Методическая разработка внеклассного мероприятия
«Вечер сказок (“English Fairy Tales”)
Аннотация
Внеклассное мероприятие «Вечер сказок» предназначено для учащихся 2-4 классов. Главная цель мероприятия — мотивация учащихся к чтению на английском и русском языках, развитие интереса учащихся к чтению зарубежной литературы. В данной разработке представлены план-конспект внеклассного мероприятия, включающий сценарии трех постановок “The Town Mouse and The Country Mouse” (Городская мышь и деревенская мышь), “The Turnip” (Репка), “Teremok”; презентация с заданиями для выполнения на интерактивной доске; аудио и видео материалы.
Мероприятие проходит в форме спектаклей трех сказок и конкурсных заданий, которые выполняются после просмотра видео-книг в перерывах между вышеперечисленными постановками. Формы заданий разнообразны, что обеспечивает интерес и внимание учащихся в ходе мероприятия. Кроме того, конкурсные задания позволяют учащимся проверить знание английского языка, умение использовать знакомый языковой материал в новой речевой ситуации. За каждый правильный ответ учащиеся получают сладкий приз. Соревновательный дух, эмоциональная насыщенность, разнообразие видов деятельности — мотивируют учеников на успех.
Лексика, используемая в постановках, практически вся знакома учащимся, поэтому действующие лица не испытывают трудности при заучивании текста, а зрители (одноклассники и учащиеся параллельного класса) – при его понимании. Продолжительность постановки “The Town Mouse and The Country Mouse” составляет 5 минут, “The Turnip”, “Teremok” – по 10 минут. Песня о дружбе “The More We Get Together”, которую исполняют «животные» в инсценировании сказки «Теремок» и музыка из постановки «Репка» прилагаются в аудио-файлах.
Цель: развитие интереса учащихся к чтению зарубежной и родной литературы; обобщение и систематизация ранее изученного лексико-грамматического материала по темам “Animals”, “In all weathers”, “Common verbs”, “That’s me”, “The Town Mouse and The Country Mouse”.
Задачи:
Образовательные: развитие и совершенствование сформированных ранее навыков и умений аудирования и диалогической речи, расширение кругозора учащихся.
Развивающие: развитие творческих и языковых способностей учащихся, внимания, мышления, воображения, языковой догадки, формирование устойчивого интереса и мотивации к дальнейшему изучению иностранного языка.
Воспитательные: воспитание уважительного и толерантного отношения к другой культуре, более глубокое осознание своей родной культуры, воспитание культуры общения, чувства уважения друг к другу, формирование у учащихся потребности и способности к сотрудничеству.
План мероприятия:
I. Warming-up activity. Организационный этап. Вступительное слово учителя. (2 мин.)
II. Follow –up. Основной этап.
-
Театрализованная постановка сказки “The House in the Wood” («Теремок» 8 мин).
-
Просмотр видео сказки “Ali and the magic carpet” и выполнение конкурсных заданий на интерактивной доске (8 мин.)
-
Постановка сказки “The Town Mouse and The Country Mouse” (5 мин. УМК Spotlight 2)
-
Просмотр видео-книги “Jack and the beanstalk” и выполнение конкурсных заданий (10 мин. УМК Spotlight 5 класс)
-
Театрализованная постановка сказки “The Turnip” («Репка» 10 мин.)
III Rounding—off. Заключительный этап. Подведение итогов. Рефлексия деятельности и эмоционального самочувствия по итогам мероприятия. (2 мин.)
Методы и технологии проведения мероприятия:
— эвристическая беседа с показом мультимедийной презентации;
— игровые с элементами соревнования;
— драматизация, театрализованные постановки сказок;
— информационно-коммуникационные технологии.
Ход мероприятия:
I. Warming—up.
Teacher: Good afternoon, dear friends! Welcome to the world of fairy tales. I am glad to see you. Our festival is related to the Russian and English tales. When I was a child I liked to read Russian tales a lot and now I enjoy reading English tales, stories too. Do you like reading fairy-tales?
Student 1: Yes, I do.
Teacher: What’s your favourite one?
Student 1: “Harry Potter and the Prisoner of Azkaban” by Rowling J.K.
Teacher: And what about yours?
Student 2: I like “Alice’s Adventures in Wonderland” but my favourite is “The Sleeping Beauty in the Wood”
Teacher: Why do you read fairy-tales or stories?
Student 3: I think it’s very instructive because they teach life.
Teacher: Yes, that’s right! Reading tales is useful, valuable because they expand our outlook, develop speech, imagination and moral values. As for reading English tales or stories, it will help you increase your vocabulary and improve your English. So, during our festival you will listen, read, watch and talk about Russian and English tales, also you will present plays. Today you will be spectators, actors, singers, participants of our festival. Are you ready? Let’s start.
II. Follow –up. Основной этап.
Teacher: Please look at the interactive whiteboard. What do you see?
Student 4: The pictures of the tales.
Teacher: Guess the title of the fairy tale, please.
Student 5: I think it’s “Teremok”.
Teacher: You’re right. Well done! “The House in the Wood” or “Teremok” And now you will see the play “Teremok”.
1. Театрализованная постановка сказки “The House in the Wood”
Действующие лица: the mouse, the frog, the hare, the fox, the wolf, the bear.
Оборудование: маски и костюмы животных, аудиозапись песни «The more we are together» , скакалки, фанерный домик, книга, бумага и карандаши.
The mouse: I’m a grey mouse. My name is Mary. I’m little and slim. I can walk and skip (прыгает со скакалками). I live in the forest. I haven’t got a house. (Видит домик): Oh, what a nice house! Knock-knock! Who lives in the house? Nobody lives in the house! Now I live in the house! It is my house! (Заходит за домик).
(Появляется лягушка).
The frog (Видит домик): Oh, what a nice house! Knock-knock! Who lives in the house?
The mouse (становится перед домиком): I live in the house!
The frog: Who are you?
The mouse: I’m a grey mouse. My name is Mary. I’m little and slim. I can walk and skip (прыгает со скакалками). Who are you?
The frog: I’m a green frog. My name is Bob. I’m not big. I live in the pond. I can swim and dive (делает плавательное движение). I haven’t got a house. I haven’t got a friend and I’m not happy.
The mouse: Come in and live in the house. Let’s live together! I am your friend and you are my friend!
The frog: Thank you! (Заходят за домик).
(Появляется заяц).
The hare: (Видит домик): Oh, what a nice house! Knock-knock! Who lives in the house?
The mouse (становится перед домиком): I’m a grey mouse. My name is Mary. I’m little and slim. I can walk and skip (прыгает со скакалками).
The frog (становится перед домиком): I’m a green frog. I’m not big. My name is Bob. I can swim and dive (делает плавательное движение). Who are you?
The hare: I’m a grey hare. My name is Alex. I’m not brave and shy. I can jump (подпрыгивает) but I cannot fly. I live in the forest. I haven’t got a house. I haven’t got a friend and I’m not merry.
The mouse and the frog: Come in and live in the house. Let’s live together! We are your friends and you are our friend!
The hare: Thank you! (Заходят за домик).
(Появляется лиса с книгой).
The fox (Видит домик): Oh, what a nice house! Knock-knock! Who lives in the house?
The mouse (становится перед домиком): I’m a grey mouse. My name is Mary. I’m little and slim. I can walk and skip (прыгает со скакалками).
The frog (становится перед домиком): I’m a green frog. My name is Bob. I’m not big. I can swim and dive (делает плавательное движение).
The hare (становится перед домиком): I’m a grey hare. My name is Alex. I’m not brave and shy. I can jump (подпрыгивает) but I cannot fly. Who are you?
The fox: I’m a red fox. My name is Bess. I’m pretty and smart. I can read and dance (делает танцевальное движение). I live in the forest. I haven’t got a house. I haven’t got a friend and I’m not glad.
The mouse, the frog and the hare: Come in and live in the house. Let’s live together! We are your friends and you are our friend!
The fox: Thank you! (Заходят за домик).
(Появляется волк).
The wolf (выбегает):
I like to run.
Out in the sun.
It’s such fun!
I run and run.*
(Видит домик): Oh, what a nice house! Knock-knock! Who lives in the house?
The mouse (становится перед домиком): I’m a grey mouse. My name is Mary. I’m little and slim. I can walk and skip (прыгает со скакалками).
The frog (становится перед домиком): I’m a green frog. My name is Bob. I’m not big. I can swim and dive (делает плавательное движение).
The hare (становится перед домиком): I’m a little grey hare. My name is Alex. I’m not brave and shy. I can jump (подпрыгивает) but I cannot fly.
The fox (становится перед домиком): I’m a red fox. My name is Bess. I’m pretty and smart. I can read and dance (делает танцевальное движение). Who are you?
