Рассказ о балерине анне павловой

Анна Павлова

Анна Павлова. Именно эта великая балерина, которую до сих пор называют самой загадочной танцовщицей двадцатого века, принесла русскому балету всемирную славу. В разных уголках нашей планеты она своим чарующим искусством пленяла сердца как простого народа, так и особ королевских кровей. Главным смыслом жизни Павловой, которую она подчинила самоотверженному служению танца, было нести людям красоту, а значит дарить им минуты наслаждения и восторга.  Обаятельные и выразительные танцы выдающейся балерины поражали не только удивительной воздушностью, но и искренностью чувств. Она проявляла себя как гениальная лирическая актриса и за это знатоки балетного искусства и в нынешнее время сравнивают балерину с редчайшим драгоценным камнем — бриллиантом голубой воды.

Краткую биографию Анны Павловой, а также интересные факты о балерине читайте на нашей странице.

Краткая биография

В морозное утро 31 января (по старому стилю) 1881 года, проживающая в Петербурге бедная прачка Люба Павлова ранее положенного срока родила девочку, которую согласно святцам назвали Анной. Ребёнок был настолько слаб, что жизнь еле-еле теплилась в его нездоровом тельце, однако благодаря неустанной заботе мамы и бабушки дитя выжило.

Санкт-Петербург, место рождения Анны Павловой

Мать, безгранично любившая свою дочь, несмотря на скудное существование, на каждый праздник старалась порадовать её сладостями или игрушками, но однажды Любовь Фёдоровна известила Аню о том, что они пойдут на спектакль «Спящая красавица» в Мариинский театр. Эту сказку девочка хорошо знала, но то волшебство, которое она увидела на сцене, произвело на неё ошеломляющее впечатление. Всю обратную дорогу домой Аня твердила: «Я стану Авророй и буду танцевать на этой сцене». Этот детский замысел стал весьма навязчивым: девочка постоянно спрашивала у мамы разрешения учиться танцевать. В итоге любящее материнское уступило, и Любовь Фёдоровна отвела Аню в хореографическое училище. Впрочем, приёмная комиссия, взглянув на худенькую, маленькую и беспомощную девочку порекомендовала ей подождать ещё пару лет. Два года нетерпеливого ожидания пролетели быстро. Летом Аня ездила к бабушке в Лигово, где, гуляя и наслаждаясь красотами природами, не переставала мечтать о театре и балете. Она, вспоминая тот памятный для себя спектакль с принцессой Авророй, сама училась танцевать и даже стоять и ходить на полупальцах. Бабушка по-своему тоже готовила внучку к предстоящему экзамену: отпаивала её парным молоком и откармливала блинами.

Анна Павлова в детстве

И наконец, в один из августовских дней 1891 года Любовь Федоровна нарядила дочь в заранее сшитое белое платье, новенькие туфельки и повела в училище. Отбор будущих учащихся проходил в несколько этапов и после каждого шёл отсев участников. В итоге из шестидесяти кандидаток оставили только одиннадцать и Аня Павлова была в их числе. Родителей девочек сразу предупредили: первый год будет испытательным, после которого талантливых учащихся возьмут в интернат на полное государственное обеспечение, а неспособных отчислят. Даже несмотря на такое условие Аня была безумно счастлива и весь год целеустремлённо занимаясь выдержала испытание, после которого была принята в интернат. Девочка очень радовалась и гордилась собой, однако вскоре осознав, что её придётся расстаться с любимой мамочкой, горько расплакалась.

Театральное училище, которое своей строгостью напоминало монастырь, Аня очень полюбила. Её первым учителем был бывший танцовщик Александр Александрович Облаков, а в следующем году Аню в свой класс взяла Екатерина Оттовна Вазем, слывшая требовательным, но справедливым педагогом. Очень упорная худенькая, малорослая девчоночка с живыми глазами весьма приглянулась Екатерине Оттовне. Своим опытным взглядом она сразу определила, что из целеустремлённой ученицы получится отличная балерина и взяла под «своё крыло». Аня в свою очередь старалась с большим усердием, и уже в первый год её стали задействовать в танцах детей в больших балетных спектаклях, которые с регулярностью проходили в театре по средам и пятницам. Впоследствии повзрослевшая учащаяся Павлова участвовала в дивертисментах, а затем ей поручались и небольшие сольные номера. В то же самое время, ещё с большим благоговением относясь к театру и к своей будущей профессии, юная балерина старалась брать от своих учителей, к которым позднее добавились Павел Андреевич Гердт и Евгения Павловна Соколова, всё самое лучшее.

Однако время пролетело весьма быстро и вот уже Аня в 1899 году 11 апреля вместе с сокурсницами танцует в выпускном экзаменационном спектакле на сцене Михайловского театра и своим юношеским задором, выразительной мимикой, гибкостью, а также изящностью сразу обращает на себя внимание. Затем выпускницы получали право с какой-нибудь ролью или вариацией выступить в спектакле на сцене Мариинского театра. Если такой дебют проходил успешно, то воспитанницу зачисляли в труппу театра, но как правило только в кордебалет. Аня танцевала в двух спектаклях и её вновь отметили: на этот раз не только публика, но и «Петербургская газета». В итоге Анна Павлова была принята в труппу Мариинского театра, и не в кордебалет, а сразу корифейкой.

Мариинский театр

Осенью 1899 года для Ани Павловой началась новая жизнь. Она стала артисткой Мариинского театра: мечта маленькой девочки сбылась. Поначалу балерина появлялась в спектаклях в незначительных сценах, но публикой и рецензентами встречалась весьма радушно. Аня завораживала зрителей своей музыкальностью, пластичностью, лёгкостью движений, и это несмотря на то, что техника её танца ещё не отличалась совершенством. Сам Мариус Иванович частенько называл её «моя красавица», а из его уст – это была лучшая похвала. Впрочем, Анна не обольщалась и понимала: чтобы обрести техническое мастерство, ей нужно много и неутомимо трудиться.

Мариус Петипа

Прошло три года, а именно в сезоне 1902-03 года, Анна была квалифицирована как вторая солистка. Теперь ей поручали целые роли в таких балетах, как «Тщетная предосторожность», «Пробуждение Флоры», «Пахита», «Волшебная флейта», «Спящая красавица».

Когда Петипа доверил Анне роль Никии в «Баядерке», она репетировала партию под неусыпным контролем Евгении Павловны Соколовой, талантливой балерины, которая в то время заняла место главного репетитора театра. Для молодой танцовщицы эта роль имела особое значение, и потому она добивалась полного слияния с образом, то есть Аня старалась передать в танце самые тонкие душевные переживания. Затем была главная партия в «Жизели», которую Павлова исполнила так, что создалось впечатление, что Адан сочинил этот балет именно для неё. Художественное совершенство исполнения «маленькой» танцовщицей было по достоинству оценено балетоманами и театральными критиками. Как результат, к недовольству некоторых балерин, Аня становится ведущей солисткой театра. Партнёрами Павловой были разные танцовщики, но особенно хочется выделить Михаила Фокина, то есть два великих артиста, достигнув впоследствии небывалых высот, вместе начинали свою сценическую деятельность.

балет «Жизель»

После «Жизели» Аня в свой репертуар добавила главные роли в балетах «Наяда и рыбак», «Дочь фараона» (1903), «Пахита» (1904), «Дон-Кихот» (1905). Она ежедневно упорно работала не только над техникой, но и над образами, а это давало особые плоды. Газеты писали о балерине Павловой, выделяя её яркий и красивый талант. В связи с этим число её поклонников росло с каждым спектаклем, однако среди них особо выделялся надворный советник Виктор Дандре — обрусевший сын родовитого француза. Важно отметить, что всеобщее признание таланта Павловой дозволило ей стать примой – балериной с жалованием в три тысячи в год.

Примерно в то же самое время Михаил Фокин, с благословения самого Петипа, начал свои революционные преобразования в балете, и Анна, не задумываясь, его поддержала. Например, 1907 году Дандре обратился к Михаилу с просьбой поставить спектакль, который должен был раскрасить один из благотворительных вечеров. Дав разыграться своей фантазии, хореограф сочинил два балета. Первый назывался «Эвника» и был поставлен на музыку А. В. Щербачева, а в основу другого спектакля хореограф положил музыку Ф. Шопена. Так появился великолепный балет «Шопениана», в котором Павлова с партнёром Михаилом Обуховым исполнила четвёртый номер — «Вальс», вызвавший у публики настоящее потрясение. Далее эта история имела продолжение: спустя время сама Анна обратилась к Фомину поставить ей концертный номер. Как ответ на эту просьбу у балетмейстера спонтанно возник образ «лебедя», который буквально за несколько минут превратился хореографический шедевр, впервые исполненный Павловой 22 декабря 1907 года на концерте в Дворянском собрании.

Зарубежные гастроли

Своё первое зарубежное турне Анна Павлова совершила летом 1907 года. Гастроли по странам Скандинавии небольшой группе, включающей всего четыре человека, устроил большой балетоман из Финляндии, хозяин кондитерской фабрики Карл Фацер. В Риге, Гельсингфорсе, Копенгагене и Стокгольме русских артистов встречали шумными овациями, а газеты восторженно писали об искусстве танцовщиков из России. Сам шведский король Оскар II не пропустил ни одного выступления, а после очередного концерта пригласил Павлову посетить его дворец. Удивлению Анны не было предела, а когда за ней приехала карета, была ещё больше изумлена: дочь бедной прачки едет на приём к королю. В тот раз венценосная особа пожаловала балерине орден «За заслуги перед искусством».

Шведский король Оскар II

После возвращения в Россию Анна решила брать уроки мимики и классического танца у знаменитого Энрико Чеккетти, про которого поговаривали, что он даже бездарность может превратить в гения. Вместе с тем она беспрерывно репетировала в театре, а вечером участвовала в спектаклях. Так в сезоне 1907-08 года Михаилу Фокину заказали постановку нового балета «Павильон Армиды» на музыку Н. Черепнина и главную партию поручили Анне Павловой, однако после премьеры, состоявшейся 25 ноября, данной своей ролью она осталась недовольна. Далее Фокин, из головы которого идеи просто фонтанировали, поставил «Египетские ночи» на музыку А.С. Аренского и вторую «Шопениану» — балеты, ставшие любимыми в репертуаре Павловой.

Летом в 1908 года Анна со своими коллегами вновь отправилась в заграничное турне. На этот раз великолепному русскому балету восхищённо рукоплескали Лейпциг, Прага и Вена. Итоги этой, а также предыдущей поездки наших артистов и особенно триумф Павловой способствовали принятию театральным деятелем Сергеем Дягилевым решения об участии звёзд московской и петербургской хореографии в «Русских сезонах» в Париже. По заранее определённому графику первый балетный показ «Русских сезонов» должен был открыться 19 мая 1909 года, а его эмблемой стал написанный А. Серовым портрет Павловой. Спектакли во французской столице проходили с громадным успехом, однако даже несмотря на то, что один из критиков назвал Павлову «музой Парнаса», она разочаровалась в Дягилевских «сезонах». Анна просила Сергея Павловича включить в программу «Жизель», но он отказал, и можно сказать на этом их дружеские отношения были прерваны, так как балерине не дали возможности продемонстрировать то лучшее, что было в её репертуаре. Более Анна Павлова в «Русских сезонах» участия не принимала.

