Рассказ о египетском боге ра небольшой

  • Энциклопедия
  • История
  • Бог солнца в египте Амон Ра

В древние времена в разных странах люди поклонялись Богам. Чаще всего почитали и приносили жертвы Богу Солнца, потому что Солнце всегда обозначало рождение чего-то нового, светлого и теплого, а значит и принесет богатый урожай. В Египте Бога Солнца называли Амон Ра.

Вначале существовало два древнеегипетских Бога Солнца – Ра и Амон. Согласно легенде, Ра сотворил мир и правил им. Благодаря особой силе своего имени, которое держал в тайне, он властвовал на земле. Когда имя было раскрыто, Бог потерял власть над людьми. За неповиновение он решил их покарать и наслал на человеческий род богиню Сехмет. Увидев, как жестоко она с ними обошлась, Ра сжалился над людьми. Он спас тех, кого еще не покарала Сехмет и покинул землю.

Но даже на небе Ра не переставал покровительствовать людям. Днем он плавал по небесной реке, освещал землю. Вечером он спускался в подземный мир и плавал по Нилу, а потом сражался с чудовищем. Битва завершалась на рассвете, и Ра опять поднимался в небо.

Бога Ра принято считать праотцем всех богов. Обычно его изображают в виде человека с головой сокола в одеянии фараона.

В Древнем Египте было два Бога Солнца – Ра и Амон. Сначала Амону поклонялись только в одном городе Фивы. Позже он был признан всенародным Богом Солнца. Амон так же путешествовал  по мирам: по небесному и подземному. Днем озарял землю светом, а ночью сражался с темными силами. Египтяне изображали его в виде человека с короной на голове, к которой прикреплены два пера. Отличительной чертой Амона была закрученная тонкая борода. В руках у него скипетр и крест с петелькой в верхней части. Он называется анкх и символизирует жизнь и бессмертие. Священными животными Амона считают барана и гуся, как символы мудрости.

Так как оба Бога оказывали сильное влияние на египтян, то в дальнейшем их объединили в божество Солнца Амон Ра. У него были характеристики и первого, и второго бога. Он сильный, могущественный, величественный. Обычно его представляют с телом человека и головой барана, который держит в руках анкх. Хоть Амон Ра принято считать покровителем фараонов, он так же помогал любому нуждающемуся.

5 класс

Бог солнца в египте Амон Ра

Бог солнца в египте Амон Ра

Популярные темы сообщений

  • Деловой этикет

    Это такие правила поведения, которые должны соблюдать люди участвующее в деловых встречах. От выполнений этих правил будет завесить карьера и статус человека.

  • Византийская архитектура

    Византийская архитектура всегда привлекала многих людей и вела свое бурное развитие в период с шестого по тринадцатый век. Это связано с тем, что она невероятно красивая. Все постройки оказались могущественными из-за того,

  • Образование и здоровье

    Роль учителя в педагогическом процессе порой недооценена, ошибочно полагая, что учитель есть для того, чтоб прочитать урок. На самом же деле учитель для своих учеников в аспекте здоровья, важнее врача. Так как именно он,

  • Домохозяйка

    На данный момент на планете существуют тысячи профессий. Такой широкий круг предоставляет человеку свободу выбора своего призвания по – жизни. Но есть занятия, которые остаются незаменимыми для человечества. Именной таковой является

  • Статуя Зевса

    После того, как в Греции провели первые Олимпийские игры, прошло много лет. Теперь городу требовалось выйти на новый уровень. Первым делом приняли решение возвести в честь бога Зевса храм, который бы обозначал всю его мощь. Долго продолжалось

 

Ра был одним из самых почитаемых богов Древнего Египта. Своим величием этот бог обязан, в частности, тем, что его почти сразу начали отождествлять с другими божествами, которых он как бы «поглощал». 

Прежде всего это Атум — архаичный гелиопольский бог-демиург. Впоследствии Ра был отождествлён с Амоном, Хнумом, Гором. 

                                              Мифология

Древнейшие предания рассказывали, что Ра, как и другие ранние боги, был порождён Нуном — первобытным богом-хаосом. Другие мифы рассказывают, что Ра вылупился из яйца, которое снёс «божественный гусь». Там, где он впервые появился на земле, возник город Гермополь. Ра победил силы мрака и повелел воссиять свету, который явился из раскрывшегося цветка лотоса. Ра породил девять верховных божеств, которые составили «гелиопольскую эннеаду«.

Ра изображался с головой сокола. Один из мифов поясняет, что в виде этой птицы он впервые спустился на землю и создал сушу. Ещё одной ипостасью Ра был божественный жук-скарабей, катящий перед собой солнце. 

Один из центральных мифов о нём повествует, что некогда Ра правил всем миром, тогда на земле царил «золотой век«. Его могущество заключалось в его имени, которое он держал в тайне. Но когда Ра состарился, его правнучка Исида обманом заставила его произнести своё имя. В результате люди перестали повиноваться мудрому богу.

Тогда, по совету своего отца Нуна, Ра решил уничтожить человечество. Для этого он наслал на землю злобную богиню-львицу Сехмет, которая принялась мучить людей. Но Ра ужаснулся собственному поступку и сжалился над оставшимися в живых людьми, успокоив Сехмет. 

Тем не менее, переставшие слушаться люди его очень огорчали, и он улетел от них на небо. Впрочем, люди раскаялись и пришли провожать своего бога. Они поклялись, что отныне будут служить ему и бороться с его врагами. Так солнечный бог оказался на небе, а на земле появился его культ. 

                             Как на самом деле звали бога Ра? 

Слово «Ра» полюбилось многим «альтернативным историкам» и неоязычникам, которые пытаются отыскать доказательства славянского происхождения этого божества. Они указывают на слог «ра» в разных русских словах.

На самом деле «Ра» — это условный термин, принятый египтологами XIX века, поскольку точное произношение имени бога тогда установить не удалось: египтяне обозначали на письме только согласные буквы.

Наиболее современная гипотеза гласит, что египтяне, скорее всего, называли своего солнечного бога «Ре«.   

Один из самых могущественных богов из древних легенд, Бог Ра, является древнеегипетским божеством солнца. Во времена Пятой династии Ра стал одним из самых важных богов в египетской культуре. Люди отождествляли его с полуденным солнцем. Согласно сказкам, Ра правил всеми частями сотворенного мира: Землей, небом и подземным миром. Ра был верховным богом солнца, королей, порядка и неба.

Более того, люди верили, что Ра создал все формы жизни. Некоторые источники даже говорят, что Ра создал людей из слез и пота бога. Поэтому египтяне называли себя «скот Ра».

Символизм и иконография

Чаще всего Ра изображали человека с головой сокола и солнечным диском наверху. Кроме того, вокруг диска сидела свернувшаяся спиралью змея. Другие формы включают человека с головой жука (форма Хепри) или человека с головой барана. На изображениях Ра также изображен в виде полнотелого барана, цапли, змеи, кошки, льва, жука, феникса и т. Д.

Подземный мир обычно изображал Ра с головой барана. Эта форма обращается к Ра как к «западному барану» или «барану, отвечающему за свой гарем». Более того, некоторые тексты описывают Ра как стареющего царя с костями из серебра, плотью голов и волосами из лазурита (темно-синий полудрагоценный камень).