The wolf (становится перед домиком): I’m a grey wolf. My name is Willy. I’m strong and brave. I can run and count (считает до десяти). I live in the forest. I haven’t got a house. I haven’t got a friend and I’m not joyful.
The mouse, the frog, the hare and the fox: Come in and live in the house. Let’s live together! We are your friends and you are our friend!
The wolf: Thank you! (Заходят за домик).
(Появляется медведь, он несёт бумагу и карандаши).
The bear (Видит домик): Oh, what a nice house! Knock-knock! Who lives in the house?
The mouse (становится перед домиком): I’m a grey mouse. My name is Mary. I’m little and slim. I can walk and skip (прыгает со скакалками).
The frog (становится перед домиком): I’m a green frog. My name is Bob. I’m not big. I can swim and dive (делает плавательное движение).
The hare (становится перед домиком): I’m a little grey hare. My name is Alex. I’m not brave and shy. I can jump (подпрыгивает) but I cannot fly.
The fox (становится перед домиком): I’m a red fox. My name is Bess. I’m pretty and smart. I can read and dance (делает танцевальное движение).
The wolf (становится перед домиком): I’m a grey wolf. My name is Willy. I’m strong and brave. I can run and count (считает до десяти). Who are you?
The bear: I’m a big brown bear. My name is Billy. I’m fat and lazy. I can draw and sing (напевает). I live in the forest. I haven’t got a house. I haven’t got a friend and I’m unhappy.
The mouse, the frog, the hare and the wolf: Come in and live in the house. Let’s live together! We are your friends and you are our friend!
The bear: Thank you!
(Все выходят на середину сцены, водят хоровод и поют, включается аудиозапись песни “The More We Get Together..”)
The mouse, the frog, the hare, the wolf and the bear:
The more we are together, together, together,
The more we are together,
The happier we are.
For my friend is your friend
And your friend is my friend
The more we are together,
The happier we are. (затем все кланяются и уходят)
2. Просмотр видео сказки “Ali and the magic carpet” и выполнение конкурсных заданий на интерактивной доске.
Teacher: Thanks to our actors for the amazing performance! Clap your hands!Look at the title and the pictures of the story. Ali has found a magic carpet in his uncle’s shop. Where will the carpet take him? What will he see? Who will he meet? Watch the video, listen and do some activities for the story. (Просмотр видео—сказки “Ali and the magic carpet”).
a) Put the pictures in the right order Учащиеся сами пишут ответы на интерактивной доске. За каждый правильный ответ получают сладкие призы.
Answer Key:
2 |
6 |
1 |
4 |
3 |
8 |
7 |
5 |
b) Match the word and picture by drawing a line between the pairs
-
carpet
-
sky
-
island
-
lightning
-
mountains
с) Write the word under the pictures (Слайд №7)
Answer Key: windy, raining, foggy, hot
snowing, freezing, thunder and lightning
3. Постановка сказки “The Town Mouse and The Country Mouse”
Teacher: Look at the whiteboard. Do you remember this fairy-tale? Of course, it’s “The Town Mouse and The Country Mouse” and our actors will present the play.
Действующие лица: Town Mouse, Country Mouse, the dog.
Оборудование: костюмы городской мыши, деревенской мыши и собаки, стол, скатерть, посуда, угощения, палочка с узелком.
Сцена I. В гостях у деревенской мыши.
Country mouse: Hello, Town Mouse. ( Деревенская мышь встречает у порога городскую)
Welcome to my house! (приглашает в дом)
It’s very small, but it’s very nice.
A lovely house.
For two small mice!
Town Mouse:
Oh, no! It’s very bare! (осматривает комнату)
Where’s the table?
Where’s the chair? (разводит руками)
No bedroom, no bathroom,
No kitchen – oh, dear!
I want to go home,
I don’t like it here!
Country Mouse: Come along, Town Mouse. Time to eat! (указывает на время, приглашает к столу)
Town Mouse: But Country Mouse, where’s the meat? (спрашивает удивленно)
Country Mouse: Oh, dear! No meat for me.
I’m a country mouse, you see.
I eat bread and cheese, (указывая на хлеб, сыр и мед на столе)
And honey from bees.
Town Mouse:
Yuk, yuk! No, thank you!
This place isn’t pretty-
Come with me, (приглашает в город к себе в гости)
Let’s go to the city! (выходят из комнаты)
(В отсутствие мышей меняется посуда с угощениями на столе)
Сцена II. В гостях у городской мыши.
Town Mouse: Look at my living room! (Снова входят в комнату вдвоем)
Look at my chair! (деревен. мышь осматривает комнату)
And look at the table over there!
Country Mouse:
Oh my! Lots of food – (подходят к столу)
It all looks so good!
Town Mouse: Burgers and chips
And milk and ice cream.
Country Mouse: Oh, this can’t be real,
It must be a dream!
Town Mouse: Come on, Country Mouse,
It’s great in my house!
There’s plenty to eat.
Here, please take a seat! (как только присаживаются за стол, внезапно выбегает собака)
Country Mouse:
Help me! Oh, help me! (выскакивает из-за стола)
The dog wants its tea!
It doesn’t want burgers,
It wants to eat me! (бежит по комнате, а за ней собака)
I don’t like it here!
I want my nice house.
This is no place
For a country mouse! (выходят из комнаты)
4. Просмотр видео-книги “Jack and the beanstalk” и выполнение конкурсных заданий.
Teacher: Our actors are great! Thank you very much. The next fairy tale is “Jack and the beanstalk” Jack lives with his mother, they are very poor. One day Jack sells the cow for some beans. His mother is angry, but the beans are magic! Listen to the English talking book and do some activities for this story. (Listening to the English talking book “Jack and the beanstalk”-просмотр видео—книги).
-
There are ten words from the story hidden in this puzzle. Can you find them all? Учащиеся сами выделяют правильные слова на доске.
t |
n |
a |
i |
g |
O |
t |
k |
s |
x |
c |
a |
s |
t |
l |
E |
a |
t |
c |
n |
z |
e |
h |
a |
r |
P |
y |
u |
r |
n |
r |
k |
l |
a |
t |
s |
n |
a |
e |
b |
a |
h |
x |
m |
o |
t |
h |
e |
r |
t |
t |
e |
g |
g |
i |
s |
h |
l |
z |
e |
u |
w |
h |
k |
e |
k |
f |
t |
t |
k |
p |
e |
o |
u |
i |
c |
x |
k |
y |
r |
n |
q |
g |
c |
i |
a |
r |
o |
n |
a |
n |
q |
z |
b |
k |
j |
r |
w |
v |
m |
1. A boy’s name
2. A boy’s mum
3. An animal that makes milk
4. A place where you can buy and sell things
5. A plant that grows beans
6. The giant’s home
7. A very, very big person
8. An animal that lays eggs
9. A musical instrument
10. You can eat it
1. Jack
2. mother
3. cow
4. market
5. beanstalk
6. castle
7. giant
8. hen
9. har .
10. egg
b) What’s the order? Put the sentences in order.
Answer Key:
2. Jack sold the cow to a man for some magic beans.
3. Jack’s mother was very angry. She threw the beans in the garden.
4. The next morning, there was a giant beanstalk.
5. Jack climbed up the beanstalk up to the sky through the clouds.
6. There was beautiful castle. Jack went inside.
7. “Fee, Fi, Fo, Fum!” There was a giant! He had a magic hen and a magic harp.
8. Jack took the hen and the harp and ran away home, down the beanstalk.
9. Jack’s mother cut down the beanstalk and the giant crashed to the ground.
10. Jack and his mother lived happily ever after.
c) Find the mistake, underline it and write the correct word.
Answer Key: horse – cow
tree — beanstalk
school – castle
piano – harp
Jack’s mother – Jack
sadly – happily
5. Театрализованная постановка сказки “The Turnip”.
Teacher: Here are two pictures of the Russian folk tale. Please guess the title of this tale.
Student 7: Is it “The Turnip?”
Teacher: Yes, it’s true. How clever of you! Now let’s see the play “The Turnip”.
Действующие лица: the narrator, the turnip, the grandfather, the grandmother, the granddaughter, the dog, the cat, the mouse.
Оборудование: маски и костюмы персонажей, лавочка, лопата, ведёрко, семена, скакалка, аудиозапись.
Narrator: Once upon a time, there lived an old man and an old woman. They lived in the village of Redkino. Everybody knew them because the Grandfather was the most famous gardener all over the region. He grew the best fruit in the village. His plums were very juicy in his orchard. His grapes were very ripe. His strawberries were the most beautiful and sweet as sugar. His cherries were always sweet too. The Grandfather was the only man in the village who had lemons in his orchard. The Grandfather was very proud of his orchard. But one day he decided to start growing vegetables. And he goes to the kitchen-garden and plants a turnip.
(Играет музыка, дед выходит на сцену с лопатой, семенами, ведёрком, сажает репку, после чего, он ложится на лавку и спит. На сцене появляется репка, дед просыпается.)