Вернувшись в Россию Анна стала готовиться к своему первому творческому юбилею. Она была довольна своими достижениями за десятилетний период. Выработав безупречную технику танца, балерина имела ведущие партии почти во всех спектаклях театра и неподражаемо танцевала их как в классических балетах М. Петипа, так и новомодных постановках М. Фокина. Чествование артистки проходили в Мариинском театре 16 ноября 1909 года, после которого она при поддержке Чекетти начала подготовку к гастролям в Париж и Лондон, а затем в Соединённые Штаты.

Концерты в США были организованы управляющим директором «Метрополитен опера» Отто Канном, впервые увидевшим выступление Павловой в Берлине и тут же заключившим с ней контракт на месячное турне. Уже 28 февраля 1910 года Анне восторженно рукоплескали в Нью-Йорке, а затем Бостоне, Филадельфии и Балтиморе. По завершению турне с балериной подписали соглашение и на следующий год. В апреле Павлова имела настолько чрезвычайный успех в Лондоне, что билеты на её выступления свободно купить было невозможно, впрочем, люди часами простаивали на улице, чтобы только увидеть русскую знаменитость. Такие успешные гастроли натолкнули Анну на мысль о создании небольшой собственной труппы. Этой идеей балерина поделилась с Дандре, предложила поехать с ней в Европу и вести дела балетного коллектива. Однако Виктор отказался по причине неприятностей на службе. Необходимо отметить, что в сезоне 1910-11 года из-за постоянных гастролей балерина не участвовала в спектаклях Мариинского театра и за это ей пришлось выплатить неустойку.

Лондон

Далее жизнь Анны Павловой складывалась так, что в Россию она уже приезжала только в гости. В окрестностях Лондона она сняла дом, набрала труппу, состоящую из десяти человек, а также для ухода за реквизитом наняла портниху, прачку, парикмахера и библиотекаря-музыканта.

Весной 1911 года Павлова начала выступления со своей труппой в лондонском «Палас-театре», затем вновь совершила турне по США. С родным Мариинским театром в следующем сезоне 1911-12 года она заключила договор только на пять спектаклей: три «Баядерки» и две «Жизели». Поклонники Павловой даже не предполагали, что видят свою любимицу в её коронных партиях последний раз.

Анна Павлова в балете «Баядерка»

Далее у Анны были многочисленные гастроли по городам Англии и Европы. Заработанные деньги позволили ей не только выкупить шикарный дом, который балерина снимала в Лондоне, но и оплатить долги попавшего в тюрьму Виктора Дандре. Осенью возлюбленный Анны приехал в Лондон и более они не расставались. Виктор стал импресарио Павловой и взял в руки всё её театральное дело, ведь к тому времени труппа, быстро завоевавшая признание, включала в себя сорок танцовщиков.

В 1913 году спектаклями «Дон-Кихот» и «Дочь фараона» Павлова попрощалась с родным Мариинским театром, а затем продолжила свои гастроли по странам мира. Впрочем, в 1914 году из-за начавшейся Первой мировой войны Анна отказалась выступать в Германии. Также с большой тревогой балерина восприняла события, происходившие в России после революционного октября 1917 года, и в трудные годы продовольственными посылками помогала артистам Мариинского театра.

Мариинский театр

Далее жизнь артистки можно назвать непрерывающимся концертным турне. Она пленяла своим танцем не только Европу и США, но также Японию, Китай, Манилу, острова Малайзии, Индию, Египет, Южную Америку, Австралию, Новою Зеландию, Бирму, Сингапур и Яву. Везде она была сенсацией, которой долго аплодировали после выступления и засыпали цветами. Впрочем, объехав полмира, она в каждой стране старалась почерпнуть что-то новое для своего творчества. Например, после посещения Мексики в её репертуаре появились мексиканские танцы, а Индия её вдохновила на создание балета «Восточные впечатления». Гастролируя по разным странам, где искусство Павловой встречали с восторгом, она при этом очень огорчалась, что её не зовут выступать на Родину.

До самой своей последней минуты Анна Павлова служила прекрасному искусству балета. Ей было всего сорок девять лет, когда, находясь в гастрольной поездке в Гааге, она заболела воспалением лёгких с серьёзным осложнением и в холодную ночь 23 января 1931 года безвременно ушла из жизни.

Интересные факты

  • Своего отца Анна Павлова совсем не знала. По одной из версий это был отставной солдат Преображенского полка Матвей Павлович Павлов. По другой — балерина была незаконнорожденной дочерью крупного банкира Лазаря Соломоновича Полякова.
  • Анна Павлова в театральном училище занималась в одном классе вместе с Любовью Петипа -дочерью великого русского хореографа Мариуса Ивановича Петипа. Девочки вместе участвовали в выпускном спектакле — одноактном балете на музыку Пуни «Мнимые дриады».
  • Анна Павлова была такой тоненькой и настолько старательно училась в театральном училище, что за ней закрепилось прозвище «Швабра».
  • Когда Анна Павлова попросила Михаила Фокина поставить для неё концертный хореографический номер, балетмейстер в то время, осваивая новый для себя музыкальный инструмент мандолину, разучивал пьесу К. Сен-Санса «Лебедь» из цикла «Карнавал животных». Мелодия так понравилась Фокину, что хореограф именно её предложил Анне положить в основу будущей композиции. Павлова не раздумывая согласилась, и номер был поставлен буквально за несколько минут. «Умирающий лебедь», ставший визитной карточкой Анны Павловой, балерина за время своего творческого пути исполнила около 4000 раз, и даже находясь на смертном одре она попросила принести костюм «лебедя».
  • После того, как шведский король Оскар II вручил Павловой «За заслуги перед искусством», Анна, возвращаясь в отель, заметила, что за экипажем молча идёт толпа людей, которая затем встала перед её окнами. Балерина не знала, как ей дальше себя вести, но по совету горничной вышла на балкон. Только тогда собравшийся народ после изумительного молчания взорвался рукоплесканиями и восторженными криками. Анна в ответ стала бросать в толпу подаренные ей накануне на концерте цветы.
  • Анна Павлова и Виктор Дандре любили друг друга, однако узаконить отношения мешала большая разница в общественном положении, иначе говоря их неравный социальный статус. Аристократ древнего рода из высшего общества не мог связать свою жизнь с дочерью бедной прачки, какими бы талантами она не обладала. Тем не менее есть предположение, что, когда Виктор приехал к Анне в Лондон, они тайно поженились, так как там были свои правопорядки. Впрочем, документов, подтверждающих этот факт до сих пор не найдено и не обнародовано.
  • Когда Павлова первый раз продемонстрировала своё искусство во Франции, встречи с ней с трудом сумел добиться Камиль Сен-Санс. Увидеться с балериной композитор захотел только для того, чтобы сказать Анне, что благодаря хореографической композиции «Умирающий лебедь», он понял, что сочинил красивую музыку.
  • Анна Павлова очень любила Россию и когда её спрашивали, где бы она, покорившая полмира хотела бы жить? Балерина всегда отвечала: «Где-нибудь в России!» Анна Павловна избегала общения с русскими, покинувшими Родину после Октябрьской Революции и считала их предавшими Отчизну.
  • Впервые фильм об Анне Павловой, именованный «Бессмертный Лебедь» был снят в 1924 году в Голливуде. Затем спустя почти шестьдесят лет в 1083 году молдавский режиссёр Э. Лотяну выпустил киноленту «Анна Павлова», а в 2007 году российский режиссёр Евгений Соколов прославил имя выдающейся балерины в фильме «Звезда Империи».

Анна Павлова. Творчество этой выдающейся артистки балета оказало огромное влияние на развитие искусства танца не только в нашей стране, но и далеко за её пределами. Россияне гордится тем, что эта мировая знаменитость, всю свою жизнь посвятившая беззаветному служению балета, является их соотечественницей. Анна Павлова очень любила Россию и всегда мечтала вернуться на Родину, но безжалостная, безвременная смерть помешала её заветному желанию осуществиться.

Понравилась страница? Поделитесь с друзьями:

Анна Павлова

Anna Pavlova

Anna pavlova -c. 1905.jpg

Pavlova, c. 1905

Born

Anna Matveyevna Pavlova

12 February 1881

Saint Petersburg, Russian Empire

Died 23 January 1931 (aged 49)

The Hague, Netherlands

Occupation Ballerina
Years active 1899–1931
Spouse

Victor Dandré

(m. 1914)​

[1]

Parents
  • Lyubov Feodorovna Pavlova
  • Matvey Pavlovich Pavlov

Anna Pavlovna Pavlova ( PAV-lə-və, pahv-LOH-və, pav-,[2] Russian: Анна Павловна Павлова [ˈanːə ˈpavləvə]), born Anna Matveyevna Pavlova (Russian: Анна Матвеевна Павлова; 12 February [O.S. 31 January] 1881 – 23 January 1931), was a Russian prima ballerina of the late 19th and the early 20th centuries. She was a principal artist of the Imperial Russian Ballet and the Ballets Russes of Sergei Diaghilev. Pavlova is most recognized for her creation of the role of The Dying Swan and, with her own company, became the first ballerina to tour around the world, including performances in South America, India and Australia.[3]

Early life[edit]

Anna Matveyevna Pavlova was born in the Preobrazhensky Regiment hospital, Saint Petersburg where her father, Matvey Pavlovich Pavlov, served.[4] Some sources say that her parents married just before her birth, others—years later. Her mother, Lyubov Feodorovna Pavlova, came from peasants and worked as a laundress at the house of a Russian-Jewish banker, Lazar Polyakov, for some time. When Anna rose to fame, Polyakov’s son Vladimir claimed that she was an illegitimate daughter of his father; others speculated that Matvey Pavlov himself supposedly came from Crimean Karaites (there is even a monument built in one of Yevpatoria’s kenesas dedicated to Pavlova), yet both legends find no historical proof.[5][6] Anna Matveyevna changed her patronymic to Pavlovna when she started performing on stage.[7]

Students of the Imperial Ballet School, St. Petersburg, in Marius Petipa’s Un conte de fées. A ten-year-old A Pavlova (kneeling on left, holding birdcage) appeared in her first ever ballet performance. 1891.

Pavlova was a premature child, regularly felt ill and was soon sent to the Ligovo village where her grandmother looked after her.[6] Pavlova’s passion for the art of ballet took off when her mother took her to a performance of Marius Petipa’s original production of The Sleeping Beauty at the Imperial Maryinsky Theater. The lavish spectacle made an impression on Pavlova. When she was nine, her mother took her to audition for the renowned Imperial Ballet School. Because of her youth, and what was considered her «sickly» appearance, she was rejected, but, at age 10, in 1891, she was accepted. She appeared for the first time on stage in Petipa’s Un conte de fées (A Fairy Tale), which the ballet master staged for the students of the school.[8]

Imperial Ballet School[edit]

Young Pavlova’s years of training were difficult. Classical ballet did not come easily to her. Her severely arched feet, thin ankles, and long limbs clashed with the small, compact body favoured for the ballerina of the time. Her fellow students taunted her with such nicknames as The broom and La petite sauvage. Undeterred, Pavlova trained to improve her technique. She would practice and practice after learning a step. She said, «No one can arrive from being talented alone. God gives talent, work transforms talent into genius.»[9] She took extra lessons from the noted teachers of the day—Christian Johansson, Pavel Gerdt, Nikolai Legat—and from Enrico Cecchetti, considered the greatest ballet virtuoso of the time and founder of the Cecchetti method, a very influential ballet technique used to this day. In 1898, she entered the classe de perfection of Ekaterina Vazem, former Prima ballerina of the Saint Petersburg Imperial Theatres.