Дополнительно сокол изображает бога. Это общие персонажи с богом неба Гором. Иногда люди объединяли двух богов как Ра-Хоракти. Фактически, в Новом Царстве бог Амон слился с Ра, чтобы создать Амона-Ра.

Мифология солнца Ра

Зловещее присутствие Ра исходит из его представления как создателя вселенной или дарителя жизни. Ра олицетворял тепло, жизнь и рост. Эти особенности побуждали людей поклоняться Ра как Царю богов. Поклонение Ра широко распространилось в Древнем Египте. Это, в свою очередь, привело к появлению нескольких изображений бога. Некоторые из его наиболее распространенных комбинаций включали Атум (человеческая форма), Хепри (форма жука) и Хорус (форма сокола).

В нескольких сказках Ра обычно изображается как человек с соколиной головой. На вершине головы находится солнечный диск и свернувшаяся спиралью кобра, представляющая глаз Ра. В начале времен божество Атум решило начать творить, и поэтому родился Ра. Первоначально Ра создал первых богов из себя. Шу (воздух), Тефнут (влажность) и Ра завершили космос, создав Геб (Земля) и Нут (небо).

Согласно другим мифам, Ра вытащил солнце из вод Нун. Кроме того, расширение способностей Ра было названо Глазом Ра. У бога есть три дочери Бастет, Сехмет и Хатор. Ра послал своих дочерей мстить. Более того, богиня Сехмет была Глазом Ра, созданным бушующим огнем в глазу Ра. Напротив, люди верили, что богиня Хатор была доброжелательной и доброй. Легенды говорят, что Сехмет был жестоким воином, защищавшим бога солнца, а Бастет была доброй и заботливой.

Легенда о Ра и подземном мире

Согласно древней мифологии, Ра был ответственен за то, чтобы нести свет всему миру. Для этого бог путешествовал по небу на своей лодке Атет. Когда солнце зашло, бог отправился в подземный мир, где ему пришлось пройти через 12 ворот.

Во время этого путешествия бога сопровождали другие божества, такие как Сиа, Ху, Хека и члены Эннеад. Эти мифы о Ра, путешествующем по подземному миру, чтобы выходить наружу каждое утро, представляли цикл возрождения и обновления. Это еще больше усилило роль Ра.

Более того, сказки о боге Сете, защищающем Ра в подземном мире, упоминаются на протяжении всей истории. Фактически, после того как Сет принял поражение от Хоруса в битве за трон, ему было поручено защищать бога солнца в каждом ночном путешествии.

Впоследствии он несколько раз победил Апофиса. Апофис, бог хаоса, был огромным змеем, который пытался помешать лодке бога солнца путешествовать по подземному миру. Каждую ночь Апофис пытался поглотить корабль или остановить его гипнотическим взглядом. Однажды Апофис проглотил лодку Ра. Однако змей был недостаточно силен, чтобы удержать бога, и ему пришлось извергнуть его. Согласно легендам, этот инцидент стал причиной солнечного затмения. Когда Ра был в подземном мире, он часто навещал бога Осириса, владыку подземного мира, чтобы выразить свое почтение.

Ра и Сехмет

Другая известная легенда рассказывает о том, как Ра со временем состарился. Это позволило людям заговорить против него и вызвать восстание. Возмущенный предательством людей, бог решил убить всех людей на Земле. Для выполнения этой задачи бог послал Сехмет как Око Ра. Он превратил Сехмет в свирепого льва.

Впоследствии богиня пришла в ярость. Она была охвачена жаждой крови и начала убивать людей, радуясь тому, что она питалась пищей. В конце концов, другие боги пришли в ужас от этой бойни и умоляли Ра остановить Сехмет. Итак, бог солнца обманом заставил Сехмет выпить тонны пива и вернул ее в небо. Остановив резню, бог солнца отказался жить между людьми и решил покинуть Землю.

Это привело к его путешествию в подземный мир, где он создал 12 часов дня, плывя по небу с востока на запад. Когда Ра достиг запада, он покинул Землю, чтобы войти в потусторонний мир и создать 12 часов ночи. Здесь, в подземном мире, он уничтожит врагов творения и возродится.

Вывод

Легенды древнего Египта изображают Ра как самого великолепного бога, украшающего Землю. Сила и благоговение, которыми обладал Ра, не имели себе равных. Несколько могущественных фараонов, таких как Рамсес, взяли имя бога, чтобы изобразить силу. Короли посвятили храмы и земли культу Ра по всей стране. Сила Ра была настолько велика, что позже такие боги, как Амон, слились с Ра. Даже сегодня, в современном Египте, сказки о Ра существуют. Современный фольклор и местные выражения воскрешают его истории и будут продолжать это делать.

This article is about the Egyptian deity. For other uses, see Ra (disambiguation).

Ra
Re-Horakhty.svg

In one of his many forms, Ra, god of the sun, has the head of a falcon and the sun-disk inside a cobra resting on his head.

Name in hieroglyphs
r
a
N5
Z1
C2

or

or

C2 N5
Major cult center Heliopolis
Symbol Sun disk
Personal information
Parents None (most accounts)
Khnum and Neith (alternative sources)
Hathor (In the cycle of rebirth)
Mehet-Weret (some accounts)
Siblings Apep, Sobek and Serket (as son of Khnum and Neith)
Consort Hathor, Sekhmet, Bastet and sometimes Satet
Offspring Shu, Tefnut, Hathor, Sekhmet, Mafdet, Bastet, Satet, Anhur, Ma’at, Mut
Equivalents
Greek equivalent Helios[1]

Ra (;[2] Ancient Egyptian: rꜥ; also transliterated rꜥw /ˈɾiːʕuw/; cuneiform: 𒊑𒀀 ri-a or 𒊑𒅀ri-ia;[3] Phoenician: 𐤓𐤏,[4] romanized: rʿ) or Re (; Coptic: ⲣⲏ, romanized: ) was the ancient Egyptian deity of the sun. By the Fifth Dynasty, in the 25th and 24th centuries BC, he had become one of the most important gods in ancient Egyptian religion, identified primarily with the noon-day sun. Ra ruled in all parts of the created world: the sky, the earth, and the underworld.[5] He was the god of the sun, order, kings and the sky.

Ra was portrayed as a falcon and shared characteristics with the sky-god Horus. At times the two deities were merged as Ra-Horakhty, «Ra, who is Horus of the Two Horizons«. In the New Kingdom, when the god Amun rose to prominence he was fused with Ra as Amun-Ra.

The cult of the Mnevis bull, an embodiment of Ra, had its center in Heliopolis and there was a formal burial ground for the sacrificed bulls north of the city.

All forms of life were believed to have been created by Ra. In some accounts, humans were created from Ra’s tears and sweat, hence the Egyptians call themselves the «Cattle of Ra». In the myth of the Celestial Cow, it is recounted how mankind plotted against Ra and how he sent his eye as the goddess Sekhmet to punish them.

Religious roles

The sun as a creator

The sun is the giver of life, controlling the ripening of crops that were worked by man. Because of the life-giving qualities of the sun the Egyptians worshiped the sun as a god. The creator of the universe and the giver of life, the sun or Ra represented life, warmth and growth. Since the people regarded Ra as a principal god, creator of the universe and the source of life, he had a strong influence on them, which led to him being one of the most worshiped of all the Egyptian gods and even considered King of the Gods.