Grandfather: Oh, what a big turnip we have in our kitchen-garden. I want to pull it out. (pulls the turnip.)
Grandfather: One, two, three! It is too big for me.
(Calls the Grandmother.)
Grandfather: Granny, come here! Help me, please!
(The Grandmother is very bright spark. She likes to sing and dance. She never looks sad.)
Grandmother: What’s the matter?
Grandfather: Help me, please!
Grandmother: All right, Grandfather. (Grandmother by grandfather, grandfather by the turnip. Pull the turnip.)
Grandfather and Grandmother: One, two, three! One, two, three! (No result.)
Grandfather and Grandmother: Oh, it’s too big for us! (Grandmother calls the Granddaughter.)
Granddaughter: (with skipping-rope):
Over my head and under my toes,
That’s the way my skipping-rope goes,
I can skip slowly, I can skip fast,
Look, my rope is whirling past.
I can count and you? Let’s count with me! I skip one. (зрители считают вместе с ней). I skip two…I skip three…I skip four…I skip five…I skip six…I skip seven…I skip eight…I skip nine…I skip ten. All right.
Grandmother: Granddaughter, Granddaughter, come here, help us, please!
Granddaughter: All right, Granny. I’m coming.
(Granddaughter by Grandmother, Grandmother by Grandfather, Grandfather by the Turnip. Pull the turnip.)
Grandfather, Grandmother and Granddaughter: One, two, three! One, two, three! (No result.) Grandfather, Grandmother and Granddaughter: Oh, it’s too big for us! (Granddaughter calls the dog.)
Granddaughter: Dog, Dog, come here, help us, please!
Dog: I am a dog, my name is Jack. My nose is nice, my coat is black. What’s the matter?
Granddaughter: Jack, Jack, help us, please!
Dog: All right, Granddaughter. (Dog by Granddaughter, Granddaughter by Grandmother, Grandmother by Grandfather, Grandfather by the Turnip. Pull the turnip.)
Together: One, two, three! One, two, three! (No result.)
Together: Oh, it’s too big for us!
Cat: I say stand up! (зрители повторяют за ней два раза)
Hands up,
Hands down,
Hands on hips,
Sit down.
Let’s repeat once more.
Dog: Cat, Cat, help us, please!
Cat: All right, Dog. I’m coming.
(The cat by the dog, the dog by the granddaughter, the granddaughter by the grandmother, the grandmother by the grandfather, the grandfather by the turnip. Pull the turnip.)
Together: One, two, three! One, two, three! (No result.)
Together: Oh, it’s too big for us!
Mouse: Hickory, dickory, dock!
The mouse ran up the clock,
The clock struck one,
The mouse ran down,
Hickory, dickory, dock!
Cat: Mouse, Mouse, come here! Help us, please!
Mouse: I am a mouse,
You are a cat,
One, two, three,
You catch me!
Cat: No, I don’t. Help us, please!
Mouse: What’s the matter?
Cat: This turnip is very big for us, we can’t pull it out!
Mouse: OK.
Together: One, two, three! One, two, three!
Turnip: Here I am!
All together: Oh! What a big turnip we have!
All together sing:
Gaily dancing round the ring,
Round the ring, round the ring,
While we all together sing,
And clap our hands in time. (Куплет повторяется 2 раза)
III Rounding—off. Заключительный этап. Подведение итогов. Рефлексия деятельности и эмоционального самочувствия по итогам мероприятия.
Teacher: What fairy tales is the festival devoted to?
Student 1: “Jack and the beanstalk”
Student 2: “The Town Mouse and The Country Mouse”
Student 3: “Ali and the magic carpet”
Student 4: “The Turnip”
Student 5: “Teremok”
Teacher: Right! What are their characters?
Student 6: The mouse, the frog, the hare, the fox, the wolf, the bear.
Student 7: The Town Mouse and The Country Mouse. Ali. Jack, Jack’s mother, the giant.
Student 8: The turnip, the grandfather, the grandmother, the granddaughter, the dog, the cat.
Teacher: It’s true! Our festival is going to be over. Take the cards and answer the question. Which of these characters would you like to be and why? Today everybody has worked very well.Thank you for your participation. Good luck!
Интернет-ресурсы:
http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/
http://audioskazki.info/skazki_s_kartinkami/732-skazka-s-kartinkami-teremok.html
http://appuseries.com/
http://www.youtube.com/watch
Открытое внеклассное мероприятия по теме:
«Fairy Tales»
Цели:
Развивающая – Развитие готовности к коммуникации.
Воспитательная – Развитие познавательного интереса к теме «Сказки»,
что такое добро и зло.
Практическая – Развитие умения и навыков устной речи.
Задачи урока:
— активизация по теме
«Сказки»;
— развитие творческих
способностей.
Оборудование:
— проектор;
— презентация Power Point;
— рисунки: солнце,
облако, дождь, деревья (зеленные, коричневые, желтые, красные);
— декорация: три
домика поросят, маски волка и поросят, игрушечный молоток, мяч.
Ход мероприятия.
1)
Организационный момент:
(Приложение №1)
Good morning children!
I am glad to see you!
How are you! (We are fine,
thank you!)
Children, today we have a
very interesting lesson. We will speak about fairy tales.
2) Фонетическая разминка.
Let’s train our throat:
One, two, three, one, two, three,
This is some coffee and this is some tea.
One, two, three, one, two, three,
Who likes coffee and who likes tea.
One, two, three, one, two, three,
Dad likes coffee and Mum likes tea.
3) Речевая
разминка (Приложение №2)
Before questions:
Answer my questions:
—
Do you know what does it mean – a
fairy tale?
—
What fairy tales do you know?
—
Do you like fairy tales?
—
What is your favourite story?
—
Do you think fairy tales are only
for children?
—
What are the characters of fairy
tales?
—
There are bad characters and good
ones.
What
are the bad characters?
What
are the good characters?
—
Children, what is the beginning of
the story?
(Once,
upon a time……. In a far away country……)
—
What is the end of the story?
(And
they lived happily ever after)
4) Введение новой лексики. (Приложение №3)
Glossary/New words.
Let’s try to read and
remember new words.
—
supernatural beings
—
fairy
—
elf
—
goblin
—
gremlin
—
pixy
—
witch
4) Развитие
навыков устной речи по теме «Fairy Tales»
(Приложение
№4,5,6,7,8,9)
Children, look at the board.
What tale do you see at the board?
What is this story about?
—
Cinderella
—
Beauty and the Beast
—
Snow white
—
Little Red Riding Hood
—
Puss in Boots
—
Peter Pan
What does it mean – a
folktale? (народная сказка)
6) Сценка «The three pigs»
And now let’s see the story
about the three pigs.
The Characters are:
the 1st little pig – Nif Nif
the second pig – Noof Noof
the third little pig – Nuf Nuf
the ugly wolf
Did you like the story?
Let’s translate the new
words:
—
to built – строить
—
a house of sticks – дом
из прутьев
—
a house of straw – дом
из соломы
—
a house of bricks – кирпичный дом
—
ugly – страшный
—
smart – умный
Children, answer my
questions:
—
What are the characters of this
story?
—
What are the bad characters?
—
What are the good characters?
—
Who built a house of sticks?
—
Who built a house of straw?
—
Who built a house of bricks?
—
Who wanted to eat the pigs?
—
What is the end of the story?
—
And now let’s sing a song: «The
Mulberry bush»
7) Подведение итогов:
Children, the time is up.
The lesson is over.
You worked rather well today.
I say you «Good bye!»
Автор работы:
Манахова Наталья Владимировна, учитель иностранных языков, МБОУ педагогический лицей
Название работы: Travelling to Fairyland. Путешествие в сказочную страну Направление: урок-путешествие
Участники: ученики 1 класса
Методическая характеристика мероприятия
Одним из способов повышения мотивации школьников к изучению английского языка является внеурочная деятельность в форме внеурочных занятий. Она не только углубляет и расширяет знание иностранного языка, но и способствует, также, расширению кругозора, эрудиции школьников, развитию их творческой активности, духовно-нравственной сферы, эстетических вкусов и, как следствие, повышает мотивацию к изучению языка и культуры другой страны.
Основной и главной формой внеурочной деятельности по английскому языку в начальной школе является игра. Игра помогает максимально использовать благоприятные возможности этого возраста для овладения иностранным языком. В игре формируется речевое поведение детей, а также развивается память и мышление детей, воспитывается культура общения. Игры готовят ученика к личностно-ориентированному взаимодействию с другими участниками образовательного процесса, обеспечивая личностный рост, поднимая уровень рефлексии, осознания себя субъектом познания и мышления, меняя самооценку, повышая уровень притязания, актуализируя потребность в самореализации и саморазвитии в области изучения английского языка.
