, намрт.

2) к??ндвр “сурhульч — сурhульч”

— Ода хоорндан к??ндтн.

— Самбртал 2 к?н hарад, намрин тускар к??ндтн.

— Н?, йир с??н?р кел? ?гвт. Нанд йир таасгдв.

ФИЗМИНУТК – К?г?мин завср

  • К??кд, намрт юн орна, цандг, бальчг болна?
  • Хур орна.
  • Чик, к??кд. Хурин тускар ду меддвт?
  • Медн?видн.
  • Н?, дуу?ан дуулый!

(Слайд 7)

(“Хур” гидг ду дуул?ана)

  • К??кд, та ?вр с??н?р дуулвт. Нанд йир таасгдв.

III. НААДН “АЛЬД ЮН УРhНА?”

— К??кд, та наадхд дуртавт?

— Э, дуртавидн.

— Ода мадн бас нег наадн наадхм. “Альд юн урhна?” гидг наадн.

— Самбрт  зер-земшин болн т?р?-темсин зургуд ?лг?т?. Тадн самбр тал ?арад, зург авад, келтн: альд эн урhна садт аль hарудт.         

— Эн юмб?

-Эн альмн. Эн бурш.

-Альмн (Бурш) альд урhна?

 (Слайд 8)

— Альмн садт (hарудт) урhна.

(К??кд не??д?р самбртал hарад, ?лг?сн зургт (зурсн “Илвт? модн” болн “hаруд”) зер-земш болн т?р?-темсиг ?лг?н?).

  • К??кд, та йир с??н?р зер-земшин болн т?р?-темсин нерд мед??н?т.
  1. ЗУРГАР К?ДЛhН. З??Г ТОГТАЛhН.

(Слайд 9)

  • Х?л?тн, мана класст Байр ор? ирв. Байр эвр?н тускар эн аальта зургар дам?? кел??н?.
  • С??н?р х?л???д, Байрин тускар келвр тогтатн.
  • Байр 7 наста.
  • Байр 1-гч класст сурна.
  • Байр Элстд б??н?.
  • Байр олн давхр герт б??н?.
  • Герин ??р модд урhна.
  • Байрт ээ? Занда б??н?.
  • Ээ? ц? ча?hд, боорцг кехд дурта.
  • Байр намрт дурта.
  • Кен мадндан Байрин тускар келвр кел? ?гх? (Сандеев Баир)
  • К??кд, хан?анав. Та ?вр ухата б???т. Байрин тускар с??н?р мед? авут.

IV. СО?ГСЛ?Н — АУДИРОВАНИЕ.

  • К??кд, нанд дала аальта бичг?д ир?. Негдгч бичг иим. Хальмгаhар бич?т?. Би хальмг кел?н медхшв. Тадн нанд н?кд болтн. Буйн болтха, орс келнд эн бичг орчултн.
  •  (Слайд 10)

  1-гч бичг:

  • Менд, Байр!
  • Мини нерн Коля.
  • Би Москвад б??н?в.
  • Нанд эк, эцк, ээ?, аав б??н?.

Би 1-гч класст сурнав.

  • Би намрт дуртав, ю?гад гихл? намр йир с??хн цаг.
  • А ты любишь осень?

Нанд бич.

— К??кд, тадн ?вр ухата.

V. ОРЧУЛЛhН. СХЕМАР З??Г ТОГТАЛhН.

2- гч бичг.

— К??кд, нанд бас нег бичг б??н?. Эн бичг Хальмг гимназин 2-гч классин сур?ульчнр бич?. Эн бичг хальмг кел?р бич?т?, зуг ю мед?л??х мед? авч чад?ахшв. Та ?вр ухата к??кд. Нанд н?кд болтн, бичсн юмиг кел? ?гтн.