At an early period in Egyptian history his influence spread throughout the whole country, bringing multiple representations in form and in name. The most common form combinations are with Atum (his human form), Khepri (the scarab beetle) and Horus (the falcon).[6] The form in which he usually appears is that of a man with a falcon’s head, which is due to his combination with Horus, another sky-god. On top of his head sits a solar disc with a cobra, which in many myths represents the Eye of Ra. At the beginning of time, when there was nothing but chaos, the sun-god existed alone in the watery mass of Nun which filled the universe.[7] «I am Atum when he was alone in Nun, I am Ra when he dawned, when he began to rule that which he had made.»[7] This passage talks about how Atum created everything in human form out of the chaos and how Ra then began to rule over the Earth where humans and divine beings coexisted. He created Shu, god of air, and the goddess of moisture, Tefnut.[8] The siblings symbolized two universal principles of humans: life and right (justice). Ra was believed to have created all forms of life by calling them into existence by uttering their secret names. In some accounts humans were created from Ra’s tears and sweat.[7]

According to one myth the first portion of Earth came into being when the sun god summoned it out of the watery mass of Nun. In the myth of the Celestial Cow (the sky was thought of as a huge cow, the goddess Meht-urt) it is recounted how mankind plotted against[9] Ra and how he sent his eye, as the goddess Sekhmet, to punish them. Extensions of Ra’s power were often shown as the Eye of Ra, which were the female versions of the sun-god. Ra had three daughters Bastet, Sekhmet and Hathor, who were all considered the Eye of Ra, who would seek out his vengeance. Sekhmet was the Eye of Ra and was created by the fire in Ra’s eye. She was violent and sent to slaughter the people who betrayed Ra, but when calm she became the more kind and forgiving goddess Hathor. Sekhmet was the powerful warrior and protector while Bastet, who was depicted as a cat, was shown as gentle and nurturing.

In the underworld

Ra was thought to travel on the Atet, two solar barques called the Mandjet (the Boat of Millions of Years) or morning-boat and the Mesektet or evening-boat.[10] These boats took him on his journey through the sky and the Duat – twelve hours of night which is also the literal underworld of Egypt. While Ra was on the Mesektet, he was in his ram-headed form.[10] When Ra traveled in his sun-boat, he was accompanied by various other deities including Sia (perception) and Hu (command), as well as Heka (magic power). Sometimes, members of the Ennead helped him on his journey, including Set, who overcame the serpent Apophis, and Mehen, who defended against the monsters of the underworld. When Ra was in the underworld, he would visit all of his various forms.[10]

Apophis, the god of chaos (isfet), was an enormous serpent who attempted to stop the sun-boat’s journey every night by consuming it or by stopping it in its tracks with a hypnotic stare. During the evening, the Egyptians believed that Ra set as Atum or in the form of a ram. The night boat would carry him through the underworld and back towards the east in preparation for his rebirth. These myths of Ra represented the sun rising as the rebirth of the sun by the sky-goddess Nut; thus attributing the concept of rebirth and renewal to Ra and strengthening his role as a creator god as well.[11]

When Ra was in the underworld, he merged with Osiris, the god of the dead.[10]

Iconography

Ra was portrayed as a falcon adorned with a sun disk between his horns with a Cobra around it,[10] and shared characteristics with the sky-god Horus.

Af or Afu (commonly known as Afu-Ra), the ram-headed form of Ra when traveling the Duat (the 12 hours of night and the underworld) on the Mesektet barque along with Sia (left and front of barque) and Heka (right and behind of barque), surrounded by the protective coiled serpent deity Mehen

Brooklyn Museum

Figure of Ra-Horakhty, 3rd century BC

Ra was represented in a variety of forms. Other common forms are a man with the head of a beetle (in his form as Khepri), or a man with the head of a ram. Ra was also pictured as a full-bodied ram, beetle, phoenix, heron, serpent, bull, cat, or lion, among others.[12]

He was most commonly featured with a ram’s head in the Underworld.[10] In this form, Ra is described as being the «ram of the west» or «ram in charge of his harem.[10]

In some literature, Ra is described as an aging king with golden flesh, silver bones, and hair of lapis lazuli.[10]

Worship

The chief cultic center of Ra was Iunu «the Place of Pillars», later known to the Ptolemaic Kingdom as Heliopolis (Koinē Greek: Ἡλιούπολις, lit. «Sun City»)[13] and today located in the suburbs of Cairo. He was identified with the local sun god Atum. As Atum or Atum-Ra, he was reckoned the first being and the originator of the Ennead («The Nine»), consisting of Shu and Tefnut, Geb and Nut, Osiris, Set, Isis and Nephthys. The holiday of «The Receiving of Ra» was celebrated on May 26 in the Gregorian calendar.[14]

Ra’s local cult began to grow from roughly the Second Dynasty, establishing him as a sun-deity. By the Fourth Dynasty, pharaohs were seen as Ra’s manifestations on Earth, referred to as «Sons of Ra». His worship increased massively in the Fifth Dynasty, when Ra became a state-deity and pharaohs had specially aligned pyramids, obelisks, and sun temples built in his honor. The rulers of the Fifth Dynasty told their followers that they were sons of Ra himself and the wife of the high priest of Heliopolis.[10] These pharaohs spent much of Egypt’s money on sun-temples.[10] The first Pyramid Texts began to arise, giving Ra more and more significance in the journey of the pharaoh through the Duat (underworld).[10]

During the Middle Kingdom, Ra was increasingly affiliated and combined with other chief deities, especially Amun and Osiris.

At the time of the New Kingdom of Egypt, the worship of Ra had become more complicated and grander. The walls of tombs were dedicated to extremely detailed texts that depicted Ra’s journey through the underworld. Ra was said to carry the prayers and blessings of the living with the souls of the dead on the sun-boat. The idea that Ra aged with the sun became more popular during the rise of the New Kingdom.

Many acts of worship included hymns, prayers and spells to help Ra and the sun-boat overcome Apep.

The rise of Christianity in the Roman Empire put an end to the worship of Ra.[15]

Relationship to other gods

Fragment of a limestone stela of Djiho (Djedher), the God’s Father of Min. Ptolemaic, 27th Dynasty. From Egypt. The Petrie Museum of Egyptian Archaeology, London

Gods merged with Ra

«Ra-Horakhty» redirects here. For the Egyptian month named in his honor, see Mesori.

As with most widely worshiped Egyptian deities, Ra’s identity was often combined with other gods’, forming an interconnection between deities.

Amun and Amun-Ra
Amun was a member of the Ogdoad, representing creation-energies with Amaunet, a very early patron of Thebes. He was believed to create via breath and thus was identified with the wind rather than the sun. As the cults of Amun and Ra became increasingly popular in Upper and Lower Egypt respectively they were combined to create Amun-Ra, a solar creator god. It is hard to distinguish exactly when this combination happened, but references to Amun-Ra appeared in pyramid texts as early as the Fifth Dynasty. The most common belief is that Amun-Ra was invented as a new state-deity by the Theban rulers of the New Kingdom to unite worshipers of Amun with the older cult of Ra around the 18th Dynasty.[16] Amun-Ra was given the official title «King of the Gods» by worshippers, and images show the combined deity as a red-eyed man with a lion’s head that had a surrounding solar disk.[16]
Atum and Atum-Ra
Atum-Ra (or Ra-Atum) was another composite deity formed from two completely separate deities; however, Ra shared more similarities with Atum than with Amun. Atum was more closely linked with the sun, and was also a creator god of the Ennead. Both Ra and Atum were regarded as the father of the deities and pharaohs and were widely worshiped. In older myths, Atum was the creator of Tefnut and Shu, and he was born from the ocean Nun.