During her final year at the Imperial Ballet School, she performed many roles with the principal company. She graduated in 1899 at age 18,[10] chosen to enter the Imperial Ballet a rank ahead of corps de ballet as a coryphée. She made her official début at the Mariinsky Theatre in Pavel Gerdt’s Les Dryades prétendues (The False Dryads). Her performance drew praise from the critics, particularly the great critic and historian Nikolai Bezobrazov.

Career[edit]

St. Petersburg[edit]

Marius Petipa[edit]

At the height of Petipa’s strict academicism, the public was taken aback by Pavlova’s style, a combination of a gift that paid little heed to academic rules: she frequently performed with bent knees, bad turnout, misplaced port de bras and incorrectly placed tours. Such a style, in many ways, harked back to the time of the romantic ballet and the great ballerinas of old.

Caricature of Pavlova as Nikiya in La Bayadère by the brothers Nikolai Legat and Sergei Legat for their book The Russian Ballet In Caricatures. 1903

Pavlova performed in various classical variations, pas de deux and pas de trois in such ballets as La Camargo, Le Roi Candaule, Marcobomba and The Sleeping Beauty. Her enthusiasm often led her astray: once during a performance as the River Thames in Petipa’s The Pharaoh’s Daughter her energetic double pique turns led her to lose her balance, and she ended up falling into the prompter’s box. Her weak ankles led to difficulty while performing as the fairy Candide in Petipa’s The Sleeping Beauty, leading the ballerina to revise the fairy’s jumps en pointe, much to the surprise of the Ballet Master. She tried desperately to imitate the renowned Pierina Legnani, Prima ballerina assoluta of the Imperial Theaters. Once, during class, she attempted Legnani’s famous fouettés, causing her teacher, Pavel Gerdt, to fly into a rage. He told her,

… leave acrobatics to others. It is positively more than I can bear to see the pressure such steps put on your delicate muscles and the severe arch of your foot. I beg you to never again try to imitate those who are physically stronger than you. You must realize that your daintiness and fragility are your greatest assets. You should always do the kind of dancing which brings out your own rare qualities instead of trying to win praise by mere acrobatic tricks.

Pavlova rose through the ranks quickly, becoming a favorite of the old maestro Petipa. It was from Petipa himself that Pavlova learned the title role in Paquita, Princess Aspicia in The Pharaoh’s Daughter, Queen Nisia in Le Roi Candaule, and Giselle. She was named danseuse in 1902, première danseuse in 1905, and, finally, prima ballerina in 1906 after a resounding performance in Giselle. Petipa revised many grand pas for her, as well as many supplemental variations. She was much celebrated by the fanatical balletomanes of Tsarist Saint Petersburg, her legions of fans calling themselves the Pavlovatzi.

When the ballerina Mathilde Kschessinska was pregnant in 1901, she coached Pavlova in the role of Nikiya in La Bayadère. Kschessinska, not wanting to be upstaged, was certain Pavlova would fail in the role, as she was considered technically inferior because of her small ankles and lithe legs. Instead, audiences became enchanted with Pavlova and her frail, ethereal look, which fitted the role perfectly, particularly in the scene The Kingdom of the Shades.

Michel Fokine[edit]

Anna Pavlova in the Fokine/Saint-Saëns The Dying Swan, Saint Petersburg, 1905

Pavlova is perhaps most renowned for creating the role of The Dying Swan, a solo choreographed for her by Michel Fokine. The ballet, created in 1905, is danced to Le cygne from The Carnival of the Animals by Camille Saint-Saëns.
Pavlova also choreographed several solos herself, one of which is The Dragonfly, a short ballet set to music by Fritz Kreisler. While performing the role, Pavlova wore a gossamer gown with large dragonfly wings fixed to the back.

Pavlova had a rivalry with Tamara Karsavina. According to the film A Portrait of Giselle, Karsavina recalls a wardrobe malfunction. During one performance, her shoulder straps fell and she accidentally exposed herself, and Pavlova reduced an embarrassed Karsavina to tears.

Ballets Russes[edit]

In the first years of the Ballets Russes, Pavlova worked briefly for Sergei Diaghilev. Originally, she was to dance the lead in Mikhail Fokine’s The Firebird, but refused the part, as she could not come to terms with Igor Stravinsky’s avant-garde score, and the role was given to Tamara Karsavina. All her life, Pavlova preferred the melodious «musique dansante» of the old maestros such as Cesare Pugni and Ludwig Minkus, and cared little for anything else which strayed from the salon-style ballet music of the 19th century.

Photographic postcard of Anna Pavlova as the Princess Aspicia in Alexander Gorsky’s version of the Petipa/Pugni The Pharaoh’s Daughter for the Bolshoi Theatre. Moscow, 1908

Pavlova’s ballet company[edit]

Touring the world[edit]

After the first Paris season of Ballets Russes, Pavlova left it to form her own company. It performed throughout the world, with a repertory consisting primarily of abridgements of Petipa’s works, and specially choreographed pieces for herself. Going independent was

«a very enterprising and daring act. She toured on her own… for twenty years until her death. She traveled everywhere in the world that travel was possible, and introduced the ballet to millions who had never seen any form of Western dancing.»[11]

Pavlova also performed many ‘ethnic’ dances, some of which she learned from local teachers during her travels. In addition to the dances of her native Russia, she performed Mexican, Japanese, and East Indian dances. Supported by her interest, Uday Shankar, her dance partner in «Krishna Radha» (1923), went on to revive the long-neglected art of the dance in his native India.[12] She also toured China.

In 1916, she produced a 50-minute adaptation of The Sleeping Beauty in New York City.[12] Members of her company were largely English girls with Russianized names.[12] In 1918–1919, her company toured throughout South America, during which time Pavlova exerted an influence on the young American ballerina Ruth Page.[13][14][15]

In 1915, she appeared in the film The Dumb Girl of Portici, in which she played a mute girl betrayed by an aristocrat.[12]

England[edit]

After leaving Russia, Pavlova moved to London, England, settling, in 1912, at the Ivy House on North End Road, Golders Green, north of Hampstead Heath, where she lived for the rest of her life.[16] The house had an ornamental lake where she fed her pet swans, and where now stands a statue of her by the Scots sculptor George Henry Paulin. The house was featured in the film Anna Pavlova. It used to be the London Jewish Cultural Centre, but a blue plaque marks it as a site of significant historical interest being Pavlova’s home.[17][18] While in London, Pavlova was influential in the development of British ballet, most notably inspiring the career of Alicia Markova. The Gate pub, located on the border of Arkley and Totteridge (London Borough of Barnet), has a story, framed on its walls, describing a visit by Pavlova and her dance company.

There are at least five memorials to Pavlova in London, England: a contemporary sculpture by Tom Merrifield of Pavlova as the Dragonfly in the grounds of Ivy House, a sculpture by Scot George Henry Paulin in the middle of the Ivy House pond, a blue plaque on the front of Ivy House, a statuette sitting with the urn that holds her ashes in Golders Green Crematorium, and the gilded statue atop the Victoria Palace Theatre.[19][20] When the Victoria Palace Theatre in London, England, opened in 1911, a gilded statue of Pavlova had been installed above the cupola of the theatre. This was taken down for its safety during World War II and was lost. In 2006, a replica of the original statue was restored in its place.[21]

In 1928, Anna Pavlova engaged St. Petersburg conductor Efrem Kurtz to accompany her dancing, which he did until her death in 1931. During the last five years of her life, one of her soloists, Cleo Nordi, another St Petersburg ballerina, became her dedicated assistant, having left the Paris Opera Ballet in 1926 to join her company and accompanied her on her second Australian tour to Adelaide, Brisbane and Sydney in 1929.[22] On the way back on board ship, Nordi married Pavlova’s British musical director, Walford Hyden.[23] Nordi kept Pavlova’s flame burning in London, well into the 1970s, where she tutored hundreds of pupils including many ballet stars.

Anna Pavlova Dancing Le Cygne

The United States[edit]

Between 1912 and 1926, Pavlova made almost annual tours of the United States, traveling from coast to coast.

«A generation of dancers turned to the art because of her. She roused America as no one had done since Elssler. … America became Pavlova-conscious and therefore ballet-conscious. Dance and passion, dance and drama were fused.»[24]

Boston

Pavlova was introduced to audiences in the United States by Max Rabinoff during his time as managing director of the Boston Grand Opera Company from 1914 to 1917 and was featured there with her Russian Ballet Company during that period.[25]

St. Louis

In 1914, Pavlova performed in St. Louis, Missouri, after being engaged at the last minute by Hattie B. Gooding, responsible for a series of worthy musical attractions presented to the St. Louis public during the season of 1913–14. Gooding went to New York to arrange with the musical managers for the attractions offered. Out of a long list, she selected those who represent the highest in their own special field, and which she felt sure St. Louisans would enjoy. The list began with Madame Louise Homer, prima donna contralto of the Metropolitan Grand Opera Co., followed by Josef Hoffman, pianist, and Anna Pavlova and the Russian ballet. For the last, the expenses were $5,500.00 ($150,796 in 2021 dollars) for two nights, and the receipts $7,500.00 ($205,631 in 2021 dollars), netting a clear gain of $2,000.00 ($54,835 in 2021 dollars); her other evenings were proportionately successful financially. The advance sales were greater than any other city in the United States. At the Pavlova concert, when Gooding engaged, at the last hour, the Russian dancer for two nights, the New York managers became dubious and anxiously rushed four special advance agents to assist her. On seeing the bookings for both nights, they quietly slipped back to New York fully convinced of her ability to attract audiences in St. Louis, which had always, heretofore, been called «the worst show town» in the country.[26]

Personal life[edit]

Victor Dandré, her manager and companion, asserted he was her husband in his biography of the dancer in 1932: Anna Pavlova: In Art & Life (Dandré 1932, author’s foreword). They had secretly married in 1914 after first meeting in 1904 (some sources say 1900[27]). He died on 5 February 1944 and was cremated at Golders Green Crematorium and his ashes placed below those of Anna.

Dandré wrote of Pavlova’s many charity dance performances and charitable efforts to support Russian orphans in post-World War I Paris

…who were in danger of finding themselves literally in the street. They were already suffering terrible privations and it seemed as though there would soon be no means whatever to carry on their education.[28]

Fifteen girls were adopted into a home Pavlova purchased near Paris at Saint-Cloud, overseen by the Comtesse de Guerne and supported by her performances and funds solicited by Pavlova, including many small donations from members of the Camp Fire Girls of America, who made her an honorary member.[29]

During her life, she had many pets, including a Siamese cat, various dogs, and many kinds of birds, including swans.[30] Dandré indicated she was a lifelong lover of animals and this is evidenced by photographic portraits she sat for, which often included an animal she loved. A formal studio portrait was made of her with Jack, her favorite swan.[30]

Death[edit]

The ashes of Pavlova, above those of Victor Dandré, Golders Green Crematorium

While travelling from Paris to The Hague, Pavlova became very ill, and worsened on her arrival in The Hague. She sent to Paris for her personal physician, Dr. Zalewski to attend her.[31] She was told that she had pneumonia and required an operation. She was also told that she would never be able to dance again if she went ahead with it. She refused to have the surgery, saying «If I can’t dance, then I’d rather be dead.» She died of pleurisy, in the bedroom next to the Japanese Salon of the Hotel Des Indes in The Hague, twenty days short of her 50th birthday.