         (по одному предложению говорят)

НАМР. (Слайд 11)

(Самбрт 4 к?н не??д?р hарад, 2 з??г?р келн? )

  • Акад соньн бичг б??? оч. Та нанд йир с??н?р эн бичг умшвт.
  • Амн ?гин з??р?с.

     (Слайд 12)

  • К??кд, намрин тускар та ?лг?рм?д медн?т?
  • Э, медн?видн.
  • Тег?д, би тадниг ш??н?в, яh? та с??н?р ?лг?рм?д медн?т. Ода, би экл?д келн?в, та болхла цааранднь давултн.
  • Намр – хурарн,..хавр – хунарн.
  • Намр – таату,..хавр – хату.
  • Н?, к??кд, йир с?н.
    1. АШЛВР.

   (Слайд 13)

  • Тана шир? деер шар, улан, но?ан ??гт? хамтхасд кевтн?. Таасгдсн ??гт? хамтхасн ?артан авад, деегш?н ?ргтн. Мана хора с??хрв. Ода бидн бичкн хамтхасд болад, мана ирсн гиичнрт дуу?ан нер?дхм.
  • Хальмг авъясар мана гиичнрт белг?д?н ?гтн.
  • К??кд, та эн кич?лд йир с??н?р к?длвт. Та ?вр керс?, с?н к??кд б???т.Мини чее?м, мини седкл байрлувт.
  • О, к??кд, та ?вр с??н?р намрин тускар ш?лг?д кел? ?гвт. Нанд йир таасгдв.

Слайд 126.02.18

3 класс

Багш : Бадмаева Э.М.

Келлһ өргҗүллһн

26.02.18


Слайд 326.02.18

Намрин сармуд

һаха

хулһн

үкр

26.02.18          Намрин сармудһахахулһнүкр


Слайд 426.02.18
Ю кенә? Яһна?

малтна
хаһлна
татна
хадна
овална
давшна

26.02.18Ю кенә? Яһна?  малтнахаһлнататнахаднаовална  давшна


Слайд 526.02.18

Би улан халхтав, Кесг

хувц давхрлад
Бичкдүдт йир таастав. Царцшгоһар би өмснәв.
Айта әмтәхн амттав, Кемр неҗәдәр тәәлхлә,
Аршан мет шүүстәв. Цаг кергтә болна

Төгрг, цоохр хувцтав, Ут кев-янзта,
Тас улан махтав, Үнртм цуһар дурта,
Шүднд харһн би Шар өңг-зүстә,
Шикр мет урснав. Шикр мет әмтәхн

26.02.18 Би улан халхтав,       Кесг хувц давхрладБичкдүдт йир таастав.  Царцшгоһар


Слайд 626.02.18

Ямаран җилин цаг зурата?
Сурһульчнр ю кеҗәнә?

26.02.18 Ямаран җилин цаг зурата? Сурһульчнр ю  кеҗәнә?


Слайд 726.02.18

Намр өрәлдҗ йов .

Хулһн сарин сүл өдр би__ . Медәт__ , күүкд улс, баһ сурһульч_ -цугтан уульнц_ һарад ир _ . Һар___ күрз__, суулһ _ . Эдн мод_ тәр_ , селә___ кеерүлхәр һар_.
Бичкдүд көк мод_ тараҗ өг_ . Баһ___ нүк малт__ . Медәт__ мод_ суулһ_ . Ах сурһульч__ һол__ ус зөөҗ ке__ . Школд зер- земшин модд тәр_ . Сүүләрнь әмтн гер___ хошад модд тәрхәр авч хәрв. Оларн ниицәд көдлхлә , керг йовудта болна.

лә

нр

нр

ла

чуд

д

лә

тан

тә

та

д

җ

һән

в

д

в

чуд

ла

нр

д

лә

лә

тән

в

нр

ас

26.02.18    Намр өрәлдҗ йов   . Хулһн сарин сүл өдр би__ . Медәт__


Слайд 826.02.18

Хоома күн хойр көдлмштә
Һар көндрхлә,

26.02.18 Хоома күн хойр көдлмштә Һар көндрхлә,


Калмыцкие пословицы и поговорки

Тема статьи — Калмыцкие пословицы и поговорки:

Золото не скроется в пыли.