Ra-Horakhty

Pyramidion of Khonsu, with the image of Ra-Horakhty in the middle.

In later Egyptian mythology, Ra-Horakhty was more of a title or manifestation than a composite deity. It translates as «Ra (who is) Horus of the Horizons«. It was intended to link Horakhty (as a sunrise-oriented aspect of Horus) to Ra. It has been suggested that Ra-Horakhty simply refers to the sun’s journey from horizon to horizon as Ra, or that it means to show Ra as a symbolic deity of hope and rebirth. (See earlier section #The sun).
He is proclaimed king of the gods in the tomb of Horemheb. Pharaoh Thutmose III dedicated the pillars of Heliopolis to Horakhty.[17]
Ra-Horakhty is very present in the Book of the Dead of the 3rd Intermediate Period. He can be seen sitting on his throne in the Book of the Dead of Nedjmet,[18] Padikhons,[19] Nestanebetisheru,[20] Djedkhonsiusankh,[21] Tameniu [22] and in the Amduat Papyrus Inscribed for Nesitaset.[23]
Khepri and Khnum
Khepri was a scarab beetle who rolled up the sun in the mornings and was sometimes seen as the morning manifestation of Ra. Similarly, the ram-headed god Khnum was also seen as the evening manifestation of Ra. The idea of different deities (or different aspects of Ra) ruling over different times of the day was fairly common but variable. With Khepri and Khnum taking precedence over sunrise and sunset, Ra often was the representation of midday when the sun reached its peak at noon. Sometimes different aspects of Horus were used instead of Ra’s aspects.
Raet-Tawy
Raet or Raet-Tawy was a female aspect of Ra; she did not have much importance independent of him. In some myths she was considered to be either Ra’s wife or his daughter.[24]
  • Ra-Khepri (solar disc and scarab beetle).

    Ra-Khepri (solar disc and scarab beetle).

  • While in the underworld, Ra was depicted with the head of a ram

    While in the underworld, Ra was depicted with the head of a ram

Gods created by Ra

Bastet
Bastet (also called Bast) is sometimes known as the «cat of Ra».[25] She is also his daughter by Isis and is associated with Ra’s instrument of vengeance, the sun-god’s eye.[25] Bastet is known for decapitating the serpent Apophis (Ra’s sworn enemy and the «God» of Chaos) to protect Ra.[25] In one myth, Ra sent Bastet as a lioness to Nubia.[25]
Sekhmet
Sekhmet is another daughter of Ra.[26] Sekhmet was depicted as a lioness or large cat, and was an «eye of Ra», or an instrument of the sun god’s vengeance.[26] In one myth, Sekhmet was so filled with rage that Ra was forced to turn her into a cow so that she would not cause unnecessary harm.[26] In another myth, Ra fears that mankind is plotting against him and sends Hathor (another daughter of Ra) to punish humanity. While slaughtering humans she takes the form of Sekhmet. To prevent her from killing all humanity, Ra orders that beer be dyed red and poured out on the land. Mistaking the beer for blood, Sekhmet drinks it, and upon becoming intoxicated, she reverts to her pacified form, Hathor.[27]
Hathor
Hathor is another daughter of Ra.[28] When Ra feared that mankind was plotting against him, he sent Hathor as an «eye of Ra».[26] In one myth, Hathor danced naked in front of Ra until he laughed to cure him of a fit of sulking.[28] When Ra was without Hathor, he fell into a state of deep depression.[29] In the New kingdom, Ra came to be associated with the epithet «Kamutef» (‘Bull of his mother’) alongside Amun. As Kamutef, he was seen as the son and husband of Hathor who impregnates his own mother to give birth to himself.[30]

Other gods

Ptah
Ptah is rarely mentioned in the literature of Old Kingdom pyramids.[31] This is believed by some to be a result of the Ra-worshipping people of Heliopolis being the main writers of these inscriptions.[31] While some believed that Ra is self-created, others believed that Ptah created him.[32]
Isis
In one myth, Isis created a serpent to poison Ra and only gave him the antidote when he revealed his true name to her. Isis passed this name on to Horus, bolstering his royal authority.[33]
Apep
Apep, also called Apophis, was the god of chaos and Ra’s arch-enemy. He was said to lie just below the horizon line, trying to devour Ra as Ra traveled through the underworld.[34]
Aten

The solar disk Aten, of which Aten is a personification.

Aten was the focus of Atenism, the religious system established in ancient Egypt by the Eighteenth Dynasty pharaoh Akhenaten. The Aten was the disc of the sun and was originally an aspect of Ra.[35]

In popular culture

See also

  • List of solar deities
  • Solar myths

References

  1. ^ Hart, George (2005). The Routledge Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. Routledge. p. 110. ISBN 0-415-34495-6.
  2. ^ Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, Eleventh Edition. Merriam-Webster, 2007. p. 1023
  3. ^ Hess, Richard S. (1993). Amarna Personal Names. Eisenbrauns. ISBN 9780931464713. Archived from the original on 2017-12-16.
  4. ^ CIS I 3778
  5. ^ Hart, George (2005). The Routledge Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. Psychology Press. p. 133. ISBN 978-0-415-34495-1.
  6. ^ Pinch, Geraldine (2004). Egyptian Mythology: A Guide to the Gods, Goddesses, and Traditions of Ancient Egypt. Oxford University Press. p. 184. ISBN 978-0-19-517024-5.
  7. ^ a b c Shorter, Alan. The Egyptian Gods.
  8. ^ «Egyptian civilization».
  9. ^ «Egyptian civilization».
  10. ^ a b c d e f g h i j k Hart, George (1986). A Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. London, England: Routledge & Kegan Paul Inc. pp. 179–182. ISBN 978-0-415-05909-1.
  11. ^ Kemboly, Mpay. 2010. The Question of Evil in Ancient Egypt. London: Golden House Publications.
  12. ^ The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt, Wilkinson ISBN 0-500-05120-8
  13. ^ The Routledge Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses, George Hart ISBN 0-415-34495-6
  14. ^ Della-Piana, Patricia (2010). Witch Daze, A Perennial Pagan Calendar. p. 151. ISBN 978-0-557-76333-7.
  15. ^ Quirke, S. (2001). The Cult of Ra: Sun-worship in ancient Egypt. New York: Thames and Hudson, p.144.
  16. ^ a b Hart, George (1986). A Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. London, England: Routledge & Kegan Paul Inc. p. 6. ISBN 978-0-415-05909-1.
  17. ^ Zahan, S. (2018). Mishor (Egypt). KOLKATA, INDIA: Aranyaman. p. 106.
  18. ^ «Book of the Dead of Nedjmet».
  19. ^ «Book of the Dead of Padikhons».
  20. ^ «Book of the Dead of Nestanebetisheru».
  21. ^ «Book of the Dead of Djedkhonsiusankh».
  22. ^ «Amduat Papyrus Inscribed for Tameniu».
  23. ^ «Amduat Papyrus Inscribed for Nesitaset».
  24. ^ Wilkinson, Richard (2003). The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt. London: Thames and Hudson. p. 164. ISBN 978-0-500-05120-7. the complete gods and goddesses of ancient egypt.
  25. ^ a b c d Hart, George (1986). A Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. London, England: Routledge & Kegan Paul Inc. pp. 54–56. ISBN 978-0-415-05909-1.
  26. ^ a b c d Hart, George (1986). A Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. London, England: Routledge & Kegan Paul Inc. pp. 187–189. ISBN 978-0-415-05909-1.
  27. ^ Graves-Brown, Carolyn (2004). Dancing for Hathor: Women in Ancient Egypt. Continuum. pp. 74–75
  28. ^ a b Hart, George (1986). A Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. London, England: Routledge & Kegan Paul Inc. pp. 76–82. ISBN 978-0-415-05909-1.
  29. ^ Harris, Geraldine (1981). Gods & Pharaohs from Egyptian Mythology. London, England: Eurobook Limited. p. 26. ISBN 978-0-87226-907-1.
  30. ^ Lana Troy: Patterns of queenship in ancient Egyptian myth and history. Almqvist & Wiksell International, Stockholm 1986, ISBN 91-554-1919-4, S. 21–22 und S. 54–59.
  31. ^ a b Hart, George (1986). A Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. London, England: Routledge & Kegan Paul Inc. pp. 172–178. ISBN 978-0-415-05909-1.
  32. ^ The World Almanac and Book of Facts 2011. p. 708.
  33. ^ Harris, Geraldine (1981). Gods & Pharaohs from Egyptian Mythology. London, England: Eurobook Limited. pp. 24–25. ISBN 978-0-87226-907-1.
  34. ^ Pinch, Geraldine (2004). Egyptian Mythology: A Guide to the Gods, Goddesses, and Traditions of Ancient Egypt. Oxford University Press. pp. 106–108. ISBN 978-0-19-517024-5.
  35. ^ Pinch, Geraldine (2004). Egyptian Mythology: A Guide to the Gods, Goddesses, and Traditions of Ancient Egypt. Oxford University Press. pp. 109–110. ISBN 978-0-19-517024-5.