Предлагаемое внеклассное мероприятие предназначено для развития коммуникативных умений в таких видах деятельности как монологическая и диалогическая речь, аудирование, актуализации ранее изученного лексического материала по темам: «Животные», «Цвета», «Одежда», «Игрушки», «Семья», «Времена года», грамматических навыков по темам: «Порядок слов в предложении в настоящем времени (Present Simple)», «Множественное число существительных», «Повелительное наклонение(Imperative)», «Формы глагола-связки to be», «Утвердительная и отрицательная формы модального глагола can»; «Количественные числительные». Мероприятие проводится в форме интерактивного путешествия в страну сказок с участием сказочных персонажей Питера Пена, Капитана Крюка и феи Динь-Динь, в роли которых выступают учащиеся старших классов.
В рамках данного мероприятия учащиеся 1 классов представляют театрализованные сказки «Little Red Hen» и «Cinderella».
Использование сказок во внеурочной деятельности способствует развитию мотивированности речевой деятельности обучаемых и индивидуализации их обучения. Более того, сама сказка для детей на данном возрастном этапе имеет немаловажное значение в качестве воспитательного средства. Она способствует формированию системы моральных и нравственных ценностей (учит дружбе, уважению друг к другу), толерантному отношению к проявлениям иных культур.
Предлагаемое внеклассное мероприятие представляет действительный интерес, т.к. наиболее оптимальным образом учитываются конкретные условия обучения иностранному языку (английскому) при переходе на государственные образовательные стандарты нового поколения (уровень общего развития и интереса обучающихся к иностранному языку, степень владения различными видами деятельности, использования универсальных учебных действий).
Данный сценарий внеклассного мероприятия, бесспорно, имеет практическую значимость и может быть использован в учебном процессе учителями английского языка, работающим по стандартам второго поколения в начальной школе.
План мероприятия
Задачи внеклассного мероприятия:
Коммуникативная:
– развитие коммуникативных умений в таких видах деятельности как монологическая и диалогическая речь, аудирование;
– актуализация грамматических навыков по темам: порядок слов в предложении в настоящем времени (Present Simple), множественное число существительных, повелительное наклонение(Imperative), формы глагола-связки to be, утвердительная и отрицательная формы модального глагола can; количественные числительные;
– актуализация ранее изученного лексического материала по темам: «Животные», «Цвета», «Одежда», «Игрушки», «Семья», «Времена года»;
Развивающая:
— создание условий для развития мыслительных навыков, памяти, воображения, умения работать с картой, для формирования регулятивных УУД: действия целеполагания, самооценки, саморегуляции, рефлексии;
— способствовать формированию умения принимать и сохранять учебную задачу и активно включаться в деятельность, направленную на ее решение в сотрудничестве с учителем и одноклассниками;
Воспитательная:
— способствовать формированию интереса к изучению английского языка;
— способствовать формированию толерантного отношения к представителям других стран и их культуре;
— развитие инициативности и трудолюбия;
— способствовать формированию коммуникативных УУД: толерантности по отношению к партнёру по общению; умения работать в паре, группе.
Оборудование: интерактивная доска, компьютер, проектор, презентация Smart Notebook, раздаточный материал, карточки с буквами («Wonder Island»), набор карточек по теме «Одежда», мягкие игрушки, видеоролик «Head, Shoulders, Knees and Toes».
Ход мероприятия
Вступительное слово учителей: Good morning dear children! Good morning dear guests! Доброе утро дорогие гости! Ребята, вы любите сказки? (Слайд 1)
Знакомы ли Вам эти герои? (Слайд 2) Какие у вас любимые сказочные персонажи? Где вы с ними познакомились? А на уроках вы читаете сказки? (На каких уроках?) Знаете ли вы английские сказки? А я в детстве любила читать английскую сказку про Питера Пена. (Слайд 3) А вам знаком этот персонаж? У нас для Вас сюрприз, сегодня он прилетел к нам в гости.
В классе появляется Питер Пен.
Peter Pan: Good morning, dear guests! Доброе утро, дорогие гости.
Good morning, dear children! My name is Peter Pan. I am from British Fairyland. Я прилетел из мира сказок. I need your help. Мне нужна ваша помощь. My Fairy Din Din is stolen by Captain Hook. Мою фею Динь Динь похитил Капитан Крюк. Он спрятал ее на одном из миллиона волшебных островов. А на каком, я не знаю. I won’t find her without your help. Мне одному ее не найти. Кто же мне поможет?
Учителя: Мы можем тебе помочь.
Peter Pan: Но только детям открыт путь в волшебный мир.
Учителя: Ребята, а может быть вы поможете Питеру Пену?
Peter Pan: Are you ready for our trip to the Magic Islands? Вы готовы к путешествию по Волшебным островам? You must do some tasks on each island. На каждом острове вам предстоит выполнять задания, которые приготовил для вас сам Капитан Крюк. (Слайд 4) Each team will get one letter for every right answer. За каждое правильно выполненное задание Капитан Крюк будет давать каждой команде по букве. If we get all the letters we’ll read the name of the island where Captain Hook has hidden Din Din. Сложив все буквы мы узнаем название волшебного острова, где Капитан спрятал Динь Динь.
Посмотрите капитан Крюк прислал нам послание! (Слайд 5)
Что это? What island will we start with? С какого острова нам предстоит начать?
Оur first Wonder Island is ABC Island. Итак, наш первый волшебный остров – Остров АВС. (Слайд 6) Но чтобы на него попасть – всем сначала надо встать: Stand up! Clap! Stamp! Bend! Stand Straight! Smile! Sit down! Close your eyes! And say: Hello, Fairyland and play!
Итак, ребята, мы на Острове АВС. So, you can see the English Alphabet on the screen. Итак, на экране вы видите буквы английского алфавита, но некоторые из них отсутствуют. Some letters are missing. Fill in the letters. Вставьте эти буквы в алфавит. To answer raise your hands. Чтобы ответить поднимите руку. (Слайд 7)
В классе появляется капитан Крюк.
Captain Hook: Hello, dear friends! It’s me, Captain Hook. That’s good, you did the first task. Вы справились с первым заданием. I promised to give each team one letter. Я обещал каждой команде по букве. Here you are. А на какой остров мы отправимся дальше? (Слайд
Дети: Остров загадок
Captain Hook: It is called Riddles’ Island. (Слайд 9) Посмотрим, сможете ли вы отгадать мои загадки. Don’t forget to raise the hands. (Слайды 10 — 14)
I’m very funny.
I like honey.
My name is Claire.
I am a …(bear.)
I’m very strong.
I like ping-pong.
My name is Niger.
I am a … (tiger).
I am a king.
I like to sing.
My name is Brian
I am a … (lion).
I’m very quick.
I like to dig.
My name is Fig.
I am a … (pig).
I’m very tall.
I like my ball.
My name is Funky.
I am a … (monkey).
I’m always fine.
I like to smile.
My name is Nile.
I’m a … (crocodile).
I’m very smart.
I like art.
My name is Nox.
I am a … (fox).
I’m very slim.
I like to swim.
My name is Dish.
I’m a … (fish).
I’m very shy.
I like to fly.
My name is Carrot.
I’m a … (parrot).
I like to play
In my cosy flat.
My name is Hat.
I am a … (cat).
Peter Pan: Dear boys and girls, what is our next island? Какой остров нас ждет дальше? (Слайд 15)
Дети:Остров поэзии (Слайд 16)
Peter Pan: Yes, it’s Poetic Island where you are to recite poems in English. На занятиях по английскому языку вы выучили много стихотворений. И мы с капитаном Крюком их с удовольствием послушаем. Ребята, решите в командах, кто будет рассказывать стихи. От каждой команды мы хотели бы услышать 2-3 стихотворения. Who is the first?
Peter Pan: Ребята, чье стихотворение вы хотели бы услышать еще раз? А как вы думаете, какая команда более дружно справилась с этим заданием?
Captain Hook: Я согласен. Обе команды поработали хорошо. So, you get the letters. Вот обещанные буквы. And our next island is Healthy Island. А наш следующий остров – ….(Слайд 17)
Дети: Остров Здоровья.
Captain Hook: Captains, come up to me. Капитаны подойдите ко мне. It’s time to do exercises: “Head, shoulders, knees and toes!” (Дети под музыку делают зарядку) (Слайд 18)
Captain Hook: Very good! Both teams get letters.
Peter Pan: Сориентируйтесь по карте. Куда мы движемся дальше? (Слайд 19) Our next island is Clothes Island. You know, children, I don’t understand the difference between winter and summer clothes. Ребята, я не вижу разницы между зимней и летней одеждой, ведь в сказочном мире нет времен года. Captain Hook knows that. Капитан Крюк знает об этом. The first team will dress a girl in winter clothes and the second team – a boy in summer clothes. Он хочет, чтобы первая команда одела девочку в зимнюю одежду, а вторая команда подобрала мальчику летнюю. Ребята, у вас есть время чтобы обсудить это в группах.