Victor Dandré wrote that Pavlova died a half hour past midnight on Friday, 23 January 1931, with her maid Marguerite Létienne, Dr. Zalevsky, and himself at her bedside. Her last words were, «Get my ‘Swan’ costume ready.»[32] Dandré and Létienne dressed her body in her favorite beige lace dress and placed her in a coffin with a sprig of lilac. At 7 am, a Russian Orthodox priest arrived to say prayers over her body. At 7:30 am, her coffin was taken to the mortuary chapel attaching the Catholic hospital in The Hague.[31]

In accordance with old ballet tradition, on the day she was to have next performed, the show went on, as scheduled, with a single spotlight circling an empty stage where she would have been. Memorial services were held in the Russian Orthodox Church in London. Pavlova was cremated, and her ashes placed in a columbarium at Golders Green Crematorium, where her urn was adorned with her ballet shoes (which have since been stolen).

Pavlova’s ashes have been a source of much controversy, following attempts by Valentina Zhilenkova and Moscow mayor Yury Luzhkov to have them flown to Moscow for interment in the Novodevichy Cemetery. These attempts were based on claims that it was Pavlova’s dying wish that her ashes be returned to Russia following the fall of the Soviet Union. These claims were later found to be false, as there is no evidence to suggest that this was her wish at all. The only documentary evidence that suggests that such a move would be possible is in the will of Pavlova’s husband, who stipulated that, if Russian authorities agreed to such a move and treated her remains with proper reverence, then the crematorium caretakers should agree to it. Despite this clause, the will does not contain a formal request or plans for a posthumous journey to Russia.

The most recent attempt to move Pavlova’s remains to Russia came in 2001. Golders Green Crematorium had made arrangements for them to be flown to Russia for interment on 14 March 2001, in a ceremony to be attended by various Russian dignitaries. This plan was later abandoned after Russian authorities withdrew permission for the move. It was later revealed that neither Pavlova’s family nor the Russian Government had sanctioned the move and that they had agreed the remains should stay in London.[33][34]

Legacy[edit]

Pavlova inspired the choreographer Frederick Ashton (1904–1988), who as a boy of 13, saw her dance in the Municipal Theater in Lima, Peru.

The Pavlova dessert of New Zealand and Australia is named after her. The nationality of its creator has been a source of argument between the two nations for many years.

Pavlova’s dances inspired many artworks of the Irish painter John Lavery. The critic of The Observer wrote on 16 April 1911: «Mr. Lavery’s portrait of the Russian dancer Anna Pavlova, caught in a moment of graceful, weightless movement … Her miraculous, feather-like flight, which seems to defy the law of gravitation».[35][36]

The Jarabe Tapatío, known in English as the «Mexican Hat Dance», gained popularity outside of Mexico when Pavlova created a staged version in pointe shoes, for which she was showered with hats by her adoring Mexican audiences. Afterward, in 1924, the Jarabe Tapatío was proclaimed Mexico’s national dance.

Pavlova appears as a character, played by Maria Tallchief, in the 1952 film Million Dollar Mermaid.

Botanist Roger William Butcher in 1952, circumscribed Pavlova which is a genus of algae, belonging to the family Pavlovaceae.[37] This was named so, because «the movement of the type species, Pavlova gyrans, is positively balletic».[38]

In 1980, Igor Carl Faberge licensed a collection of 8-inch full-lead crystal wine glasses to commemorate the centenary of Pavlova’s birth. The glasses were crafted in Japan under the supervision of The Franklin Mint. A frosted image of Pavlova appears in the stem of each glass. Originally each set contained 12 glasses.

Pavlova’s life was depicted in the 1983 film Anna Pavlova.

A McDonnell Douglas MD-11 of the Dutch airline KLM, with the registration PH-KCH carried her name. It was delivered on 31 August 1995.

Pavlova appears as a character in Rosario Ferre’s novel of 2001, Flight of the Swan.

Pavlova appears as a character in the fourth episode of the British series Mr Selfridge (2013), played by real-life ballerina Natalia Kremen.

Pointe shoes[edit]

Pavlova’s feet were extremely arched, so she strengthened her pointe shoe by adding a piece of hard leather on the soles for support and flattening the box of the shoe. At the time, many considered this «cheating», for a ballerina of the era was taught that she, not her shoes, must hold her weight en pointe. In Pavlova’s case, this was extremely difficult, as the shape of her feet required her to balance her weight on her big toes. Her solution became, over time, the precursor of the modern pointe shoe, as pointe work became less painful and easier for curved feet. According to Margot Fonteyn’s biography, Pavlova did not like the way her invention looked in photographs, so she would remove it or have the photographs altered so that it appeared she was using a normal pointe shoe.[39]

Choreographic notation[edit]

At the turn of the twentieth century, the Imperial Ballet began a project that notated much of its repertory in the Stepanov method of choreographic notation. Most of the notated choreographies were recorded while dancers were being taken through rehearsals. After the revolution of 1917, this collection of notation was taken out of Russia by the Imperial Ballet’s former régisseur Nicholas Sergeyev, who utilized these documents to stage such works as The Nutcracker, The Sleeping Beauty and Swan Lake, as well as Marius Petipa’s definitive versions of Giselle and of Coppélia for the Paris Opéra Ballet and the Vic-Wells Ballet of London (precursor of the Royal Ballet). The productions of these works formed the foundation from which all subsequent versions would be based to one extent or another. Eventually, these notations were acquired by Harvard University, and are now part of the cache of materials relating to the Imperial Ballet known as the Sergeyev Collection that includes not only the notated ballets but rehearsal scores as used by the company at the turn of the twentieth century.

The notations of Giselle and the full-length Paquita were recorded circa 1901–1902 while Marius Petipa himself took Anna Pavlova through rehearsals. Pavlova is also included in some of the other notated choreographies when she participated in performances as a soloist. Several of the violin or piano reductions used as rehearsal scores reflect the variations that Pavlova chose to dance in a particular performance, since, at that time, classical variations were often performed ad libitum, i.e. at the dancer’s choice. One variation, in particular, was performed by Pavlova in several ballets, being composed by Riccardo Drigo for Pavlova’s performance in Petipa’s ballet Le Roi candaule that features a solo harp. This variation is still performed in modern times in the Mariinsky Ballet’s staging of the Paquita grand pas classique.

Repertoire[edit]

Pavlova’s repertoire includes the following roles:

Date Ballet Role(s) Location Notes
1891 A Fairy Tale
1905 The Dying Swan Dying Swan Saint Petersburg
1921 La Péri (Dukas) Peri Paris
Giselle
La Camargo
Les Dryades prétendues Saint Petersburg
Le Roi Candaule Queen Nisia
Marcobomba
Paquita Paquita
The Pharaoh’s Daughter Princess Aspicia, River Thames
The Sleeping Beauty

Gallery[edit]

  • Malvina Hoffman, Pavlova, 1926–1929, photo by David Finn, ©David Finn Archive, Department of Image Collections, National Gallery of Art Library, Washington, D.C.

    Malvina Hoffman, Pavlova, 1926–1929, photo by David Finn, ©David Finn Archive, Department of Image Collections, National Gallery of Art Library, Washington, D.C.

  • Anna Pavlova in Paris, 1920s

    Anna Pavlova in Paris, 1920s

  • Pavlova in "The Dying Swan"

See also[edit]

  • List of dancers
  • List of Russian ballet dancers
  • Women in dance

Notes[edit]

  1. ^ Lifar, Serge (1959). «The Three Graces: Anna Pavlova, Tamara Karsavina, Olga Spessivtzeva: The Legends and the Truth». Books.google.com.
  2. ^ «Pavlova». Random House Webster’s Unabridged Dictionary.
  3. ^ Anna Pavlova’s tours of Australia 1926 and 1929, Nla.gov.au
  4. ^ Vera Krasovskaya (1972). Russian Ballet Theatre at the Beginning of the XX Century. Dancers // A. P. Pavlova, birth certificate. – Leningrad: Iskusstvo, p. 229
  5. ^ Oleg Kerensky quotes Vladmir Polyakov—the son of Lazar Polyakov who claims that Anna was an illegitimate daughter of his father (Oleg Kerensky. Anna Pavlova. N-Y., Dutton Publ., 1973. ISBN 0-525-17658-6)
  6. ^ a b Victor Dandré (2016). My Wife – Anna Pavlova. – Moscow: Algorithm, pp. 5, 36 ISBN 978-5-906880-01-7.
  7. ^ Michel Fokine (1981). Against the Current. Memoirs of Ballet Master. – Leningrad: Iskusstvo, pp. 384–385
  8. ^ Andreeva 2019.
  9. ^ McDonough, Yona Zeldis (3 November 2016). «Yes, These Famous Ballerinas Are Jewish». Lilith. Retrieved 12 November 2019.
  10. ^ Bernatas & Vlasova 2006.
  11. ^ Agnes de Mille, The Book of the Dance (1963), p.149 (quote).
  12. ^ a b c d Au, Susan (2012). Ballet and Modern Dance. London, England: Thames & Hudson world of art. p. 116. ISBN 978-0-500-20411-5.
  13. ^ «Ruth Page — Early Architect of the American Ballet a biographical essay by Joellen A. Meglin on danceheritage.org» (PDF). Retrieved 21 October 2019.
  14. ^ Ruth Page’s Obituary in The New York Times 9 April 1991. p. D19.
  15. ^ «archives.nypl.org — Ruth Page collection». Archives.nypl.org. Retrieved 14 December 2021.
  16. ^ «Биография балерины Анны Павловой» [Anna Pavlova: Biography] (in Russian). RIA Novosti. 12 February 2016. Retrieved 7 December 2020.
  17. ^ «Blue plaque, Hendon Corporation». Farm4.static.flickr.com. Retrieved 14 December 2021.
  18. ^ «London Jewish Cultural Centre – Now Booking». London Jewish Cultural Centre. Archived from the original on 6 December 2000. Retrieved 5 May 2012.
  19. ^ «Ballerinas & Meringues: Pavlova 2012 @ Ivy House», Londonist.com, 15 June 2012. Retrieved 21 October 2019.
  20. ^ «Ten Dancer Statues Of London». Londonist.com. 20 August 2012. Retrieved 12 November 2019.
  21. ^ City-of-London.com Archived 13 August 2011 at the Wayback Machine Retrieved 27 March 2011.
  22. ^ «Pavlova and her retinue emerging from Brisbane station, in Early Ballet in Queensland, John Oxley Library». Blogs.slq.qld.gov.au. 26 September 2016. Retrieved 2 February 2019.
  23. ^ «Dansomanie :: Voir le sujet — Timely recollections of Anna Pavlova, by her associates». Forum-dansomanie.net. Retrieved 14 December 2021.
  24. ^ de Mille, The Book of the Dance (1963), p.151 (quote).
  25. ^ «Max Rabinoff Papers». Columbia University. Retrieved 21 October 2019.
  26. ^ Johnson, Anne (1914). Notable women of St. Louis, 1914. St. Louis, Woodward. p. 82. Retrieved 17 August 2017.Public Domain This article incorporates text from this source, which is in the public domain.
  27. ^ «Pavlova, Anna (1881–1931)». Encyclopedia.com. Retrieved 14 December 2021.
  28. ^ Dandré 1932, p. 248.
  29. ^ Dandré 1932, pp. 251–259.
  30. ^ a b Dandré 1932, pp. 329–349.
  31. ^ a b «Written by Victor D’Andre». London. 9 June 1931.
  32. ^ Dandré 1932, p. 360.
  33. ^ «BBC News, Pavlova’s ashes stay in London». BBC News. 8 March 2001. Retrieved 12 November 2019.
  34. ^ Gentleman, Amelia (7 March 2001). «Anger as Pavlova’s ashes leave London for Moscow». The Guardian. Retrieved 12 November 2019.
  35. ^ «National Gallery of Australia, referring to: Lavery, John, Anna Pavlova 1911, Painting oil on canvas, Glasgow Museums: Kelvingrove Art Gallery and Museum, presented by Nicol P. Brown in 1924». Nga.gov.au. Retrieved 14 December 2021.
  36. ^ «Russian ballerina Anna Pavlova — paintings and postcards». Allrus.me. 9 August 2014. Retrieved 14 December 2021.
  37. ^ «Pavlova Butcher, 1952 :: Algaebase». www.algaebase.org. Retrieved 20 October 2021.
  38. ^ Burkhardt, Lotte (2022). Eine Enzyklopädie zu eponymischen Pflanzennamen [Encyclopedia of eponymic plant names] (pdf) (in German). Berlin: Botanic Garden and Botanical Museum, Freie Universität Berlin. doi:10.3372/epolist2022. ISBN 978-3-946292-41-8. S2CID 246307410. Retrieved 27 January 2022.
  39. ^ Fonteyn, Margot, Pavlova, Portrait of a Dancer. Viking, 1984.