Further reading

  • Media related to Ra at Wikimedia Commons
  • Collier, Mark and Manley, Bill. How to Read Egyptian Hieroglyphs: Revised Edition. Berkeley: University of California Press, 1998.

This article is about the Egyptian deity. For other uses, see Ra (disambiguation).

Ra
Re-Horakhty.svg

In one of his many forms, Ra, god of the sun, has the head of a falcon and the sun-disk inside a cobra resting on his head.

Name in hieroglyphs
r
a
N5
Z1
C2

or

or

C2 N5
Major cult center Heliopolis
Symbol Sun disk
Personal information
Parents None (most accounts)
Khnum and Neith (alternative sources)
Hathor (In the cycle of rebirth)
Mehet-Weret (some accounts)
Siblings Apep, Sobek and Serket (as son of Khnum and Neith)
Consort Hathor, Sekhmet, Bastet and sometimes Satet
Offspring Shu, Tefnut, Hathor, Sekhmet, Mafdet, Bastet, Satet, Anhur, Ma’at, Mut
Equivalents
Greek equivalent Helios[1]

Ra (;[2] Ancient Egyptian: rꜥ; also transliterated rꜥw /ˈɾiːʕuw/; cuneiform: 𒊑𒀀 ri-a or 𒊑𒅀ri-ia;[3] Phoenician: 𐤓𐤏,[4] romanized: rʿ) or Re (; Coptic: ⲣⲏ, romanized: ) was the ancient Egyptian deity of the sun. By the Fifth Dynasty, in the 25th and 24th centuries BC, he had become one of the most important gods in ancient Egyptian religion, identified primarily with the noon-day sun. Ra ruled in all parts of the created world: the sky, the earth, and the underworld.[5] He was the god of the sun, order, kings and the sky.

Ra was portrayed as a falcon and shared characteristics with the sky-god Horus. At times the two deities were merged as Ra-Horakhty, «Ra, who is Horus of the Two Horizons«. In the New Kingdom, when the god Amun rose to prominence he was fused with Ra as Amun-Ra.

The cult of the Mnevis bull, an embodiment of Ra, had its center in Heliopolis and there was a formal burial ground for the sacrificed bulls north of the city.

All forms of life were believed to have been created by Ra. In some accounts, humans were created from Ra’s tears and sweat, hence the Egyptians call themselves the «Cattle of Ra». In the myth of the Celestial Cow, it is recounted how mankind plotted against Ra and how he sent his eye as the goddess Sekhmet to punish them.

Religious roles

The sun as a creator

The sun is the giver of life, controlling the ripening of crops that were worked by man. Because of the life-giving qualities of the sun the Egyptians worshiped the sun as a god. The creator of the universe and the giver of life, the sun or Ra represented life, warmth and growth. Since the people regarded Ra as a principal god, creator of the universe and the source of life, he had a strong influence on them, which led to him being one of the most worshiped of all the Egyptian gods and even considered King of the Gods.

At an early period in Egyptian history his influence spread throughout the whole country, bringing multiple representations in form and in name. The most common form combinations are with Atum (his human form), Khepri (the scarab beetle) and Horus (the falcon).[6] The form in which he usually appears is that of a man with a falcon’s head, which is due to his combination with Horus, another sky-god. On top of his head sits a solar disc with a cobra, which in many myths represents the Eye of Ra. At the beginning of time, when there was nothing but chaos, the sun-god existed alone in the watery mass of Nun which filled the universe.[7] «I am Atum when he was alone in Nun, I am Ra when he dawned, when he began to rule that which he had made.»[7] This passage talks about how Atum created everything in human form out of the chaos and how Ra then began to rule over the Earth where humans and divine beings coexisted. He created Shu, god of air, and the goddess of moisture, Tefnut.[8] The siblings symbolized two universal principles of humans: life and right (justice). Ra was believed to have created all forms of life by calling them into existence by uttering their secret names. In some accounts humans were created from Ra’s tears and sweat.[7]

According to one myth the first portion of Earth came into being when the sun god summoned it out of the watery mass of Nun. In the myth of the Celestial Cow (the sky was thought of as a huge cow, the goddess Meht-urt) it is recounted how mankind plotted against[9] Ra and how he sent his eye, as the goddess Sekhmet, to punish them. Extensions of Ra’s power were often shown as the Eye of Ra, which were the female versions of the sun-god. Ra had three daughters Bastet, Sekhmet and Hathor, who were all considered the Eye of Ra, who would seek out his vengeance. Sekhmet was the Eye of Ra and was created by the fire in Ra’s eye. She was violent and sent to slaughter the people who betrayed Ra, but when calm she became the more kind and forgiving goddess Hathor. Sekhmet was the powerful warrior and protector while Bastet, who was depicted as a cat, was shown as gentle and nurturing.