Свеча не осветит свое основание.

Дурного не спрашивай: сам скажет.

Сильный рычит, бессильный — визжит.

Барса за хвост не берут, взяв же — не отпускают.

Сперва напои, потом спрашивай, зачем приехали.

Верёвка рвётся в том месте, где тонко.

Слепота мысли хуже слепоты глаза.

Для океана и капля — прибавление.

Свинья не видит неба.

Если руки работают, то и рот работает.

Светильник, прежде чем потухнуть, вспыхивает.

Будет прибыль, будут и издержки.

Лучшую пищу давай другому, лучшую одежду надевай на себя.

Как лягушка ни прыгает, а все в своей луже.

Хоть у голодного клыки остры, у проглатывающего душа мягка.

Куда достанет ногой — ударит, куда дотянет шею — укусит.

Кроме смерти, все, что быстро, хорошо.

Чем рассчитывать на угощение, лучше купить, что найдешь.

Как ни зол лебедь — и он своих яиц не бьёт.

Лучше мало, да хорошо, чем много, да плохо.

Как бы далеко ни было, иди дорогою; как бы стар ни был, бери девушку.

Мыслями — на троне, задницей — в грязи.

Жизнь хороша долгая, посиделки — короткие.

Вода идёт от истока к устью, преступление возвращается к преступнику.

Собственный запах человеку неизвестен.

В тёмную ночь дорога далека.

У палки два конца.

Богатство — до первого бурана, богатырь — до первой пули.

Худой поправится, жирный похудеет.

Калмыцкие – пословицы и поговорки. Калмыки — западномонгольский (ойратский) народ, живущий главным образом в Республике Калмыкия — субъекте Российской Федерации.

Источник

Калмыкия Ньюс

Хальмг үлгүрмүд — Калмыцкие пословицы

Олн әмтнд туслхла — алдр нерн делгрх, онц бийән татхла — му нерн делгрх.
Пользу народу принесёшь – слава о тебе распространится
С заботой о себе живёшь – плохую славу найдёшь

Орсн боран буудг, ирсн гиич хәрдг. Как ненастье кончается, так и гость домой собирается

Орсн хур чилдг, ирсн гиич хәрдг. Начавшийся дождь – кончается, приехавший гость – домой возвращается

Орчлңг нарар гегәрдг, күн ухаһар гегәрдг! Вселенная освещается солнцем, а человек – умом

Өмн тәвсн күслән заяндан даалһхар, зүткн мед.
Чем доверяться своей судьбе, лучше прояви настойчивость (в достижении цели)

Өрм бүлхлә — тосн ундг, керүләс цусн болдг. Сметану взбиваешь — масло, от ссоры – кровь

Сарин сарул болвчн нарнла әдл биш. Лунный свет — не сравнится с солнцем

Сәәhәс сә хәәдмн биш От добра добра не ищут

Сәәнәс сән хальддг, мууhас му хальддг От хорошего – хорошее, от плохого — плохое

Сәәнд бичә зуһуд, мууг бичә даҗр Сильному не льсти, слабого не обижай

Сәәнд му бичә ке — мартшго, мууд сә бичә ке – медшго Не делай хорошему плохо — не забудет, плохому не делай хорошо – не поймёт

Сәәхн модн уул кеерүлдг, сәәхн күүкн гер кеерүлдг

Красивое дерево украшает гору, а красивая девушка — украшенье дома.

Сәәхн чирә үзхин ормд, сарул седкл үз. Чем красивое лицо, лучше светлая душа.

Сән күн санаhар, сахл амн заяhар Хороший человек помыслами, а усы и рот от природы

Сән мөрн йовх дутман йовдл дасдг, сән залу йовх дутман уха дасдг Хорошая лошадь, чем больше скачет – тем больше учится, хороший мужчина путешествуя, ума набирается.