Sources[edit]

  • Dandré, Victor (1932). Anna Pavlova: In Art & Life. London: USA Arno Press NYC, reprint (published 1979).{{cite book}}: CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Bernatas, E. E.; Vlasova, T. V. (2006). Anna Pavlova (in Russian). St Petersburg: Art Deco. ISBN 5-89576-013-9.
  • Andreeva, Julia (2019). Театр – волшебное окно [Theatre – a Window to Wonders] (in Russian). ‘Skifiya’ Publishing house. ISBN 978-5-00025-170-6.

External links[edit]

Archival collections[edit]

  • Guide to the Collection on Anna Pavlova. Special Collections and Archives, The UC Irvine Libraries, Irvine, California.

Other[edit]

  • Anna Pavlova in Australia – 1926, 1929 Tours – programs and ephemera held by the National Library of Australia
  • Film of Anna Pavlova
  • &btnG=Search+Images Pictures of Anna Pavlova – digitised and held by the National Library of Australia
  • Creative Quotations from Anna Pavlova
  • Andros on Ballet
  • Heroine Worship: Anna Pavlova, The Swan
  • Anna Pavlova on Encyclopædia Britannica
  • Anna Pavlova
  • Anna Pavlova at IMDb

Anna Pavlova

Anna pavlova -c. 1905.jpg

Pavlova, c. 1905

Born

Anna Matveyevna Pavlova

12 February 1881

Saint Petersburg, Russian Empire

Died 23 January 1931 (aged 49)

The Hague, Netherlands

Occupation Ballerina
Years active 1899–1931
Spouse

Victor Dandré

(m. 1914)​

[1]

Parents
  • Lyubov Feodorovna Pavlova
  • Matvey Pavlovich Pavlov

Anna Pavlovna Pavlova ( PAV-lə-və, pahv-LOH-və, pav-,[2] Russian: Анна Павловна Павлова [ˈanːə ˈpavləvə]), born Anna Matveyevna Pavlova (Russian: Анна Матвеевна Павлова; 12 February [O.S. 31 January] 1881 – 23 January 1931), was a Russian prima ballerina of the late 19th and the early 20th centuries. She was a principal artist of the Imperial Russian Ballet and the Ballets Russes of Sergei Diaghilev. Pavlova is most recognized for her creation of the role of The Dying Swan and, with her own company, became the first ballerina to tour around the world, including performances in South America, India and Australia.[3]

Early life[edit]

Anna Matveyevna Pavlova was born in the Preobrazhensky Regiment hospital, Saint Petersburg where her father, Matvey Pavlovich Pavlov, served.[4] Some sources say that her parents married just before her birth, others—years later. Her mother, Lyubov Feodorovna Pavlova, came from peasants and worked as a laundress at the house of a Russian-Jewish banker, Lazar Polyakov, for some time. When Anna rose to fame, Polyakov’s son Vladimir claimed that she was an illegitimate daughter of his father; others speculated that Matvey Pavlov himself supposedly came from Crimean Karaites (there is even a monument built in one of Yevpatoria’s kenesas dedicated to Pavlova), yet both legends find no historical proof.[5][6] Anna Matveyevna changed her patronymic to Pavlovna when she started performing on stage.[7]

Students of the Imperial Ballet School, St. Petersburg, in Marius Petipa’s Un conte de fées. A ten-year-old A Pavlova (kneeling on left, holding birdcage) appeared in her first ever ballet performance. 1891.

Pavlova was a premature child, regularly felt ill and was soon sent to the Ligovo village where her grandmother looked after her.[6] Pavlova’s passion for the art of ballet took off when her mother took her to a performance of Marius Petipa’s original production of The Sleeping Beauty at the Imperial Maryinsky Theater. The lavish spectacle made an impression on Pavlova. When she was nine, her mother took her to audition for the renowned Imperial Ballet School. Because of her youth, and what was considered her «sickly» appearance, she was rejected, but, at age 10, in 1891, she was accepted. She appeared for the first time on stage in Petipa’s Un conte de fées (A Fairy Tale), which the ballet master staged for the students of the school.[8]

Imperial Ballet School[edit]

Young Pavlova’s years of training were difficult. Classical ballet did not come easily to her. Her severely arched feet, thin ankles, and long limbs clashed with the small, compact body favoured for the ballerina of the time. Her fellow students taunted her with such nicknames as The broom and La petite sauvage. Undeterred, Pavlova trained to improve her technique. She would practice and practice after learning a step. She said, «No one can arrive from being talented alone. God gives talent, work transforms talent into genius.»[9] She took extra lessons from the noted teachers of the day—Christian Johansson, Pavel Gerdt, Nikolai Legat—and from Enrico Cecchetti, considered the greatest ballet virtuoso of the time and founder of the Cecchetti method, a very influential ballet technique used to this day. In 1898, she entered the classe de perfection of Ekaterina Vazem, former Prima ballerina of the Saint Petersburg Imperial Theatres.

During her final year at the Imperial Ballet School, she performed many roles with the principal company. She graduated in 1899 at age 18,[10] chosen to enter the Imperial Ballet a rank ahead of corps de ballet as a coryphée. She made her official début at the Mariinsky Theatre in Pavel Gerdt’s Les Dryades prétendues (The False Dryads). Her performance drew praise from the critics, particularly the great critic and historian Nikolai Bezobrazov.

Career[edit]

St. Petersburg[edit]

Marius Petipa[edit]

At the height of Petipa’s strict academicism, the public was taken aback by Pavlova’s style, a combination of a gift that paid little heed to academic rules: she frequently performed with bent knees, bad turnout, misplaced port de bras and incorrectly placed tours. Such a style, in many ways, harked back to the time of the romantic ballet and the great ballerinas of old.

Caricature of Pavlova as Nikiya in La Bayadère by the brothers Nikolai Legat and Sergei Legat for their book The Russian Ballet In Caricatures. 1903

Pavlova performed in various classical variations, pas de deux and pas de trois in such ballets as La Camargo, Le Roi Candaule, Marcobomba and The Sleeping Beauty. Her enthusiasm often led her astray: once during a performance as the River Thames in Petipa’s The Pharaoh’s Daughter her energetic double pique turns led her to lose her balance, and she ended up falling into the prompter’s box. Her weak ankles led to difficulty while performing as the fairy Candide in Petipa’s The Sleeping Beauty, leading the ballerina to revise the fairy’s jumps en pointe, much to the surprise of the Ballet Master. She tried desperately to imitate the renowned Pierina Legnani, Prima ballerina assoluta of the Imperial Theaters. Once, during class, she attempted Legnani’s famous fouettés, causing her teacher, Pavel Gerdt, to fly into a rage. He told her,

… leave acrobatics to others. It is positively more than I can bear to see the pressure such steps put on your delicate muscles and the severe arch of your foot. I beg you to never again try to imitate those who are physically stronger than you. You must realize that your daintiness and fragility are your greatest assets. You should always do the kind of dancing which brings out your own rare qualities instead of trying to win praise by mere acrobatic tricks.

Pavlova rose through the ranks quickly, becoming a favorite of the old maestro Petipa. It was from Petipa himself that Pavlova learned the title role in Paquita, Princess Aspicia in The Pharaoh’s Daughter, Queen Nisia in Le Roi Candaule, and Giselle. She was named danseuse in 1902, première danseuse in 1905, and, finally, prima ballerina in 1906 after a resounding performance in Giselle. Petipa revised many grand pas for her, as well as many supplemental variations. She was much celebrated by the fanatical balletomanes of Tsarist Saint Petersburg, her legions of fans calling themselves the Pavlovatzi.

When the ballerina Mathilde Kschessinska was pregnant in 1901, she coached Pavlova in the role of Nikiya in La Bayadère. Kschessinska, not wanting to be upstaged, was certain Pavlova would fail in the role, as she was considered technically inferior because of her small ankles and lithe legs. Instead, audiences became enchanted with Pavlova and her frail, ethereal look, which fitted the role perfectly, particularly in the scene The Kingdom of the Shades.

Michel Fokine[edit]

Anna Pavlova in the Fokine/Saint-Saëns The Dying Swan, Saint Petersburg, 1905

Pavlova is perhaps most renowned for creating the role of The Dying Swan, a solo choreographed for her by Michel Fokine. The ballet, created in 1905, is danced to Le cygne from The Carnival of the Animals by Camille Saint-Saëns.
Pavlova also choreographed several solos herself, one of which is The Dragonfly, a short ballet set to music by Fritz Kreisler. While performing the role, Pavlova wore a gossamer gown with large dragonfly wings fixed to the back.

Pavlova had a rivalry with Tamara Karsavina. According to the film A Portrait of Giselle, Karsavina recalls a wardrobe malfunction. During one performance, her shoulder straps fell and she accidentally exposed herself, and Pavlova reduced an embarrassed Karsavina to tears.

Ballets Russes[edit]

In the first years of the Ballets Russes, Pavlova worked briefly for Sergei Diaghilev. Originally, she was to dance the lead in Mikhail Fokine’s The Firebird, but refused the part, as she could not come to terms with Igor Stravinsky’s avant-garde score, and the role was given to Tamara Karsavina. All her life, Pavlova preferred the melodious «musique dansante» of the old maestros such as Cesare Pugni and Ludwig Minkus, and cared little for anything else which strayed from the salon-style ballet music of the 19th century.