In the underworld

Ra was thought to travel on the Atet, two solar barques called the Mandjet (the Boat of Millions of Years) or morning-boat and the Mesektet or evening-boat.[10] These boats took him on his journey through the sky and the Duat – twelve hours of night which is also the literal underworld of Egypt. While Ra was on the Mesektet, he was in his ram-headed form.[10] When Ra traveled in his sun-boat, he was accompanied by various other deities including Sia (perception) and Hu (command), as well as Heka (magic power). Sometimes, members of the Ennead helped him on his journey, including Set, who overcame the serpent Apophis, and Mehen, who defended against the monsters of the underworld. When Ra was in the underworld, he would visit all of his various forms.[10]

Apophis, the god of chaos (isfet), was an enormous serpent who attempted to stop the sun-boat’s journey every night by consuming it or by stopping it in its tracks with a hypnotic stare. During the evening, the Egyptians believed that Ra set as Atum or in the form of a ram. The night boat would carry him through the underworld and back towards the east in preparation for his rebirth. These myths of Ra represented the sun rising as the rebirth of the sun by the sky-goddess Nut; thus attributing the concept of rebirth and renewal to Ra and strengthening his role as a creator god as well.[11]

When Ra was in the underworld, he merged with Osiris, the god of the dead.[10]

Iconography

Ra was portrayed as a falcon adorned with a sun disk between his horns with a Cobra around it,[10] and shared characteristics with the sky-god Horus.

Af or Afu (commonly known as Afu-Ra), the ram-headed form of Ra when traveling the Duat (the 12 hours of night and the underworld) on the Mesektet barque along with Sia (left and front of barque) and Heka (right and behind of barque), surrounded by the protective coiled serpent deity Mehen

Brooklyn Museum

Figure of Ra-Horakhty, 3rd century BC

Ra was represented in a variety of forms. Other common forms are a man with the head of a beetle (in his form as Khepri), or a man with the head of a ram. Ra was also pictured as a full-bodied ram, beetle, phoenix, heron, serpent, bull, cat, or lion, among others.[12]

He was most commonly featured with a ram’s head in the Underworld.[10] In this form, Ra is described as being the «ram of the west» or «ram in charge of his harem.[10]

In some literature, Ra is described as an aging king with golden flesh, silver bones, and hair of lapis lazuli.[10]

Worship

The chief cultic center of Ra was Iunu «the Place of Pillars», later known to the Ptolemaic Kingdom as Heliopolis (Koinē Greek: Ἡλιούπολις, lit. «Sun City»)[13] and today located in the suburbs of Cairo. He was identified with the local sun god Atum. As Atum or Atum-Ra, he was reckoned the first being and the originator of the Ennead («The Nine»), consisting of Shu and Tefnut, Geb and Nut, Osiris, Set, Isis and Nephthys. The holiday of «The Receiving of Ra» was celebrated on May 26 in the Gregorian calendar.[14]

Ra’s local cult began to grow from roughly the Second Dynasty, establishing him as a sun-deity. By the Fourth Dynasty, pharaohs were seen as Ra’s manifestations on Earth, referred to as «Sons of Ra». His worship increased massively in the Fifth Dynasty, when Ra became a state-deity and pharaohs had specially aligned pyramids, obelisks, and sun temples built in his honor. The rulers of the Fifth Dynasty told their followers that they were sons of Ra himself and the wife of the high priest of Heliopolis.[10] These pharaohs spent much of Egypt’s money on sun-temples.[10] The first Pyramid Texts began to arise, giving Ra more and more significance in the journey of the pharaoh through the Duat (underworld).[10]

During the Middle Kingdom, Ra was increasingly affiliated and combined with other chief deities, especially Amun and Osiris.

At the time of the New Kingdom of Egypt, the worship of Ra had become more complicated and grander. The walls of tombs were dedicated to extremely detailed texts that depicted Ra’s journey through the underworld. Ra was said to carry the prayers and blessings of the living with the souls of the dead on the sun-boat. The idea that Ra aged with the sun became more popular during the rise of the New Kingdom.

Many acts of worship included hymns, prayers and spells to help Ra and the sun-boat overcome Apep.

The rise of Christianity in the Roman Empire put an end to the worship of Ra.[15]

Relationship to other gods

Fragment of a limestone stela of Djiho (Djedher), the God’s Father of Min. Ptolemaic, 27th Dynasty. From Egypt. The Petrie Museum of Egyptian Archaeology, London

Gods merged with Ra

«Ra-Horakhty» redirects here. For the Egyptian month named in his honor, see Mesori.

As with most widely worshiped Egyptian deities, Ra’s identity was often combined with other gods’, forming an interconnection between deities.

Amun and Amun-Ra
Amun was a member of the Ogdoad, representing creation-energies with Amaunet, a very early patron of Thebes. He was believed to create via breath and thus was identified with the wind rather than the sun. As the cults of Amun and Ra became increasingly popular in Upper and Lower Egypt respectively they were combined to create Amun-Ra, a solar creator god. It is hard to distinguish exactly when this combination happened, but references to Amun-Ra appeared in pyramid texts as early as the Fifth Dynasty. The most common belief is that Amun-Ra was invented as a new state-deity by the Theban rulers of the New Kingdom to unite worshipers of Amun with the older cult of Ra around the 18th Dynasty.[16] Amun-Ra was given the official title «King of the Gods» by worshippers, and images show the combined deity as a red-eyed man with a lion’s head that had a surrounding solar disk.[16]
Atum and Atum-Ra
Atum-Ra (or Ra-Atum) was another composite deity formed from two completely separate deities; however, Ra shared more similarities with Atum than with Amun. Atum was more closely linked with the sun, and was also a creator god of the Ennead. Both Ra and Atum were regarded as the father of the deities and pharaohs and were widely worshiped. In older myths, Atum was the creator of Tefnut and Shu, and he was born from the ocean Nun.

Ra-Horakhty

Pyramidion of Khonsu, with the image of Ra-Horakhty in the middle.

In later Egyptian mythology, Ra-Horakhty was more of a title or manifestation than a composite deity. It translates as «Ra (who is) Horus of the Horizons«. It was intended to link Horakhty (as a sunrise-oriented aspect of Horus) to Ra. It has been suggested that Ra-Horakhty simply refers to the sun’s journey from horizon to horizon as Ra, or that it means to show Ra as a symbolic deity of hope and rebirth. (See earlier section #The sun).
He is proclaimed king of the gods in the tomb of Horemheb. Pharaoh Thutmose III dedicated the pillars of Heliopolis to Horakhty.[17]
Ra-Horakhty is very present in the Book of the Dead of the 3rd Intermediate Period. He can be seen sitting on his throne in the Book of the Dead of Nedjmet,[18] Padikhons,[19] Nestanebetisheru,[20] Djedkhonsiusankh,[21] Tameniu [22] and in the Amduat Papyrus Inscribed for Nesitaset.[23]
Khepri and Khnum
Khepri was a scarab beetle who rolled up the sun in the mornings and was sometimes seen as the morning manifestation of Ra. Similarly, the ram-headed god Khnum was also seen as the evening manifestation of Ra. The idea of different deities (or different aspects of Ra) ruling over different times of the day was fairly common but variable. With Khepri and Khnum taking precedence over sunrise and sunset, Ra often was the representation of midday when the sun reached its peak at noon. Sometimes different aspects of Horus were used instead of Ra’s aspects.
Raet-Tawy
Raet or Raet-Tawy was a female aspect of Ra; she did not have much importance independent of him. In some myths she was considered to be either Ra’s wife or his daughter.[24]
  • Ra-Khepri (solar disc and scarab beetle).

    Ra-Khepri (solar disc and scarab beetle).