Седң күн – серүнд, җора мөрн — хаврт.

Франт щеголяет в прохладу, а иноходец резвится весной

Селвг уга, цецн уга, буульмҗ уга, баатр уга.

Без совета не бывает мудрецов, без похвалы не бывает богатырей

Сохр үкрд худг бичә үзүл Не показывай колодец слепой корове

Сурһулин экн җирһл, залхуһин экн зовлң Мать учения – процветание, мать лени – страдание

Сурһуль сурсн күн кишгтә Тот кто учится — счастлив

Сурhуль уга күн сохр мет. Человек без учёбы, подобен слепцу.

Сурһуль ухани булг Учение – источник знаний

Суусн hазр зовлңгта, соңссн hазр җирhлтә Там где живёшь страдание, а в месте, о котором услышал процветание (Хорошо там, где нас нет

Темән олдхд — тергн уга, тергн олдхд — аргмҗ уга

Верблюд есть, да телеги нет, телега есть — веревки нет

Тоомсрта залу нутгин төлә зүткдг, тоhстн шовун сүүлән хәләҗ нисдг — дальновидный человек заботится о родине, павлин при полёте бережёт свой хвост

Төрскндән дурта күн, дәәсиг диилхд дөт Кто любит родину, тот легче одолевает врага

Туhл унҗ бүүрт күрдго, тууж келҗ цецн болдго На телёнке до стоянки не доедешь, рассказывая истории мудрым не станешь

Тγргн һооҗур адгт кγрхш

Быстрый ручей до устья не дотечет

Угатя кγн нөкд болдг, өнчн кγн хәәрлдг

Бедный всегда поможет, а сирота всегда посочувствует

Угатян — седклд, байна — хавхтд! У бедного в душе, у богача в капкане.

Унх уга бәәҗ җорасг, уух уга бәәҗ цәәсг — ездить не на чем, а любит иноходца, пить нечего, а любит чай

Урна урл — тоста Губы мастера – в масле

Ус уудг худгтан нульмдм биш. Не плюй в колодец, пригодится, воды напиться

Ус үзәд уга бәәҗ, һосан бичә тәәл.

Не зная броду,не суйся в воду.

Ус үзлго — hосан тәәлдго! Не видя воды, не снимают сапог!

Утхан бүлүдсн залу мах иддг, келән бүлүдсн гергн маля үздг. Мужчина — точащий нож, будет есть мясо, а женщина точащая лясы – получит кнута

Уул өндр болв гиҗ хооран бичә hар, көдлмш ик болв гиҗ бичә зов как ни высока гора, не отступай, как ни велика работа, не горюй

Уул үзлго хормаhан өргх, ус үзлго hосан тәәлх горы не видя подбирать подол, реки не видя снимать сапоги

Уулыг цасн дардг, эриг насн дардг гору снег покрывает, мужчину годы

Уулас үүлн хөөhдго, залхуhас көдлмш хөөhдго с горы тучи не сходят, а от ленивого работа не отстаёт

Уулын бүргд шовун уул хәләҗ нисдг, угта эцкинн көвүн үлгүр бәрлдүлҗ келдг — беркут, выросший в горах летит к горе, сын потомственного отца говорит пословицами

Уулын харцх шовун Горный ястреб

Уулан темцҗ нисдг, Стремится к горе

Yгтә аавин кёвүн Красноречивый внук

Yлгүр бәрүлдүлҗ келдг Вставляет пословицы к месту

Уурта кγн ораhас авн цәәнә

Вспыльчивый человек седеет с макушки

Уух уга бәәҗ җомбасг, унх уга бәәҗ җорасг Питъ нечего, а любит джомбу, ехать верхом не на чем, а любит иноходца

Ууцнь шорад, чееҗнь ширәд завяз в песке по пояс, а помыслами — на троне

Ухан — сурhульд йозур уга, эрдм — сурhульд көгшн уга.