(Дети получают картинки по теме «Одежда» и обсуждают в группах, что обычно носят зимой или летом)
Peter Pan: The first team starts… Первая команда начинает. What do you wear?
The second team, please! Вторая команда. Summer clothes. What do you wear?
Thank you. (Слайды 20-21)
Captain Hook: Very good. You get two more letters. На какой же остров мы отправляемся дальше? (Слайд 22)
Дети: Toys’ Island.
Captain Hook: We’ll see if you’ll be as good on Toys’ Island. Посмотрим, так же ли вы хорошо справитесь на острове Игрушек. We are at the shopping centre. Мы в торговом центре. (Слайд 23)
Peter Pan: Какие же задания ты, Капитан Крюк, приготовил нам?
Captain Hook: Помогите мне оформить витрину отдела игрушек. Это задание я поручаю капитану Артему и его команде. Ребята, выберите игрушки, которые будут продаваться в магазине.
1 команда со своим учителем оформляет витрину магазина.
Учитель: Captain Hook, do you like our shop?
Captain Hook: Yes, very much. А капитана Ангелину и ее команду Динь-Динь просит купить следующие игрушки.
Учитель: Children, discuss in the group, who will be a shop assistant and who will be a customer. Ребята, решите в группе, кто будет продавцом, а кто покупателем.
2 команда разыгрывает диалог «In the Shop»
Captain Hook: Well, you helped Peter Pan and get the last two letters.
Peter Pan: (обращаясь к первой команде) Ребята, давайте посмотрим какие у вас буквы? (WONDER) Name the letter. Вторая команда, какие буквы достались вам? Name the letter. (ISLAND) (Слайд 24)
Now I know the name of the Island where Din Din is. Наконец то я понял, где Динь Динь. (Слайд 25) It’s WONDER ISLAND. Она на острове Сказок. Thank you very much. Let’s fly there. Отправляемся скорее туда.
В классе появляется фея Динь-Динь.
Din Din:Good morning, dear friends. I’m so glad to see you. Do you know who I am? I’m Fairy Din Din. Thank you for helping me. Спасибо за вашу помощь. But Captain Hook won’t let me go till you show him some fairy tales. Но Капитан Крюк сказал, что не отпустит меня просто так. Он хочет, чтобы вы показали ему свои сказки. So, the Little Red Hen… (Слайд 26)
Первая команда представляет сказку «Little Red Hen»(Приложение 1)
Din Din: Thank you. And now “Cinderella”. (Слайд 27)
Вторая команда представляет сказку «Cinderella» (Приложение 2)
Din Din: Thank you very much.
Captain Hook: Well, I liked your tales. Мне очень понравились ваши сказки. I let Din Din go. Я обещал и отпускаю Динь Динь. Good bye!
Peter Pan: Чтобы нам домой вернуться – Clap and bend! Close your eyes and say: Good bye play! Children, did you like our trip to Magic Islands? Вам понравилось наше путешествие по Волшебным островам?
Din Din: What Islands did you like most of all? А какие острова вам понравились больше всего? Ребята, у меня сейчас вот такое настроение, потому что я рада, что вы меня спасли. I am very glad. А какое настроение у вас? Выберите смайлик. А почему у тебя такое настроение? А у тебя какое? (Слайд 28)
Peter Pan: Посмотрите, какие вы молодцы. Вы помогли мне отыскать мою фею Динь-Динь. Unfortunately, we need to go now back to Magic Islands. К сожалению, нам с Динь Динь пора. We are always glad to see you at the Wonder Islands. Мы всегда вас ждем на Сказочных островах. Поэтому не прощаемся, а говорим до свидания. See you… (Слайд 29)
Интернет-ресурсы
1. http://bryndina.info/publ/5-1-0-39
2. http://like2teach.tmweb.ru/plays/plays_tales_003.html
3. http://sc-pr.ru/eng/738-eng_6.html
4. http://videouroki.net/filecom.php?fileid=98675977
5. http://www.youtube.com/watch?v=gxphoOOwTbo
Приложение 1
Сценарий сказки «Little Red Hen»
Hen: Hello! I’m a hen. I’ve got three friends.
Dog: Bow-wow-wow! Hello! I’m a dog.
Cat: Meow! Hello! I’m a cat.
Duck: Quack-quack! Hello! I’m a duck.
Hen: And I’ve got little yellow chicks.
Chicks: Hello!
Hen: Look! I’ve got five seeds. One, two, three, four, five.
Hen: I want to plant the seeds. Can you help me?
Dog: No, I can’t. I want to run.
Cat: No, I can’t. I want to play with a mouse.
Duck: No, I can’t. I want to swim.
Hen: Can you help me, chicks?
Chicks: Yes, we can!
Hen: All right, let’s go.
Hen: I want to water the plants. Can you help me?
Dog: No, I can’t. I want to jump.
Cat: No, I can’t. I want to climb.
Duck: No, I can’t. I want to fly.
Hen: Can you help me, chicks?
Chicks: Yes, we can!
Hen: All right, let’s go.
Hen: Now I want to make a cake. Can you help me?
Dog: No, I’m tired. I want to sleep.
Cat: No, I’m tired. I want to sleep, too.
Duck: No, I’m tired. I want to sleep very much.
Hen: Can you help me, chicks?
Chicks: Yes, we can!
Hen: All right, let’s go.
Hen: Now it’s time to eat the cake.
Dog: Oh, a cake! I’m hungry!
Cat: I’m hungry, too!
Duck: I’m very hungry!
Dog, Cat, Duck: Can we eat the cake?
Hen: No, you can’t.
Dog: And who will eat the cake?
Hen: My chicks will eat the cake. They always help me.
Приложение 2
Сценарий сказки «Cinderella»
CINDERELLA
Characters:
Cinderella
Father
Stepmother
Daughter1
Daughter 2
Fairy
Prince
King
Queen
I
Две сводные сестры Золушки сидят в гостиной – развлекаются. Золушка прибирается, подметает, вытирает пыль.
Сёстры повторяют считалочку, играют в ладушки (могут петь песенку, разученную на уроке, на усмотрение учителя)
Mittens are warm
Mittens are grand
Mittens are like
Shoes for my hands!
В комнату вбегает мачеха Золушки и радостно обращается к дочерям:
Stepmother: Girls, girls we will go to the ball, we will go to the ball!!! Cinderella, I want a party dress.
Показывает им приглашение от короля:
Stepmother: this is the invitation from the king
1 Daughter: we will go to the ball!!!
2 Daughter: we will go to the ball!!!
Берутся за руки и кружатся. Cёстры садятся и прихорашиваются
1 Daughter: Cinderella, bring me a white hat!
Cinderella: One minute, one minute
2 Daughter: Cinderella, bring me yellow shoes!
Cinderella: One minute, one minute (приносит им вещи)
Stepmother (бросает на пол вещи): Cinderella, you can’t go to the ball, till you do this all (дает ей длинный список домашних дел).
Stepsisters (хихикая): No, you can’t go to the ball, till you do this all!
(Звучит музыка. Мачеха с дочерью уходят.)
Cinderella (читает вслух): Clean the house, wash the blouse, make food… Oh, it’s not good (плачет).
II
(Золушка плачет. Звучит музыка. Появляется фея.)
Fairy: Please, don’t cry!
Cinderella (плачет): I can’t go to the ball, my dress is very old and I haven’t got shoes.
Fairy: I can help you. Close your eyes. One-two-three! (взмахивает волшебной палочкой)
Cinderella (изумленно смотрит на свое новое красивое платье и туфли): I can’t believe my eyes! Thank you, fairy.
Fairy (грозит Золушке пальцем): But at twelve o’clock you must be here… your dress will disappear.
Cinderella (радостно): Oh, yes, it’s clear.
III
(Звучит музыка. Начинается бал, выходят король, королева, принц, гости.)
Queen (обращается к гостям): The ball is on. Let’s dance and play.
King (обращается к гостям): Let’s have a lot of fun today!
(Звучит музыка. Появляется Золушка в бальном платье. Все смотрят на нее с восхищением.)
Queen (обращается к королю): Look at this girl!
King (восхищенно): She’s so beautiful!
Prince (подходит к Золушке): Hello! Let’s dance! You are my dream!
(Звучит музыка. Принц и Золушка танцуют. Часы бьют 12.)
Cinderella (испуганно): It’s twelve o’clock and I must run. Bye-bye. I had a lot of fun (Убегает, теряя одну туфельку)!
IV
(Утро. Звучит музыка. Приехали принц со стражей. Мачеха с дочерьми встречают гостей. Золушка накрывает на стол.)
Prince (обращается к мачехе и дочерям): I know you were at the ball. Try on this shoe.
D1 (раздраженно): Oh, it’s very small!!!