  • While in the underworld, Ra was depicted with the head of a ram

    While in the underworld, Ra was depicted with the head of a ram

Gods created by Ra

Bastet
Bastet (also called Bast) is sometimes known as the «cat of Ra».[25] She is also his daughter by Isis and is associated with Ra’s instrument of vengeance, the sun-god’s eye.[25] Bastet is known for decapitating the serpent Apophis (Ra’s sworn enemy and the «God» of Chaos) to protect Ra.[25] In one myth, Ra sent Bastet as a lioness to Nubia.[25]
Sekhmet
Sekhmet is another daughter of Ra.[26] Sekhmet was depicted as a lioness or large cat, and was an «eye of Ra», or an instrument of the sun god’s vengeance.[26] In one myth, Sekhmet was so filled with rage that Ra was forced to turn her into a cow so that she would not cause unnecessary harm.[26] In another myth, Ra fears that mankind is plotting against him and sends Hathor (another daughter of Ra) to punish humanity. While slaughtering humans she takes the form of Sekhmet. To prevent her from killing all humanity, Ra orders that beer be dyed red and poured out on the land. Mistaking the beer for blood, Sekhmet drinks it, and upon becoming intoxicated, she reverts to her pacified form, Hathor.[27]
Hathor
Hathor is another daughter of Ra.[28] When Ra feared that mankind was plotting against him, he sent Hathor as an «eye of Ra».[26] In one myth, Hathor danced naked in front of Ra until he laughed to cure him of a fit of sulking.[28] When Ra was without Hathor, he fell into a state of deep depression.[29] In the New kingdom, Ra came to be associated with the epithet «Kamutef» (‘Bull of his mother’) alongside Amun. As Kamutef, he was seen as the son and husband of Hathor who impregnates his own mother to give birth to himself.[30]

Other gods

Ptah
Ptah is rarely mentioned in the literature of Old Kingdom pyramids.[31] This is believed by some to be a result of the Ra-worshipping people of Heliopolis being the main writers of these inscriptions.[31] While some believed that Ra is self-created, others believed that Ptah created him.[32]
Isis
In one myth, Isis created a serpent to poison Ra and only gave him the antidote when he revealed his true name to her. Isis passed this name on to Horus, bolstering his royal authority.[33]
Apep
Apep, also called Apophis, was the god of chaos and Ra’s arch-enemy. He was said to lie just below the horizon line, trying to devour Ra as Ra traveled through the underworld.[34]
Aten

The solar disk Aten, of which Aten is a personification.

Aten was the focus of Atenism, the religious system established in ancient Egypt by the Eighteenth Dynasty pharaoh Akhenaten. The Aten was the disc of the sun and was originally an aspect of Ra.[35]

In popular culture

See also

  • List of solar deities
  • Solar myths

References

  1. ^ Hart, George (2005). The Routledge Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. Routledge. p. 110. ISBN 0-415-34495-6.
  2. ^ Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, Eleventh Edition. Merriam-Webster, 2007. p. 1023
  3. ^ Hess, Richard S. (1993). Amarna Personal Names. Eisenbrauns. ISBN 9780931464713. Archived from the original on 2017-12-16.
  4. ^ CIS I 3778
  5. ^ Hart, George (2005). The Routledge Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. Psychology Press. p. 133. ISBN 978-0-415-34495-1.
  6. ^ Pinch, Geraldine (2004). Egyptian Mythology: A Guide to the Gods, Goddesses, and Traditions of Ancient Egypt. Oxford University Press. p. 184. ISBN 978-0-19-517024-5.
  7. ^ a b c Shorter, Alan. The Egyptian Gods.
  8. ^ «Egyptian civilization».
  9. ^ «Egyptian civilization».
  10. ^ a b c d e f g h i j k Hart, George (1986). A Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. London, England: Routledge & Kegan Paul Inc. pp. 179–182. ISBN 978-0-415-05909-1.
  11. ^ Kemboly, Mpay. 2010. The Question of Evil in Ancient Egypt. London: Golden House Publications.
  12. ^ The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt, Wilkinson ISBN 0-500-05120-8
  13. ^ The Routledge Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses, George Hart ISBN 0-415-34495-6
  14. ^ Della-Piana, Patricia (2010). Witch Daze, A Perennial Pagan Calendar. p. 151. ISBN 978-0-557-76333-7.
  15. ^ Quirke, S. (2001). The Cult of Ra: Sun-worship in ancient Egypt. New York: Thames and Hudson, p.144.
  16. ^ a b Hart, George (1986). A Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. London, England: Routledge & Kegan Paul Inc. p. 6. ISBN 978-0-415-05909-1.
  17. ^ Zahan, S. (2018). Mishor (Egypt). KOLKATA, INDIA: Aranyaman. p. 106.
  18. ^ «Book of the Dead of Nedjmet».
  19. ^ «Book of the Dead of Padikhons».
  20. ^ «Book of the Dead of Nestanebetisheru».
  21. ^ «Book of the Dead of Djedkhonsiusankh».
  22. ^ «Amduat Papyrus Inscribed for Tameniu».
  23. ^ «Amduat Papyrus Inscribed for Nesitaset».
  24. ^ Wilkinson, Richard (2003). The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt. London: Thames and Hudson. p. 164. ISBN 978-0-500-05120-7. the complete gods and goddesses of ancient egypt.
  25. ^ a b c d Hart, George (1986). A Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. London, England: Routledge & Kegan Paul Inc. pp. 54–56. ISBN 978-0-415-05909-1.
  26. ^ a b c d Hart, George (1986). A Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. London, England: Routledge & Kegan Paul Inc. pp. 187–189. ISBN 978-0-415-05909-1.
  27. ^ Graves-Brown, Carolyn (2004). Dancing for Hathor: Women in Ancient Egypt. Continuum. pp. 74–75
  28. ^ a b Hart, George (1986). A Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. London, England: Routledge & Kegan Paul Inc. pp. 76–82. ISBN 978-0-415-05909-1.
  29. ^ Harris, Geraldine (1981). Gods & Pharaohs from Egyptian Mythology. London, England: Eurobook Limited. p. 26. ISBN 978-0-87226-907-1.
  30. ^ Lana Troy: Patterns of queenship in ancient Egyptian myth and history. Almqvist & Wiksell International, Stockholm 1986, ISBN 91-554-1919-4, S. 21–22 und S. 54–59.
  31. ^ a b Hart, George (1986). A Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. London, England: Routledge & Kegan Paul Inc. pp. 172–178. ISBN 978-0-415-05909-1.
  32. ^ The World Almanac and Book of Facts 2011. p. 708.
  33. ^ Harris, Geraldine (1981). Gods & Pharaohs from Egyptian Mythology. London, England: Eurobook Limited. pp. 24–25. ISBN 978-0-87226-907-1.
  34. ^ Pinch, Geraldine (2004). Egyptian Mythology: A Guide to the Gods, Goddesses, and Traditions of Ancient Egypt. Oxford University Press. pp. 106–108. ISBN 978-0-19-517024-5.
  35. ^ Pinch, Geraldine (2004). Egyptian Mythology: A Guide to the Gods, Goddesses, and Traditions of Ancient Egypt. Oxford University Press. pp. 109–110. ISBN 978-0-19-517024-5.