У ума и учёбы конца нет, в мастерстве и учёбе – старых нет.

Уханд ухан йилһлтә, үгд үг йилһлтә Ум уму, слово слову рознь

Үгин ахрнь сән, элгнә батнь сән – в слове краткость хороша, а в родне крепость

Yгин ахрнь сән, малын олнь сән

В словах краткость хороша, а в скоте – многочисленность

Үгин сәнь үлгүр, үүлин батнь шаглар — лучшее из слов — пословица, прочность шитья — строчка

Үнн илрҗ, үүл цеврдҗ Справедливость восторжествовала

(букв. правда раскрылась, дело прекращено)

Yнн нег чирәтә, худл хойр чирәтә У правды одно лицо, у лжи — два

Үүрәсн салхларн долан җил уульдг, төрскнәсн салхларн җирһлиннь ут-туршарт уульдг

Расставшись с другом, плачут семь лет, расставшись с родиной, плачут всю жизнь

Источник

Калмыцкие пословицы про осень

Эрдмяс улу — эрднь уга.
Нет драгоценности превыше знания.

Кууня hарар моhа бярх.
Ловить змею чужими руками.

Тарвжин дайлhта, такан нислhтя.
Взмах орлиный, полет куриный.

Ус уусн худгтан — бичя нуульм.
Не плюй в колодец из которого пьешь.

Алтн шорад дардго.
Золото в грязи не потускнеет.

hар кёндрхля,амн кёндрх.
Сыт будет тот,кто работает.

Урна урл — тоста.
Губы мастера – в масле.

Сарин сарул болвчн нарнла әдл биш.
Лунный свет — не сравнится с солнцем.

Алтн шорад даргддго, алдр күн үквчн нерн мартгдго.
Золото в песке не спрячешь, имя знаменитого человека даже после смерти не забудется.

Утхан бүлүдсн залу мах иддг, келән бүлүдсн гергн маля үздг.
Мужчина — точащий нож, будет есть мясо, а женщина точащая лясы – получит кнута.

Мергн ухaтa күн — талдан күүнәс дасдг, чидлтә күн — бийән номhрулдг, зөөртә күн — эврә хүвән хандлдг.
Мудрый учится от других, сильный – успокаивает себя, состоятельный удовлетворяется своей частью.

Сурһуль сурсн күн кишгтә.
Тот кто учится — счастлив.

Сурһулин экн җирһл, залхуһин экн зовлң.
Мать учения – процветание, мать лени — страдание.

Нохала наадсн — хорма шуурха, нойнла ноолдсн — толһа цуста.
С собакой играешься – подол рваный, с богачом поругаешься – голова в крови.

Хотын сәәhинь күүнд өг, хувцна сәәhинь эврән үмс.
Лучшую пищу отдай людям, лучшую одежду одевай сам.

Барин сүүләс бичә бәр, бәрсн хөөн бичә тәв.
Не бери тигра за хвост, если взял–не отпускай.

Сурһуль ухани булг.
Учение – источник знаний.

Әрүн күн айстан үгән өгшго, үгән өгхлә, өңгрвчн үгдән бат болх.
Напрасно не обещай, пообещав, умри, но выполняй.

Орсн боран буудг, ирсн гиич хәрдг.
Как ненастье кончается, так и гость домой собирается.

Хоолас мөөрнә, өөрәс мөргнә.
Издалека мычит, вблизи бодается.

Болшго юмн — болшго.
Чему не быть, того не будет.

Болх юмн — болх.
Чему быть, того не миновать

Сән мөрн йовх дутман йовдл дасдг, сән залу йовх дутман уха дасдг.
Хорошая лошадь, чем больше скачет – тем больше учится, хороший мужчина путешествуя, ума набирается.