D2 (раздраженно): It’s not my size!
Prince (заметив Золушку): But who is that girl? Come here, please! Try on this shoe, pretty Miss!
Stepmother (возмущенно): But she didn’t go to the ball!!!
Father (принцу): Give her the shoe! Her foot is small.
Prince (встает на одно колено перед Золушкой): I’m happy that I’ve found you! I love you, and I’d like to marry you.
Cinderella (радостно): Oh, yes, my Prince, I’m happy too.
(Звучит музыка. Все персонажи сказки выходят на поклон.)
The End
Внеклассное мероприятие по английскому языку «В гостях у сказки»
Педагог: Дорогие ребята, уважаемые гости, сегодня мы с вами отправимся в гости к сказке. Кто же у нас главный в «Стране Сказок и Волшебства»? (сказочная Фея). А поможет нам добраться до этой страны волшебный клубочек (достает клубочек).
II. Основная часть
1.Путешествие в «Страну Загадок»
Педагог: Итак, отправляемся в путешествие (дети передают клубочек друг другу и топают ножками). Шли мы с вами шли по красивым полям, по цветочным лугам и подошли к большой горе, а на горе, на самой ее вершине находится страна. Может быть это Страна Сказок? Давайте посмотрим, обратимся к нашей волшебному экрану. Открывается слайд «Страна Загадок». Как вы думаете, что мы здесь будем делать? Верно, отгадывать загадки.
-
Зверь тот косолапый, ходит еле-еле,
Ну, а по-английски зовут его…(a bear)
-
От радости хвостом виляет. Если надо – охраняет.
Принесу я ей пирог: она умная… (a dog)
-
Зеленая шалунья, лесная попрыгунья,
Все по кочкам прыг да скок, очень резвая…(a frog)
-
Она сметанку полизала. «Мур-мур-мур, — потом сказала.-
Всем спасибо за обед». А зовут ее…(a cat).
-
Опрокинув на пол банки,
В уголке сидит … (a monkey).
-
Почему-то влез на шкаф и застрял там…(a giraffe).
-
Целый день все кряк, да кряк –
Кто же это? – Веселая …(a duck).
2. Педагог: Молодцы, ребята! Вы отлично справились с загадками! двигаемся дальше и на пути у нас «Страна Узнавайка.»
Но у нас с вами еще одно задание. Мы поиграем в игру «Волшебный мешочек» (В мешочек кладется одна игрушка. Выходит один из детей. Ему завязывают глаза шарфиком. Он должен достать игрушку из мешочка. На ощупь отгадать какая это игрушка и назвать ее по-английски).
3. Угадай сказачного героя
Наше путешествие продолжается. Ребята, а вы любите читать сказки, а вы смотрите сказки и мультфильмы? Тогда следующее задание вам очень понравиться. Вам нужно внимательно послушать и отгадать героя сказки или мультфильма.
1) She is a beautiful girl. She is slim. She has got dark hair and lovely eyes. She wears a long blue and yellow dress. She is very kind and has a lot of friends. She lives in the forest. (Snowhite)
2) She is pretty. She has got fair hair and beautiful lips. She is slim and wears a long blue dress. She is kind and not lazy. She can do everything about the house and she can dance well. (Cinderella)
3) He is very funny and brave. He is poor. He has got a long nose and big eyes. He is wooden. He wears a yellow hat, a yellow T-shirt, red shorts and red shoes. (Pinocchio)
4) He is very funny but not very clever. He is yellow and fat with a big tummy. He is kind and he has got a lot of friends. He wears a small red T-shirt. He likes honey. (Winnie-the-Pooh)
5. This cat is very kind. It has yellow blouse and violet bow. Нe always says:» Let`s live in peace!» (Leopold)
6. He is small and fat. He has small legs and arms. And he likes jam very much (Karlsson)
7. It is lion. It is strong and brave. It has friends timon and Pumba. (Simba).
8.She is funny, naughty. She has friend Bear. (Masha)
Инсценировка сказок
Молодцы, вы замечательно справились со всеми заданиями, ребята, что это вы слышите? Звучит музыка
Выходит фея. Да это же та самая фея к которой мы так долго добирались.
Фея: Goodmorning, Dear children, I’m glad to see you. I know that you want to see tales. Well!!!
The first tale – “The Bun”
(Постановка сказки учащимися 3 класса.)
Фея: Oh! It wonderful! Thank you.
The second tale – “The hen and her friends”
(Постановка сказки учащимися 4 класса)
Фея: It’s interesting and clever tale. Thank you.
Now you’ll see “ Cinderella”
(Постановка сказки учащимися 5 класса)
Фея: Thank you. Did you like tales? Well!!!
And now – goodbye!!!!
Учитель- Вот мы сегодня с вами и побывали в стране сказок, всем большое спасибо, до новых встреч!!!! Goodbye!!!
Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение
«Средняя общеобразовательная школа №10»
Елабужского муниципального района РТ
Внеклассное мероприятие по английскому языку
«The English Fairy Tales’ Party»
:
Григорьева Людмила Михайловна,
учитель английского языка
I квалификационной категории
Елабуга-2019
Цель: развитие интереса обучающихся к драматизации англоязычных произведений. Задачи: 1) знакомство обучающихся с литературой страны изучаемого языка, пополнение словарного запаса; 2) развитие внимания, памяти, фантазии, воображения и артистизма обучающихся, а также их коммуникативных навыков; 3) создать условия для активизации познавательного интереса и воспитания навыков межличностного общения.
Оборудование: декорации и костюмы для инсценировки английских сказок.
Подготовительная работа: разучивание слов, организация репетиций, изготовление костюмов и декораций, приглашение родителей, учеников параллельных классов.
Ход мероприятия
— Good afternoon, my dear boys and girls! Good afternoon, our dear guests! Nice to meet you! Today we shall have a party. The party is devoted to English fairy tales. Do you like to read fairy-tales? All children like to read fairy-tales or to listen to them. I am sure, it is interesting to meet your favourite fairy-tale characters. Dear friends! Welcome to our party.
Сегодня у нас праздник английских сказок. Мы приглашаем вас посмотреть постановки английских сказок и послушать английские песни и стихотворения.
Стих-приветствие
Вед.1: «Hi», привет! Вед.2: А что же мне сказать в ответ, Пожалуй буду вежлива я, Hello, милые друзья!
Вед.1: Плывут, как в небе облака,
Спешат, бегут за годом год,
А сказка – на тебе! – живет!
Вед.2: Когда и кто ее сложил
В своей избушке где-то –
И самый старый сторожил
Не даст тебе ответа.
Вед.1: И про зверей, и про царей,
И что на свете было –
Все сказка в памяти своей
Нам с вами сохранила.
Вед.2: Она живет в любом дому
И странствует по странам.
А почему? Да потому,
Что без нее нельзя нам.
Вед.1 : The pupils of the form 4”G” prepared the fairy-tale “The Turnip” for us. So, the fairy-tale begins…
Сценка «Репка» на английском языке.
Действующие лица: Репка, Бабка, Внучка, Собака, Кошка, Мышка, Солнце, Ветер, Дождь, Бабочка.
Narrator: Once upon a time, there lived an old man and an old woman. They lived in the village of Redkino. Everybody knew them because the Grandfather was the most famous gardener all over the region. He grew the best fruit in the village. (выходит дед с бабкой с корзиной фруктов). His plums were very juicy in his orchard. His grapes were very ripe. His strawberries were the most beautiful and sweet as sugar. His cherries were always sweet too. The Grandfather was the only man in the village who had lemons in his orchard. The Grandfather was very proud of his orchard. But one day he decided to start growing vegetables. And he goes to the kitchen-garden and plants a turnip. (звучит музыка и выходит дед с лопатой)
Grandfather: My name is Joe. I want to plant a turnip. (садит репку)
Can you plant your turnip?
Just the way it should be planted?
Can you plant your turnip?
Just the way do it at home? (А вы можете посадить репку? Чтоб вот так она росла? А вы можете посадить репку? Чтоб большой она была?) (уходит)
The Sun: I am Sun! I am Sun! I’ll warm the grain and the grain will grow! (Я солнышко! Я солнышко! Я согрею зернышко и прорастёт оно!) (Подходит к репке)
The Rain: I am Rain! I am Rain! I’ll water the grain and the grain will grow! (Я дождик! Я дождик! Я полью зёрнышко и прорастёт оно)
The Wind: I am Wind! I am Wind! I’ll blow wamly and cooly the grain will grow! (Я ветер! Я ветер! Я повею теплом и прохладой и прорастёт зерно!
Sun, Rain, Wind: Grow, turnip big! Grow, turnip, sweet! Grow, turnip, tasty! (Расти, репка, большая! Расти, репка, сладкая! Расти, репка, вкусная!)
Тurnip: I am a turnip! I am a turnip!
I am growing on the plot!