Further reading

  • Media related to Ra at Wikimedia Commons
  • Collier, Mark and Manley, Bill. How to Read Egyptian Hieroglyphs: Revised Edition. Berkeley: University of California Press, 1998.

бог солнца ра

Приветствуем вас, уважаемые читатели.
Египетский бог Ра — это древнеегипетский
бог Солнца. Для египтян Солнце означало
свет, тепло и рост. Ра был одним из
важнейших божеств в египетской религии.

Поклоняться Ра начали в 25-24-х веках до
нашей эры. Именно с того периода каждого
фараона начали считать земным воплощением
Ра.

И сегодня, специально для вас, мы
подготовили очень интересные факты,
которые должны понравиться детям,
школьникам и даже взрослым.

№1

Он был высшим богом в космической
вселенной. К 25-му веку до нашей эры он
приобрел статус одного из самых важных
божеств в древнеегипетской мифологии.
Египтяне верили в то, что он правил
абсолютно всем миром: небом, землей и
подземным миром. Его важность можно
понять оценив несколько египетских
мифов. В одном говорится о том, что он
был правителем всех богов. В другом, что
он был единственным богом в мире, а
остальные божества были его подчиненными.

Пика своей популярности Ра достиг в
период с 16 по 11 века до нашей эры.

№2

Он в основном изображался как человек
с соколиной головой. Однако были у него
и другие формы. Ра также был изображен
как божество с человеческим телом и
головой жука или барана. Однако, что не
менялось в его облике, так это Солнечный
диск над его головой. Кроме вышеописанных
форм Ра приписывали форму феникса,
цапли, змеи, быка, кота и льва. Египтяне
верили, что в разное время дня он переходил
из одной формы в другую, однако при этом
он всегда символизировал Солнце.

№3

Бог Солнца Ра создал людей из своих
слез. В Древнем Египте существует
множество мифов о том, как же создавался
мир. В некоторых мифах фигурирует бог
Солнца. В одном из мифов говорится о
том, что он встал на первозданном холме
и создал 8 других божеств. Таким образом
в древнеегипетской мифологии образовалась
группа из 9 верховных богов, известная
как «Великая Эннеада». В другом мифе
говорится о том, что после создания мира
Ра плакал от счастья, так как все вокруг
было идеально. Слезы, которые падали на
землю, превращались в людей.

№4

бог солнца ра

Он путешествовал по небу днем, а ночью
по подземному царству. Согласно
древнеегипетской мифологии он днем
плавал по небу на своей лодке, после
чего на закате его проглатывала богиня
неба Нут. После этого Ра попадал в
подземное царство и плавал там. Роль
светила он передавал Луне. В подземном
царстве он сталкивался с Апопом, огромным
змеем, который хотел проглотить Солнце
и повергнуть мир во мрак. Однако во время
подземного плавания Ра сопровождал бог
хаоса Сет, который побеждал Апопа. Когда
плавание Ра по подземному царству
заканчивалось, он возрождался и начинался
новый день. И все происходило по кругу.

№5

Он часто объединялся с иными божествами.
Например, его нередко объединяли с
всесильным египетским богом Амоном, в
результате чего появился Амон-Ра. Он
был «королем всех богов». Хнум, еще один
бог, с каким объединяли Ра, образуя
Хнум-Ра. Третьим божеством, с которым
объединяли Ра, был Гор, бог неба.
Объединение создавало новую форму
Ра-Горахти.

№6

У Ра три глаза. Когда его дети Шу и Тефнут
потерялись и их не могли найти, бог
Солнца вырвал свой глаз и отправил на
поиски детей. Глаз нашел Шу и Тефнут,
однако когда вернулся с детьми, у Ра
появился новый глаз. Увидев его, предыдущий
глаз он разгневался и впал в ярость.
Чтобы его успокоить, Ра расположил у
себя на лбу «Око Ра» и оно стало женским
аналогом бога Солнца Ра.

№7

Силы Ра были безграничными. Он создал
людей, мир, мог управлять погодой. Однако
помогало ему в этом «тайное имя», которое
давало ему безграничные силы. Так как
это «тайное имя» знал только Ра, только
он мог владеть такой безграничной силой.

№8

Как мы отметили ранее, силы Ра придавало
его «тайное имя». Об этом хорошо знала
Исида, богиня брака и плодородия. Она
хотела узнать это имя, чтобы стать
всесильной. Она собрала слюну бога
Солнца и смешав ее с глиной создала
змея. Он должен был укусить Ра. И он
укусил. Боль была невыносимой и Ра позвал
других богов ему на помощь. Исида
пообещала ему, что излечит его, однако
ей нужно знать его тайное имя. Он сказал
«имя» и все силы Ра перешли Исиде. Но
она обманула его и сделала царем всех
богов своего сына Гора.

№9

бог солнца ра

Фараонов считали земным воплощением
бога Солнца. Древние египтяне верили в
то, что они обязаны Ра, так как именно
он создал мир и людей. Фараон считался
его приемником. Считалось, что фараоны
посланы богом в Египет для того, чтобы
защитить его от хаоса и установить
порядок.

С 25-го века до нашей эры, когда его популярность начала расти, все фараоны связывали себя с Ра, чтобы установить свое превосходство над всеми.

Рекомендуем также прочитать: Интересные факты о египетском боге Анубисе

№10

Древо жизни является важным религиозным
символом разных древних религий.
Древнеегипетская мифология не стала
исключением. Древо жизни находилось в
солнечном храме Ра, расположенном и
Гелиополе и считалось священным. На
этом древе росли плоды, которые нельзя
было есть простым смертным. Они были
предназначены для фараонов. Дерево
также носило имя Ишед. На листочках
этого дерева Тот и Сешат записывали
годы правления фараонов, тем самым
защищая их от всех возможных напастей.

№11

Бенну (она же Бен-Бен) — священная птица
в древнеегипетской мифологии. Она
считается аналогом феникса. Египтяне
верили в то, что Бен-Бен — это душа бога
Солнца Ра.

Как гласит легенда, эта птица родилась
из огня, горевшего в храме бога Солнца
Ра в Гелиополе.

Есть и другая легенда, которая гласит,
что Бен-Бен — это птица, рожденная из
сердца Осириса. Есть и третья легенда,
в какой говорится о том, что это первое
существо, появившееся из водного хаоса,
то есть эта птица является первым живым
существом в мире. Бен-Бен в понимании
египтян была серой, голубой или белой
цаплей с длинным клювом. Также они
изображали ее как человека с головой
цапли.

На этом наша статья подошла к концу. Надеемся эта информация была для вас интересна.

  • Об авторе
  • Недавние публикации

Кобылинский Александр

Блогер и основной автор сайта Interessno.ru. С детства увлекаюсь чтением книг и изучением разной информации. Имею два высших образования. На данный момент, кроме ведения этого интернет-ресурса (и еще ряда других), являюсь преподавателем в колледже.
Занимаюсь спортом и придерживаюсь здорового образа жизни. Всегда готов помочь и открыт для общения. Связаться со мной вы можете по почте, которая представлена в футере (нижняя часть) этого сайта.

Кобылинский Александр

  • Рассказ о египетской школе 5 класс
  • Рассказ о ели 2 класс окружающий мир
  • Рассказ о египетских пирамидах 5 класс кратко
  • Рассказ о екатеринбурге на английском языке с переводом
  • Рассказ о евпатии коловрате краткое содержание