Ээҗ угад эгч – ээж, аав угад ах – аав.
Когда нет матери и сестра за мать, отца нет и брат — отец.

Һар көндрхлә амн көндрдг.
Руки работают и рот работает.

Ноха сүүлән зардг.
Собака на хвост ссылается.

Альмн ишәсн холд ундмн биш.
Яблоко от яблони недалеко падает.

Сәәнәс сән хальддг, мууhас му хальддг.
От хорошего – хорошее, от плохого — плохое.

Зуһу күүнд үг олн, залху күүнд учр олн.
У льстеца – слов много, у ленивого отговорок (причин) много.

Сән күн санаhар, сахл амн заяhар.
Хороший человек помыслами, а усы и рот от природы.

Залу нег эндүрдг, эргн нег нурдг.
Мужчина один раз ошибается, берег один раз рушится.

Асрхла — мал болх.
Если растить, толк будет (Если растить – будет скотом).

Источник

Калмыцкие пословицы про осень

РОЛЬ НАЗВАНИЙ ЖИВОТНЫХ В КАЛМЫЦКИХ ПОСЛОВИЦАХ

Леджинова Валерия Владимировна студентка 3 курса, ИКФВ, КалмГУ, РФ, г. Элиста

Убушиева Бамба Эрендженовна научный руководитель, канд. фил. наук, доцент КГУ, РФ, г. Элиста

Фольклор — научный термин английского происхождения.

Впервые был введен в научный обиход в 1846 г. английским ученым Вильямом Томсом (W.G. Thoms) «Цитата» [2, с. 1]. В буквальном переводе folklore означает «народная мудрость», «народное знание».

Под фольклором следует разуметь устное поэтическое творчество широких народных масс. Разуметь не только письменное художественное творчество, а словесное искусство вообще, то фольклор — особый отдел литературы, а фольклористика, таким образом, является частью литературоведения.

Пословицы — краткие изречения применительно к различным сторонам жизни, вошедшие в оборот разговорной речи. По происхождению своему пословицы чрезвычайно разнообразны. В действительности же пословицы различны и по времени своего происхождения, и по народностям, их создавшим, и по социальной среде, в которой они возникали или по крайней мере пользовались особым спросом, и по источникам, давшим материал для создания того или другого изречения.

Очень многие пословицы рождались, как вывод из непосредственных наблюдений над реальной жизнью.

Калмыки, проживая на протяжении 400 лет в иноязычном окружении, сохранили самобытность, красочность и образность своего языка. И пословицы — яркое тому подтверждение. В фольклоре каждого народа пословицы и поговорки занимают особое место. Художественное совершенство калмыцких пословиц — образность, глубина содержания, яркость, богатство языка — обеспечило им вечную жизнь в народе. В этих маленьких шедеврах народного творчества в краткой, предельно сжатой, поэтической форме обобщен опыт народа, запечатлены особенности его национального характера. Рожденные в разные исторические эпохи, пословицы и поговорки отражают черты быта своего времени, косвенно рассказывают о давних событиях.

С уверенностью могу сказать, что пословицы еще долгие годы будут неиссякаемым источником опыта, мудрости и творчества и для писателей, создающих свои гениальные произведения и для простого народа, живущего по советам, присутствующих в пословицах. Можно добавить, что и из произведений современных писателей какие-то фразы могут стать пословицами и поговорками. А значит, что и в будущем, мы сможем наслаждаться интересными и умными высказываниями, а значит, прошлое будет жить еще очень долго.

Лингвистическое исследование пословиц может пролить свет на решение вопросов этногеза и этнической истории народа. Язык фольклора сыграл огромную роль в становлении и развитии литературного калмыцкого языка.

В копилке калмыцкого народа есть такие работы, как 2 издания сборника: Букшан Бадм, Мацга Иван. Сборник Хальмг үлгүрмүд болн тәәлвртә туульс / под. ред. А. Сусеева. — Элиста, 1960. — С. 14, Букшан Бадм, Мацга Иван. Сборник Хальмг үлгүрмүд болн тәәлвртә туульс / под. ред. А. Сусеева. — Элиста, 1982. — С. 22.