I’ll soon be bigger- the biggest!
I’m happy! (прилетает бабочка и садится на репку)
Butterfly: I am a Butterfly! I am a Butterfly!
I can fly so quick, and so high!
In the blue blue sky! (становится вместе с ветром, солнцем и дождём)
Grandfather: Oh, what a big turnip we have in our kitchen-garden. I want to pull it out.
N.: Pulls the turnip.
Grandfather: One, two, three! It is too big for me. I love my wife and she loves me. Rosie, Rosie, please help me!
Grandmother:: I am very bright spark. I like to sing and dance. I never look sad. What’s the matter, Joe ?
Grandfather: Help me, please!
Grandmother: All right!
N.: Grandmother by Grandfather, Grandfather by the turnip. Pull the turnip.
Grf. and Grm.: One, two, three!.. One, two, three! No result.
Grm.: Oh, it’s too big for us!
N.: They have a Granddaughter, Kate by name. She is a very kind girl, she always helps her Grandparents.
Granddaughter: All right, Granny. I’m coming.
N.: Granddaughter by Grandmother, Grandmother by Grandfather,Grandfather by the Turnip. Pull the turnip.
Grf. Grm. Grd.: One, two, three!.. One, two, three! No result.
Oh, it’s too big for us!
N.: Granddaughter calls the dog.
Grd.: We have a little dog. He is a very clever dog. He guards the house and his master.
Dog: I am a dog, my name is Jack.
My nose is nice, my coat is black. What’s the matter?
Granddaughter: Jack, Jack, help us, please!
Dog: All right, Kate
N.: Dog by Granddaughter, Granddaughter by Grandmother, Grandmother by Grandfather, Grandfather by the Turnip.Pull the turnip.
Together: One, two, three! One, two, three! No result.
Dog: : Oh, it’s too big for us!
N.: And they have a cat, Murka by name.
Dog: Hickory, Pickery, my black cat,
Likes to sit in my blue hat!
Murka, Murka, help us, please!
Cat: I am Murka, the cat!
I have a small flat.
It has no door,
But a brown floor.
The walls are white
All the flat is bright
I’m coming! Jack!
N.: The cat by the dog, the dog by the granddaughter, the granddaughter by the grandmother, the grandmother by the grandfather, the grandfather by the turnip. Pull the turnip.
Together: One, two, three!.. One, two, three! No result.
Cat: Oh, it’s too big for us! Mouse, Mouse come here!
Mouse: I’m sorry. I haven’t got time for a chart. I’m going with Mummy to choose a new hat!
Cat: Help us, please!
Mouse: What’s the matter?
Cat: This turnip is very big for us, we can’t pull it out!
Mouse: OK.
Together: One, two, three!.. One, two, three!
Turnip: Here I am!
Инсценирование сказки
THREE BEARS — «Три медведя» на английском языке
Вступительное слово.
Дорогие ребята! Сегодня мы собрались на встречу с английской сказкой.
Все вы, ребята, знаете знаменитую сказку «Три медведя». А знаете ли вы, что это английская сказка? Л. Н. Толстой пересказал ее для русских детей.
А сегодня, ребята, мы вам покажем сказку. А вы сами скажите, как называется сказка про девочку, которая побывала в гостях у медведей?
— Правильно! Три медведя! А по-английски: THREE BEARS!
А сейчас все вместе посмотрим эту сказку.
THREE BEARS
(A fairy-tale)
Characters:
FATHER BEAR
MOTHER BEAR
BABY BEAR
LITTLE GIRL
AUTOR
SCENE I
AUTOR: Once upon a time there lived in the forest three bears. They lived in a small nice house. They were Father Bear, Mother Bear and a little Baby Bear. Every day they had dinner. They liked porridge and milk.
Three Bears are sitting at the table. They are going to have dinner.
MOTHER BEAR: Let’s have dinner. Take your plate, Father.
FATHER BEAR: Thank you, darling.
MOTHER BEAR: Take your little cup, Baby. Here is some honey.
BABY BEAR: Thank you, Mummy dear. Mother, it is too hot!
FATHER BEAR: Then let us go for a walk.
Three bears go out of the room.
AUTOR: And three bears went out for a walk. They liked to go for a walk to the forest.
At that time a little girl named Masha was gathering mushrooms in the forest. She came to the bears` house.
SCENE II
Little Girl comes in and looks around.
LITTLE GIRL: Whose room is this? I am hungry. I want to eat. Oh, this porridge is too hot for me. Oh, this milk is too cold for me. Oh, this porridge is sweet and tasty.
I want to sleep now. What a large bed! It is too hard for me. Oh, this bed is too large for me. Oh! What a lovely small bed! It is the best! I shall sleep here.
AUTHOR: And the girl slept on the nice small bed. It was Baby Bear’s bed.
SCENE III
AUTHOR: The three bears came home. They had a good rest and were very hungry. They wanted to have dinner.
The bears enter the room and take their places at the table.
FATHER BEAR: My plate is not full! Where is my porridge? Who has eaten from my plate?
MOTHER BEAR: And my cup is not full! Where is my milk? Who has drunk my milk?
AUTHOR: Little Baby Bear looked into his plate and his plate was empty. There was no porridge in his small plate .There was no milk in his cup.
BABY BEAR: My cup is empty. Whо has eaten my porridge?
AUTOR: The three hungry bears wanted to sleep. They went to the bedroom.
The bears go to the bedroom.
SCENE IV
FATHER BEAR: Oh, look! Dear, my bed! It is in the mess! I can’t find my pillow.
MOTHER BEAR: Oh, God! My lovely bed is broken! Who has done that?
BABY BEAR: Oh, Mummy! What is this? It’s a little Girl. She is sleeping on my bed.
MOTHER BEAR: She has done all that mess!
FATHER BEAR: Let’s eat her up! Catch her!
LITTLE GIRL: No, you won’t eat me up!
Little Girl runs away! The Bears try to catch her, but fall down.
AUTOR: Masha has run away.
MOTHER BEAR: It is your fall, Father. You fell and I fell too.
BABY BEAR: And I fell because you fell. And the little girl has run away
The end.
Стих на прощание
Вед. 1 Если хочешь в жизни ты Воплотить свои мечты, Вольной птицей хочешь стать, Языки обязан знать,
Вед.2 Goodbye-goodbye, язык учить не забывай!!!
Песня «Солнечный круг»
1. Солнечный круг, небо вокруг
Это рисунок мальчишки
Нарисовал он на листке
И подписал в уголке
Пусть всегда будет солнце
Пусть всегда будет небо
Пусть всегда будет мама
Пусть всегда буду я
2. Bright blue the sky, sun up on high
That was the little boy’s picture
He drew for you, write for you too
Just to make clear what he drew
May there always be sunshine
May there always be blue sky
May there always be mummy
May there always be me!
Участвуют обучающиеся 2-11 классов.
Персонажи-ведущие: автор, фея, принцесса,
волшебное зеркало.
Ведущий – автор: (ученик старших классов):
(Звучит песня).
-Once upon a time there lived a princess. She had everything she wanted: beautiful
clothes, wonderful food, rich parents and a magic mirror. But she hadn’t got any book,
that’s why she was always sad and unhappy. One day she decided to talk to her magic
mirror and ask it some questions.
Princess:
-Magic mirror, tell me, why is my life so boring?
(The voice of magic mirror):
-Because you didn’t travel to the fairy country of books, you didn’t know any
fairytales…
Princess:
-Please, mirror, send me to this country, please, do it!!!
Mirror:
-All right, close your eyes and repeat after me:
“Magic country, one, two, three,
Magic country, I’m here…”
Звучит волшебная музыка, принцесса открывает
глаза и видит надпись: “Добро пожаловать в
волшебную страну сказок!”
Fairy:
-Welcome to the magic fairytale country! Sit down, please. I’ll tell you the first
fairytale. And you listen to me, dear guests, and then I’ll ask you questions and give
prizes for the correct answer.
-So, once upon a time there lived Puff-the-Ball. He had a grandmother and a
grandfather. He loved them, but one day he ran away. (Далее ребята 2
класса показывают сказку “Колобок”).
—Princess:
Thank you very much, dear children. I liked your tale very much. Are there any other
tales in your country?
Fairy:
-Of course! We’ll see one more now. But first some questions and tasks to our guests.
Who has made Puff-the-Ball? Who has eaten Puff-the-Ball? Can you name all the
characters of this tale in English? Can you draw Puff-the-Ball with closed eyes?
Звонит телефон.
Fairy:
-Oh, sorry. (Разговаривает по телефону). Yes, yes,
please. We are glad to see you… And now, dear Princess, listen to another fairytale
“Telephone”.
(Учащиеся 5 классов показывают сказку “Телефон”).
Questions: Who is the author of the tale “Telephone”? Who liked to eat galoshes in
the tale?