Photographic postcard of Anna Pavlova as the Princess Aspicia in Alexander Gorsky’s version of the Petipa/Pugni The Pharaoh’s Daughter for the Bolshoi Theatre. Moscow, 1908

Pavlova’s ballet company[edit]

Touring the world[edit]

After the first Paris season of Ballets Russes, Pavlova left it to form her own company. It performed throughout the world, with a repertory consisting primarily of abridgements of Petipa’s works, and specially choreographed pieces for herself. Going independent was

«a very enterprising and daring act. She toured on her own… for twenty years until her death. She traveled everywhere in the world that travel was possible, and introduced the ballet to millions who had never seen any form of Western dancing.»[11]

Pavlova also performed many ‘ethnic’ dances, some of which she learned from local teachers during her travels. In addition to the dances of her native Russia, she performed Mexican, Japanese, and East Indian dances. Supported by her interest, Uday Shankar, her dance partner in «Krishna Radha» (1923), went on to revive the long-neglected art of the dance in his native India.[12] She also toured China.

In 1916, she produced a 50-minute adaptation of The Sleeping Beauty in New York City.[12] Members of her company were largely English girls with Russianized names.[12] In 1918–1919, her company toured throughout South America, during which time Pavlova exerted an influence on the young American ballerina Ruth Page.[13][14][15]

In 1915, she appeared in the film The Dumb Girl of Portici, in which she played a mute girl betrayed by an aristocrat.[12]

England[edit]

After leaving Russia, Pavlova moved to London, England, settling, in 1912, at the Ivy House on North End Road, Golders Green, north of Hampstead Heath, where she lived for the rest of her life.[16] The house had an ornamental lake where she fed her pet swans, and where now stands a statue of her by the Scots sculptor George Henry Paulin. The house was featured in the film Anna Pavlova. It used to be the London Jewish Cultural Centre, but a blue plaque marks it as a site of significant historical interest being Pavlova’s home.[17][18] While in London, Pavlova was influential in the development of British ballet, most notably inspiring the career of Alicia Markova. The Gate pub, located on the border of Arkley and Totteridge (London Borough of Barnet), has a story, framed on its walls, describing a visit by Pavlova and her dance company.

There are at least five memorials to Pavlova in London, England: a contemporary sculpture by Tom Merrifield of Pavlova as the Dragonfly in the grounds of Ivy House, a sculpture by Scot George Henry Paulin in the middle of the Ivy House pond, a blue plaque on the front of Ivy House, a statuette sitting with the urn that holds her ashes in Golders Green Crematorium, and the gilded statue atop the Victoria Palace Theatre.[19][20] When the Victoria Palace Theatre in London, England, opened in 1911, a gilded statue of Pavlova had been installed above the cupola of the theatre. This was taken down for its safety during World War II and was lost. In 2006, a replica of the original statue was restored in its place.[21]

In 1928, Anna Pavlova engaged St. Petersburg conductor Efrem Kurtz to accompany her dancing, which he did until her death in 1931. During the last five years of her life, one of her soloists, Cleo Nordi, another St Petersburg ballerina, became her dedicated assistant, having left the Paris Opera Ballet in 1926 to join her company and accompanied her on her second Australian tour to Adelaide, Brisbane and Sydney in 1929.[22] On the way back on board ship, Nordi married Pavlova’s British musical director, Walford Hyden.[23] Nordi kept Pavlova’s flame burning in London, well into the 1970s, where she tutored hundreds of pupils including many ballet stars.

Anna Pavlova Dancing Le Cygne

The United States[edit]

Between 1912 and 1926, Pavlova made almost annual tours of the United States, traveling from coast to coast.

«A generation of dancers turned to the art because of her. She roused America as no one had done since Elssler. … America became Pavlova-conscious and therefore ballet-conscious. Dance and passion, dance and drama were fused.»[24]

Boston

Pavlova was introduced to audiences in the United States by Max Rabinoff during his time as managing director of the Boston Grand Opera Company from 1914 to 1917 and was featured there with her Russian Ballet Company during that period.[25]

St. Louis

In 1914, Pavlova performed in St. Louis, Missouri, after being engaged at the last minute by Hattie B. Gooding, responsible for a series of worthy musical attractions presented to the St. Louis public during the season of 1913–14. Gooding went to New York to arrange with the musical managers for the attractions offered. Out of a long list, she selected those who represent the highest in their own special field, and which she felt sure St. Louisans would enjoy. The list began with Madame Louise Homer, prima donna contralto of the Metropolitan Grand Opera Co., followed by Josef Hoffman, pianist, and Anna Pavlova and the Russian ballet. For the last, the expenses were $5,500.00 ($150,796 in 2021 dollars) for two nights, and the receipts $7,500.00 ($205,631 in 2021 dollars), netting a clear gain of $2,000.00 ($54,835 in 2021 dollars); her other evenings were proportionately successful financially. The advance sales were greater than any other city in the United States. At the Pavlova concert, when Gooding engaged, at the last hour, the Russian dancer for two nights, the New York managers became dubious and anxiously rushed four special advance agents to assist her. On seeing the bookings for both nights, they quietly slipped back to New York fully convinced of her ability to attract audiences in St. Louis, which had always, heretofore, been called «the worst show town» in the country.[26]

Personal life[edit]

Victor Dandré, her manager and companion, asserted he was her husband in his biography of the dancer in 1932: Anna Pavlova: In Art & Life (Dandré 1932, author’s foreword). They had secretly married in 1914 after first meeting in 1904 (some sources say 1900[27]). He died on 5 February 1944 and was cremated at Golders Green Crematorium and his ashes placed below those of Anna.

Dandré wrote of Pavlova’s many charity dance performances and charitable efforts to support Russian orphans in post-World War I Paris

…who were in danger of finding themselves literally in the street. They were already suffering terrible privations and it seemed as though there would soon be no means whatever to carry on their education.[28]

Fifteen girls were adopted into a home Pavlova purchased near Paris at Saint-Cloud, overseen by the Comtesse de Guerne and supported by her performances and funds solicited by Pavlova, including many small donations from members of the Camp Fire Girls of America, who made her an honorary member.[29]

During her life, she had many pets, including a Siamese cat, various dogs, and many kinds of birds, including swans.[30] Dandré indicated she was a lifelong lover of animals and this is evidenced by photographic portraits she sat for, which often included an animal she loved. A formal studio portrait was made of her with Jack, her favorite swan.[30]

Death[edit]

The ashes of Pavlova, above those of Victor Dandré, Golders Green Crematorium

While travelling from Paris to The Hague, Pavlova became very ill, and worsened on her arrival in The Hague. She sent to Paris for her personal physician, Dr. Zalewski to attend her.[31] She was told that she had pneumonia and required an operation. She was also told that she would never be able to dance again if she went ahead with it. She refused to have the surgery, saying «If I can’t dance, then I’d rather be dead.» She died of pleurisy, in the bedroom next to the Japanese Salon of the Hotel Des Indes in The Hague, twenty days short of her 50th birthday.

Victor Dandré wrote that Pavlova died a half hour past midnight on Friday, 23 January 1931, with her maid Marguerite Létienne, Dr. Zalevsky, and himself at her bedside. Her last words were, «Get my ‘Swan’ costume ready.»[32] Dandré and Létienne dressed her body in her favorite beige lace dress and placed her in a coffin with a sprig of lilac. At 7 am, a Russian Orthodox priest arrived to say prayers over her body. At 7:30 am, her coffin was taken to the mortuary chapel attaching the Catholic hospital in The Hague.[31]

In accordance with old ballet tradition, on the day she was to have next performed, the show went on, as scheduled, with a single spotlight circling an empty stage where she would have been. Memorial services were held in the Russian Orthodox Church in London. Pavlova was cremated, and her ashes placed in a columbarium at Golders Green Crematorium, where her urn was adorned with her ballet shoes (which have since been stolen).

Pavlova’s ashes have been a source of much controversy, following attempts by Valentina Zhilenkova and Moscow mayor Yury Luzhkov to have them flown to Moscow for interment in the Novodevichy Cemetery. These attempts were based on claims that it was Pavlova’s dying wish that her ashes be returned to Russia following the fall of the Soviet Union. These claims were later found to be false, as there is no evidence to suggest that this was her wish at all. The only documentary evidence that suggests that such a move would be possible is in the will of Pavlova’s husband, who stipulated that, if Russian authorities agreed to such a move and treated her remains with proper reverence, then the crematorium caretakers should agree to it. Despite this clause, the will does not contain a formal request or plans for a posthumous journey to Russia.

The most recent attempt to move Pavlova’s remains to Russia came in 2001. Golders Green Crematorium had made arrangements for them to be flown to Russia for interment on 14 March 2001, in a ceremony to be attended by various Russian dignitaries. This plan was later abandoned after Russian authorities withdrew permission for the move. It was later revealed that neither Pavlova’s family nor the Russian Government had sanctioned the move and that they had agreed the remains should stay in London.[33][34]

Legacy[edit]

Pavlova inspired the choreographer Frederick Ashton (1904–1988), who as a boy of 13, saw her dance in the Municipal Theater in Lima, Peru.

The Pavlova dessert of New Zealand and Australia is named after her. The nationality of its creator has been a source of argument between the two nations for many years.

Pavlova’s dances inspired many artworks of the Irish painter John Lavery. The critic of The Observer wrote on 16 April 1911: «Mr. Lavery’s portrait of the Russian dancer Anna Pavlova, caught in a moment of graceful, weightless movement … Her miraculous, feather-like flight, which seems to defy the law of gravitation».[35][36]

The Jarabe Tapatío, known in English as the «Mexican Hat Dance», gained popularity outside of Mexico when Pavlova created a staged version in pointe shoes, for which she was showered with hats by her adoring Mexican audiences. Afterward, in 1924, the Jarabe Tapatío was proclaimed Mexico’s national dance.

Pavlova appears as a character, played by Maria Tallchief, in the 1952 film Million Dollar Mermaid.

Botanist Roger William Butcher in 1952, circumscribed Pavlova which is a genus of algae, belonging to the family Pavlovaceae.[37] This was named so, because «the movement of the type species, Pavlova gyrans, is positively balletic».[38]

In 1980, Igor Carl Faberge licensed a collection of 8-inch full-lead crystal wine glasses to commemorate the centenary of Pavlova’s birth. The glasses were crafted in Japan under the supervision of The Franklin Mint. A frosted image of Pavlova appears in the stem of each glass. Originally each set contained 12 glasses.

Pavlova’s life was depicted in the 1983 film Anna Pavlova.

A McDonnell Douglas MD-11 of the Dutch airline KLM, with the registration PH-KCH carried her name. It was delivered on 31 August 1995.

Pavlova appears as a character in Rosario Ferre’s novel of 2001, Flight of the Swan.

Pavlova appears as a character in the fourth episode of the British series Mr Selfridge (2013), played by real-life ballerina Natalia Kremen.