В качестве источника я взяла книгу Тодаевой Б.Х.. Әрәсән хальмгудын болн Китдин ѳѳрд Моӊһлын үлгүрмүд, тәәлвртә туульс. Пословицы, поговорки и загадки калмыков России и Ойратов Китая / под общ. ред. Г.Ц. Пюрбеева. — Элиста, 2007. Это издание представляет собой публикацию уникальных материалов, собранных составителем во время лингвистических экспедиций по изучению языков и наречий всех монголоязычных народностей, проживающих на территории Китая. Помимо этих материалов в книге использованы сборники пословиц и поговорок, загадок, различные словари, произведения художественной литературы. Книга состоит из двух разделов — пословиц и поговорок, загадок.

Источник

Калмыцкие пословицы про осень

Үлгүр—маһд уга нег үн үзүлгч үг:

Моһан эрәнь—һазань,
Күүнә эрәнь—дотрнь.

Үүлн өрхлә—боран,
Үг сөрхлә—керүл.

Сава уга удһн
Сал деер чигн удһлдг.

Үлгүр—ахрар, товчлад келчксн үг. Үлгүрт үлү үг уга. Түүнәс үг авч хайҗ болш уга.

Заһсн уснань кирәр туульдг.

Зовх ноха
Зууч кү дахдг.

Инәсиг сур,
Уульсиг сурһ.

Ут үлгүрмүд йир ховр харһна. Мана хураңһуд харһсн ут үлгүрмүд икнькнь „Үлгүрин далаһас» авгдсн үлгүрмүд.
Үлгүр—даршлһтаһар, шүлглҗ келгднә. Эс шүлглгдгч, даршллһн уга үлгүрмүд — ховр. Даршллһнь зүсн зүүл болна. Икнькнь тер өмннь харһна “даршлһ” (аллитерация):

Цагнь болхла,
Цасн деер чигн түүмр шатдг.

Һалв кедү күчтә гиҗ
һаңххсн өвсн хуһрдг уга.

Болв арднь чигн хара биш харһна “даршлһ”(рифма):

Күн ахта
Хувцн захта.

Уухдан ус кеһәд,
Унхдан чолу тохад.

Эмгн—үкхәрн,
Күүкд уульхарн.

Редифн рифмта (сүүлин хойр үгмүднь давтгдгч, теднә өмнк үгмүднь даршлгдгч) үлгүрмүд зөвәр икәр харһна.

Му болв чигн
Моңһлас кегдсн,
Муха болв чигн
Болдас кегдсн.

Хавсн нурһндан түшг,
Нурһн хавсндан түшг.

Зәрмдән ард, өмн хойртан хойраднь дегц чигн даршлгдцхана:

Аҗрһ унсн күн довтлмха,
Әәрг уусн күн кекрмхә.

Һар һаран тәндг
Һасн шаавран тәндг.

Үлгүрмүд — юмнла дүңцүләд, Үлгүрләд келчксн үг.

Керә һалу дахҗ йовад,
Уснд унҗ үкҗ.

Номһн темән
Ноолхд сән.

Ол эргсн чон
Хавхд тордг.

Үлгүр икнькнь хойр әңглгднә. Түрүн әңгднь дүңцүлгдгч, үлгүрлгдгч юмна тускар келгднә. Хойргдгч әңгднь өмнк әңгләһән үлгүрлгдгч һол ухань бәәнә.

Шавр уга усн уга,
Ноолдан уга
Җирһл уга.

Уулин өндрәс будн хөөһдго,
Залуһин сәәнәс үүл хөөһдго.

Кеңкргиг дуута, дун угаһинь цокҗ үзәд меддг,
тедү мет күүг мергн мөн бишинь темцлдҗ үзәд меддг.