Princess:
Thank you, thank you very much! Can I take part in the tale too? Please, Fairy!
Fairy:
-All right. One, two, three …
Red Riding Hood you will be!
(Принцесса становится Красной Шапочкой).
Далее идет сказка в исполнении учащихся 9
классов.
Questions: Who is the author of the tale about Red Riding Hood? What is the name of the
girl, who was Red Riding Hood in the Russian film “About Red Riding Hood”?
Fairy: And now, let’s look at the tail “Snow Maiden”. The 7th form
presents this wonderful winter fairytale. (“ Снегурочка” в
исполнении 7 кл.)
Princess:
-Thank you very much, I liked your tales and your magic country. But it’s time to say
good bye. I’d like to read many books in future.
Fairy:
-Yes, come to our library and you’ll discover the magic land there. (
Подходит к выставке книг и показывает ей и
ребятам книги-сказки из библиотеки).
You can read…
And now let’s sing our magic song. It will help the Princess to come back to her
palace.
Звучит заключительная песня.
Приложение 1. Презентация внеклассного
мероприятия “Путешествие в страну сказок” в
Microsoft Power Point.( по поводу данной презентации
необходимо обратиться к автору статьи)
Приложение 2. Разработка сказки
“Снегурочка” на русском и английском языке в
Microsoft Power Point.
Внеклассное мероприятие по английскому языку во 2 классе
«Путешествие в страну английских сказок»
Цель мероприятия: Приобщить детей к литературе английских писателей, помочь через
художественное восприятие литературных образов осознать связь литературы с
окружающим миром, сформировать нравственно—эстетическое отношение к нему,
стремление активно, творчески сопереживать воспринимаемому.
Ход урока.
1. Приветствие
Я сейчас буду задавать вам вопросы, а вы отвечаете да или нет.
• Прозвенел уже звонок? – да
• Уже кончился урок ? – нет
• Только начался урок? – да
• Хотите учиться? — да
• Значит можно всем садиться!
2. Фрагмент мультфильма
• Ребята, что вы увидели? (сказки)
• А какие вы знаете бывают сказки по жанру? (авторские и народные)
• А что в сказках всегда происходит ?
• О чем мы с вами будем сегодня говорить? (О сказках)
• О каких сказках мы будем говорить?
3. Теперь давайте определим тему нашего урока «Путешествие в страну английских
сказок»
• А знаете ли вы английские сказки?
• У нас с вами проблема и мы должны познакомиться с английскими
сказками.
4. Какую цель мы перед собой поставим: познакомиться с английскими сказками.
• Тогда давайте составим план нашего путешествия
1. Отправиться в путешествие
2. Встретиться с народными сказками
3. Встретиться с авторскими сказками
4. Преодолеть препятствия
5. Подружиться с англ. Сказками
6. Готовы к путешествию? (счет от1 до 10 и обратно)
Встреча с народной английской сказкой ( Сегодня мы собрались на встречу с английской
сказкой. У каждого народа есть свои сказки. У русского народа свои русские народные
сказки, у немецкого народа – свои немецкие народные сказки и у англичан есть свои
английские народные сказки. В сказках отражается душа народа, его мудрость и мысли.
Впервые собрал и опубликовал два тома английских народны сказок Джозеф Джекобс,
президент английского фольклорного клуба.
Английские волшебные сказки отличаются большим разнообразием и издавна привлекали
внимание многих русских писателей.
сказку «Три поросенка». А это ведь тоже английская сказка! С. В. Михалков перевел и
обработал ее. Вам, ребята, будет интересно узнать, что в английском варианте страшная
клятва поросенка звучит так: «Клянусь моей бородой – бородищей!» Это объясняется тем,
что первоначально в сказке действовали не поросята, а козлята.
7. )
• Три поросенка. «Три поросёнка» (англ. Three Little Pigs) — одна из самых
популярных детских сказок. Сюжет «Трёх поросят» восходит к английскому
фольклору; литературные версии «Трёх поросят» известны с XIX века
Автором популярной русской версии «Трёх поросят» является Сергей
Михалков
• Все вы, ребята, знаете знаменитую сказку «Три медведя». А знаете ли вы,
что это английская сказка? Л. Н. Толстой пересказал ее для русских детей.
• 3 медведя. «Три медведя» (также «Златовласка и три медведя» в
английском варианте и «Маша и три медведя» в русском) — популярная
английская детская сказка, переведённая на многие языки мира. На русском
языке широкое распространение получила в пересказе Льва Толстого. В
наиболее распространённой английской версии девочку зовут Златовласка
(англ. Goldilocks, дословно Златокудрая). У Толстого героиня изначально не
имела имени и называлась просто «одна девочка». Позднее в русском
варианте сказки за девочкой закрепилось имя Маша (уменьшительное от
Мария) из—за контаминации с героиней популярной русской сказки «Маша и
медведь».
• Итак, мы с вами познакомились с английскими народными сказками и
узнали, что русские писатели пересказали их на свой манер.
8. Преодолеть препятствия. (ответы на английском)
▪ Ночью не спит,
Мышей сторожит.
▪ Заворчал живой замок, лег у двери поперек.
Две медали на груди, лучше в дом не заходи!
▪ Рыжая, с пушистым хвостом,
Живет в лесу под кустом.
▪ В реках Африки живет
Злой зеленый пароход!
Кто б навстречу ни поплыл
Всех проглотит…
▪ Эта кошка – царь зверей.
Назови ее скорей.
▪ Серый толстый великан
Нос как будто длинный кран
На спине прокатит он
Озорной ушастый……
▪ Кошка полосатая
Нравится ребятам.
9. Фрагмент ( Вини—Пух). Встреча с авторской сказкой.
• Вы узнали эту сказку?
• Эта сказка является авторской или народной?
• Кто автор этой сказки? Кто главные герои?
• Ви
́
нни—Пу
́
х (англ. Winnie-the-Pooh) — плюшевый мишка, персонаж
повестей и стихов Алана Александра Милна. Как и многие другие
персонажи книги Милна, медвежонок Винни получил имя от одной из
реальных игрушек Кристофера Робина, сына писателя. Один из самых
известных героев детской литературы 20 века, благодаря переводу Бориса
Заходера «Винни—Пух и все—все—все», Винни—Пух стал очень популярен и у
нас в стране.
• Алиса в стране чудес. Вы узнали эту сказку?
• «Приключения Алисы в Стране чудес» (англ. Alice’s Adventures in
Wonderland, иногда используется сокращенный вариант «Алиса в Стране
чудес») — сказка, написанная английским математиком, поэтом и
писателем Чарльзом Лютвиджом Доджсоном под псевдонимом Льюис
Кэрролл и изданная в 1865 году. В ней рассказывается о девочке по имени
Алиса, которая попадает сквозь кроличью нору в воображаемый мир,
населённый странными, антропоморфными существами. Сказка пользуется
устойчивой популярностью как у детей, так и взрослых.
• Кто главные герои этой сказки?
• Алиса (англ. Alice) — основная героиня сказки, которой около семи лет.
• Белый Кролик (англ. White Rabbit) — говорящее животное с розовыми
глазами, одетое в жилетку и лайковые перчатки. Он носит часы в кармане и
живёт в «чистеньком домике» с надписью: «Б. Кролик»
• Додо (англ. Dodo) — птица, которую Алиса обнаруживает на берегу рядом с
Морем Слёз.
• Гусеница (англ. Caterpillar) — насекомое синего цвета и трёхдюймового
роста, встречающееся в 4—й и 5—й главах.
• Чеширский Кот (англ. Cheshire Cat) — кот Герцогини, который часто
улыбается.
• Герцогиня (англ. Duchess) — впервые упоминается во второй главе
Кроликом.
• Болванщик (англ. Mad Hatter, букв. «Безумный Шляпник») — шляпных дел
мастер, один из участников Безумного Чаепития.
• Мартовский Заяц (англ. March Hare) — сумасшедший заяц, которого Алиса
встречает на Безумном Чаепитии.
• Мышь—Соня (англ. Dormouse) — мышь, участница безумного Чаепития.
• Грифон (англ. Gryphon) — мифическое существо с головой и крыльями орла
и телом льва.
• Черепаха Квази (англ. Mock-Turtle) — черепаха с телячьей головой,
хвостом, большими глазами и копытами на задних лапах.
• Червонная Королева (англ. Queen of Hearts) — в сказке предстаёт жестоким
антагонистом, которая с определённой периодичностью пытается отрубить
голову многим другим персонажам.
10. С какими авторскими сказками мы встретились?
11. С какими сказками мы познакомились?
• Чтобы благополучно вернуться из путешествия мы должны выполнить
небольшое задание (Цвета)
12. Рефлексия
Хлопните в ладоши
Кому было интересно
Кому было легко
Кто узнал много нового
Кто поделится своими знаниями с родителями , друзьями?