Pointe shoes[edit]

Pavlova’s feet were extremely arched, so she strengthened her pointe shoe by adding a piece of hard leather on the soles for support and flattening the box of the shoe. At the time, many considered this «cheating», for a ballerina of the era was taught that she, not her shoes, must hold her weight en pointe. In Pavlova’s case, this was extremely difficult, as the shape of her feet required her to balance her weight on her big toes. Her solution became, over time, the precursor of the modern pointe shoe, as pointe work became less painful and easier for curved feet. According to Margot Fonteyn’s biography, Pavlova did not like the way her invention looked in photographs, so she would remove it or have the photographs altered so that it appeared she was using a normal pointe shoe.[39]

Choreographic notation[edit]

At the turn of the twentieth century, the Imperial Ballet began a project that notated much of its repertory in the Stepanov method of choreographic notation. Most of the notated choreographies were recorded while dancers were being taken through rehearsals. After the revolution of 1917, this collection of notation was taken out of Russia by the Imperial Ballet’s former régisseur Nicholas Sergeyev, who utilized these documents to stage such works as The Nutcracker, The Sleeping Beauty and Swan Lake, as well as Marius Petipa’s definitive versions of Giselle and of Coppélia for the Paris Opéra Ballet and the Vic-Wells Ballet of London (precursor of the Royal Ballet). The productions of these works formed the foundation from which all subsequent versions would be based to one extent or another. Eventually, these notations were acquired by Harvard University, and are now part of the cache of materials relating to the Imperial Ballet known as the Sergeyev Collection that includes not only the notated ballets but rehearsal scores as used by the company at the turn of the twentieth century.

The notations of Giselle and the full-length Paquita were recorded circa 1901–1902 while Marius Petipa himself took Anna Pavlova through rehearsals. Pavlova is also included in some of the other notated choreographies when she participated in performances as a soloist. Several of the violin or piano reductions used as rehearsal scores reflect the variations that Pavlova chose to dance in a particular performance, since, at that time, classical variations were often performed ad libitum, i.e. at the dancer’s choice. One variation, in particular, was performed by Pavlova in several ballets, being composed by Riccardo Drigo for Pavlova’s performance in Petipa’s ballet Le Roi candaule that features a solo harp. This variation is still performed in modern times in the Mariinsky Ballet’s staging of the Paquita grand pas classique.

Repertoire[edit]

Pavlova’s repertoire includes the following roles:

Date Ballet Role(s) Location Notes
1891 A Fairy Tale
1905 The Dying Swan Dying Swan Saint Petersburg
1921 La Péri (Dukas) Peri Paris
Giselle
La Camargo
Les Dryades prétendues Saint Petersburg
Le Roi Candaule Queen Nisia
Marcobomba
Paquita Paquita
The Pharaoh’s Daughter Princess Aspicia, River Thames
The Sleeping Beauty

Gallery[edit]

  • Malvina Hoffman, Pavlova, 1926–1929, photo by David Finn, ©David Finn Archive, Department of Image Collections, National Gallery of Art Library, Washington, D.C.

    Malvina Hoffman, Pavlova, 1926–1929, photo by David Finn, ©David Finn Archive, Department of Image Collections, National Gallery of Art Library, Washington, D.C.

  • Anna Pavlova in Paris, 1920s

    Anna Pavlova in Paris, 1920s

  • Pavlova in "The Dying Swan"

See also[edit]

  • List of dancers
  • List of Russian ballet dancers
  • Women in dance

Notes[edit]

  1. ^ Lifar, Serge (1959). «The Three Graces: Anna Pavlova, Tamara Karsavina, Olga Spessivtzeva: The Legends and the Truth». Books.google.com.
  2. ^ «Pavlova». Random House Webster’s Unabridged Dictionary.
  3. ^ Anna Pavlova’s tours of Australia 1926 and 1929, Nla.gov.au
  4. ^ Vera Krasovskaya (1972). Russian Ballet Theatre at the Beginning of the XX Century. Dancers // A. P. Pavlova, birth certificate. – Leningrad: Iskusstvo, p. 229
  5. ^ Oleg Kerensky quotes Vladmir Polyakov—the son of Lazar Polyakov who claims that Anna was an illegitimate daughter of his father (Oleg Kerensky. Anna Pavlova. N-Y., Dutton Publ., 1973. ISBN 0-525-17658-6)
  6. ^ a b Victor Dandré (2016). My Wife – Anna Pavlova. – Moscow: Algorithm, pp. 5, 36 ISBN 978-5-906880-01-7.
  7. ^ Michel Fokine (1981). Against the Current. Memoirs of Ballet Master. – Leningrad: Iskusstvo, pp. 384–385
  8. ^ Andreeva 2019.
  9. ^ McDonough, Yona Zeldis (3 November 2016). «Yes, These Famous Ballerinas Are Jewish». Lilith. Retrieved 12 November 2019.
  10. ^ Bernatas & Vlasova 2006.
  11. ^ Agnes de Mille, The Book of the Dance (1963), p.149 (quote).
  12. ^ a b c d Au, Susan (2012). Ballet and Modern Dance. London, England: Thames & Hudson world of art. p. 116. ISBN 978-0-500-20411-5.
  13. ^ «Ruth Page — Early Architect of the American Ballet a biographical essay by Joellen A. Meglin on danceheritage.org» (PDF). Retrieved 21 October 2019.
  14. ^ Ruth Page’s Obituary in The New York Times 9 April 1991. p. D19.
  15. ^ «archives.nypl.org — Ruth Page collection». Archives.nypl.org. Retrieved 14 December 2021.
  16. ^ «Биография балерины Анны Павловой» [Anna Pavlova: Biography] (in Russian). RIA Novosti. 12 February 2016. Retrieved 7 December 2020.
  17. ^ «Blue plaque, Hendon Corporation». Farm4.static.flickr.com. Retrieved 14 December 2021.
  18. ^ «London Jewish Cultural Centre – Now Booking». London Jewish Cultural Centre. Archived from the original on 6 December 2000. Retrieved 5 May 2012.
  19. ^ «Ballerinas & Meringues: Pavlova 2012 @ Ivy House», Londonist.com, 15 June 2012. Retrieved 21 October 2019.
  20. ^ «Ten Dancer Statues Of London». Londonist.com. 20 August 2012. Retrieved 12 November 2019.
  21. ^ City-of-London.com Archived 13 August 2011 at the Wayback Machine Retrieved 27 March 2011.
  22. ^ «Pavlova and her retinue emerging from Brisbane station, in Early Ballet in Queensland, John Oxley Library». Blogs.slq.qld.gov.au. 26 September 2016. Retrieved 2 February 2019.
  23. ^ «Dansomanie :: Voir le sujet — Timely recollections of Anna Pavlova, by her associates». Forum-dansomanie.net. Retrieved 14 December 2021.
  24. ^ de Mille, The Book of the Dance (1963), p.151 (quote).
  25. ^ «Max Rabinoff Papers». Columbia University. Retrieved 21 October 2019.
  26. ^ Johnson, Anne (1914). Notable women of St. Louis, 1914. St. Louis, Woodward. p. 82. Retrieved 17 August 2017.Public Domain This article incorporates text from this source, which is in the public domain.
  27. ^ «Pavlova, Anna (1881–1931)». Encyclopedia.com. Retrieved 14 December 2021.
  28. ^ Dandré 1932, p. 248.
  29. ^ Dandré 1932, pp. 251–259.
  30. ^ a b Dandré 1932, pp. 329–349.
  31. ^ a b «Written by Victor D’Andre». London. 9 June 1931.
  32. ^ Dandré 1932, p. 360.
  33. ^ «BBC News, Pavlova’s ashes stay in London». BBC News. 8 March 2001. Retrieved 12 November 2019.
  34. ^ Gentleman, Amelia (7 March 2001). «Anger as Pavlova’s ashes leave London for Moscow». The Guardian. Retrieved 12 November 2019.
  35. ^ «National Gallery of Australia, referring to: Lavery, John, Anna Pavlova 1911, Painting oil on canvas, Glasgow Museums: Kelvingrove Art Gallery and Museum, presented by Nicol P. Brown in 1924». Nga.gov.au. Retrieved 14 December 2021.
  36. ^ «Russian ballerina Anna Pavlova — paintings and postcards». Allrus.me. 9 August 2014. Retrieved 14 December 2021.
  37. ^ «Pavlova Butcher, 1952 :: Algaebase». www.algaebase.org. Retrieved 20 October 2021.
  38. ^ Burkhardt, Lotte (2022). Eine Enzyklopädie zu eponymischen Pflanzennamen [Encyclopedia of eponymic plant names] (pdf) (in German). Berlin: Botanic Garden and Botanical Museum, Freie Universität Berlin. doi:10.3372/epolist2022. ISBN 978-3-946292-41-8. S2CID 246307410. Retrieved 27 January 2022.
  39. ^ Fonteyn, Margot, Pavlova, Portrait of a Dancer. Viking, 1984.

Sources[edit]

  • Dandré, Victor (1932). Anna Pavlova: In Art & Life. London: USA Arno Press NYC, reprint (published 1979).{{cite book}}: CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Bernatas, E. E.; Vlasova, T. V. (2006). Anna Pavlova (in Russian). St Petersburg: Art Deco. ISBN 5-89576-013-9.
  • Andreeva, Julia (2019). Театр – волшебное окно [Theatre – a Window to Wonders] (in Russian). ‘Skifiya’ Publishing house. ISBN 978-5-00025-170-6.

External links[edit]

Archival collections[edit]

  • Guide to the Collection on Anna Pavlova. Special Collections and Archives, The UC Irvine Libraries, Irvine, California.

Other[edit]

  • Anna Pavlova in Australia – 1926, 1929 Tours – programs and ephemera held by the National Library of Australia
  • Film of Anna Pavlova
  • &btnG=Search+Images Pictures of Anna Pavlova – digitised and held by the National Library of Australia
  • Creative Quotations from Anna Pavlova
  • Andros on Ballet
  • Heroine Worship: Anna Pavlova, The Swan
  • Anna Pavlova on Encyclopædia Britannica
  • Anna Pavlova
  • Anna Pavlova at IMDb

Анна Павлова — величайшая балерина XX века, которая на весь мир прославила искусство русского балета. Загадочная улыбка, невероятная пластика и феноменальная работоспособность делали Павлову настоящим вдохновением для всех, кто видел её танец. В честь балерины создавались изысканные духи и воздушные десерты, ей рукоплескали концертные залы 40 стран мира и устанавливали памятники при жизни. А между тем жизнь Анны разделилась на две державы. С «лебединого танца» на сцене Петербурга зажглась её карьера, однако именно в Лондоне балерина нашла личное счастье и обустроила собственную балетную студию. Редакция Afisha.London с интересом проследила жизненный путь самого знаменитого «лебедя» русского балета, который обрёл вторую родину в Туманном Альбионе.

История Анны Павловой отличается упорством и невероятной преданностью выбранному делу. Становление Анны как талантливой балерины началось в её родном городе Санкт-Петербурге, который и по сей день чтит места памяти артистки мемориальными табличками. Здесь она впервые исполнила знаменитого «Умирающего лебедя», покорившего сердца театральной публики, и встретила свою единственную и драматичную любовь барона Виктора Дандре, который стал ключевой фигурой в её судьбе. После начала Первой мировой войны в 1914 году Анна переехала жить в Великобританию, и начался новый этап в её жизни. Лондон стал для неё надёжным пристанищем и местом долгожданного воссоединения с любимым человеком. В роскошном особняке в районе Голдерс-Грин, оплоте людей искусства и науки, Павлова обучала молодых балерин и репетировала с труппой, а также собственноручно занималась садом и прудом, в котором кружились столь любимые ею лебеди.