Болв үлгүр дүңцүлгч юман түрүн харһсн юмнллаһан үлгүрлхш. Дүңцүлгч, әдлцүлгч юмснь зервк хәләцд медгдшго, ташр дотран ухата болна. Недгвәр болхла тер әдлцүлгч юмнь утх-уханлань ниитә, түүг тәәлгч юмн болх зөвтә. Хойрдхла үлгүр келн — әмтнә хан, нойн, байн, ямта улслаһан ноолдгч эклц зер-зев мөн.
Зүгәр хаана, байна йосна цагт тедниг му келх хату болдг билә. Тер учр деерәс келн- әмтн тедниг теҗгәһәр, эс медгчәр, теҗгәр (эзоп) келәр му келдг билә. Ут киидл уга үлгүрмүдиг бийсннь, авад, тедниг хаадуд, нойдуд, хувргуд һурвиг юунла әдлцүлдгинь хәләй.

Хан күүнд хазар уга.
Нойн күүнд ногт уга.

Нохала наадхла хорма уга,
Нойнла наадхла толһа уга.

Нойна өглһ,
Нохан зо деерк цасн мет.

Гелң йовсн күүнәс зааль.
Бух йовсн царас зааль.

Буурх цагт шулм нөкд,
Булх цагт гелң нөкд.

Эн үлгүрмүд хаадуд, нойдуд үзг-чиг уга авад зулх, хазар, ногт уга теркә мөрдүдлә, зууһач, гүрә нохасла, гелңгүднь бух йовсн царла, шулмла әдлцүлгднә. Ном сурһулиг, мергн-цецн, номта-сурһульта улсиг, юунла үлгүрлдгинь хәләй. Харңһу кедү нигт болв чигн һанцххн нарна герл диилдг, үлгүр түүшлҗ ухан төгссн билгтн орчлңгин харңһуг һанцар әрлһҗ чадх.

Сурһуль бал шикрәс чигн әмтәхн.

Эрдмәс үлү эрднь уга.

Үнр төгссн цецг төср хол болв чигн зөг үүлн болҗ эргх, тедү мет эрдм төгссн әмтнәд эс хурав чигн эврсән хурҗ ирцхәдг. Эднлә үлгүрлгч юмснь: нарн, сар, үнр төгссн цецг, бал-шикр, эрднь тергүтн.
Эн әңгән нег иим үлгүрәр чиләвдн:

Хоҗһр толһата гелңгин хурһн хоорнд имргдснд орхнь
Хумсн хоорнд нислгдсн бөөснд деер болдг.

Цәәлһвр керг уга.

Энүнд хальмгуд бийсән хоҗһр толһата гелңгүдин хурһн хоорнд имргдсн бөөснлә дүңцүлҗәхнь маһд уга. Хоҗһр толһата хувргуд ,харчудиг“ ямаран кевәр имрч, әмн— арсинь авч йовсинь меддг бишийвдн.
Теҗгә келәр келчксн үлгүрмүд авад хәләй.
Эдниг хойр зүсәр чигн тәәлҗ болдг: һооднь чигн медҗ болдг, ташулҗ чигн медҗ болдг.

Чонас әәсн күн
Мал өскдг уга.

Эн үлгүриг шуудтнь, һооднь чигн медҗ болхмн: чонас әәсн хөөнь мал өскәд керг уга. Зүгәр үңгиг: әәҗ юм кех хату гиҗ чиг медҗ болх. Дарук хойр үлгүр бас тедү мет хойр тәәлвртә үлгүрмүд:

Дала дәәвлхлә
җирмәхәс чигн дәәвлдг.
Һал уга һазрас утан һардг уга.
*
*

Источник

  • Рассказ на татарском языке про животных
  • Рассказ на казахский перевод
  • Рассказ на старославянском языке
  • Рассказ на кабардинском языке
  • Рассказ на итальянском языке как я провел лето