Первые робкие мечты

Будущая звезда балета родилась 12 февраля 1881 года в военном госпитале Петербурга. Её матерью была прачка по имени Любовь Фёдоровна, а отцом записан солдат Преображенского полка Матвей Павлов. По официальной версии отец Павловой скончался, когда девочке было 2 года, однако упорно ходили слухи, что на самом деле Анна — дочь еврейского банкира, не пожелавшего официально признать отцовство. Боль от осознания своей ненужности толкала Павлову с неуклонным упорством идти к цели — стать блистательной балериной. Так ли было на самом деле, мы никогда не узнаем, но сила характера, с которой девочка преодолевала собственные слабости, действительно не знала границ.

Анна Павлова в образе Никии в балете «Баядерка» (1902)

Анна Павлова в образе «Умирающего лебедя» (1905). Фото: V&A

Анна Павлова в образе Аспиччии в балете «Дочь фараона» (1906)

С рождения у Анны было слабое здоровье, так что Любови Фёдоровне пришлось увезти дочь в деревню Лигово под Петербургом. Сейчас на этом месте находится Красносельский район, а тогда, в 80-е годы XIX века, целебный и чистый воздух посёлка значительно помог укрепить здоровье девочки. Современники Павловой писали в мемуарах, что жизнь в деревне подарила впечатлительной Анне понимание природы, которое глубоко затронуло её душу. В очередную поездку в Петербург маленькая Анна попала на балет «Спящая красавица» и восхитилась парящими по сцене артистами. Театр похитил её сердце навсегда. С этого дня юная барышня не желала думать ни о чём, кроме балетной школы.


Рождение звезды

В возрасте 10 лет Павлова поступила в Императорское театральное училище, которое ныне известно как легендарная Академия русского балета имени А. Я. Вагановой на улице Зодчего Росси в самом центре Петербурга. Атмосферу старейшей балетной школы Анна потом сравнивала с монастырём. Строжайшая дисциплина и ежедневные занятия закалили характер молодой балерины, стёрли детскую сутулость и сделали сильным тело. Окончив училище с отличием, в 1899 году Анна получает приглашение вступить в труппу Мариинского театра.

Надо сказать, что в восприятии обычных зрителей Мариинский театр был сродни вершине Олимпа, однако интриги, которые царили за кулисами этого символа русской театральной культуры, были вполне земными. Стараниями прим-балерин многие талантливые артистки всю жизнь «стояли у воды» — танцевали в последних рядах кордебалета. Павлову эта участь миновала. Сначала критики подмечали странную технику её танца — он был больше похож на импровизацию. Легко порхающая по сцене Анна каждый раз выступала по-разному. Затем зрителям пришлись по душе пластичность и эмоциональность талантливой балерины, и её стиль решили считать индивидуальным. В исполнении Павловой публика Мариинского театра увидела «Жизель», «Лебединое озеро», «Спящую красавицу», «Дон Кихота», «Корсара», «Дочерей Фараона», «Баядерку» и другие известные балеты.


Монахиня искусства встречает любовь

Анна встретила его на заре карьеры. Красивый и богатый статский советник барон Виктор Дандре происходил из старинного дворянского рода и был страстным балетоманом. В то время при императорском дворе было престижным покровительствовать балеринам, и из всех начинающих артисток Виктор приметил именно Павлову. Анна не была избалована вниманием поклонников — все силы и время она отдавала репетициям и спектаклям. Балерина любила повторять: «Я — монахиня искусства. Личная жизнь? Это театр, театр, театр!».

Её отношения с Дандре действительно были похожи на театральную постановку о трагичной и всепоглощающей любви. Барон осыпал Анну цветами и подарками, оплачивал костюмы для выступлений и снимал для неё в центре города шикарные апартаменты со встроенным танцевальным залом для репетиций, что было несусветной роскошью. Но чем ярче разгоралась её слава, тем больше Анна задумывалась о том, что для Виктора она просто дорогая игрушка. Потомок знатного рода не мог официально связать жизнь с обычной балериной. Для гордой Павловой это было оскорбительно.

Анна Павлова в образе «Лебедя» (1907). Цветное фото: Kimbim

Анна Павлова в костюме по эскизу Ивана Билибина (1910). Цветное фото: Klimbim

Анна Павлова в образе Аспиччии в балете «Дочь фараона» (1910). Цветное фото: Klimbim

О душевной боли Анна рассказала лишь одним подвластным ей образом — с помощью танца. 4 января 1908 года на благотворительном концерте в Мариинском театре Павлова исполнила хореографическую миниатюру «Лебедь», которую для неё поставил давний друг, партнёр и балетмейстер Михаил Фокин. В этом танце-монологе она была так органична и неподражаема, что очаровала самых взыскательных критиков. Пластика движений и бездонная эмоция печали отражали всю гамму накопленных чувств. «Угасая» в танце, Анна признавалась всему миру в безнадёжной любви. «Лебедь» впоследствии превратился в легендарного «Умирающего лебедя», и с этого момента приму-балерину Мариинского театра признали главной гордостью русского балета.

Читайте также: Рудольф Нуреев: король балета и мятежный «невозвращенец» в Лондоне


Новое амплуа «русского Лебедя»

Благодаря Виктору состоялось знакомство Анны с Сергеем Дягилевым — театральным деятелем и организатором пропаганды русского балета в Европе начала XX века. В 1909 году Павлова блистала в его знаменитых «Русских сезонах» в Париже, после чего артистке открылась вся мировая сцена. За рубежом её называли «русским Лебедем». С бароном Дандре Анна рассталась, но, видимо, от судьбы не уйдёшь. Пока Анна гастролировала с труппой за границей, Виктор был арестован — ему предъявили обвинение в получении взятки. По слухам за то, что в стремлении вывести Павлову в примы, он перешёл дорогу другой прославленной балерине и любимице императора Матильде Кшесинской.

Анна Павлова и Михаил Мордкин (1910). Фото: University of Washington/Creative Commons

Совпадение или нет, именно в это время Анна разорвала контракт с труппой Дягилева. За огромный гонорар, £1200 в неделю, балерина вышла на сцену лондонского Victoria Palace Theatre в неожиданном и шокирующем амплуа. Загорелая, в откровенном наряде, открывающем взору зрителей больше, чем было положено, с шальной улыбкой и задором Павлова отплясывала смешные номера и участвовала в эпатажных трюках. Ей нужны были деньги. Консервативная публика Лондона с удивлением и удовольствием шла на знаменитую Anna Pavlóva — именно так, с ударением на второй слог, именуют Павлову в Великобритании. Выступала Анна в паре с брутальным красавцем и танцором Михаилом Мордкиным — их яркий творческий дуэт будоражил интерес зрителей и заголовки газет. Развлекательное шоу однажды посетил даже принц Уэльский с семьёй.

В октябре 1911 года Анна согласилась на уговоры Дягилева один раз станцевать главную партию в балете «Жизель» на гастролях «Русских сезонов» в британской столице и привела англичан в восхищение, появившись на сцене в роли, достойной статуса великой балерины. Гонораров, полученных за выступления в театрах, оказалось достаточно, чтобы оплатить долги Дандре и накопить на собственный дом. Павлова снова сделала неожиданный жест — вызвала Виктора к себе в Лондон.


Удивительный Айви-Хаус в Лондоне

Так Лондон раскрыл балерине свои крепкие объятия. А она, похоже, наконец начала чувствовать себя хозяйкой собственной жизни. В 1912 году Анна приобрела роскошную усадьбу Айви-Хаус (Ivy House) в живописном районе Голдерс-Грин (Golders Green) на 94-96 North End Road и провела в ней почти 20 лет. Айви-Хаус был выбран балериной неслучайно. Помимо старинного сада с прудом двухэтажный особняк окружает романтичная легенда. В начале XIX века она принадлежала известному художнику Уильяму Тёрнеру — натуре противоречивой и эмоциональной. Личность бывшего владельца и окрестности усадьбы с прекрасным видом на британскую столицу питали живое воображение Анны. В наши дни особняк продолжает нести культурную миссию: в нём расположен Еврейский культурный центр. По английской традиции на здании установлена синяя мемориальная табличка blue plaque в честь Павловой, заметить которую сразу сложно, ведь она находится сбоку.

Анна Павлова с лебедем Джеком

Анна Павлова у двери Айви-Хаус (1927). Фото: Lafayette Ltd.

Анна Павлова в саду Айви-Хаус. Цветное фото: Kimbim

Анна Павлова с лебедем Джеком в Айви-Хаус (середина 1920-х). Фото: Lafayette

Анна Павлова и Чарли Чаплин

Балерина была в восторге от широких окон и просторных комнат особняка. Постоянные гастроли не позволяли ей долго отдыхать, поэтому Анна особенно ценила минуты спокойствия и уединения. Её любимым местом отдыха была гостиная, где панорамное окно во всю стену было обращено в сад. Интерьер и милые сердцу вещицы Павлова перевезла из Петербурга и после 1914 года в Россию больше не возвращалась. В Айви-Хаус по поддельным документам к Анне приехал Виктор Дандре, став её мужем и импресарио. Они поменялись ролями — теперь правила устанавливала Анна. Дандре взял на себя бытовые заботы и покорно выслушивал многочисленные капризы супруги. Здесь же балерина обустроила собственную студию, где обучала юных танцовщиц, репетировала с труппой и встречалась с друзьями. Главным её вдохновением были лебеди в пруду и, в особенности, её любимчик лебедь Джек, с которым балерина обожала позировать на фотографиях.

Так выглядел Айви-Хаус при жизни Анны Павловой

Анна Павлова со своей сиамской кошкой в Айви-Хаус. Фото: Lafayette Ltd./London National Library of Australia

Анна Павлова в Айви-Хаус (1930). Фото: Knorr+Hirth/Global Look Press

Памятная табличка в честь Анны Павловой на Айви-Хаус


Прекрасное наследие

Жизнь Анны Павловой оборвалась в Гааге 23 января 1931 года, где она находилась на гастролях и сильно простудилась. Мир искусства потерял великую артистку, но больше всего о потере Анны горевал Дандре. Отчаянные влюблённые и ныне рядом — урны с их прахом находятся в мавзолее Голдерс-Грин, где также покоится прах Зигмунда Фрейда.

Британская столица бережно хранит вдохновение, подаренное Анной. Прогуливаясь по Лондону мимо Victoria Palace Theatre, поднимите глаза вверх — купол здания театра гордо венчает позолоченная скульптура балерины. А в ресторанах столицы подают свою версию знаменитого новозеландского десерта «Павлова», сочетающего безе со сливками и клубникой. Такой же воздушный и манящий, как танец жемчужины русского балета.

Ирина Лацио

Фото на обложке: Анна Павлова в образе «Умирающего лебедя» (цветное фото: Klimbim)


Читайте также:

«Лебединое озеро»: необычные постановки бессмертной классики

Феликс и Ирина Юсуповы: любовь, богатство и эмиграция

Лондонград или Русский Лондон: присутствие наших в британской столице

  • Рассказ о биографии чехова
  • Рассказ о бактерии 3 класс по окружающему миру кратко
  • Рассказ о васко да гама по географии
  • Рассказ о биографии грибоедова
  • Рассказ о бактериальной клетке